Ukrainassa saa pitää lemmikkiä pommisuojassa
https://www.reddit.com/r/cats/comments/t3dv43/our_lady_was_pretty_calm_…
Palstatr o llit, keksikää uusi pelottelunaihe kuin: "Ette saa ottaa lemmikkejä väestönsuojiin, ähäkutti!"
Myös metrotunneleissa ihmisillä on ollut lemmikkejä mukanaan.
Kommentit (339)
Vierailija kirjoitti:
Kai te muka-allergiset vaaditte itsellenne myös gluteenittoman tarjoilun, 5g-verkot pois ja revitte vaatteet muiden päältä, kun olette niin superallergisia ja monikemikaaliherkkiä erinomaisuudessanne. Olette inhottavia ja sydämettömiä ihmisiä, kun puhutte toisten lemmikeistä elikkoina ja elukoina. Ette te mitään allergisia ole vaan vihaatte eläimiä.
Menipäs jollakulla tunteisiin :D
Voin ketuia että minä esimerkiksi tykkään koirista todella paljon, tämä allergia ei ole oma valintani :) jos se vain olisi mahdollista, itsekin omistaisin mielelläni koiran. Mutta kun ei, henki ei kulje jos päivänkin joudun samassa asunnossa olla koiran kanssa :(
Etttä vedäpä vähän henkeä ja mene ittees :)))
Mitä itsekkyyttä tuoda lemmikit väestönsuojaan. Huhhuh.
Ite todella allergisena ihan kylmää ajatus miltä tuntuis olla useempi tunti hengitystiet hitaasti tukkeentuen tietäen ettei voi lähtee lääkäriin tai lääkkeetkään ei mahdollisesti oo ehtiny matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai te muka-allergiset vaaditte itsellenne myös gluteenittoman tarjoilun, 5g-verkot pois ja revitte vaatteet muiden päältä, kun olette niin superallergisia ja monikemikaaliherkkiä erinomaisuudessanne. Olette inhottavia ja sydämettömiä ihmisiä, kun puhutte toisten lemmikeistä elikkoina ja elukoina. Ette te mitään allergisia ole vaan vihaatte eläimiä.
Voin ketuia että minä esimerkiksi tykkään koirista todella paljon, tämä allergia ei ole oma valintani :) jos se vain olisi mahdollista, itsekin omistaisin mielelläni koiran. Mutta kun ei, henki ei kulje jos päivänkin joudun samassa asunnossa olla koiran kanssa :(
Parempi, ettet omistakaan eläintä. Löytöeläintalot ovat täynnä kissoja ja koiria, jotka on hylätty "muuttuneen elämäntilanteen" ja "allergian" takia eli suomeksi sanottuna siihen on vain kyllästytty.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mitä, kuka tässä ketjussa on valittanut monikemikaaliherkkyydestä, saati vaatinut jotain erikoisruokavalioita tai muuta naurettavaa mitä viestissäsi väität???
Niinpä.
Allergia ei ole mikään valinta. Koira- ja kissa-allergikkoja löytyy suht paljon, se on vaan fakta. Se on rasite allergikoille itselleenkin.
Minulla ei tietääkseni ole mitään eläinallergiaa, mutta olen yhdelle lääkeaineelle niin allerginen, että jos sitä joutuu elimistööni, olen vaarassa saada anafylaktisen sokin. Ei ole mikään maailman siistein fiilis se...
Jos tällaisena ajatusleikkinä nyt heittäis, että joku siellä väestönsuojassa haluaisi väkisin ruiskuttaa naamaani tuota lääkeainetta, niin tottakai se olisi väärin. Tästä syystä ne eläimet on kielletty väestönsuojissa.
Lemmikkieläimet ei tämä voi tulla väestönsuojaan kun tila ei riitä edes kaikille kansalaisille
En vihaa eläimiä mutta kyllä ihmishenki menee edelle, eriasia on sitten jos joku itse uhrautuu lemmikkinsä vuoksi mutta ei se lemmikin omistaja voi vaatia että meidän hipsun on päästävä.
Vierailija kirjoitti:
Yllätys, että suomalaiset kukkahattutädit ovat tätä vastaan.
"Ei saa tuoda koiraa, mitä jos täällä on allergisia!"
