Kotien uima-altaiden turvallisuuteen tulossa tiukennuksia
Meinaatteko aidata uima- ja koristealtaanne?
Meillä ei ole altaita mutta on joenranta jonne voi kuka tahansa juosta tästä pihan läpi ja hukkua. Ja jos ei tästä pääse niin vähän matkan päässä on peltoa josta varmasti pääsee jokeen. aika harvalla tässä rannassa on mitään aitaa.
Alkaa mennä vähän yli tämäkin turvallisuus touhu.
Kommentit (169)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 17:31"]Meidän naapurilla on kylpytynnyri. Meidän piha on aidattu, mutta aidassa on naapurin puolella lapsen mentäviä reikiä kun naapuri ei hyväksynyt muunlaisia aitamalleja. Nyt mun täytyy omalla aidatulla pihalla seistä lapsien vieressä koko ajan. En voi päästää niitä silmistäni edes leikkimökkiin. Pihatöitä en voi tehdä kun esim. haravoidessa joudun kääntämään katseeni maahan. Tämä on vähän sama kuin asuisin moottoritien varrella aitaamattomalla pihalla, yhtä paljon voin jättää lapsiani vahtimatta. [/quote] Jos lapsien vahtiminen on niin rankkaa, niin ei nitä olisi kannattanut hankkia. Mä olen vahtinut omia lapsiani 6-vuotiaaksi asti. Ei ulkoillut yksin, koska ei olut kypsä siihen. Mun mielestä mitään ei tarvi aidata. Ja syyttävä sormi, kyllä SYYTTÄVÄ SORMI, kohdistuu ainoastaan lasta vahtineeseen ihmiseen. Jokainen, siis jokainen 2-vuotiaan lapsen hukkumiskuolema on turha ja vain ja ainoastaan sen ihmisen syytä, joka oli vastuussa lapsen vahtimisesta sillä hetkellä. 2-vuotiasta ei voi jättää sekunniksikaan ulos yksin. Se pitäisi vanhempien ymmärtää!! Jos lapsia tekee, niin niitä jumalauta pitää vahtia sen ensimmäiset 5-6 vuotta 24/7. Pistää vihaksi joidenkin vanhempien vastuuttomuus. Ja uimataidottomua lapsia ei laiteta kellukkeiden kanssa paljuun tai veteen, vaan niitä VAHDITAAN JA SEISOTAAN VIERESSÄ, niin kauan, että se lapsi oppii uimaan... ja silloinkin vielä vahditaan. Ja jos lapsi hukkuu naapurin altaaseen, niin sekin on vanhempien syytä, koska sille lapselle pitää opettaa, että naapurin pihaan ei ole mitään asiaa. Ja kun2-vuotias ei sitä vielä ymmärrä, niin silloin sitä vahditaan joka sekunti, ettei se pääse karkaamaan pihasta. Ja kyllä, jos minä haravoin etupihaa, niin minun 2-vuotias seisoo oman haravan kanssa siinä vieressä tai haravoi. En jätä sitä yksin takapihalle, koska se voisi karata metsään. Ja pihaani en aitaa, koska vahdin lapsiani, joka sekunti.
[/quote]
Yläpeukku. Vastuullinen vanhempi. Kiitos Sinusta!
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 17:51"]
Tuossa artikkelissa ehdotetaan yhdeksi vaihtoehdoksi poisotettavia rappusia. Eikös altaasta ole vaikeampaa päästä pois, jos sinne tippuu eikä siinä ole rappusia? Lisäksi aita ei voi olla kiinteä tai kovin lähellä uima-altaan reunaa, sillä silloin altaasta on esim krampin tullessa vaikea päästä pois tai jonkun on vaikea hypätä hädässä olevan apuun . Olen kyllä muutenkin sitä mieltämieltä, että aivan surkea idea.
