Onko kumppanin ruokavaliolla merkitystä?
Moni kertoo ruokavaliostaan deittiprofiilissaan. Onko sillä merkitystä? Sivuuttaisitko muuten lupaavalta vaikuttavan tyypin jos ruokavalio poikkeaa omastasi?
Kommentit (420)
En osaa kuvitella tilannetta, että meillä olisi omasta valinnasta eri ruokavaliot. Ehkä onnistuu sellaisissa perheissä, jossa ei laiteta ruokaa ja kukin syö mitä syö tai laittaa itse ruokansa. Meillä kaikki syövät samaa ruokaa tiettyinä aikoina pöydän ääressä. Päivän paras hetki.
On sillä merkitystä. Annoin kerran lihavalle naiselle mahdollisuuden ilman ennakkoluuloja. Mutta se halus syödä joka päivä pelkkiä nuudeleja tai käydä grillillä. Itse söin salaattia, proteeiineja sun muita terveellisiä juttuja. En vaan enää jaksanu sitä nillittämistä, että "jääkaapis ei oo oikeaa ruokaa". Ei siis enää lihavia naisia
- Urheilullinen komea mies
Vierailija kirjoitti:
On sillä merkitystä. Annoin kerran lihavalle naiselle mahdollisuuden ilman ennakkoluuloja. Mutta se halus syödä joka päivä pelkkiä nuudeleja tai käydä grillillä. Itse söin salaattia, proteeiineja sun muita terveellisiä juttuja. En vaan enää jaksanu sitä nillittämistä, että "jääkaapis ei oo oikeaa ruokaa". Ei siis enää lihavia naisia
Niin justiinsa 🤣
Yllättävän paljon merkitystä, muttei varmaam ratkaisevaa merkitystä. Olin itse ns. kala/maito/muna/kasvissyöjä tavatessani mieheni eli lähinnä en syönyt kasvatettua ja teurastettua lihaa. Teininä ja idealistina silloin joskus. Lapsille koitettiin aluksi mahdollisimman suositusten mukaisia ruokia, mutta on ne nyt jo jotaon herkkujakin saaneet koska ei oke oikeasti niin vaarallista... Mies taas on kokeillut olla ihan vegaani myöhemmin, nyt sillä on vaan joku lihotuskuuri ja loputon massakausi ollut monta vuotta (on siis aika laiha). Ei kumpikaan oikein jaksa enää noudattaa mitään ruokavaliota ehdottomasti, mieluummin vain suosin tiettyjä raaka-aineita muita enemmän. Jokin keliakia vaikuttaisi varmaan myös, viimeistään silloin pitäisi kasvaa aikuiseksi ja lopettaa sängyssä murustelu...
Vierailija kirjoitti:
Jos asutaan yhteistaloudessa, niin kyllä sillä on.
Miksi on sillä me olemme yhdessä 34 vuotta ja kummankaan ruokavaliolla ei ole mitään erottavaa merkitystä vaikka se meillä on aika erilainen. Käymme yhdessä kaupassa kerran viikossa ja ostamme omia herkkuja ja minä keräilen omien herkkujeni lisäksi kaikki kodin perus tuotteet kuten munat, kahvit, maidot, juomat jne. ja kodin hygienia tarvikkeet ostos listan mukaan kärryyn kun mieheni kerää koriin ne omat mieli herkkunsa kun minä taas en osaisi niitä valkata.
Teen viikolla puutelistaa mitä puuttuu tai alkaa olla vähissä ja suunnittelen sitä että on viikon hätävara vähintään jos sairastutaan. Kerran kun sairastuin niin jouduin omaiseni apua pyytämään ja kun se tuli meille niin hän sanoi hämmästyessään että täällä on ihan kaikkea ja mitä ei löydy niin sitä ei tarvitse.
