Ukrainassa saa pitää lemmikkiä pommisuojassa
https://www.reddit.com/r/cats/comments/t3dv43/our_lady_was_pretty_calm_…
Palstatr o llit, keksikää uusi pelottelunaihe kuin: "Ette saa ottaa lemmikkejä väestönsuojiin, ähäkutti!"
Myös metrotunneleissa ihmisillä on ollut lemmikkejä mukanaan.
Kommentit (339)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos väestösuojan ovella kiellettäisiin lemmikkien ottaminen niin ihan veetuillakseni kävisin vaikka uittamassa vaatteita siinä omon kukkaistuoksussa.
Hyvä ajatus! (Siellä sitten dödaisit omontuoksuisissa puuhissasi...
Tuo kielto ei ole sen takia, että joku ihminen saattaa olla allerginen, vaan tila ja turvallisuusresurssoinnista johtuva. Useampi stressaantunut eri merkkinen lemmikkieläin saattaisi olla melkoinen turvallisuusriski myös niille ihmisille.
Muualla maailmassa ei ole turvallisuusriski?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos väestösuojan ovella kiellettäisiin lemmikkien ottaminen niin ihan veetuillakseni kävisin vaikka uittamassa vaatteita siinä omon kukkaistuoksussa.
Tuo kielto ei ole sen takia, että joku ihminen saattaa olla allerginen, vaan tila ja turvallisuusresurssoinnista johtuva. Useampi stressaantunut eri merkkinen lemmikkieläin saattaisi olla melkoinen turvallisuusriski myös niille ihmisille.
Muualla maailmassa pommituksilta ei piilotella virallisissa VÄESTÖNsuojissa, vaan ties missä metrotunneleissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa pommituksilta ei piilotella virallisissa VÄESTÖNsuojissa, vaan ties missä metrotunneleissa.
Eikö noita ukrainan väestönsuojakuvia oo näkynyt ylen sivuilla jne
Mieluummin koira kuin venäläinen naapurini
Pitäähän sitä yrittää saada rakkaansa suojaan... Joihinkin suojiin varmasti pääsee ja toisiin ei, mistäs sitä tietää jossei kokeile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh mitä kommentteja. Meillä on sekä lapsia että eläimiä. Veisin varmaan lapset pommisuojaan ja olisin eläinten kanssa kotona. Itsestäänselvää on että eläimiä ei pommisuojaan voi viedä, vaikka se on sydäntäsärkevää. En kyllä tiedä uskaltaisinko viedä lapsiakaan kun palstan kommenttien perusteella siellä olisi ties mitä riehuvia sekopäitä.
.... veisit lapset pommisuojaan, mutta olisit eläintesi kanssa? Jättäisit lapsesi täysin ilman henkistä tukea omilta vanhemmiltaan? Valitsisit viettää sodan keskellä eläintesi kanssa aikaa, et lapsiesi?
Ajattelitko ihan loppuun, ennen kuin postasit tämän mielipiteesi?
Ketjussa on käynnissä lapset vastaan eläimet vastakkainasettelu mutta on myös meitä joille sekä lapset että eläimet ovat tärkeitä _perheenjäseniä_. Tietysti lapset menevät aina lemmikkien edelle ja lasten suojaaminen olisi etusijalla, mutta ei se poista sitä että monille myös ne lemmikit on rakkaita. Ja jos omia rakkaita ei saa suojaan niin nähdäkseni paras vaihtoehto on että joku jää niistä pitämään huolta. Mun lapset ovat jo suht isoja (10, 11 ja 14). Ei tässä ole kuin huonoja vaihtoehtoja.
Kummankohan se kissa tai koira valitsisi? Ahtaan pommisuojan, jossa satamäärin hysteerisiä ihmisiä sisätiloissa hengittämässä huonoa ilmaa . Vai mahdollisuuden itse pinkaista omilla tassuilla lähimetsään.