[/quote]
No tarkoitettaisiinkohan tuossa sellaisia rappusia, jotka otetaan pois siitä altaan ulkopuolelta (ts. altaaseen vaikeampi päästä), ja ne altaassa olevat saisivat jäädä (ts. altaasta pääsisi edelleenkin pois, jos sinne putoaa - edellyttäen, että osaa uida/kävellä sinne rappusille). Mitä luulet?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 17:31"]Meidän naapurilla on kylpytynnyri. Meidän piha on aidattu, mutta aidassa on naapurin puolella lapsen mentäviä reikiä kun naapuri ei hyväksynyt muunlaisia aitamalleja. Nyt mun täytyy omalla aidatulla pihalla seistä lapsien vieressä koko ajan. En voi päästää niitä silmistäni edes leikkimökkiin. Pihatöitä en voi tehdä kun esim. haravoidessa joudun kääntämään katseeni maahan. Tämä on vähän sama kuin asuisin moottoritien varrella aitaamattomalla pihalla, yhtä paljon voin jättää lapsiani vahtimatta. [/quote] Jos lapsien vahtiminen on niin rankkaa, niin ei nitä olisi kannattanut hankkia. Mä olen vahtinut omia lapsiani 6-vuotiaaksi asti. Ei ulkoillut yksin, koska ei olut kypsä siihen. Mun mielestä mitään ei tarvi aidata. Ja syyttävä sormi, kyllä SYYTTÄVÄ SORMI, kohdistuu ainoastaan lasta vahtineeseen ihmiseen. Jokainen, siis jokainen 2-vuotiaan lapsen hukkumiskuolema on turha ja vain ja ainoastaan sen ihmisen syytä, joka oli vastuussa lapsen vahtimisesta sillä hetkellä. 2-vuotiasta ei voi jättää sekunniksikaan ulos yksin. Se pitäisi vanhempien ymmärtää!! Jos lapsia tekee, niin niitä jumalauta pitää vahtia sen ensimmäiset 5-6 vuotta 24/7. Pistää vihaksi joidenkin vanhempien vastuuttomuus. Ja uimataidottomua lapsia ei laiteta kellukkeiden kanssa paljuun tai veteen, vaan niitä VAHDITAAN JA SEISOTAAN VIERESSÄ, niin kauan, että se lapsi oppii uimaan... ja silloinkin vielä vahditaan. Ja jos lapsi hukkuu naapurin altaaseen, niin sekin on vanhempien syytä, koska sille lapselle pitää opettaa, että naapurin pihaan ei ole mitään asiaa. Ja kun2-vuotias ei sitä vielä ymmärrä, niin silloin sitä vahditaan joka sekunti, ettei se pääse karkaamaan pihasta. Ja kyllä, jos minä haravoin etupihaa, niin minun 2-vuotias seisoo oman haravan kanssa siinä vieressä tai haravoi. En jätä sitä yksin takapihalle, koska se voisi karata metsään. Ja pihaani en aitaa, koska vahdin lapsiani, joka sekunti.
[/quote]
Yläpeukku. Vastuullinen vanhempi. Kiitos Sinusta!
[/quote]
Kiitos :) Olen nimittäin kauhun tuntein seurannut sitä, kun pieniä lapsia ei vanhemmat vahdi. Sitten ne lapset juoksee meidän pihassa tekemässä tuhoja. En voi käsittää sitä, koska omille lapsille olen opettanut, että naapurin pihaan ei ole mitään asiaa. Se on sitä hyvien tapojen opetusta ja sitä, että muiden pihoja, tavaroita yms. kunnioitetaan, eikä niitä pidellä/ niihin mennä ilman lupaa.
Ja 2-vuotias tosiaan tarvii vanhempaa joka sekunti 24/7. Ja ulkona ei tosiaan saa olla yksin, edes aitauksessa, koska se voi vaikka laittaa kiven suuhun ja tukehtua siihen. Vanhemman on oltava vieressä.
Mulla on ainakin lapsien vahtiminen ollut aina mukavaa puuhaa. Koska ulkona teen hiekkakakkuja, potkitaan palloa tai tehdään yhdessä pihahommia. Eli nyt vanhemmat herätys ja vahtikaa lapsianne, se on kivaa ja nautinnollista. Se lapsi on nin vähän aikaa pieni.
