Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ukrainassa saa pitää lemmikkiä pommisuojassa

Vierailija
28.02.2022 |

https://www.reddit.com/r/cats/comments/t3dv43/our_lady_was_pretty_calm_…

Palstatr o llit, keksikää uusi pelottelunaihe kuin: "Ette saa ottaa lemmikkejä väestönsuojiin, ähäkutti!"

Myös metrotunneleissa ihmisillä on ollut lemmikkejä mukanaan.

Kommentit (339)

Vierailija
101/339 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi ne on pommisuojassa? Eihän vielä ole mitään edes pommitettu.

Vierailija
102/339 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ymmärrän miksi lemmikkejä saa viedä. Onhan se karua, mutta ei voi mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/339 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että ihmiset mahtuu nippa nappa pommisuojiin, ja sitten joku toisi sinne vielä omat hurttansas sun muut elukat, joista osa on mielettömän suuria,  ja jopa vaarallisia muille ihmisille.

Sitä ei voi tietää etukäteen, miten eläin käyttäytyy vieraiden ihmisten seurassa, etenkin kun se on hermostunut ja säikkyy pommeja.

Nyt järki käteen.

Minulle omat lemmikit ovat paljon _tärkeämpiä_, kuin mm. tahalteen selkään puukottavat, valehtelevat ja muutoinkin julmat ja kieroilevat muut ihmiset.

Jäisin siis itse sinne, minne lemmikkinikin.

Se on jokaisen oma valinta meneekö väestönsuojaan vai ei, mutta turha levittää valheita että lemmikit saisi ottaa väestönsuojaan. Siinä on väestönsuojelulla muutakin hommaa kuin kinastella ovella saako Musti tulla sisään vai ei.

Ei kai tässä kukaan ole sellaista levittänytkään. Aloitus koski UKRAINALAISIA väestönsuojia.

-eri

Aloituksesta: "Palstatr o llit, keksikää uusi pelottelunaihe kuin: "Ette saa ottaa lemmikkejä väestönsuojiin, ähäkutti!"

Ei kyse ole trollauksesta, kyse on faktasta.

Siellä useiden kaija-riittojen ja Suomen #jämämiesten haukkumassa Turkissa lemmikkieläimiä ostaan kunnioittaa ainakin kymmenkertaisesti Suomeen verrattuna

Tuollapäin mannertahan on olemassa useita oikeasti hyviä ihmisiä, jotka ovat mukana ajamassa kodittomien katueläinten asioita.

Ja tämä nyt oli vain esimerkki, sillä mikähän v#ttu tämä kotomaamme on olevinaan, ellei omia lemmikkejään saisi ottaa mukaan suojiin kanssaan, mikäli sota sattuisi kohdalle?

Ei ainakaan eläinoikeudellisesti yhtään mikään maa verrattuna juurikin esim Turkkiin, jossa välitetään tyyliin siitä katukissankin hengestä ja elämästä.

Ja siltikään meillä ei niitä katueläimiä liiemmälti edes ole, vaan lähes jokaisella lemmikillä on koti tai tilapäiskoti. Ja tännehän nimenomaan raahataan niitä rescue eläimiäkin.

Vierailija
104/339 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatus lemmikeistä väestönsuojassa on suloinen, mutta epärealistinen.

Jokaisen kannattaisi oikeasti perehtyä millaista väestönsuojassa on. Siellä on HELKUTIN huono ilma. Siellä on vähän kaikkia hyödykkeitä, siis niitä joita sattuu olemaan. Paljon puuttuu kokonaan. Siellä haisee ilmankin. Siellä on ahdasta. Siellä nukutaan vuoroissa, koska sänkyjä ei ole kaikille. Osa pitää väestönsuojaa yllä, osa nukkuu, osa on muuten levossa.

Siellä kuunnellaan surkeasti kuuluvaa radiota hätätiedotteiden varalta. Jos koira haukkuu päälle, kun hätätiedote tulee, tulette saamaan kovaa palautetta, itseännekin ehkä ärsyttää.

