Siirryin gluteenittomaan ruokavalioon kaksi viikkoa sitten, seurauksena:
- Joka aamuinen vessassa juokseminen löysän vatsan takia loppui.
- Jatkuva vatsan turvotus, vatsakivut ja muut oudot vatsatuntemukset ovat kadonneet.
- Takapuoleen ei satu enää tehdessä alapesua.
- Jatkuva nälän tunne hävisi ja ateriakoko on pienentynyt, joten olen laihtunut jo tässä ajassa niin että sen huomaa. Ylipainoinen en ole mutta vatsa on ollut aina sellainen pömppö ja vaivalloinen.
- Makeannälkä on hävinnyt.
- Atooppinen ihoni on rauhoittunut ja käsivarsien keratosis pilaris-näpyistä 80 % on kadonnut. Nuo näpyt ovat olleet minulla yli 30 vuotta.
- Olen paljon energisempi ja keskittymiskykyni on parempi.
Kotimaisista viljoista olen syönyt tänä aikana jonkin verran vain kauraa. Joskus nuorempana ravasin lääkärillä vatsavaivojeni ja iho-ongelmien takia, diagnoosina atopia ja ärtyneen paksusuolen oireyhtymä.
Tämän kokeilun aloitin, kun huomasin että suuhun usein sattui leivän syömisen jälkeen.
Olen niin onnellinen!
Kommentit (148)
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:00"]
Minä perustin gluteiinittomien tuotteiden maahantuontiyrityksen. Parasta mainosta on keskustelupalstoille kirjoittamani satutarinat ihmeparantumisista ja laihtumisista. Tarinat uppoavat kuin häkä eikä mitään näyttöä kysellä. Vuosi tätä ja sitten uusi trendi.
[/quote]
Gluteiinia ei ole kaikissa maailman ruuissa, jos et tiennyt. Ihminen ei tarvitse gluteenittomia tuotteita mihinkään, koska muuta syötävää on olemassa niin paljon. Provosi meni siis hukkaan. Miksi sinua ahdistaa noin paljon se, että jotkut syövät gluteenittomasti? Miten se on sinulta pois? Palkasta vai?
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:59"]
Mulla mahaoireita aiheuttaa tärkkelys eli viljojen lisäksi esim. Riisi ja peruna ei sovi ollenkaan.
[/quote]
Mulle myös vihannekset ja juurekset raakana aiheuttavat vatsavaivoja, siksi yleensä kypsennän kiehuttamalla, nopeasti pannulla tai teen uunijuureksia. - ap
[/quote]
Mulla raa'at vihannekset lakkasivat aiheuttamasta oireita, kun luovuin kaikista maitotuotteista. Olin jo aiemmin vuosia laktoosittomalla, mutta se ei pelkästään auttanut. Mulla oli muuten myös tuo "perseen kipeys" -oire, joka myös hävisi maidon myötä. Viljaa en ole kokonaan jättänyt, mutta vähentänyt sitäkin ja lisännyt kasviksia.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:15"]
Uskon sua. Haluaisin itsekin kokeilla vastaavaa mutta olen liian koukussa sokeriin.
[/quote]
Sokerissa ei ole gluteenia, onneksi.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:50"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:32"]
100= ap
Ja enpä arvannut että tästä syntyy näinkin vilkas keskustelu kun tulin tänne iloani julistamaan :D
[/quote]
Jostain syystä ihmisiä ärsyttää hirveästi toisten ruokavaliot. Olen tuo 84, jolla kaikki vaivat hävisivät gluteenittoman ruokavalion avulla. Minullakin on diagnoosina ärtynyt suoli. Kuitenkin nykyään voin syödä ihan mitä tahansa, eikä vatsa mene sekaisin. Syön esimerkiksi kaaliruokia useita kertoja viikossa ja runsaasti kasviksia eikä niistä tule mitään oireita.
