Alan menettää toivoni. En mä pääse ikinä töihin :(
Selasin taas työkkärin sivun läpi ja ei vaan yksikään työ ole mulle. En tiedä mitä haluan ja ikääkin jo sen verran, että kohta mua ei kukaan edes enää ota. Hävettää jo tämä kotona olo, mutta mitä ihmettä mä alan tehdä?? Olen liian "taiteilijasielu" rutiinitöihin. Sellainen ei vaan onnistu minulta. Mutta sitten taas en ole tarpeeksi taiteellinen mihinkään luovaan alaan.
Sanokaa mitä mä alan tehdä, kun en opiskellakaan enää voi. Kaupallinen tutkinto on, mutta ei minusta ole enää niihin töihin enkä sitä (kirjanpitoa) haluakaan. Aivan liian kaavamaista ja rutiinimaista.
Kommentit (158)
Valokuvaus ei myöskään vaadi mitään koulutusta, senkun opettelet kuvaamaan ja käsittelemään kuvia. Jos et osaa itsenäisesti opiskella, niin hankkiudu kursseille. Voithan sä tehdä aina freelancerina valokuvausta, esim. noiden kevytyrittäjyyspalveluiden kautta.
Jos et olekaan taiteilijasielu vaan esim. ADHD/ADD? Jos et kykene keskittymään, ajatukset liitelee jossain muualla kuin siinä käsilläolevassa asiassa, ajaudut sinne tänne ilman suunnitelmaa, aloitat yhtä ja toista mutta et saa mitään valmiiksi?
Jos olet hyvä media-alalla niin perusta oma YouTube kanava. Lahjakkaimmat ovat miljonäärejä, heillä on niin paljon tilaajia/katselijoita.
Aloittajalle: Mikä tahansa on parempi kuin vain olla kotona tyhjänpattina. Voit sanoa tehneesi jotain. Olet saanut seuraavia ideoita:
- Opiskele työttömyysturvalla (onnistuu kun sovit työkkärin kanssa) jotain mikä vähänkin kiinnostaa.
- Harjoita taiteen tekemistä. Käy kursseilla, piirrä, maalaa tai valokuvaa että tulet paremmaksi.
- Laita avoin hakemus joka ikiseen lähialueen firmaan, mikä tekee jotain sinusta kiintoisaa.
- Laita yritys pystyyn.
Päätät mihin ryhdyt ja laitat kaikki paukut siihen. Se ei välttämättä tuota tulosta tai pitkäaikaista suojatyöpaikkaa, mutta on parempi kuin itsensäsääliminen kotona.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:18"]Jos et olekaan taiteilijasielu vaan esim. ADHD/ADD? Jos et kykene keskittymään, ajatukset liitelee jossain muualla kuin siinä käsilläolevassa asiassa, ajaudut sinne tänne ilman suunnitelmaa, aloitat yhtä ja toista mutta et saa mitään valmiiksi?
[/quote]
Joo. Koska suuri osa ihmisistä on sillä tavalla taiteilijasieluja, että jos rahaa saisi puusta, niin kaikki tekisi silloin tällöin jonkun kiinnostavan työjutun ja muina aikoina kaikkea muuta kivaa. Useimpien pitää pakottaa itsensä aikatauluihin- jos ei pysty tähän niin voi ollakin joku päänsisäinen häiriö. Taiteilijasielut tekevät sitten vapaa- ajalla niitä luovia asioita. Teetkö sinä siis jotain taiteelliseksi luokiteltavaa tällä hetkellä harrastuksenasi? Tietty jos se taiteen taso ei ole sellaista että muut on valmiita maksamaan niin sitten on tehtävä muita töitä.
http://www.cnbc.com/2014/05/10/-folks-who-became-millionaires-on-youtube.html
Ordinary folks who became millionaires on YouTube
PewDiePie
With over 26 million subscribers, Sweden's Felix Arvid Ulf Kjelberg, 24, could be the most influential person in the video game industry— and is certainly one of the biggest on YouTube. His videos, which feature gameplay with a small inset of him playing those games, have been watched more than 4.3 billion times by a ravenous fan base, who tune in for his comments and reactions.
