Alan menettää toivoni. En mä pääse ikinä töihin :(
Selasin taas työkkärin sivun läpi ja ei vaan yksikään työ ole mulle. En tiedä mitä haluan ja ikääkin jo sen verran, että kohta mua ei kukaan edes enää ota. Hävettää jo tämä kotona olo, mutta mitä ihmettä mä alan tehdä?? Olen liian "taiteilijasielu" rutiinitöihin. Sellainen ei vaan onnistu minulta. Mutta sitten taas en ole tarpeeksi taiteellinen mihinkään luovaan alaan.
Sanokaa mitä mä alan tehdä, kun en opiskellakaan enää voi. Kaupallinen tutkinto on, mutta ei minusta ole enää niihin töihin enkä sitä (kirjanpitoa) haluakaan. Aivan liian kaavamaista ja rutiinimaista.
Kommentit (158)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:46"]
Minä olen ns. taiteilijasielu ja vähän huithapelikin ollut. Valmistuin n. 15 v. sitten graafiseksi suunnittelijaksi ja perustin yrityksen. En saanutkaan töitä toivotulla tavalla, joten hakeuduin siivoustöihin. Tykkäsin työstä yllättävän paljon. Sitten kun oman alan töitä oli riittävästi, jättäydyin työstä pois. Tein siivousta 3,5 vuotta.
[/quote]
Millainen sun perupäivä on graafisena suunnittelijana? Mua vähän harmittaa, kun en nuorempana sitä alaa "tiennyt". Silloin se ala työllisti vielä aika hyvin täälläkin, mutta jotenkin en koskaan osannut ajatella sitä itselleni. Nyt tuntuu kaikki painottuvan Etelä-Suomeen vahvasti.
ap.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:29"]
Miten olis kouluttUtuminen johonkin lasten/nuorten pariin. Siellä on tietysti työajat eikä palkka kovin kummoinen mutta lasten js nuorten kanssa saa toteuttaa omaa luovuuttaan ☺️
[/quote]Lastenhoitaja olisi ihana ammatti. Mutta miten mä kestäisin ne jotkut hoitajat jotka eivät edes tykkää lapsista? Sellaisia komentelevia, kylmänkalseita, vallanhimoisia lastentarhanopettajia.
-ei ap
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:48"]
Täällä toinen "liian taiteilijasielu rutiinitöihin". Kouluttauduin it-alalle. Sain työkalut toteuttaa luovuuttani ja samalla keinon tuoda leipää pöytään. Kaikkein inspiroivinta alassa on se, että teoriassa kaikki on sinusta itsestä kiinni. Kun osaat koodata, sinulla on kotikoneellasi resurssit ja mahdollisuus luoda aivan mielettömiä juttuja, joilla voit vaikka rikastua. Tosin käytännössä taidot, kyvyt ja ideoiden puute tätä yleensä rajoittaa, heh heh. Mutta mielestäni on silti äärettömän viehättävä ajatus, että tarvittavat työkalut ovat nokkani edessä odottamassa maailman mullistavaa ideaani. Ei sillä, etteikö palkkatyössäkin pääsisi luovuuttaan tällä alalla toteuttamaan.
[/quote]
Kuulostaa kivalta. Mä taas voisin olla se ideoija ja joku toinen sitten toteuttaja :)
ap.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:54"]
Täällä toinen "liian taiteilijasielu rutiinitöihin". Kouluttauduin it-alalle. Sain työkalut toteuttaa luovuuttani ja samalla keinon tuoda leipää pöytään. Kaikkein inspiroivinta alassa on se, että teoriassa kaikki on sinusta itsestä kiinni. Kun osaat koodata, sinulla on kotikoneellasi resurssit ja mahdollisuus luoda aivan mielettömiä juttuja, joilla voit vaikka rikastua. Tosin käytännössä taidot, kyvyt ja ideoiden puute tätä yleensä rajoittaa, heh heh. Mutta mielestäni on silti äärettömän viehättävä ajatus, että tarvittavat työkalut ovat nokkani edessä odottamassa maailman mullistavaa ideaani. Ei sillä, etteikö palkkatyössäkin pääsisi luovuuttaan tällä alalla toteuttamaan.