Ei se ole mitään lemmikkivihaa eikä pikkumaista byrokratiaa. Näin on asia ajateltu, koska se on välttämätöntä, jotta väestönsuoja täyttää tarkoituksensa, eli suojelee väestöä. Väestönsuojat ovat perua ajalta, jolloin vielä muistettiin millaista on kaivaa läheisiään kerrostalojen raunioista. Millaista on olla pommituksessa. Ajalta, kun pelättiin ydinsotaan. Tshernobyl on kai kaikkien mielessä, nuoremmat on ainakin nähneet HBO:n sarjan? Sekin on yhä ihan mahdollinen tapahtuma. Sitten ei koiraa ulkoiluteta, kun ilmavaara on ohi. Se ei mene ohi aikoihin.

On ikävää, että nykyaika ajaa monet niin suureen yksinäisyyteen, että lemmikki on ainoa ystävä. En väheksy enkä paheksu, hienoa että on edes niin.

Ei silti aleta tästä riidellä ja rakentaa raja-aitoja toistemme välille.

Vierailija
105/339 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse kuin lukea noiden eläinvihaajien kommentteja niin jokainen voi jo nähdä miten järkyttäviä jotkut ihmiset ovat. Ja nuoko pitävät itseään tärkeinä muille? Huh.

Se että pitää ihmishenkeä tärkeämpänä kuin eläintä ei ole eläintenvihaamista.

Järki hoi!

Vierailija
106/339 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voithan sä Suomessakin yrittää ottaa ne elukka mukaan vaikka sinne metrotunneliin. Mä en edes tiedä, onko metro virallisesti mikään väestönsuoja. Siellä ois sentään tilaa, mutta mihinkään normi väestönsuojaan ei saa elukoita tuoda.

Mä olen erittäin allerginen koirille, näin raskaana ollessa allergia vain pahentunut. Jos joku yrittäisi tunkea hurttansa mun kanssa väestönsuojaan, todellakin heittäisin sen pikku fifin pihalle.

Lisäksi eläimet kuluttavat ilmaa, paskovat jne.

Hyi miten inhottavalta ihmiseltä vaikutat! Kuvottaa ihan.

M tä kuvottava tossa muka oli? Se on totta, että ilmaa on suojassa rajatusti, ja koiranomistajana allekirjoitan ton, että eläimet paskoo. Olen nähnyt.

Ehkä hiukka kärjistetty toi ilmaus, mutta en minäkään omaa koiraani sinne suojaan vie, ja mikäli siellä on yksikin allergikko tai astmaatikko ja joku sinne koiransa tuo eikä suostu viemään pois, oon aika 100% varma että kanssaihmiset heivaa sen koiran pois ettei astmaatikko vaikka delaa.

Totuus sattuu. Tuo raskaanaoleva allergikko ei vaikuta sen pahemmalta, kuin minäkään. Ja tuo tyyppihän omistaa lemmikkejä, jos et ketjua ehtinyt lukea. Ei hän eläimiä vihaa, ilmeisesti vain ihmisiä jotka ei ajattele muita ollenkaan, niitä jotka tuijottaa omaan napaansa. "mä ja mun koiruli".

Kyllä tämän raskaanaolevan viesti oli semmoista luettavaa, että turhaa yrittää selitellä. Kyllä tuosta viestistä paistaa hyvin ikävä ihminen vaikka miten yrittäisit jälkeenpäin selitellä. Toivottavasti lapselle ei opeteta yhtä pahoja käytöstapoja ja eläinvihaa.

Vierailija
107/339 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä on jo paennut kaupungista niin eiköhän siellä tilaa riitä..

Vierailija
108/339 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks joku ylipäänsä käyttää sanaa "elukka" tai muita vastenmielisiä sanoja. Todella kuvottavia viestejä osalla.

Vierailija
109/339 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voithan sä Suomessakin yrittää ottaa ne elukka mukaan vaikka sinne metrotunneliin. Mä en edes tiedä, onko metro virallisesti mikään väestönsuoja. Siellä ois sentään tilaa, mutta mihinkään normi väestönsuojaan ei saa elukoita tuoda.

Mä olen erittäin allerginen koirille, näin raskaana ollessa allergia vain pahentunut. Jos joku yrittäisi tunkea hurttansa mun kanssa väestönsuojaan, todellakin heittäisin sen pikku fifin pihalle.

Sinusta tuleekin sitten oikein esimerkillinen äiti. Onnea valitsemallesi tielle. Opetat varmaan lapsesikin vihaamaan eläimiä.