Only in Finland.
Itse keksin useammankin turvallisuussyyn. Allergioiden kanssa ei leikitä. Koirapelkoisille olisi varmaan painajainen. Eläimet voivat käyttäytyä arvaamattomasti, varsinkin stressaavassa tilanteessa. Ja eläinten jätöksistä tulisi ongelma jos pitäisi linnoittautua useammaksi päiväksi.
Muutoin kyllä olen sitä mieltä että eläinkaveria ei jätetä.
Vierailija kirjoitti:
Voisi kuvitella että suomalaisesta väestösuojasta lentävät pihalle lemmikkien lisäksi myös itkevät vauvat, juoksentelevat lapset ja kaikki jotka ovat pesseet vaatteensa hajustetulla pesuaineella tai (syntien synti) laittaneet jotain tuoksua.
Tämä!
Lemmikit
Lapset
Itkevät lapset
Juoksentelevat lapset
Hajustetut
Tupakalle haisevat
(Alkoholille haisevat) ehkä ei
Tapittavasti katsovat
Vänkääjät
Väärää kieltä puhuvat
Liian vanhat
Liian sairaat
..... jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi, ettet omistakaan eläintä. Löytöeläintalot ovat täynnä kissoja ja koiria, jotka on hylätty "muuttuneen elämäntilanteen" ja "allergian" takia eli suomeksi sanottuna siihen on vain kyllästytty.
Ja tämä "Koti Koiralle" - ohjelma.
Monessakohan tapauksessa (oikeasti) on elämään ilmestynyt vain jokin uusi "kumppani", jonka vuoksi ollaan luopumassa omasta koirasta?
Hyi. (Minulla on itselläni oma kissi, josta en voisi koskaan luopua).
Vierailija kirjoitti:
No voithan sä Suomessakin yrittää ottaa ne elukka mukaan vaikka sinne metrotunneliin. Mä en edes tiedä, onko metro virallisesti mikään väestönsuoja. Siellä ois sentään tilaa, mutta mihinkään normi väestönsuojaan ei saa elukoita tuoda.
Mä olen erittäin allerginen koirille, näin raskaana ollessa allergia vain pahentunut. Jos joku yrittäisi tunkea hurttansa mun kanssa väestönsuojaan, todellakin heittäisin sen pikku fifin pihalle.
Lisäksi eläimet kuluttavat ilmaa, paskovat jne.
Sinusta tuleekin sitten oikein esimerkillinen äiti. Onnea valitsemallesi tielle. Opetat varmaan lapsesikin vihaamaan eläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mitä, kuka tässä ketjussa on valittanut monikemikaaliherkkyydestä, saati vaatinut jotain erikoisruokavalioita tai muuta naurettavaa mitä viestissäsi väität???
Niinpä.
Allergia ei ole mikään valinta. Koira- ja kissa-allergikkoja löytyy suht paljon, se on vaan fakta. Se on rasite allergikoille itselleenkin.
Minulla ei tietääkseni ole mitään eläinallergiaa, mutta olen yhdelle lääkeaineelle niin allerginen, että jos sitä joutuu elimistööni, olen vaarassa saada anafylaktisen sokin. Ei ole mikään maailman siistein fiilis se...
Jos tällaisena ajatusleikkinä nyt heittäis, että joku siellä väestönsuojassa haluaisi väkisin ruiskuttaa naamaani tuota lääkeainetta, niin tottakai se olisi väärin. Tästä syystä ne eläimet on kielletty väestönsuojissa.
Koita nyt päättää, mille olet allerginen. Edellisessä viestissäsi sanoit olevasi allerginen pähkinöille ja vertasit tilannetta siihen, että joutuisit syömään pähkinöitä väestönsuojassa.
Tuolista jo näkee, että tuo ei ole varsinainen väestönsuoja. Jos se on jonkun talon kellari, sitten se on tilapäisesti väestönsuojakäytössä. Ei ole varmaankaan edes standardienmukainen suomalaisen kerrostalon väestönsuoja, vaan kirjaimellisesti mikä tahansa kellari.