Minä vaan mietin, että minkä takia porukka hankkii noita kaiken maailman paljuja pihoilleen. On se kumma, kun kaikenlaista turhaa trendishittiä pitää aina mennä ostamaan.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 17:51"]
Tuossa artikkelissa ehdotetaan yhdeksi vaihtoehdoksi poisotettavia rappusia. Eikös altaasta ole vaikeampaa päästä pois, jos sinne tippuu eikä siinä ole rappusia? Lisäksi aita ei voi olla kiinteä tai kovin lähellä uima-altaan reunaa, sillä silloin altaasta on esim krampin tullessa vaikea päästä pois tai jonkun on vaikea hypätä hädässä olevan apuun . Olen kyllä muutenkin sitä mieltämieltä, että aivan surkea idea.
[/quote]
No tarkoitettaisiinkohan tuossa sellaisia rappusia, jotka otetaan pois siitä altaan ulkopuolelta (ts. altaaseen vaikeampi päästä), ja ne altaassa olevat saisivat jäädä (ts. altaasta pääsisi edelleenkin pois, jos sinne putoaa - edellyttäen, että osaa uida/kävellä sinne rappusille). Mitä luulet?
[/quote]
Ne altaat jotka ovat maanpinnalla ja siis reuna jossain metrin korkeudella, niin niissä altaissa on pääsääntöisesti kaksipuoliset ns A-tikkaat. Eli ne yhdet tikkaat toimivat molemmilla puolilla allasta. Ei siis voi ottaa portaita pois erikseen vain toiselta puolelta.
Mutta siis tottakai niiden pois ottaminen estää tehokkaasti pikkulapsen altaaseen pääsyn ja jos ei kerran se pääse siine altaaseen, niin mitäpä niillä silloin tehdään siellä altaan sisäpuolellakaan. Toisaalta, jos ipana sattuisi altaaseen jollain konstilla pääsemään, niin eipä niistä sisäpuolen portaista juurikaan iloa olisi, kun eihän pikkunatiainen osaa sen vertaa uida, että portaille omin voimin pääsisi. Portaat siis aina pois, jos allas ei ole maahan tai terassiin upotettu.
Mikä siinä on niin helvetin vaikeata aidata altaat ja lammet, varsinkin jos on itsellä lapsia! Ihan oikein että tämä nostetaan esille kun näköjään sitä ei monikaan näytä ymmärtävän.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 18:45"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 16:36"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 16:23"]
Minusta taas se on ihan oikein. Siis että pitää aidata. Kuka haluaa, että naapurin lapsi hukkuu omaan uima-altaaseen? En minä ainakaan.
[/quote]
No sille ei voi mitään jos joku piltti juoksee altaaseen kun vanhemmat eivät kerkeä vahtimaan.
Meillä on aitaamaton joenranta kaikilla tässä rannassa asuvilla eikä kukaan tässä sinne hukkunut vaikka on pelloiltakin sinne mahdollista päästä. Urheilukentältäkin joki on vain 30 m päässä. Monilla on talo/kesämökki järven/meren/joen rannalla ja niistäkin harvat on aidattuja.
Ei lapsia voi suojella kuin vahtimalla ja opastamalla eikä sekään ole 100% varmaa.
[/quote]
Näin ajatteli myös silminnäkijät, kun 2011 pikkulapsi hukkui jokeen, että antaa lasten vaan mennä joelle ja sen läheisyyteen leikkimään, ei siihen jokeen ole kukaan ennenkään ja koskaan hukkunut, vaikka tuossa lähellä onkin.....ja pääseehän siihen muualtakin , kun heidän lähimailtaan... Ja miten kävi niin vain hukkui lapsi jokeen, vaikka ei ennen ollut hukkunutkaan. Eli mielestäni kaikki pitää tehdä sen eteen, että voi estää pikkulasten hukkumiskuolemat ja kaikkien ihmisten, niin omalla pihallaan ja muuallakin!!! Yksikin hukkuminen on turhaa, jos sen voi estää!!! Ja turha ajatella, että ei sinne ennenkään ole ketään hukkunut, voi hukkua!!!!!!
[/quote]
Meillä on joenrantaa noin 2 km verran. Pitääkö se siis aidata kokonaan, aitaa pitäisi tehdä noin 4 km, vain siksi, että jossain saattaa olla lapsi, joka sinne jokeen on kampeamassa? Meillä on lähimmillään kodista joelle matkaa noin 400 m, ei todellakaan nähdä, jos jonkun lapsi sinne keksii mennä. Eikö voitaisi ajatella, että niiden lasten vanhemmat olisivat ensisijaisia peräänkatsojia ja vastuussa lapsestaan? Helsingissäkin on aitaamatonta merenrantaan satoja kilometrejä.