Kiitosta vain, minulla on jo kaksi lasta ennestään, ja perheemme ei vihaa eläimiä - meillä kun kissa ja kani, köytöelöinkodista meille tulleet. Että se siitä eläinvihaaja- kommentistasi, nyt meni sulle jauhit suuhun :)

En minä niitä silti olisi väestönsuojaan ottamassa.

Luepas nyt uudestaan oma viestisi, kun tiedät nämä faktat.

Köytöelöinkodista = löytöeläinkodista

Voihan puhelin, ja voihan kiire! (pahoittelut typoista)

Älä viitsi. Ei sulla mitään kissaa ole. Jos joskus on ollutkin, lennätit sen pihalle ensimmäisen lapsen synnyttyä. Et puhuisi noin inhottavasti ja julmasti muiden eläimistä, jos sinulla olisi eläimiä.

Kehoitan edelleen, että luepas nuo omat viestisi ja rauhoitu ihmeessä. Miksi ihmeessä olisin luopunut kissastani lapsen synnyttyä, outo kommentti.

Edelleenkin se nyt vaan on fakta, ettei väestönsuojassa ole tilaa kaikille, maailmassa on eläimille allergisia ihmisiä ja itselläsi taas ei ilmeisesti eläimiä ole, jos tuli ihan yllätyksenä että ne paskovat? :D

Oli vissiin liian raflaavasti sanottu, että heivaisin fifin pihalle väestönsuojasta, jos sellainen sinne olisi tipyu, koska se uhkaa tämmöisen allergisen henkeä.

Vierailija
110/339 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne voi laittaa pannulle, hyödyllistä.

Vierailija
111/339 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä lemmikkejä ei todellakaan viedä väestönsuojiin. Meidänkin naapurissa asuu päälle hyppivä yli-innokas labbis enkä tosiaankaan halua sen kanssa viettää aikaa suojassa. Väestönsuoja on ihmisille, ei eläimille.

Vierailija
112/339 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaapajaa, enpä ollut lapsena edes sisätiloissa Chernobylin posahduksen sivutuotteiden leijaillessa Suomen yllä. Oletan että pommariin mennään vain, jos posahtaa isommin ja lähempänä. Muussa tapauksessa pistän ilmastoinnin kiinni ja katson mistä suunnasta tuulee. Kilpirauhassairauden takia en saa ottaa edes joditablettia:D

Vierailija
113/339 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M tä kuvottava tossa muka oli? Se on totta, että ilmaa on suojassa rajatusti, ja koiranomistajana allekirjoitan ton, että eläimet paskoo. Olen nähnyt.

Ehkä hiukka kärjistetty toi ilmaus, mutta en minäkään omaa koiraani sinne suojaan vie, ja mikäli siellä on yksikin allergikko tai astmaatikko ja joku sinne koiransa tuo eikä suostu viemään pois, oon aika 100% varma että kanssaihmiset heivaa sen koiran pois ettei astmaatikko vaikka delaa.

Totuus sattuu. Tuo raskaanaoleva allergikko ei vaikuta sen pahemmalta, kuin minäkään. Ja tuo tyyppihän omistaa lemmikkejä, jos et ketjua ehtinyt lukea. Ei hän eläimiä vihaa, ilmeisesti vain ihmisiä jotka ei ajattele muita ollenkaan, niitä jotka tuijottaa omaan napaansa. "mä ja mun koiruli".

Kyllä tämän raskaanaolevan viesti oli semmoista luettavaa, että turhaa yrittää selitellä. Kyllä tuosta viestistä paistaa hyvin ikävä ihminen vaikka miten yrittäisit jälkeenpäin selitellä. Toivottavasti lapselle ei opeteta yhtä pahoja käytöstapoja ja eläinvihaa.

Musta tuntuu, että nää vihaviestit tuolle raskaana olevalle kirjoittaa yksi ja sana henkilö. Tai mä todella toivon, että se on yks ja sama henkilö, eikä kovin moni ole yhtä pihalla elämästä....

Tuossa ei ollut yhtään mitään kuvottavaa tai kovin kamalaa. Jos meikällä olis hengitystä uhkaava reaktio johonkin juttuun joka on kiellettyä tuoda pommisuojaan, minäkin mitä varmimmin heivaisin sen jutun pihalle.