Voisitteko nyt lemmikinomistajat kertoa miten ne teidän koiranne ja kissanne pärjäisivät siellä tilassa, jossa jokaiselle on varattu hyvin pieni ala? Minne IHAN oikeasti tungette esimerkiksi kissojen ulosteet saati koiranpaskan?
Olen itsekin lemmikinomistaja ja eläintenystävä, mutta väestönsuojaoloissa ollaan kriisissä. Ei voi niin vain hankkia sitä sun tätä tarpeeseen. Lähtö voi tulla äkkiä. Väestönsuoja on varustettava hätäisesti. Siellä joudutaan olemaan kauan.
Tuntuu silti, että täällä Suomessakin menty ihan ulalle monessa asiassa. Esim tuo vihamielisyys lemmikkejä ja lapsia kohtaan on yksi sellainen. Kyllä tuolla Ukrainassa on kuvissa paljon ollut lemmikkejä ihmisten mukana. Eivät kaikki niitä jätä ja hyvä niin. Siellä moni myös auttaa kulkukoiria ja ruokkii niitä. Tosin rauhan aikana ja tuskin nyt voimat enää siihen riittää. Silti on sellainen ajatus, että myös kulkukoiria voi auttaa. Täällä jo vapaana kulkeva kissa on paha niin miten sitten kulkukoira.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Jos tällaisena ajatusleikkinä nyt heittäis, että joku siellä väestönsuojassa haluaisi väkisin ruiskuttaa naamaani tuota lääkeainetta, niin tottakai se olisi väärin. Tästä syystä ne eläimet on kielletty väestönsuojissa.Koita nyt päättää, mille olet allerginen. Edellisessä viestissäsi sanoit olevasi allerginen pähkinöille ja vertasit tilannetta siihen, että joutuisit syömään pähkinöitä väestönsuojassa.
Luojan kiitos en ole allerginen pähkinöille, ne on herkkua :D
Näköjään jollain muullakin on ollut sana ajatuskuvio kuin minulla, huomasin nyt kun luin taaksepäin viestejä, ja toden totta siellä jollain sama "esimerkkiteoria" :D
Mikä ei yllätä yhtään, ei tuo nyt niiiin omaperäinen ajatuskulku ole. Empaattisille ihmisille ominainen, uskoisin, ei mitään rakettitiedettä.
Vierailija kirjoitti:
Ite todella allergisena ihan kylmää ajatus miltä tuntuis olla useempi tunti hengitystiet hitaasti tukkeentuen tietäen ettei voi lähtee lääkäriin tai lääkkeetkään ei mahdollisesti oo ehtiny matkaan.
Tunti? Siellä voi joutua olemaan useita päiviä. Jos on ydinlaskeuma, tosi kauankin.
Silti nämä ihan oikeasti luulevat, etteivät itsekään kyllästy koiranpaskan tallentamiseen.
Koirahan kakkaa päivässä aika paljon. Siellä ei ole mitään astioita varattu koirien jätöksille. Koira tuskin edes osaa ulostaa mihinkään astiaan. Teillä on mukana jotain tekstiilejä, mitä olette ehtineet kaapia mukaan. Niihinkään käärit ne koiranpaskat päivätolkulla?
Skenaario on älytön. Lisäksi koirat harvoin tulevat toistensa kanssa toimeen, joten koiratappelu huonohappisessa ilmassa ei huvita siinä tilanteessa yhtään ketään. Allergioista viis.
Mutta tämäkin ketju on vastakkainasettelun lietsomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minähän jään sitten kotiin kissojen ja koiran kanssa, he ovat osa perhettä! En hylkää lemmikkejäni sodassakaan! Nämä lemmikit ovat antaneet mulle toivoa vaikeina aikoina kun olen sairastanut. Ei tulisi mieleenkään jättää niitä taakse!
Jep. Mulla on oikeasti ollut aikoja, kun olen joka päivä miettinyt itseni t.appamista ja koirat ovat olleet ainoa syy, jonka takia olen pysynyt elossa.
sama mulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Jos tällaisena ajatusleikkinä nyt heittäis, että joku siellä väestönsuojassa haluaisi väkisin ruiskuttaa naamaani tuota lääkeainetta, niin tottakai se olisi väärin. Tästä syystä ne eläimet on kielletty väestönsuojissa.Koita nyt päättää, mille olet allerginen. Edellisessä viestissäsi sanoit olevasi allerginen pähkinöille ja vertasit tilannetta siihen, että joutuisit syömään pähkinöitä väestönsuojassa.
