Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siirryin gluteenittomaan ruokavalioon kaksi viikkoa sitten, seurauksena:

Vierailija
21.07.2015 |

- Joka aamuinen vessassa juokseminen löysän vatsan takia loppui. 

- Jatkuva vatsan turvotus, vatsakivut ja muut oudot vatsatuntemukset ovat kadonneet.

- Takapuoleen ei satu enää tehdessä alapesua.

- Jatkuva nälän tunne hävisi ja ateriakoko on pienentynyt, joten olen laihtunut jo tässä ajassa niin että sen huomaa. Ylipainoinen en ole mutta vatsa on ollut aina sellainen pömppö ja vaivalloinen. 

- Makeannälkä on hävinnyt.

- Atooppinen ihoni on rauhoittunut ja käsivarsien keratosis pilaris-näpyistä 80 % on kadonnut. Nuo näpyt ovat olleet minulla yli 30 vuotta.

- Olen paljon energisempi ja keskittymiskykyni on parempi.

Kotimaisista viljoista olen syönyt tänä aikana jonkin verran vain kauraa. Joskus nuorempana ravasin lääkärillä vatsavaivojeni ja iho-ongelmien takia, diagnoosina atopia ja ärtyneen paksusuolen oireyhtymä.

Tämän kokeilun aloitin, kun huomasin että suuhun usein sattui leivän syömisen jälkeen.

Olen niin onnellinen!

Kommentit (148)

Vierailija
121/148 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 16:45"]

Aika monessa kohtaa tässäkin ketjussa asiavirheitä. Gluteenittomuus ei ole viljattomuusa ja hiilihydraatittomuus. Gluteeniton saa  syödä gluteenittomia viljoja kaikissa muodoissaan ja myös siis pitsaa, makaroneja, pullaa, sopivia karkkeja, sokereita. Voiko oikeasti joku olettaa, että gluteeniton on ruokavalio vailla viljoja?

[/quote]

Tämähän juuri tekeekin hommasta kyseenalaista, kun kehutaan olevansa gluteenittomalla muttei sitten oikeastaan edes tiedetä mitä gluteenittomuus on. Puhutana kotimaisista viljoista, viljattomuudesta, hiilarittomuudesta yms. täysin virheellistä.

Jos niin haluaa jotakin ruokavaliota noudattaa, niin kannattaisi nyt herranjumala edes hankkia perutiedot ko. ruokavaliosta. Vierailla vaikka keliaakikoiden palstoilla kyselemässä neuvoa jos ei muuta, sieltä ainakin saa satavarmasti asiantuntevia ohjeita.

Vierailija
122/148 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:14"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:12"]Kokeileppa vielä muutaman viikon pääsrä maidotonta. Tuut yllättymään. T. Atopia+ärtynyt suoli [/quote] Niinpä. Minullakin pari vuotta maidotta ja gluteenitta ja maha sekä iho kiittää.

[/quote]

Plasebo. Kaikkeen hullutuksiin tekin idarit uskotte :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/148 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaisi kyllä ottaa gluteeni takas ruokavalioon ja käydä lääkärissä keliakiakokeessa. keliakia vasta-aineet katoaa nopeasti verestä kun siirtyy gluteenittomaan ruokavalioon. siten voisi sulkea pois keliakian ja voisit jatkaa taas gluteenitonta ruokavaliota jos siitä on sinulle apua.

Vierailija
124/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla vielä fodmap-ruokavaliota. Mulla itselläni sama sairaus ja gluteenittomalla ei ollut mulle mitään vaikutusta, vaan parhaan tuloksen sai kun jätti pois kaikki fodmappeja sisältävät ruuat. Lisätietoa esim. http://www.huippukuntoon.fi/ravitsemus/voiko-vatsasi-hyvin

Itselläni ratkaisevat muutokset oli maidon vaihto laktoosittomaan, gluteenittomat viljat ja sipulin ja kaalin poisjättäminen. Lisäksi viinirypäleitä, inkivääriä, meloneja, päärynää ja nektariineja välttelen.

t.77

Vierailija
125/148 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:35"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:29"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:58"]

Mitä hemmetin väliä sillä on kenellekään, jos toinen on saanut avun gluteenittomasta ruokavaliosta omiin vaivoihinsa? Vaikka itse vedän ruista, niin onko se multa pois, jos joku toinen ei syö? Ei todellakaan. Itse kokeilin iho-ongelmiin gluteenitonta ruokavaliota, ei auttanut. Jollekin toiselle se toimii. Ja suotakoon se hänelle.