Kalliimmaksi tulee erilaiset ruokavaliot, sen voin sanoa. Jos ei tarvitse nuukailla, pihistellä ruuasta ja kodin hygienia, perus tarvikkeista niin silloin se ei mitään eripuraa aiheuta.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän paljon merkitystä, muttei varmaam ratkaisevaa merkitystä. Olin itse ns. kala/maito/muna/kasvissyöjä tavatessani mieheni eli lähinnä en syönyt kasvatettua ja teurastettua lihaa. Teininä ja idealistina silloin joskus. Lapsille koitettiin aluksi mahdollisimman suositusten mukaisia ruokia, mutta on ne nyt jo jotaon herkkujakin saaneet koska ei oke oikeasti niin vaarallista... Mies taas on kokeillut olla ihan vegaani myöhemmin, nyt sillä on vaan joku lihotuskuuri ja loputon massakausi ollut monta vuotta (on siis aika laiha). Ei kumpikaan oikein jaksa enää noudattaa mitään ruokavaliota ehdottomasti, mieluummin vain suosin tiettyjä raaka-aineita muita enemmän. Jokin keliakia vaikuttaisi varmaan myös, viimeistään silloin pitäisi kasvaa aikuiseksi ja lopettaa sängyssä murustelu...
Minä ole 56v ja otan aina sänkyyn mutusteltavaa pähkinöitä yms. kun menen sinne telkkaria katsomaan ja meillä on mieheni kanssa eri makkarit sen takia kun hän kuorsaa enkä pysty nukkumaan ja sitten rampataan eri aikoina yössä vessassa niin että toinen heräisi hyvästä unesta toisen liikehdintään ja tässä iässä se uni alkaa olla herkässä jotenka sen nukkumisen tärkeys korostuu kun nuorena nukkui ihan eri lailla. Minulla on telkkari makkarissa ihan ehdoton ja miehelleni ei se sovi työ rytminsä takia vaan sillä on tarkat nukkumisen ajat jotta se jaksaa jotenka kun minun epäsäännölliset rytmit eivät häntä häiritsisi niin makkarit ovat eri huoneissa. Hermot olivat piukalla ennen kun väkisin koitettiin nukkua parisängyssä ja minä en saanut unta ollenkaan mieheni jos alkoi kuorsaamaan. Hän kuorsaa ajoittain niin kovaa että siinä vieressä täytyisi olla kuulo suojaimet. Ei se häntä haittaa kun kysyin joskus että löytysikö jotain apua tuohon. Onneksi on sen verran iso talo että kun sängyt ovat eri päädyissä taloa niin siihen meteliin ei toinen herää.
Hulluksihan siinä tulisi jos kuorsaajan kanssa pitäisi samassa sängyssä nukkua.
Vegenakki84 kirjoitti:
Olen itse vegaani ja niin ovat myös lapseni. Kykenisin ehkäpä vielä kasvissyöjän kanssa seurustelemaan, mutta en sekasyöjän. En vain usko, että sopisimme yhteen. Tietyt arvot ovat minulle todella tärkeitä, kuten väkivallattomuus, empatiakyky ja tunneälykkyys. Sekasyöjällä nämä taidot eivät ole kehittyneet sille tasolle, josta käsin haluan elää elämääni. Myös käytännön syyt vaikuttaisivat: en halua raatoja jääkaappiini tai pannulleni. Sekasyöjät ovat usein myös tuskallisen epävarmoja ja ahdistuneita omasta ruokailustaan vegaanien seurassa, mikä johtaa siihen, että heillä on tarve puolustella eläinten syömistä eri tavoin. Tämä on vegaanina kyllästyttävä keskustelunaihe, sillä vegaanilla ei ole mitään syytä jauhaa asiasta. Hän tietää tekevänsä oikein niin itsensä, eläinten kuin ympäristön puolesta ja on rauhassa itsensä kanssa.
Tuo lause kuvastaa vegaanien dogmaattista suhtautumista ruokaan. Omnivorit syövät yhtä lailla lihaa ja kasviksia. Minun panokseni ympäristön hyväksi ovat mm. lapsettomuus, autottomuus, roskien lajittelu , erittäin vähäinen tarve matkustaa ja pyrin ostamaan korkealaatuisia ja kestäviä tuotteita, joilla on minulle käyttöarvoa, en turhaa krääsää. Muuten pidän kissoista ja kissat pitävät minun lailla lihasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sillä merkitystä, koska ruokavalio kertoo arvomaailmasta. Yksittäisen aterian suhteen en välitä vähääkään mitä muilla on lautasella, mutta en voisi kuvitella elämääni niin piittaamattoman ihmisen kanssa, jonka on pakko saada kuollutta eläintä joka aterialla, ja etenkin joka dissaisi kasvissyöntiä.