[/quote]
Kuulostaa kivalta. Mä taas voisin olla se ideoija ja joku toinen sitten toteuttaja :)
ap.
[/quote]
Kukaan ei vain oikein tahdo maksaa "ideoinnista" (ellei sinulla ole nimeä).
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:56"]
[/quote]
ap.
[/quote]
[/quote]
Onhan yrityksissä erikseen ne ns. aivot ja erikseen toteuttajat.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:40"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:31"]
Jos et ole täysin taiteilija-ammattiin soveltuva, mutta silti omaat luovuutta, miten olisi joku designer juttu? Heillähän on yhdistetty luovuus ja esim. kaupallisuus. Taiteilija sen sijaan työskentelee täysin yksin, ilman mitään kompromisseja välittämättä esim. rahasta. Toki he usein myyvät taidettaan, mutta se tekeminen ei ole asiakaslähtöistä.
Graafinen suunnittelija? Muotoilija? Pelisuunnittelija? Tiedottaja? Toimittaja? Valokuvaaja?
[/quote]
Nämä on sellaisia kiinnostavia aloja, toisin kuin esim. aiemmin mainittu lähihoitaja. Mutta ainoat noista, mitkä saattaisi työllistää täälläpäin Suomea on pelisuunnittelija ja ehkä tiedottaja. Pelisuunnittelusta mulla taas ei ole mitään käsitystä ja kuka ottaisi kovin vakavasti 40-vuotiasta naispuolista pelisuunnitelijaa? Olisin siis jo 4-kymppinen valmistuttuani. Lisäksi, opiskelut on se ihan viimeinen keino. Mies ei oikein lämpeä ajatukselle...
Tiedottajille en ole hirveästi nähnyt paikkoja olevan auki täällä...
ap.
[/quote]Eiköhän luovalla alalla ratkaise se portfolion sisältö. Mitä väliä sillä iällä on jos tekee hyvää jälkeä? Iän myötä on kertynyt myös varmuutta ja maalaisjärkeä, mikä nuorilta tytsyiltä ja poitsuilta usein puuttuu. 40 v on uusi 30 v tänään :p
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:43"]
Niin ja muotoilijaksi olen itseasiassa kerran hakenutkin nuorempana, mutta en päässyt. Todella vaikea päästä noille luoville aloille opiskelemaan...
ap.
[/quote]
Vaikka opiskelisit muotoilijaksi niin niitäkin on varmasti paljon työttömänä, eli jos sinulla ei ole suhteita muotoilualalle niin ei sitä kannata opiskella
Ala pitää kirpputoria jossa on pieni kahvila, leivot itse sinne tuoretta pullaa ja keittelet kahvia. juttelet asiakkaiden kanssa ja teet bisnestä.
Yrittäjänä sulla olis vapaus, jos vaan on jokin ala missä voisit yrittäjyyttä toteuttaa.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:49"]
Ylikouluttautuminen se vasta on tämän maan suola.
[/quote]
Näinpä.
Ihmiset kuvittelevat että usealla tutkinnolla vailla yhtään työkokemusta jotenkin mystisesti työllistyvät.. palkkaisitteko te henkilön jolla on usea tutkinto mutta joka ei ole tehnyt päivääkään kyseistä työtä?
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:49"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:46"]
Minä olen ns. taiteilijasielu ja vähän huithapelikin ollut. Valmistuin n. 15 v. sitten graafiseksi suunnittelijaksi ja perustin yrityksen. En saanutkaan töitä toivotulla tavalla, joten hakeuduin siivoustöihin. Tykkäsin työstä yllättävän paljon. Sitten kun oman alan töitä oli riittävästi, jättäydyin työstä pois. Tein siivousta 3,5 vuotta.
[/quote]
Millainen sun perupäivä on graafisena suunnittelijana? Mua vähän harmittaa, kun en nuorempana sitä alaa "tiennyt". Silloin se ala työllisti vielä aika hyvin täälläkin, mutta jotenkin en koskaan osannut ajatella sitä itselleni. Nyt tuntuu kaikki painottuvan Etelä-Suomeen vahvasti.
ap.