His estimated annual income from the videos is estimated at between $2.2 million and $18 million. (Not bad for a former Chalmers University of Technology student.) While he's still gaining subscribers at an incredible rate (last year his channel jumped from 3.5 million to 19 million), Kjellberg announced in March that he plans to make fewer videos to recharge his batteries.
http://www.cnbc.com/2014/05/10/-folks-who-became-millionaires-on-youtube.html?slide=2
Suomen ja oikeastaan koko Pohjolan ilmapiiri on tuhoisa luovuudelle. Täällä puristetaan yhteen massaan ja toisaalta kaikki valtion tuet passivoittaa. Sitten se negatiivinen ilmapiiri ja kyräily. Täällä vääristyy todellisuus ja elämä kapeutuu vain töihin-ruokakauppaan-kotiin-töihin-kauppaan-kotiin. Arkena suoritetaan eikä eletä sitä muuta elämää.
[/quote]
Nämä on sellaisia kiinnostavia aloja, toisin kuin esim. aiemmin mainittu lähihoitaja. Mutta ainoat noista, mitkä saattaisi työllistää täälläpäin Suomea on pelisuunnittelija ja ehkä tiedottaja. Pelisuunnittelusta mulla taas ei ole mitään käsitystä ja kuka ottaisi kovin vakavasti 40-vuotiasta naispuolista pelisuunnitelijaa? Olisin siis jo 4-kymppinen valmistuttuani. Lisäksi, opiskelut on se ihan viimeinen keino. Mies ei oikein lämpeä ajatukselle...
Tiedottajille en ole hirveästi nähnyt paikkoja olevan auki täällä...
ap.
[/quote]
Olen pahoillani, ap, mutta: vaikutat hieman... hitaalta. Näihin "taiteellisiksi" kutsumiisi ammatteihin on jo nyt tarjolla runsain mitoin korkeasti koulutettuja ihmisiä. Ja sinulle jo ko. alojen opiskelu olisi "viimeinen keino".
Jospa nyt miettisit tovin, mikä tässä esittämässäsi yhtälössä on mahdotonta. OK?
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:29"]
Miten olis kouluttUtuminen johonkin lasten/nuorten pariin. Siellä on tietysti työajat eikä palkka kovin kummoinen mutta lasten js nuorten kanssa saa toteuttaa omaa luovuuttaan ☺️
[/quote]Lastenhoitaja olisi ihana ammatti. Mutta miten mä kestäisin ne jotkut hoitajat jotka eivät edes tykkää lapsista? Sellaisia komentelevia, kylmänkalseita, vallanhimoisia lastentarhanopettajia.
-ei ap
[/quote]
Ja jälleen kerran olet parempi kuin muut. HUHHUH. Parempi kuin ammatissa jo olevat, vaikket alasta tiedä hölkäsen pöläystä etkä varmaankaan edes tunne yhtä ainutta lastentarhaopettajaa.
What an attitude.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:00"] Työttömiä on puolisen miljoonaa ja lisää tulee.. et ole yksin. [/quote] Tottahan se on, mutta olisi kiva keksiä se ala, jota edes haluta ja toivoa ja haaveilla joskus tekevänsä. Joku mitä kohti pyrkiä. Nyt on niin tuuliajolla olo, kun ei tiedä mistään mitään. ap. [/quote] Jos sulla on se kaupallinen tutkinto, niin omaa hölmöyttä, jos ei kirjanpito kelpaa. Mäkin olen taiteilijaluonne, mutta en koe, että mulla olisi varaa olla noin nirso. Taiteilijaluonne ilman taiteellisia taipumuksia niin mikä se on?
[/quote]
Jep :D pelkkä luonne? vai sitäkään ??
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:18"]
Jos et olekaan taiteilijasielu vaan esim. ADHD/ADD? Jos et kykene keskittymään, ajatukset liitelee jossain muualla kuin siinä käsilläolevassa asiassa, ajaudut sinne tänne ilman suunnitelmaa, aloitat yhtä ja toista mutta et saa mitään valmiiksi?
[/quote]
Just niin tätä. Et ehkä ap olekaan laiska ja vetämätön, diagnosoidaan sulle nyt joku vaikkapa erityisherkkyys tai oisko ad-hd kiva?