Avopuolisoni on sekasyöjä, mutta ei pahimmasta päästä. Hän suostuu ilomielin syömään mun laittamia kasvisruokia, mutta ostaa välillä itsellensä kalaa, munia tai jotain leikkelettä. Tämän hyväksyn, vaikka ei se minusta erityisen kivaa ole.Summa summarum: olen suvaitsevainen vegaani, ja voin olla suvaitsevaisen sekasyöjän kanssa, mutta en olisi nirson lihansyöjäöyhöttäjän kanssa.
On kyllä jo äärimmäisen suvaitsevainen vegaani, kun toinen saa ostaa jopa kalaa, munia ja leikkeleitä joskus.
Äärimmäisen suvaitsevainen, kun toinen saa ostaa? Minä olen vegaani ja kokkaan puolisolleni ruoat. Siis myös kalaa ja lihaa. En tee sellaisia ruokia, jotka edellyttäisivät kalan perkaamista tai lihan leikkaamista tms, mutta esimerkiksi karjalanpaistia teen hänelle jopa pari kertaa kuukaudessa.
Kannattaisi ehkä tuulettaa käsityksiään meistä vegaaneista.
Karjalanpaistihan edellyttää lihan leikkaamista.
Jos se ei ole oikeaoppista karjalanpaistia, mitä tehdään kaupan valmiiksi leikatuista vakuumipakatuista lihoista, niin voin laittaa nimen jatkoissa lainausmerkkeihin. Puolisoonkin tuntuu menevän ihan täydestä.
Tulinen mausteinen kirjoitti:
Kyllä on merkitystä eli jos kumppani ei tykkää sikatulisesta, ja mausteisesta ruoasta ni annan kenkää koska en voi sietää mitään piipittäjiä mitkä inisee liian tulisesta ruoasta!!! :D
Itse rakastuin ihmiseen. Tykkään itse tulisesta ruuasta, mies ei tavatessa yhtään, maha meni sekaisin pienestäkin tulisuudesta. Pikkuhiljaa sain lisätä tulisuutta ruokaan (ja tietenkin laitoin omaa annokseen aina mausteita enemmän). Loppujen lopuksi oma makuni tulisuuden suhteen lieveni (varsinkin kun tuli lapsia), mies alkoi taas sietää tulisuutta enemmän. Nyt melkein 20v takana ja syödään tasan samaa ruokaa
Vierailija kirjoitti:
Vegenakki84 kirjoitti:
Olen itse vegaani ja niin ovat myös lapseni. Kykenisin ehkäpä vielä kasvissyöjän kanssa seurustelemaan, mutta en sekasyöjän. En vain usko, että sopisimme yhteen. Tietyt arvot ovat minulle todella tärkeitä, kuten väkivallattomuus, empatiakyky ja tunneälykkyys. Sekasyöjällä nämä taidot eivät ole kehittyneet sille tasolle, josta käsin haluan elää elämääni. Myös käytännön syyt vaikuttaisivat: en halua raatoja jääkaappiini tai pannulleni. Sekasyöjät ovat usein myös tuskallisen epävarmoja ja ahdistuneita omasta ruokailustaan vegaanien seurassa, mikä johtaa siihen, että heillä on tarve puolustella eläinten syömistä eri tavoin. Tämä on vegaanina kyllästyttävä keskustelunaihe, sillä vegaanilla ei ole mitään syytä jauhaa asiasta. Hän tietää tekevänsä oikein niin itsensä, eläinten kuin ympäristön puolesta ja on rauhassa itsensä kanssa.
Tuo lause kuvastaa vegaanien dogmaattista suhtautumista ruokaan. Omnivorit syövät yhtä lailla lihaa ja kasviksia. Minun panokseni ympäristön hyväksi ovat mm. lapsettomuus, autottomuus, roskien lajittelu , erittäin vähäinen tarve matkustaa ja pyrin ostamaan korkealaatuisia ja kestäviä tuotteita, joilla on minulle käyttöarvoa, en turhaa krääsää. Muuten pidän kissoista ja kissat pitävät minun lailla lihasta.