[/quote]
Ihan lapsellista laittaa koko asia leikiks.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 22:20"]
Minä vaan mietin, että minkä takia porukka hankkii noita kaiken maailman paljuja pihoilleen. On se kumma, kun kaikenlaista turhaa trendishittiä pitää aina mennä ostamaan.
[/quote]
mieluummin allas kuin trampoliini. Ja lapset uimakouluun ennenkuin niiden annetaan vaeltaa ulkona yksin.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:34"]
Ja kyllä, jos minä haravoin etupihaa, niin minun 2-vuotias seisoo oman haravan kanssa siinä vieressä tai haravoi. En jätä sitä yksin takapihalle, koska se voisi karata metsään. Ja pihaani en aitaa, koska vahdin lapsiani, joka sekunti.
[/quote]
Et koskaan hae eteisestä puhelinta tai puutarhahanskaa tai katso muuten muualle hetkiseksi? Pitää olla vielä aika naiivi, jos ei tiedä, että lapsi voi kadota joskus silmänräpäyksessä. Juuri silloin, kun moikkaat ohi ajavalle naapurille tai saat aivastuskohtauksen. Tai sinua pistää ampiainen. Oikeasti, relatkaa hieman sädekehäänne mammat.
Todella kylmäävää huomata tämä järkyttävä itsekeskeisyys ja tunteettomuus näissä kommenteissa. Millainen ihmishirviö pystyy ajattelemaan, että on ok jos naapurin lapsi pääsee livahtamaan pihaani ja hukkuu uima-altaaseeni? "Mitäs oli niin paskamutsi, että käänsi hetkeksi selkänsä!" Milloin ihmiset ovat muuttuneet noin kylmiksi ja vastenmielisiksi?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 22:20"]
[/quote]
Uimataitoinenkin lapsi voi hukkua. Voihan aikuinenkin. Että muistathan valvoa myös isojen lastesi uimista!
mieluummin allas kuin trampoliini. Ja lapset uimakouluun ennenkuin niiden annetaan vaeltaa ulkona yksin.
[/quote]
Mitä tekemistä lapsella on yksinään naapurin pihassa? Jos lapsi ulkoilee ilman valvontaa omalla pihalla, on vanhempien velvollisuus huolehtia, että a) piha on turvallinen, b) lapsi ei pääse pois omalta pihalta. Tämän kummempia sääntöjä asiassa ei tarvita.
Voitaisiin alkaa talvella aidata myös lumipenkkoja, ettei lapset mene sinne tekemään luolia ja kuolemaan. Ja päiväkotilapset voitaisiin pitää jatkossa koko ajan sisällä, kun kerran eräs lapsi pääsi pihaportista karkaamaan ja hukkui läheiseen jokeen. Niin ja kaikki lapset vois saman tien huostaanottaa ja kasvattaa valtion laitoksissa, kun kerran eräs hullu äitipuoli päätti kääriä lapsen mattoon ja tukehduttaa.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 22:50"]
Todella kylmäävää huomata tämä järkyttävä itsekeskeisyys ja tunteettomuus näissä kommenteissa. Millainen ihmishirviö pystyy ajattelemaan, että on ok jos naapurin lapsi pääsee livahtamaan pihaani ja hukkuu uima-altaaseeni? "Mitäs oli niin paskamutsi, että käänsi hetkeksi selkänsä!" Milloin ihmiset ovat muuttuneet noin kylmiksi ja vastenmielisiksi?
[/quote]
Varmaan samoihin aikoihin, kun vanhemmat alkoivat vaatia itselleen erityisoikeuksia ja samalla sysätä kasvatusvastuuta muiden harteille.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 22:50"]
[/quote]
Varmaan samoihin aikoihin, kun vanhemmat alkoivat vaatia itselleen erityisoikeuksia ja samalla sysätä kasvatusvastuuta muiden harteille.
[/quote]
Tuskinpa se olisit sinäkään tyynenä siinä vaiheessa kun joku hukkuis teidän (?) altaaseen. Tai sitten olet todella tunteeton paskiainen.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:17"]
Ihmiset on niin eriarvoisia.