[/quote]

Koska keliakia on hoitamattomana vaarallinen, jopa kuolemaan johtava sairaus. Keliakia ei välttämättä verikokeella näy, vaan vasta tähystyksessä. On todella vaarallista alkaa syömään "gluteenittomasti" eli siis välittämättä leivänmurusista yms pienenpienistä määristä gluteenia. Varmasti kokonaisolotila voi tuntua paremmalta alkuun, mutta mitäpä sitten kun vuosien päästä diagnosoidaan hoitamattoman keliakian (jopa leivänmurut vahingoittavat suolinukkaa) takia syntynyt suolistosyöpä?

Kannattaa ihan tosissaan vaatia sitä tähystystä ennenkuin alkaa itsekseen käyttämään gluteenittomia tuotteita, varsinkin jos suvussa on keliakiaa.

[/quote]

Niin mutta mitäs jos sitä tähystystä EI SAA vaikka vaatimalla vaatii?!!? Pitäiskö sittenkin vaan syödä sitä gluteenia?! Minä oon vaatinut enkä ole saanut. On kuule tosi yleistä, että sinne tähystykseen ei pääse. Verikokeessa tosiaan ei keliakiaa näkynyt. t: 71 ja 73

[/quote]

Yksityiselläkin tuon voi tehdä, hinta viimeksi taisi olla 300€, joka on loppujen lopuksi pieni summa terveydestä.

Kun saat diagnoosin, niin seuranta on myös asianmukaista. Saat ekana vuonna kaksi aikaa kontrolliverikokeisiin, joissa seurataan vasta-aineiden (kolme erilaista) laskeutumista asianmukaisesti. Vuoden päästä kontrollitähystys, jossa todetaan onko ohutsuoli vastannut hoitoon.

Kun kaikki on ok, niin sitten käyt kahden-kolmen vuoden välein kontrolliverikokeissa. Samoin itselleni tärkein on se tieto, että lapselleni tehdään myös vähän väliä kontrolliverikokeet kolmesta vuodesta ylöspäin, niin hänen keliakiansa selviää ajoissa jos se on tullakseen. Ei tarvitse ainakaan sitten lapsen mennä huonoon kuntoon ennen taudin toteamista (ja lapsi tarvitsee keliakiasta lääkärintodistuksen päiväkodin ja koulun ruokalaan saadakseen gluteenittomat ateriat).

Vierailija
126/148 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

joillakin on keliakia, jotkut vaan sietää huonosti viljoja, jotkut on gluteiini yliherkkiä ilman keliakiaa ja joillakin on sitten ärtyvän suolen oireyhtymä johonka voi auttaa FODMAP ruokavalio, joka nimenomaan on gluteiiniton. sitten on myös ihmisiä joille joku yksittäinen vilja kuten ruis tai vehnä on pahimpia vatsaoireiden aiheuttajia.

Vierailija
127/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma täällä kun ap:lla, vehnä piti jättää pois, kun tulee läpi. Testien mukaan ei keliakiaa. Olo parantunut kaikin puolin.

Vierailija
128/148 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tähystys ole tarpeen jos syöt viljoja ja silloin otettu keliakia verikoe on negatiivinen.

Vierailija
129/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monessa kohtaa tässäkin ketjussa asiavirheitä. Gluteenittomuus ei ole viljattomuusa ja hiilihydraatittomuus. Gluteeniton saa  syödä gluteenittomia viljoja kaikissa muodoissaan ja myös siis pitsaa, makaroneja, pullaa, sopivia karkkeja, sokereita. Voiko oikeasti joku olettaa, että gluteeniton on ruokavalio vailla viljoja?

Vierailija
130/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:07"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:19"]Voi ei näitä muotivillityksiä. Nyt se on sokeriton ja viljaton. Mitähän seuraavaksi? [/quote] Onko siitä sulle haittaa jos en syö ko. viljoja. Jos tunnen että voin paremmin niin eiköhän se ole oma asiani

[/quote]

Näin juuri. Aikuisiahan tässä ollaan ja itse päätetään mitä syödään.
[/quote]

Näin juuri. Itse siirryin noin vuosi sitten gluteenittomalle (maidoton mulla jo olikin maitoallergian takia). Seuraukset olivat todella merkittäviä, pääsin mm eroon yli kolme vuotta piinanneesta refluksista. Työterveyslääkäri sai asiasta hirvittävän hepulin, piti mulle oikein kunnon saarnan. Loppukaneettina oli, että "kyllähän moni kokee saavansa avun, kun välttelee gluteenia, mutta se on vaan tunne" :)

Ihan sama, en silti ottanut gluteenia takaisin!

Vierailija
131/148 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:03"]

ei tähystys ole tarpeen jos syöt viljoja ja silloin otettu keliakia verikoe on negatiivinen.