Oon eri, mutta noi viestit on kirjaillut eri henkilö, I can tell. Lisäksi moinen vertauskuva EI ole älyttömän uniikki, itseasiassa oisin häkeltynyt jos vastaavaa ei kukaan täällä käyttäisi, joten ymmärrettävää että ketjuun on eksynyt näitä tyyppejä jotka edes yrittää selittää, millaista se on kun pahasti allerginen asialle X.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voithan sä Suomessakin yrittää ottaa ne elukka mukaan vaikka sinne metrotunneliin. Mä en edes tiedä, onko metro virallisesti mikään väestönsuoja. Siellä ois sentään tilaa, mutta mihinkään normi väestönsuojaan ei saa elukoita tuoda.
Mä olen erittäin allerginen koirille, näin raskaana ollessa allergia vain pahentunut. Jos joku yrittäisi tunkea hurttansa mun kanssa väestönsuojaan, todellakin heittäisin sen pikku fifin pihalle.
Lisäksi eläimet kuluttavat ilmaa, paskovat jne.
Sinusta tuleekin sitten oikein esimerkillinen äiti. Onnea valitsemallesi tielle. Opetat varmaan lapsesikin vihaamaan eläimiä.
Kiitosta vain, minulla on jo kaksi lasta ennestään, ja perheemme ei vihaa eläimiä - meillä kun kissa ja kani, köytöelöinkodista meille tulleet. Että se siitä eläinvihaaja- kommentistasi, nyt meni sulle jauhit suuhun :)
En minä niitä silti olisi väestönsuojaan ottamassa.
Luepas nyt uudestaan oma viestisi, kun tiedät nämä faktat.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu silti, että täällä Suomessakin menty ihan ulalle monessa asiassa. Esim tuo vihamielisyys lemmikkejä ja lapsia kohtaan on yksi sellainen. Kyllä tuolla Ukrainassa on kuvissa paljon ollut lemmikkejä ihmisten mukana. Eivät kaikki niitä jätä ja hyvä niin. Siellä moni myös auttaa kulkukoiria ja ruokkii niitä. Tosin rauhan aikana ja tuskin nyt voimat enää siihen riittää. Silti on sellainen ajatus, että myös kulkukoiria voi auttaa. Täällä jo vapaana kulkeva kissa on paha niin miten sitten kulkukoira.
Lapsivihaan en osaa omakohtaisesti kommentoida, kun en ilmiötä varsinaisesti tunnista muualta kuin palstalta. Sanoisin kuitenkin, että se on luultavasti saman ilmiön perua kuin lemmikeistä ärsyyntyminenkin.
Kaupungistuminen! Ihmisiä pakkaa ahtaisiin kaupunkeihin ja samaan aikaan lemmikit yleistyvät kauheasti, mikä tietysti lienee luonnollista, kun luonto muuten etääntyy.
Samaan aikaan kuitenkin myös lemmikkien ongelmat kasautuvat. Kerrostaloissa äänet kuuluu, ja koira haukkuu aina. Toisaalta koska koiria on enemmän ja kerrostalo ei ole niille oikea paikka, koirat myös ovat levottomimpi ahtaimmissa oloissa, haukkuvat ehkä enemmän. Ja vielä kun entistä useampi ottaa koiria, joukossa on väkisin enemmän sellaisia jotka eivät oikeasti osaa koiria pitää. Sitten ulkoillaan ahtaissa puistoissa ja viheralueilla, totta kai koiranpaskaa on paljon. Kukaan ei pidä koiranpaskasta, eivät edes koiranomistajan, muutenhan he keräisivät ne pois?
Eikö ole ihan ilmeistä mistä negatiiviset asenteet kumpuaa? Olisi ihme, jos kukaan ei ärsyyntyisi. Ihan et asia oli joskus vielä 90-luvullakin. Koiria oli kaupungeissa paljon vähemmän.
Hysteerimammat täällä uhoavat heittävänsä kaikki pihalle, vaikka todellisuudessa eivät jaksa nostaa edes per settään sohvalta.