Palstaa lukiessani olen ihmetellyt kahta asiaa
1. taapero voi hukkua kaikilla, koska äidillä saattaa tulla paskahätä ja kiire vessaan ja taapero jää siksi aikaa pihalle
2. altaan omistajalla tulee paskahätä ja juoksee vessaan. Ei ehdi laittaa aitaa kiinni ja lukita tikkaita. Naapurin taapero tulee pihalle, kun oma äiti on paskalla ja hukkuu. Vika on naapurin, kun ei lukinnut aitaa paskahädän ajaksi.
[/quote]
Niin mikä näissä oli se ihmettelyn aihe? Se että äidin ja naapurin suolet toimii kuten muillakin ihmisillä vai?
[/quote]
Mutta kun se lapsen hukkuminen ei aaveen mukaan ole äidin syytä, jos äiti juoksee paskalle ja jättää lapsen ulos ja se menee naapuriin ja hukkuu. Mutta se on naapurin vika, kun sillä ei ole altaan ympärillä aitaa. Eli jos naapurilla tulee ripuli ja juoksee vessaan ja ei ehdi vetää kantta altaan päälle, naapurin lapsen hukkuminen on naapurin rouvan paskahädän syytä. Ei oman äidin, joka jätti lapsen vahtimatta pihalle.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:47"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:39"]
Kysymys altaan omistajille - olisitteko hankkineet uima-altaan, jos tällainen turvasäännös olisi jo ollut voimassa?
[/quote]
No meillä ei ole allasta, mutta ihmettelen jos turvallisuuskysymykset olisi se ratkaiseva asia hankitaanko allas kotiin vai ei. Jos kansi maksaa tonnin (tuolla joku ylmepi kommentoi) niin itse altaan täytyy olla kyllä melkoisen kokoinen ja hintainen. Esim. ne upotetut uima-altaat maksaa alkaen 10 000 €, joten aika pieni hinta kannella suhteutettuna koko altaan hintaan. Toisekseen, en ymmärrä miksi joku hankkii altaan mutta ei tosiaan kantta siihen päälle. Miten suojataan talvella ja kiva varmaan siivota kaikkea pudonnutta ja tuulenkuljettamaan roskaa sieltä.
[/quote]
Kansia on monenlaisia. Olen nähnyt sellaisia suojia uima-altaissa, jotka ovat kuin peittoja eli suojaavat roskien menon altaaseen. Mutta jos lapsi menee siihen päälle, joustaa kyllä ja lapsi voi hukkua. Kova ja lapsen painon kestävä suoja on varmaan kalliimpi.
Ja jos naapurin lapsi on ylipainoinen, kannen täytyy kestää melko raskas paino, jotain 50 kiloa ainakin. Ja vielä sen, että jos naapurin lapsi sattuu hyppimään kannen päällä, kansi kestää senkin, ettei lapsi mulahda altaaseen.
Voisin kuvitella, että omakotitaloalueella, missä on useammalla uima-allas ja sinne muuttaa lapsiperhe vaatimaan jykeviä aitoja ja kansia altaiden ympärille, että heidän Nico-petterinsä saa ulkoilla rauhassa, ei ole suosikkinaapuri.
EI JUM*LAUTA!!!! Oikeesti, aidataan nyt sitten samantien kaikki järvet ja joet, kyllä niihin hukkuu tässä maassa enemmän ihmisiä. Kyllä nuo altaat ja paljut on jokaisen omalla vastuulla, turha siitä on mitään säännöstöä alkaa tekemään. Toisen pihaan jos menee toikkaroimaan omin luvin ja kaatuu altaaseen niin se on mielestäni voivoi. Jokainen vahtii omaa allastaan ja paljuaan omassa pihassa luvan kanssa liikkuvilta lapsilta ja vajaamielisiltä. Ei voi olettaa että ihmiset aitaavat omalla kustannuksellaan pihalla olevat altaat ja vesiaiheet siltä varalta, että joku nyt saattaa tulla sinne pihalle ja vielä hukkuakin....
Eli ei, meillä ei paljun käyttöön tule mitään muutoksia. Lapsivieraita valvovat aikuiset ja humalaisista aikuisista huolehtivat kanssakylpijät.