Minä pidän tosi matalaa profiilia, koska koen että ruokavalio on yksityisasia. Mut jos joskus paljastuu, että syön gluteenitonta ruokaa, heti ollaan tivaamassa, että oletko käynyt lääkärissä? No en. Jos tulisin kipeäksi omenoista, on selvää että jätän omenat pois enkä mene lääkärille joka sanoo että jätä omenat pois. Aivan hullua ajatus, että kun olen saanut itseni terveeksi ja hyvinvoivaksi, mun pitäisi tehdä itseni taas tahallani kipeäksi, että voin mennä lääkäriin, joka sitten suosittelisi gluteenitonta ruokavaliota koska se selvästi auttaa. :) Jotain maalaisjärkeäkin saa ihminen onneksi elämässään käyttää. Enkä käsitä, kuka normaali ihminen voi pistää elämänsä pauselle ja juosta viikkokausia vessassa ja ajaa itsensä huonoon kuntoon ja selvitä sinä aikana opinnoista ja työstä ja perheen hoitamisesta ja muusta tärkeästä. En minä ainakaan voi, koska jos syön gluteenia olen niin kipeä että se rajoittaa todella paljon elämää.
[/quote]
Ehkä gluteenittomuus pitäisi jättää keliakiaa sairastaville. Näinhän se yleensä tunnistetaan. Tarvitseeko muitten sitten edes käyttää mitään nimitystä ruokavalioistaan?
[/quote]
En ymmärrä tästä viestistä yhtään mitään. Eli mitä sitten pitää sanoa, jos ei voi syödä gluteenia?
[/quote]
Tarviiko sanoa mitään? Tekee kotona ruokansa.
No, itselläni on keliakia ja syön leipää ja pitsaakin. Moni muotigluteeniton ei syö gluteenitonta leipääkään, vaan jättää kaikki viljat pois.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:17"]
En kyllä ymmärrä miksi olet tähän asti syönyt gluteeniviljoja, jos sulla on kerran aikoja sitten todettu IBS (ärtyneen suolen oireyhtymä) jonka hoitoon tarkoitettuun fodmap-ruokavalioon kuuluu gluteeniviljojen poisjättäminen.
[/quote]
Ei silloin 10 vuotta sitten kun asia todettiin minulle mitään fodmapia suositeltu.
[/quote]
Ei varmaan silloin, mutta luulisi että jos ihmisellä on toiminnallinen suolistosairaus niin seuraisi hoitomuotojen kehitystä edes jollain tasolla. Ei toi fodmap nyt ihan uusi juttu ole. Ihmettelen miten ei ole muiden lääkärikäyntien yhteydessä tullut ilmi/puheeksi. Aika uskomattoman kauan olet kyllä jaksanut oireidesi kanssa kärvistellä hakematta apua.
[/quote]
Mä olen seurannut suolisto-oireiden hoitomuotoja 90-luvulta asti, ja fodmap on ollut tapetilla vasta muutaman vuoden. Ulkomailla se ensin keksittiin ja monet alkoivat käyttää sitä yksityisesti noin 5 vuotta sitten, jonka jälkeen se vasta levisi lääkärien tietoisuuteen.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:03"]
- Jatkuva vatsan turvotus, vatsakivut ja muut oudot vatsatuntemukset ovat kadonneet.
- Jatkuva nälän tunne hävisi ja ateriakoko on pienentynyt, joten olen laihtunut jo tässä ajassa niin että sen huomaa. Ylipainoinen en ole mutta vatsa on ollut aina sellainen pömppö ja vaivalloinen.
- Atooppinen ihoni on rauhoittunut ja käsivarsien keratosis pilaris-näpyistä 80 % on kadonnut. Nuo näpyt ovat olleet minulla yli 30 vuotta.
Kotimaisista viljoista olen syönyt tänä aikana jonkin verran vain kauraa. Joskus nuorempana ravasin lääkärillä vatsavaivojeni ja iho-ongelmien takia, diagnoosina atopia ja ärtyneen paksusuolen oireyhtymä.
Tämän kokeilun aloitin, kun huomasin että suuhun usein sattui leivän syömisen jälkeen.