Ei siinä mitään kuvottava ole. Koiran. Pommisuojaan tuonut rikkoo sääntöjä.

Vierailija
114/339 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä näitä ”eläin ennen ihmistä”-tyyppejä vaivaa? Onko kaikilla aina jotain traumoja tai mt-ongelmia taustalla, kun ajattelee eläinten olevan parempia, arvokkaampia ja pelkästään muille hyvää tahtovia? Miksi pitää inhimillistää eläimiä, ei ne ajattele kuten ihmiset? Tekeekö siis älyn puute olennosta automaattisesti jotenkin jalomman?

Minä ajattelen näin. Kun katson uutiskuvia niin eniten mua harmitta kärsivät eläimet. Ihmisten kärsimys aiheuttaa "Voi ei, onpa kamalaa"-fiiliksen, kärsivien eläinten näkeminen nostaa vedet heti silmiin.

En pidä ihmisistä, suurin osa on kieroilevia selkäänpuukottajia ja omaneduntavoittelijoita.

Vierailija
115/339 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en vie koiriani väestönsuojaan mutten mene sinne myöskään itse.

Vierailija
116/339 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tuntuu, että nää vihaviestit tuolle raskaana olevalle kirjoittaa yksi ja sana henkilö. Tai mä todella toivon, että se on yks ja sama henkilö, eikä kovin moni ole yhtä pihalla elämästä....

Tuossa ei ollut yhtään mitään kuvottavaa tai kovin kamalaa. Jos meikällä olis hengitystä uhkaava reaktio johonkin juttuun joka on kiellettyä tuoda pommisuojaan, minäkin mitä varmimmin heivaisin sen jutun pihalle.

Ei siinä mitään kuvottava ole. Koiran. Pommisuojaan tuonut rikkoo sääntöjä.

Noniin eiköhän nää selitykset ala jo riittää. Se oli usean mielestä todella rumasti kirjoitettu viesti, vaikka mitä uskottelisit itsellesi.

Vierailija
117/339 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks joku ylipäänsä käyttää sanaa "elukka" tai muita vastenmielisiä sanoja. Todella kuvottavia viestejä osalla.

Elukka on joissain murteissa ihan perussana.

Käytän itsekin sanaa elukka, enkä näe sitä halventavana. Ja juu, omistan kaks koiraa joista saatan puhua elukoina. Ei ne oo pahoittaneet mieltään siitä. Toisin kuin palstan elämästä vieraantuneet woket

Vierailija
118/339 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu silti, että täällä Suomessakin menty ihan ulalle monessa asiassa. Esim tuo vihamielisyys lemmikkejä ja lapsia kohtaan on yksi sellainen. Kyllä tuolla Ukrainassa on kuvissa paljon ollut lemmikkejä ihmisten mukana. Eivät kaikki niitä jätä ja hyvä niin. Siellä moni myös auttaa kulkukoiria ja ruokkii niitä. Tosin rauhan aikana ja tuskin nyt voimat enää siihen riittää. Silti on sellainen ajatus, että myös kulkukoiria voi auttaa. Täällä jo vapaana kulkeva kissa on paha niin miten sitten kulkukoira.

En todellakaan vihaa lemmikkejä (enkä lapsiakaan) Koiria meidän perheellä esim. ollut aina ja rakkaitahan ne totta kai myös ovat olleet. Silti on mielestäni itsestään selvää, että välittömän vakavan vaaran tullen lemmikit jätetään ulkopuolelle ja ihmisten turvallisuus menee heittämällä eläimien edelle. Täälläkin on ollut tosi nättejä viestejä siitä, kuinka eläimet on kivempia ja pelastetaan mieluummin ne kuin ihmiset. Niin että tämä ei sitten ole ihmisvihamielinen asenne sitten? Ja juuri tämän takia onkin hyvä, ettei ne lemmikin omistajat ole niitä, jotka päättävät asiasta.

Vierailija
119/339 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hienoa jos kakarat heitettäsiin myös ulos.

Vierailija
120/339 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en vie koiriani väestönsuojaan mutten mene sinne myöskään itse.

Ihan tilanteesta riippuen voit olla myös paremmassa suojassa muualla. Itseään on vaikea kaivaa ulos pommisuojan päälle romahtaneen kerrostalon alta.

Tietty säteily- ja kemikaalitilanteet erikseen.