Eikö olisi kaikinpuolin helpompaa ja kätevämpää laittaa muksuille kaulaan sellainen sähköpanta joka alkaa ujeltaa kovaa ja korkealta jos poistuu oman tontin alueelta?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 23:46"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 22:50"] Todella kylmäävää huomata tämä järkyttävä itsekeskeisyys ja tunteettomuus näissä kommenteissa. Millainen ihmishirviö pystyy ajattelemaan, että on ok jos naapurin lapsi pääsee livahtamaan pihaani ja hukkuu uima-altaaseeni? "Mitäs oli niin paskamutsi, että käänsi hetkeksi selkänsä!" Milloin ihmiset ovat muuttuneet noin kylmiksi ja vastenmielisiksi? [/quote] Varmaan samoihin aikoihin, kun vanhemmat alkoivat vaatia itselleen erityisoikeuksia ja samalla sysätä kasvatusvastuuta muiden harteille. [/quote] Tuskinpa se olisit sinäkään tyynenä siinä vaiheessa kun joku hukkuis teidän (?) altaaseen. Tai sitten olet todella tunteeton paskiainen.
[/quote]
Olisin surullinen lapsen puolesta, pettynyt vanhempiin ja vittuuntunut siitä ylimääräisestä härdellistä, mitä tuo välttämättä aiheuttaisi. En minä siitä silti syyllisyyttä tuntisi, mutta jos naapurin lapsiperhe haluaa maksaa altaaseeni tuhansien eurojen katteen oman mielenrauhansa turvatakseen niin sopii kyllä.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 17:31"]Meidän naapurilla on kylpytynnyri. Meidän piha on aidattu, mutta aidassa on naapurin puolella lapsen mentäviä reikiä kun naapuri ei hyväksynyt muunlaisia aitamalleja. Nyt mun täytyy omalla aidatulla pihalla seistä lapsien vieressä koko ajan. En voi päästää niitä silmistäni edes leikkimökkiin. Pihatöitä en voi tehdä kun esim. haravoidessa joudun kääntämään katseeni maahan. Tämä on vähän sama kuin asuisin moottoritien varrella aitaamattomalla pihalla, yhtä paljon voin jättää lapsiani vahtimatta.
[/quote]
Jos lapsien vahtiminen on niin rankkaa, niin ei nitä olisi kannattanut hankkia. Mä olen vahtinut omia lapsiani 6-vuotiaaksi asti. Ei ulkoillut yksin, koska ei olut kypsä siihen.
Mun mielestä mitään ei tarvi aidata. Ja syyttävä sormi, kyllä SYYTTÄVÄ SORMI, kohdistuu ainoastaan lasta vahtineeseen ihmiseen. Jokainen, siis jokainen 2-vuotiaan lapsen hukkumiskuolema on turha ja vain ja ainoastaan sen ihmisen syytä, joka oli vastuussa lapsen vahtimisesta sillä hetkellä. 2-vuotiasta ei voi jättää sekunniksikaan ulos yksin. Se pitäisi vanhempien ymmärtää!!
Jos lapsia tekee, niin niitä jumalauta pitää vahtia sen ensimmäiset 5-6 vuotta 24/7.
Pistää vihaksi joidenkin vanhempien vastuuttomuus. Ja uimataidottomua lapsia ei laiteta kellukkeiden kanssa paljuun tai veteen, vaan niitä VAHDITAAN JA SEISOTAAN VIERESSÄ, niin kauan, että se lapsi oppii uimaan... ja silloinkin vielä vahditaan.
Ja jos lapsi hukkuu naapurin altaaseen, niin sekin on vanhempien syytä, koska sille lapselle pitää opettaa, että naapurin pihaan ei ole mitään asiaa. Ja kun2-vuotias ei sitä vielä ymmärrä, niin silloin sitä vahditaan joka sekunti, ettei se pääse karkaamaan pihasta.
Ja kyllä, jos minä haravoin etupihaa, niin minun 2-vuotias seisoo oman haravan kanssa siinä vieressä tai haravoi. En jätä sitä yksin takapihalle, koska se voisi karata metsään. Ja pihaani en aitaa, koska vahdin lapsiani, joka sekunti.