Olen niin onnellinen!
[/quote]
Jos kaura ei ole ollut gluteenitonta kauraa, niin aika lumevaikutusta sitten tuo "gluteenittomasi". Lisäksi puhe kotimaisista viljoista on virheellinen, gluteeni on gluteenia oli se sitten Suomesta tai Ranskasta.
TOivottavasti et nyt kuulu niihin, jotka jättävät vain leivät syömättä ja kehuvat sitten olevansa gluteenittomalla. Gluteenittomuus käsittää koko ruokavalion, ei vain leipiä.
[/quote]
Totta, että gluteeniton ruokavalio on gluteeniton, eikä siis sisällä gluteenia ollenkaan, mutta vaikka aloittaja ei olisikaan täysin gluteeniton, ei se tarkoita etteikö hänen oireidensa häviäminen johtuisi gluteenin vähentämisestä tai tiettyjen viljojen pois jättämisestä. Voihan aloittaja olla vaikka herkistynyt vehnälle, tai viljat eivät vaan säännöllisesti/suurina määrinä hänelle sovi. Turha siis puhua lumevaikutuksista.
[/quote]
Mutta aloittaja on sitten yksi niistä, jotka merkittävästi vaikeuttavat keliaakikoiden elämää tuollaisella, että kehutaan olevansa gluteenittomalla välillä kuitenkin fuskaten.
[/quote]
Apua :D. Vastasin jo tuolle ruokavalioni epäilijälle että gluteenittomuus koskee koko ruokavaliota, en nyt sentään niin idiootti ole että kuvittelisin pelkän leivän pois jättämisellä siirtyväni gluteenittomuuteen samalla kun vedän tavallista vehnämakaroonia. Tosin kauraleseistä en tarkastanut gluteenittomuusmerkintää, sitä ei ole, mutta muiden viljojen jäämistäkään ei lue mitään. Toisaalta: kun nyt pystyn niitä leseitä syömään ilman että maha menee sekaisin enkä ole keliaakikko, niin ei niiden syönnistä ole minulle ilmeisesti haittaakaan. Ja millä lailla minä nyt "vaikeutan merkittävästi keliaakikoiden elämää", voitko valaista asiaa? -ap
Ja muuten, kaikille teille jotka kirjoitatte gluteenin säännönmukaisesti väärin, se on todellakin GLUTEENI, ei "gluteiini". Kannattaa opetella tuo etenkin jos yrittää trollata olevansa gluteenittomien tuotteiden maahantuoja. - ap
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:52"]
kannattaisi kyllä ottaa gluteeni takas ruokavalioon ja käydä lääkärissä keliakiakokeessa. keliakia vasta-aineet katoaa nopeasti verestä kun siirtyy gluteenittomaan ruokavalioon. siten voisi sulkea pois keliakian ja voisit jatkaa taas gluteenitonta ruokavaliota jos siitä on sinulle apua.
[/quote]
Mitä hyötyä siitä olisi? Jos aloittaja voi hyvin ilman gluteenia, hänelle ei merkitse yhtään mitään se, onko diagnoosia keliakiasta vai ei, jos hän ei kuitenkaan hyödy virallisesta lääkärintodistuksesta mitenkään.
Oletteko yrittäneet välttää LISÄTTYÄ gluteenia, jota on melkein kaikissa ruisleivissäkin? Minä olen, ja se on helpottanut vatsavaivoja. Voi syödä kotitekoisia leivonnaisia eikä hiivakaan haittaa, kunhan ei ole gluteenia. Ehkä se viljan mukana tuleva luonnollinen gluteeni ei ole niin "vaarallista" kuin prosessoitu gluteeni.
En minäkään tajua, että miten tässä nyt vaikeutetaan keliakiaa sairastavien elämää. Markkinatalous toimii niin, että mitä useampi ostaa gluteenittomia tuotteita, sitä enemmän niillä on menekkiä. Vielä muutama vuosi sitten ainakin meidän lähikaupassa oli se yksi ja sama Semperin näkkileipäpaketti gluteenittomana vaihtoehtona. Nyt niitä vaihtoehtoja on todella paljon, ja vieläpä kotimaisia sellaisia.