[/quote]
Teen töitä kotoa käsin. Enimmäkseen kirjojen kansia ja taittoja. Päivät ja työmäärä vaihtelee kovasti. Alallani on käsittääkseni nykyään kova kilpailu työpaikoista.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:00"]
Niin ja muotoilijaksi olen itseasiassa kerran hakenutkin nuorempana, mutta en päässyt. Todella vaikea päästä noille luoville aloille opiskelemaan...
ap.
[/quote]
Vaikka opiskelisit muotoilijaksi niin niitäkin on varmasti paljon työttömänä, eli jos sinulla ei ole suhteita muotoilualalle niin ei sitä kannata opiskella
[/quote]
Aivan. Siksi en sitä enää mietikään.
Tuosta kirpputorista. Täällä oli puoli vuotta juuri tuollainen kirppari, mutta ei se kannattanut ja lähti pois.
ap.
Te, joilla on jo ammatti mutta ei töitä...Kevytyrittäjyys on yksi vaihtoehto.
Ei voi olla totta, että joku on oikeasti noin sekaisin. "Taiteilijasielu" joka kuitenkaan ei ole riittävän hyvä millekään taiteen alalle, mutta ei halua tehdä mitään muutakaan? Ja ikääkin ilmeisesti jo kuitenkin enemmän kuin 20? Kuules nyt, ne on hyvin harvat ihmiset, jotka Suomessa elää millään taiteellisella alalla. Useimmat meistä "taiteilijasieluista" joutuvat tekemään ihan oikeita töitä henkemme pitimiksi. T:muusikko-insinööri (joo, arvaa kummalla elän?)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:00"]
Työttömiä on puolisen miljoonaa ja lisää tulee.. et ole yksin.
[/quote]
Tottahan se on, mutta olisi kiva keksiä se ala, jota edes haluta ja toivoa ja haaveilla joskus tekevänsä. Joku mitä kohti pyrkiä. Nyt on niin tuuliajolla olo, kun ei tiedä mistään mitään.
ap.
[/quote] Jos sulla on se kaupallinen tutkinto, niin omaa hölmöyttä, jos ei kirjanpito kelpaa. Mäkin olen taiteilijaluonne, mutta en koe, että mulla olisi varaa olla noin nirso. Taiteilijaluonne ilman taiteellisia taipumuksia niin mikä se on?
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:59"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:56"]
[/quote]
ap.
[/quote]
[/quote]
Onhan yrityksissä erikseen ne ns. aivot ja erikseen toteuttajat.
[/quote]
On varmasti, mutta ei kai kukaan yritys palkkaa niitä aivoiksi ketään ilman koulutusta tai valmista ideaa lupauksella: "minusta olisi kiva ideoida, mutta en vielä tiedä mitä ideoisin, olisiko teillä siihen ideoita?".
Tee sitä mitä rakastat – Ala kevytyrittäjäksi!
Helppo ja vaivaton laskutus
Et tarvitse omaa y-tunnusta
Ei kirjanpitovelvollisuutta
Päätä itse milloin työsi teet, kenelle teet ja mihin hintaan
Saat palkkaa ja kerrytät eläkettä
Ei sitoumuksia – halutessasi voit lopettaa milloin tahansa.
Aloita jo tänään!
Näin helppoa se on!
Sovi työstä asiakkaasi kanssa
Tee työt ja luo lasku
Asiakkaasi maksaa laskun
Maksamme palkan tilillesi
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:04"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:00"]
ap.
[/quote]
[/quote]
Aivan. Siksi en sitä enää mietikään.
Tuosta kirpputorista. Täällä oli puoli vuotta juuri tuollainen kirppari, mutta ei se kannattanut ja lähti pois.
ap.
[/quote] aina kannattaa mielummin opiskella ka vaikka etsiä töitä samalla, kuin olla kotona tekemättä mitään.
Ylikouluttautuminen se vasta on tämän maan suola.