[/quote]

Oliko nyt 20% keliaakikoista sellaisia tapauksia, joissa vasta-aineet eivät näy veressä. Eli ohutsuoli voi olla aivan paskana, mutta veriarvot silti puhtaat. 

Eli kyllä niitä tähystyksiä tehdään, vaikka olisi verikokeen mukaan terve. Julkisella puolella tosin tarvinnee aika selkeät oireet ennen kuin tekevät. 

Vierailija
132/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Onneksi saan syödä leipää ja pastaa ja pullaa, vaikka on keliakia. Ruisleipää kyllä kaipaan, myönnän.

Vierailija
133/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:25"]

Samat diagnoosit minullakin ja aloitin mekkein kuukausi sitten gluteenittoman. Samat seuraukset minullakin :) Joka aamu hämmästellen katson nyt mahaani kun se on niin pieni. En ennenkäön lihava ollut, mutta minunkin mahani pömpötti.

[/quote]

Diagnoosit? Tarkoittanet oireita.

Vierailija
134/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös sama tilanne kuin sinulla, ap. Vatsa oli jatkuvasti sekaisin, minulla oli haavaumia iholla ja limakalvoilla jotka eivät parantuneet, sekä niveloireita. Gluteeniton ruokavalio vei kaikki oireet. Nyt olen jo neljättä vuotta gluteenittomalla, eikä mitään noista oireista ole tullut takaisin. Vaikka tälläkin hetkellä nivelet ovat kovalla rasituksella, ei niissä ole turvotuksia eikä kipuja tms. 

Nykyään on hyvin helppo elää kokonaan ilman gluteenia. Gluteenittomien tuotteiden määrä on kasvanut nopeasti, Primassakin on jo hyvät gluteenittomien leipien ja leivonnaisten valikoimat tuoreena ja pakasteena. Kaikissa työpaikkaruokailoissa tms. on aina myös gluteeniton vaihtoehto, samoin mäkkärillä ja hesellä, jos haluaa joskus herkutella. Otan aina varuiksin omat voileivät matkaan jos lähden jonnekin, mut en koe että se on iso vaiva. On vaan järkevää muutenkin ennakoida syömisensä. 

Vierailija
135/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:14"]

[/quote]

Onneksi saan syödä leipää ja pastaa ja pullaa, vaikka on keliakia. Ruisleipää kyllä kaipaan, myönnän.

[/quote]

Onnensa kullakin :) Et vissiin ole maistanut mitään parempaa?

Vierailija
136/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:28"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:23"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:17"]

Sisaruksellani on keliakia. Meillä on kuitenkin ollut jokseenkin erilaiset oireet, siis kun vertaa aikaa ennen kuin hänen keliakiansa todettiin minun aiempaan tilanteeseeni. Esim. hänellä ei ole koskaan ollut atopiaa eikä muita iho-oireita joita minulla oli, kuten "peppukipeyttä".

Olen kyllä maininnut lääkärissä joitain vuosia sitten että lähisuvussa on keliakiaa ja sillloin otettu verinäyte ei osoittanut keliakiaa. Tosin sisaruksellakin löydettiin se vasta suolinukasta, ei verinäytteestä.

En ole ajatellut että tämä on keliakiaa vaan jotenkin muuten nuo viljat eivät sovi. Olisihan minun tässä mahdollista syödä vielä ruista ja vehnää ja hankkia apteekista biocard-testi, mutta en näe sitä nyt tässä tärkeimpänä asiana. Muuttunut vointini on tärkein! -ap

[/quote]

Keliakian mahdollisuus kannattaa testauttaa, etenkin jos noin lähisukulaisella se on. Keliakia on huonosti hoidettuna kuolemaan johtava sairaus, joka pysyy aisoissa vain tarkalla gluteenittomalla käsittäen eri voirasiat gluteenia käyttävien kanssa, leikkuulautojen puhtaus jne. Muruakaan gluteenia ei saa elimistöön kulkeutua, jo se riittää käynnistämään suolta tuhoavan reaktion.

Jos ei olisi keliakiaa, niin itse en jaksaisi olla sitten niin tarkalla gluteenittomalla, mitä tämän hoito vaatii. Vuosia kestävänä väsyttävää ja stressaavaa, lisäksi kaikki ruokailutilanteet tulee ennakoida ja varata ruokaa kaikkialle mukaan.

[/quote]

Tiedän tuon kontaminaatiovaaran keliaakikoilla...