Apteekista saa ostettua kotona tehtävän keliakiatestin!
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:38"]
En minäkään tajua, että miten tässä nyt vaikeutetaan keliakiaa sairastavien elämää. Markkinatalous toimii niin, että mitä useampi ostaa gluteenittomia tuotteita, sitä enemmän niillä on menekkiä. Vielä muutama vuosi sitten ainakin meidän lähikaupassa oli se yksi ja sama Semperin näkkileipäpaketti gluteenittomana vaihtoehtona. Nyt niitä vaihtoehtoja on todella paljon, ja vieläpä kotimaisia sellaisia.
[/quote]
Kyse onkin ravintoloista, joissa valitettavasti keliaakikoidenkin täytyy toisinaan ruokailla matkustaessaan. Valppaus ruoan gluteenittomuuden kanssa laskee sitä mukaan, mitä enemmän muuten vain gluteenitonta noudattavat tilaavat ateriansa gluteenittomina, ja sillä samalla reissulla kuitenkin syödään jotain gluteenipitoista.
Valikoimaahan tuo tottakai lisää, vaan entä miten käy tarkkuudelle? Muuten vain gluteenitonta nauttiva voi hyvillä mielin syödä gluteenimurujen "saastuttamaa" gluteenitonta, mutta keliaakikolle taas edellämainittu ei missään tapauksessa sovi.
Eli mikäli noudattaa kovaäänisesti gluteenitonta, niin noudattakoon sitä myös. Nyt vaan valitettavasti moni "gluteenittomasti" syövä kuitnekin sitten välillä syö gluteenia. Eikä siinä siis mitään, ei minulle muiden ruokavaliot kuulu, mutta juurikin ravintoloille tuo trendi antaa sitä signaalia, ettei tarvitsekaan olla ihan niin pilkuntarkkaa.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:43"]
Apteekista saa ostettua kotona tehtävän keliakiatestin!
[/quote]
Älä ihmeessä.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 16:06"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:38"]
[/quote]
Kyse onkin ravintoloista, joissa valitettavasti keliaakikoidenkin täytyy toisinaan ruokailla matkustaessaan. Valppaus ruoan gluteenittomuuden kanssa laskee sitä mukaan, mitä enemmän muuten vain gluteenitonta noudattavat tilaavat ateriansa gluteenittomina, ja sillä samalla reissulla kuitenkin syödään jotain gluteenipitoista.
Valikoimaahan tuo tottakai lisää, vaan entä miten käy tarkkuudelle? Muuten vain gluteenitonta nauttiva voi hyvillä mielin syödä gluteenimurujen "saastuttamaa" gluteenitonta, mutta keliaakikolle taas edellämainittu ei missään tapauksessa sovi.
Eli mikäli noudattaa kovaäänisesti gluteenitonta, niin noudattakoon sitä myös. Nyt vaan valitettavasti moni "gluteenittomasti" syövä kuitnekin sitten välillä syö gluteenia. Eikä siinä siis mitään, ei minulle muiden ruokavaliot kuulu, mutta juurikin ravintoloille tuo trendi antaa sitä signaalia, ettei tarvitsekaan olla ihan niin pilkuntarkkaa.
[/quote]
No mutta eikös toi ole niiden ravintoloiden vika? Eikä sen gluteenitonta syövän ei-keliaakokon?
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:05"]
Jos aloitat gluteenittoman ruokavalion ilman että sinulla on keliakia, voi suolistonukkasi häiriintyä ja vaurioitua. Suosittelen käymään osaavan lääkärin vastaanotolla ennenkuin jatkat pidemmälle.
[/quote]
Kiitos vinkistä. Voisin ottaa yhteyttä ravitsemusterapeuttiin. Miksi suolistonukka häiriintyy rukiin ja vehnän pois jättämisestä? Ohraa en ole juuri milloinkaan syönyt.