Ei epäilystäkään että koirani valitsisi olla mieluummin sylissäni takkini sisällä turvassa lähellä, kuin juosta jonnekin pimeään metsään yksin.
Jep.
No niin. Ilta-Sanomien artikkelissa kerrotaan, mitä väestönsuojaan EI SAA viedä. Yksi mainittu on lemmikit. Että alkakaa jo suunnitella muuta paikkaa, jos koirienne kanssa aiotte olla kun paukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi kuvitella että suomalaisesta väestösuojasta lentävät pihalle lemmikkien lisäksi myös itkevät vauvat, juoksentelevat lapset ja kaikki jotka ovat pesseet vaatteensa hajustetulla pesuaineella tai (syntien synti) laittaneet jotain tuoksua.
Onhan se astmaatikkoja kohtaan törkeää uittaa vaatteensa jossain Omossa. Itselläni ei ole astmaa tai mitään hengitysongelmia ja silti ottaa keuhkoista kun bussiin astuu joku, jonka vaatteet on pyykätty Omo Deluxe superkukkaishajupommilla.
Tuo tarkoittaa, että sulla on hengitysongelma.
Ohjeissa sanotaan, että pitää varata elintarvikkeita mukaan 2-3 päiväksi. Eli siellä voi joutua olemaan pitkään. Kai nyt teillä järkikin sanoo, ettei sinne pieneen tilaan mitään koiria viedä.
Minulle koirat ovat kuin perheenjäseniä. Mikäli Suomessa alettaisiin sotimaan, pyytäisin ensimmäisenä miestäni lopettamaan koiramme, ei niiden raukkojen tarvitsisi alkaa elämään siinä kaaoksessa, jonka sota tänne toisi. Minulla olisi sitä paitsi kädet täynnä lasten kanssa.
Suomessa saa pitää tennissukkia sandaaleissa.
Onneksi täällä ei saa. Juujuu perheenjäsen ja lässynlää, mutta allergisella voi mennä henki, jos saa väestönsuojassa allergisen reaktion eikä pääse hoitoon (todnäk ei pääse, jos päädytään tilanteeseen, joissa suojissa on majoituttava.
Sydän särkyisi jättää kissa kotiin, mutta ihmisen henki on arvokkaampi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei olisi sydäntä jättää lemmikkejä ja mennä itse suojaan, vaikka ymmärrän kyllä miksi näin on. Lapset lähettäisin silti pommisuojaan, ovat jo sen verran isoja että pärjäisivät siellä ilman minua.
Sinähän se ihana mutsi olet. Lemmikit menee lasten hyvinvoinnin edelle, kun kuolet lemmikkien puolesta ja lapset jäävät ilman huoltajaa.
Itse heivaisin koirat ja kissat pois kuluttamasta resursseja ja levittämästä tauteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ette kerran usko mitään täällä sanottua niin katsokaa vaikka https://www.elaintenystava.fi/artikkelit/meiltä/257-kotivara-kuuluu-kai… ”Lemmikinomistajan on syytä muistaa, että eläimiä ei saa viedä väestönsuojiin edes poikkeustilanteessa. Jos ihmisiä kehotetaan suojautumaan väestönsuojiin, eläimet kuuluu suojata sisälle asuntoihin ja karjasuojiin.”
Kuule ei kiinnosta. Siinä vaiheessa jos pommitus tulee, niin todellakin tulen suojaan koirani kanssa ja siinähän se sitten nähdään, onko tosiaan ihmisillä sydäntä heittää meidät pommien alle kuolemaan. Koiraani ei nimittäin ulos heitetä ilman minua, saatte heittää molemmat pihalle samalla.
Samaan suojaan et tule minun lapseni kanssa koska hän ei saa henkeä. Minulta löytyy kyllä sydäntä heittää koira ulos siinä vaiheessa, jos menet itse perässä niin rukoilen puolestasi.