No ehkä nyt sitten hetken vielä syön noita turvotusviljoja ja otan sen sormiverinäytteen kotona. Voi olla että minulla on vähän sellaista torjuntaa keliakian suhteen, ja koska se on jo kerran testattu niin toisaalta onko se nyt niin todennäköistä että se on tullut minulle tässä välillä, kun kuvailemiani vatsa- ja iho-oireita on ollut niin paljon kauemmin, ihan nuoresta asti. -ap
[/quote]

Hei itselläni on sekä keliakia että vilja-allergia .iso perhe josta yhdellä tytöllä todettiin myös keliakia vatsa oireiden jälkeen.(verikoe ja tähystys)Tämän jälkeen koko perhe testattiin ja neljällä lapsella löytyi myös keliakia.Oireita ei kovin paljon kellään heistä ollut ennen diagnoosia mut suolinukan vauriot oli kaikilla selkeät.Silloin lääkäri painotti jatkuvan testauksen tärkeyttä,3v välein, lopuilla lapsista.

Tee ihminen hyvä itsellesi palvelus ja pois sulje tai hoida mahdollinen keliakia asiallisesti.Eli kunnon altistusta useampi viikko ja sit verikoe ja tarvittaessa tähystys.Vaikka verikoe nega voit oireiden perusteella vaatia tähystyksen , kun sisaruksella on keliakia.Ota asia sen vaatimalla vakavuudella!

Vierailija
137/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:17"]

Sisaruksellani on keliakia. Meillä on kuitenkin ollut jokseenkin erilaiset oireet, siis kun vertaa aikaa ennen kuin hänen keliakiansa todettiin minun aiempaan tilanteeseeni. Esim. hänellä ei ole koskaan ollut atopiaa eikä muita iho-oireita joita minulla oli, kuten "peppukipeyttä".

Olen kyllä maininnut lääkärissä joitain vuosia sitten että lähisuvussa on keliakiaa ja sillloin otettu verinäyte ei osoittanut keliakiaa. Tosin sisaruksellakin löydettiin se vasta suolinukasta, ei verinäytteestä.

En ole ajatellut että tämä on keliakiaa vaan jotenkin muuten nuo viljat eivät sovi. Olisihan minun tässä mahdollista syödä vielä ruista ja vehnää ja hankkia apteekista biocard-testi, mutta en näe sitä nyt tässä tärkeimpänä asiana. Muuttunut vointini on tärkein! -ap

[/quote]

js verikokeella on selvinnyt, ettei vasta-aineita ole, niin tuskinpa sitten sinulla keliakiaa on. Kyllähän myös ärtyneen suolen oireyhtymän hoidossa on huomattu, että  varsinkin vehnän jättäminen pois ruokavaliosta auttaa. Siitä, onko gluteeni se osa viljasta, joka ärtymyksen aiheuttaa, on erilaisia näkemyksiä. 

Kuitenkin lisäisin sen verran, ettei keliakian oireiden tarvitse olla samanlaisia kaikilla. Omassa lähipiirissä todettiin keliakia kahdella sisaruksella niin, että ensin toinen heistä meni testeihin vatsaoireiden takia. Kun hän alkoii lukea enemmän sairaudesta, hän ymmärsi, että sisarusta vaivannut, erittäin vaikea ihottuma, saattoi olla keliakian aiheuttamaa. Tätä ei ollut yksikään lääkäri tullut ajatelleeksi, tosin sisarus ei dermatologilla ollut ihottuman kanssa käynyt. Testeissä sitten paljastui, että myös toisella sisaruksista oli keliakia. Gluteenittomaan ruokavalioon siirtymisen jälkeen ihottuma parani muutamassa viikossa.

Vierailija
138/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:38"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mitä tarkoitat? Mikä olet määrittelemään keliakiaa sairastavan herkkujen oikeudellisuuden? Paino ei saisi laskea, sillä pahimmillaan ennen sairauden diagnosointia olin alipainoinen ja esim. vesrarvoista hb oli alle 90. Kyllä, olen onnellinen, että pystyn syömään pullaakin nykyään.

Vierailija
139/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:38"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mitä tarkoitat? Mikä olet määrittelemään keliakiaa sairastavan herkkujen oikeudellisuuden? Paino ei saisi laskea, sillä pahimmillaan ennen sairauden diagnosointia olin alipainoinen ja esim. vesrarvoista hb oli alle 90. Kyllä, olen onnellinen, että pystyn syömään pullaakin nykyään.

Vierailija
140/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:05"]

Jos aloitat gluteenittoman ruokavalion ilman että sinulla on keliakia, voi suolistonukkasi häiriintyä ja vaurioitua. Suosittelen käymään osaavan lääkärin vastaanotolla ennenkuin jatkat pidemmälle.

[/quote]

Vointi on parempi. Eikö se todista mitään? /Ei AP.

PS. Osaaava lääkäri? Kuka ja missä/kunnallinen?