[/quote]
Melkoinen kotitohtori siellä huutelee. Mä oon lukenut vuosikaudet ravintofysiologiaa ja lääketiedettä enkä moiseen ole törmännyt. Itsekin jätin viljat pois pari kk sitten ja olen huomannut ainoastaan positiivisia asioita.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 12:06"]
Terveyttä kannattaa arvostaa ja sitä, jos voi olla kaikkiruokainen. Tuskin kukaan huvikseen vaan alkaa gluteenitonta ruokavaliota noudattaa. Kai sille perusteet on.
[/quote]
Tämä on ihan totta. Ei ihmiset oikeasti huvikseen "nirsoile". Yleensä tieto lisää ymmärrystä. Ei ole kauaa siitäkään kun laktoosia välttäviä pidettiin vaan nirsoina, jotka ei ymmärrä että ainahan se pieru haisee, tartteeko siitä nyt numeroa tehdä. Ja nykyään on normaalia tehdä kaikki vähälaktoosisena ja maidottomana esimerkiksi juhliin. Eikä kukaan enää sano maitolallergisen lapsen äidille, että ainahan niillä lapsilla jotain vatsanväänteitä on. Allergioita aletaan ymmärtää paremmin ja arvostaa sitä, että ihminen huolehtii itse siitä että voi hyvin.
Jätin reilut 2 viikkoa sitten viljat pois ruokavaliostani aikuin iän aknen takia. Nyt iho todella "puhkesi kukkaan", eli näppyjä tuli lyhyessä ajassa aivan kamalasti, ei aknepatteja vaan pieniä finnejä.
Jätän nyt myös laktoosittomat maitotuotteet pois (intoleranssi todettu n.20v sitten) , ihan vain kokeeksi. Keliakiaa ei ole ( tähystys ja verikoe otettu), mutta aina voi kokeilla ruokavalio muutoksia.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:03"]
Olen niin onnellinen!
[/quote]
Jos kaura ei ole ollut gluteenitonta kauraa, niin aika lumevaikutusta sitten tuo "gluteenittomasi". Lisäksi puhe kotimaisista viljoista on virheellinen, gluteeni on gluteenia oli se sitten Suomesta tai Ranskasta.
TOivottavasti et nyt kuulu niihin, jotka jättävät vain leivät syömättä ja kehuvat sitten olevansa gluteenittomalla. Gluteenittomuus käsittää koko ruokavalion, ei vain leipiä.
[/quote]
Totta, että gluteeniton ruokavalio on gluteeniton, eikä siis sisällä gluteenia ollenkaan, mutta vaikka aloittaja ei olisikaan täysin gluteeniton, ei se tarkoita etteikö hänen oireidensa häviäminen johtuisi gluteenin vähentämisestä tai tiettyjen viljojen pois jättämisestä. Voihan aloittaja olla vaikka herkistynyt vehnälle, tai viljat eivät vaan säännöllisesti/suurina määrinä hänelle sovi. Turha siis puhua lumevaikutuksista.
[/quote]
Mutta aloittaja on sitten yksi niistä, jotka merkittävästi vaikeuttavat keliaakikoiden elämää tuollaisella, että kehutaan olevansa gluteenittomalla välillä kuitenkin fuskaten.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:50"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:32"]
100= ap
Ja enpä arvannut että tästä syntyy näinkin vilkas keskustelu kun tulin tänne iloani julistamaan :D
[/quote]
Jostain syystä ihmisiä ärsyttää hirveästi toisten ruokavaliot. Olen tuo 84, jolla kaikki vaivat hävisivät gluteenittoman ruokavalion avulla. Minullakin on diagnoosina ärtynyt suoli. Kuitenkin nykyään voin syödä ihan mitä tahansa, eikä vatsa mene sekaisin. Syön esimerkiksi kaaliruokia useita kertoja viikossa ja runsaasti kasviksia eikä niistä tule mitään oireita.