Tuskin sinäkään haluaisin kissojen lihaa pannullesi. Vegaanilla on laajempi käsitys eläimistä, hän näkee kaikki eläimet samanarvoisina, ei vain kissat ja koirat ole arvokkaita ja ansaitse hyvää kohtelua vaan kaikki eläimet. Ehkä sinullekin tuntuisi vieraalle ajatus syödä kissan lihaa, tämä tunne vegaanilla on kaikkea eläinlihaa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
On sillä merkitystä, koska ruokavalio kertoo arvomaailmasta. Yksittäisen aterian suhteen en välitä vähääkään mitä muilla on lautasella, mutta en voisi kuvitella elämääni niin piittaamattoman ihmisen kanssa, jonka on pakko saada kuollutta eläintä joka aterialla, ja etenkin joka dissaisi kasvissyöntiä.
Avopuolisoni on sekasyöjä, mutta ei pahimmasta päästä. Hän suostuu ilomielin syömään mun laittamia kasvisruokia, mutta ostaa välillä itsellensä kalaa, munia tai jotain leikkelettä. Tämän hyväksyn, vaikka ei se minusta erityisen kivaa ole.Summa summarum: olen suvaitsevainen vegaani, ja voin olla suvaitsevaisen sekasyöjän kanssa, mutta en olisi nirson lihansyöjäöyhöttäjän kanssa.
Mikäs vegaaniääliö se täällä taas öyhöttää? Te vegaani-idiootit ette syö lihan lisäksi myöskään kalaa, kananmunia ettekä mitään maitotuotteita. Sitä "kuollutta eläintä" on harvalla sekasyöjällä ihan joka aterialla, mutta munia tai maitotuotteita saattaakin olla.
Vierailija kirjoitti:
Jos nää sun proteiinit on kanaa tai lihaa tai raejuustoa niin et kelpaisi minulle epäterveellisen ruokavalion vuoksi. Itse olen terveysvegaani enkä käy ikinä grillillä tai pizzerioissa. Jääkaappi on täynnä kasviksia ja hedelmiä, en syö koskaan karkkeja tai sipsejä tms.
-Urheilullinen(14 h/ vk sairaudesta huolimatta), ylipainoinen kaunis vegaani, ylipaino tuli syövän hoitojen ja lääkkeiden myötä, sitä ennen olin hoikka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nää sun proteiinit on kanaa tai lihaa tai raejuustoa niin et kelpaisi minulle epäterveellisen ruokavalion vuoksi. Itse olen terveysvegaani enkä käy ikinä grillillä tai pizzerioissa. Jääkaappi on täynnä kasviksia ja hedelmiä, en syö koskaan karkkeja tai sipsejä tms.
-Urheilullinen(14 h/ vk sairaudesta huolimatta), ylipainoinen kaunis vegaani, ylipaino tuli syövän hoitojen ja lääkkeiden myötä, sitä ennen olin hoikka
Terveysvegaani :D:D
Tiedätkö, että syöpä elää sokerilla? Ja sitähän sinä juuri syöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun syöpä on hormonaalinen ja sen ruoka on estrogeeni. Syöpä tuli minulle kun olin hoikka. En ole sokeria juuri syönyt ja siksi siitä tulee minulle huono olo kun en ole tottunut.
Terveysvegaani olen ollut 80-luvun lopulta lähtien. Mutta sekään ei estänyt minua saamasta syöpää. Sinäkin voit sairastua syöpään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun syöpä on hormonaalinen ja sen ruoka on estrogeeni. Syöpä tuli minulle kun olin hoikka. En ole sokeria juuri syönyt ja siksi siitä tulee minulle huono olo kun en ole tottunut.
Terveysvegaani olen ollut 80-luvun lopulta lähtien. Mutta sekään ei estänyt minua saamasta syöpää. Sinäkin voit sairastua syöpään.
Kyllä se sinunkin syöpäsi elää sokerilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi yhden kerran näitä vegaanien harhoja! Terveysvegaani, hehheh!
t. karppajahihhuli, jonka mielestä luuliemi, eläinrasva ja liha on ainoa terveellinen ruoka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syö sokeria
Ei jos nyt ei ole mikään äärimmäisen nirso. Esim. Ymmärrän, että puoliso ei pidä etanoista tai muista limaisista ja minä taas en voi sietää oliiveja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syö sokeria
Varsinainen "terveysvegaani" kun luulee, että kasvisruoka on sokeritonta.
Paitsi jos ostaa valmiiksi kuutioitua lihaa.
- eri