Ensimmäiseksi sinun pitää kyllä päättää mitä sinä haluat tehdä ja mitkä asiat sinua kiinnostavat? Jos et tiedä mitä haet ja miks haet, on työn saaminen todella hankalaa. Kukaan muu ei näihin voi sinulla vastausta antaa. Kyllähän sinulla tuossa jo on muutama punainen lanka, josta lähteä: et halua tehdä kirjanpitotöitä, etkä pidä rutiineistä. Mitä muuta kaupan alalla olisi, jossa voisit käyttää luovuuttasi? Taiteilijaksi ei tarvitse ryhtyä.
Vaihtoehtoja on kun heittää ne vanhat, sumuiseksi kuluneet linssit metsään ja alkaa tiirailla uusiin suuntiin. Tsemppiä!
Joko tämä oli hyvä provo ja osui ja upposi, tai sitten olen vaan helvetin tyytyväinen etten tunne ap:ta oikeassa elämässä enkä ole hänen kaltaisensa.
Olet ihan todellinen nahjus. Vanhempasi lienevät ylpeitä. Onneksi meitä huonompia ja arvottomampi ihmisiä silti on, käymässä puolestasi töissä ja mahdollistamassa tämän yhteiskunnan jota niin kovin halveksit.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:37"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:29"]
Miten olis kouluttUtuminen johonkin lasten/nuorten pariin. Siellä on tietysti työajat eikä palkka kovin kummoinen mutta lasten js nuorten kanssa saa toteuttaa omaa luovuuttaan ☺️
[/quote]Lastenhoitaja olisi ihana ammatti. Mutta miten mä kestäisin ne jotkut hoitajat jotka eivät edes tykkää lapsista? Sellaisia komentelevia, kylmänkalseita, vallanhimoisia lastentarhanopettajia.
-ei ap
[/quote]
Ja jälleen kerran olet parempi kuin muut. HUHHUH. Parempi kuin ammatissa jo olevat, vaikket alasta tiedä hölkäsen pöläystä etkä varmaankaan edes tunne yhtä ainutta lastentarhaopettajaa.
What an attitude.
[/quote]
Ei tuo ole ap:n tekstiä, opettele lukemaan ennen kuin hyökkäät.
Lisää pelialasta kiinnostuneille:
Senior Business Development Manager
Helsinki, Finland
https://unity3d.com/jobs/position?id=o0Zd1fwX
"minusta olisi kiva ideoida, mutta en vielä tiedä mitä ideoisin, olisiko teillä siihen ideoita?"
Olihan täällä, mutta ei tarpeeksi... kivoja.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:40"]
https://www.mixamo.com/store/#/
Pelihahmojen suunnittelu, animointi.
http://www.adobe.com/careers.html
[/quote]Miksi alapeukku? Kyllä peliala on suuri työllistäjä tänään.
[/quote]
Laulajana olisi kiva, mutta en osaa laulaa, joten sitä ei voi realistisesti ajatella.
ap.
[/quote]
*Reps*
Ei taida ap:llä olla ihan realistista kuvaa laulajan ammatista. :) Muutenkin kyllä kuulostaa melkoiselta haihattelulta koko tarina. Mitä taiteen lajia ap on harrastanut? Ei kai taiteilijasielu elä nelikymppiseksi asti ilman, että olisi harrastanut ja tuottanut taidetta pilvin pimein ihan vapaa-ajallaan? Nyt ap ryhdistäydy, katso peiliin ja mieti niitä _realistisia_ mahdollisuuksiasi. Taiteen tekeminen ja varsinkaan sillä eläminen ei ole "kivaa aikataulutonta tekemistä" vaan raakaa työtä. Kirjanpitohommissa pääset vähemmällä ja elät leveämmin.
Eihän kukaan taiteilijasielu olekaan hyvä taiteilija AUTOMAATTISESTI. Kyllä sitä ny hemmetti soikoon tarvii harjoitusta ihan pirusti. Joten mene nyt vaikka jonnekin kansalaisopiston kursseille tai lainaa kirjastosta kirjoja ja opettelet taiteilemaan. Oli se sitten maalausta tai piirtämistä tai kuvanveistoa tai mitä tahansa, ni elä nyt siihen luovuta että "en osaa". Tsiisus.