Minä pidän tosi matalaa profiilia, koska koen että ruokavalio on yksityisasia. Mut jos joskus paljastuu, että syön gluteenitonta ruokaa, heti ollaan tivaamassa, että oletko käynyt lääkärissä? No en. Jos tulisin kipeäksi omenoista, on selvää että jätän omenat pois enkä mene lääkärille joka sanoo että jätä omenat pois. Aivan hullua ajatus, että kun olen saanut itseni terveeksi ja hyvinvoivaksi, mun pitäisi tehdä itseni taas tahallani kipeäksi, että voin mennä lääkäriin, joka sitten suosittelisi gluteenitonta ruokavaliota koska se selvästi auttaa. :) Jotain maalaisjärkeäkin saa ihminen onneksi elämässään käyttää. Enkä käsitä, kuka normaali ihminen voi pistää elämänsä pauselle ja juosta viikkokausia vessassa ja ajaa itsensä huonoon kuntoon ja selvitä sinä aikana opinnoista ja työstä ja perheen hoitamisesta ja muusta tärkeästä. En minä ainakaan voi, koska jos syön gluteenia olen niin kipeä että se rajoittaa todella paljon elämää.
[/quote]
Vapaaehtoinen gluteeniton herättää tunteita siksi, että missään muussa trendiruokavaliossa ei ole vaaraa tehdä sairauden takia ruokavaliota noudattavien elämää vaikeaksi.
Onhan se jo todettu, että ravintoloihin on tullut enemmän "ei niin justiinsa" -asenne muotigluttaajien takia. Tilataan gluteenittomana, mutta sitten heitetään sekaan esim. mausteseosta, jossa on gluteeniainesosia. Tai klassisesti tilataan jälkkäriksi gluteenipitoinen kakunpala.
Mitä keliaakikoiden verkkoyhteisössä tuossa lueskelin, niin eräs keliaakikko oli bongannut kahvilassa "gluteenittomina" myytäviä leivonnaisia, jotka olivat suojaamattomana vitriinissä gluteenileivonnaisten keskellä, eli kontaminaatio on satavarmasti tapahtunut, eikä tuote ole todellakaan enää gluteeniton. Valittaessa intettiin tuotteen olevan gluteeniton, koska leivottu gluteenittomasti. Ylemmältä taholta vielä vastattiin, että koska vapaaehtoisesti gluteenittomasti syöviä on niin paljon, niin noin saa nykyään tehdä.
Että sellaista, kiitokset vain siis gluttaajille. Tuossa tapauksessa tuote oli onneksi vitriinissä, mutta mites jos olisikin ollut takahuoneessa samanlaisessa säilytyksessä ja keliaakikko olisi pahaa-aavistamattomana sellaisen tilannut ja syönyt?
Joten syökää vapaasti miten syötte, mutta jättäkää se asian mainostus pois. Tässäkin ap nyt mainostaa ruokavaliotaan, sen sijaan että niine hyvineen vain söisi sen enempää asiaa julistamatta.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:17"]
En kyllä ymmärrä miksi olet tähän asti syönyt gluteeniviljoja, jos sulla on kerran aikoja sitten todettu IBS (ärtyneen suolen oireyhtymä) jonka hoitoon tarkoitettuun fodmap-ruokavalioon kuuluu gluteeniviljojen poisjättäminen.
[/quote]
Ei silloin 10 vuotta sitten kun asia todettiin minulle mitään fodmapia suositeltu.
[/quote]
Ei varmaan silloin, mutta luulisi että jos ihmisellä on toiminnallinen suolistosairaus niin seuraisi hoitomuotojen kehitystä edes jollain tasolla. Ei toi fodmap nyt ihan uusi juttu ole. Ihmettelen miten ei ole muiden lääkärikäyntien yhteydessä tullut ilmi/puheeksi. Aika uskomattoman kauan olet kyllä jaksanut oireidesi kanssa kärvistellä hakematta apua.
Uskon sua. Haluaisin itsekin kokeilla vastaavaa mutta olen liian koukussa sokeriin.