Mites meinasit päästä koiraani käsiksi, kun puolustan sitä vaikka väkivalloin? Ihan niin kuin sanoin, niin itse ei kävele ulos koira enkä minäkään, saatte sitten luvan heittää ulos molemmat. Pitääkin ottaa tilanteen tullen jotain kättä pidempää mukaan, hyvä että tuli tämäkin puheeksi.
Sinun tapaiset ihmiset ovat juuri vaaraksi kriisitilanteissa. Tämän takia tällaisia lakeja onkin juuri laadittu ^^
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka esimerkiksi koirat voivat olla todella hyviä henkisen voinni tukemisessa väestönsuojassa, ymmärrän kuitenkin miksi niitä sinne ei saa tuoda ja on hyvä, että ei tuotaisi.
- Ne aiheuttavat sotkua väestönsuojassa, voivat pissata ja kakata ympäriinsä, aiheuttaen ihan oikeasti vakavia terveydellisiä haittoja ihmisille.
- Mitä enemmän koiria, sitä jännittyneenpi tilanne koirien välillä ja voivat alkaa rähisemään siellä keskenään reviireistä ja näin myös hyökätä ihmisten kimppuun. Ihmisten stressi siirtyy myös koiriin.
- Nälkiintyvä koira voi hyökätä ihmisten kimppuun saadakseen ruokaa.
- Karvanlähtö koirilta likaamassa myös paikkoja
- Veden määrä on todennäköisesti rajoitettua, joten tuntuisi oudolta antaa sitä koirille.
Jokaisen pitää ottaa väestönsuojaan mukaan itselleen ruokaa ja vettä. Meillä on eteisessä iso vesikanisteri, jonka saa helposti napattua mukaan ja siitä riittää koirallekin.
Jossain vaiheessa se veden määrä loppuu, jos sota pitkittyy. Ja moni ei varmasti edes kykene kantamaan isoja kanistereita ja viikkojen ruokia sinne, kun sota päällä.
Vaikka olen todella eläinrakas, niin minua jotenkin ihmetyttää tälläiset ajatukset, että ihmiset ovat sitä mieltä että omalle koiralle pitäisi se vesi antaa, kuin esimerkiksi jollekkin lapselle. Ymmärrän, että se koira on tärkeä ja rakas, mutta kyllä vähän ihmetyttää muiden tavat ajatella joskus.... Tai että näiden koirien takia vaarannetaan koko sen väestösuojan hyvinvointi. Ihan kuin tahallaan halutaan tuoda lisää stressiä ja stressaavan tilanteen päälle.
Olemme varmaan kaikki nähneet niitä elokuvia, joissa jokin ryhmä joutuu selviämään vakavassa kriisitilanteessa ja yhteistyö on ainoa keino selvitä. Siellä on aina porukassa vähintään se yksi itsekäs idiootti, jonka kanssa yhteistyön tekeminen on mahdotonta, koska hän toimii vain omien itsekkäiden intressien takia ja asettaa koko ryhmän selviytymisen vaaraan. Nämä lemmikkihullut, joille toisten lapset ja läheiset eivät merkitse mitään ovat juuri niitä tyyppejä.
Katson instagramista yhden ukrainalaisen elämää. Siellä on kerrostalon väestönsuojassa neljäkin koiraa ja kissa yhtä aikaa ihmisillä, marsuja kannetaan linja-autoihin. Sovussa ollaan ja vietetään aikaa.
Haluaisin nähdä kun joku suomalaismamma menee sinne riehumaan ja "heittelemään fifit" (sakemannin kokoiset koirat) niskaperse-otteella ulos.
Suomessa ollaan ylipäänsä todella lemmikki-ja lapsivastaisia ja joustamattomia. Ehkä tämä on välillä meidän toimivan, mutta kylmän yhteiskunnan vahvuus. Eron kuitenkin huomaa heti Ruotsiin ja Norjaan mennessä puhumattakaan, kun siirtyy etelämmäksi. Esimerkiksi pienten lasten kanssa matkustaessa saa vain positiivista huomiota. Suomessa lapset ja lemmikit koetaan vain häiriönä.