Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siirryin gluteenittomaan ruokavalioon kaksi viikkoa sitten, seurauksena:

Vierailija
21.07.2015 |

- Joka aamuinen vessassa juokseminen löysän vatsan takia loppui. 

- Jatkuva vatsan turvotus, vatsakivut ja muut oudot vatsatuntemukset ovat kadonneet.

- Takapuoleen ei satu enää tehdessä alapesua.

- Jatkuva nälän tunne hävisi ja ateriakoko on pienentynyt, joten olen laihtunut jo tässä ajassa niin että sen huomaa. Ylipainoinen en ole mutta vatsa on ollut aina sellainen pömppö ja vaivalloinen. 

- Makeannälkä on hävinnyt.

- Atooppinen ihoni on rauhoittunut ja käsivarsien keratosis pilaris-näpyistä 80 % on kadonnut. Nuo näpyt ovat olleet minulla yli 30 vuotta.

- Olen paljon energisempi ja keskittymiskykyni on parempi.

Kotimaisista viljoista olen syönyt tänä aikana jonkin verran vain kauraa. Joskus nuorempana ravasin lääkärillä vatsavaivojeni ja iho-ongelmien takia, diagnoosina atopia ja ärtyneen paksusuolen oireyhtymä.

Tämän kokeilun aloitin, kun huomasin että suuhun usein sattui leivän syömisen jälkeen.

Olen niin onnellinen!

Kommentit (148)

Vierailija
81/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 16:18"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:44"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:17"]

En kyllä ymmärrä miksi olet tähän asti syönyt gluteeniviljoja, jos sulla on kerran aikoja sitten todettu IBS (ärtyneen suolen oireyhtymä) jonka hoitoon tarkoitettuun fodmap-ruokavalioon kuuluu gluteeniviljojen poisjättäminen.

[/quote]

Ei silloin 10 vuotta sitten kun asia todettiin minulle mitään fodmapia suositeltu. 

[/quote]

Ei varmaan silloin, mutta luulisi että jos ihmisellä on toiminnallinen suolistosairaus niin seuraisi hoitomuotojen kehitystä edes jollain tasolla. Ei toi fodmap nyt ihan uusi juttu ole. Ihmettelen miten ei ole muiden lääkärikäyntien yhteydessä tullut ilmi/puheeksi. Aika uskomattoman kauan olet kyllä jaksanut oireidesi kanssa kärvistellä hakematta apua.

[/quote]

Voihan se olla että sitä on suositeltu mutta esim. ravitsemusterapeutille minua ei ole ohjattu. En ole kauhean kiinnostunut jatkuvasti ravaamaan lääkärissä kiusallisten mutta loppujen lopuksi ei kovinkaan ratkaisevasti elämää rajoittavien oireiden takia, etenkin kun säännönmukaisesti menen lääkäriin vasta kun on pakko. 

Vilkaisin tuota linkattua sivua ja ruokavalioni muistuttaa fodmapia aika paljon. Pystyn kyllä syömään kaaleja, vaikken niitä paljoa syö, ja bataattia. Papaija vetää mahan aivan sekaisin eli vältän, jotkut fodmapin sallimat pähkinät aiheuttivat minulle yrjöämistä :D. Taatelia ja avokadoa taas pystyn syömään. Olen muodostanut ruokavalioni sellaiseksi, että syön sitä mistä vatsa ei suutu.

Miksi jätin rukiin ja vehnän vasta nyt pois, pidän ruisleivästä tosi paljon ja vehnäkin on ollut mukava pizzapohjan ym. raaka-aine. Kun olen syönyt niitä aina niin en ole arvannut että niillä olisi mitään valtavaa merkitystä. Ruista ranteeseen, hyvää hiilihydraattia, joskus herkuttelua, siinä noiden viljojen merkitys minulle. Eikä minua ole kukaan usuttanut niiden syömistä tauottamaankaan kokeeksi... nyt vain viime aikoina kun suun sisusta on ollut arka selvästi rukiin syömisen jälkeen ja mahavaivojakin olen osannut yhdistää siihen selkeämmin, päätin kokeilla. 

Vierailija
82/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

100= ap

Ja enpä arvannut että tästä syntyy näinkin vilkas keskustelu kun tulin tänne iloani julistamaan :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

What?! Olen keliakiaa sairastanut vuodesta 1998. Minulla ei suolinukkaa vahingoittaneiden viljojen jättäminen ole vatsan turvotukseen ym. vaikuttanut mitenkään. Vatsa pingottuu ja turpoaa, kun syön paljon hedelmiä ja kasviksia. Niistä en silti aio luopua.
En käsitä tätä terveiden ihmisten vouhotusta. Kun itsellä ohutsuoli lakkasi toimimimasta, laihduin huonoon kuntoon ja anemia vei voimat.

Vierailija
84/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:05"]

Jos aloitat gluteenittoman ruokavalion ilman että sinulla on keliakia, voi suolistonukkasi häiriintyä ja vaurioitua. Suosittelen käymään osaavan lääkärin vastaanotolla ennenkuin jatkat pidemmälle.

[/quote]

TÄMÄ EI PIDÄ PAIKKAANSA, ÄLKÄÄ USKOKO!

Vierailija
85/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:37"]

What?! Olen keliakiaa sairastanut vuodesta 1998. Minulla ei suolinukkaa vahingoittaneiden viljojen jättäminen ole vatsan turvotukseen ym. vaikuttanut mitenkään. Vatsa pingottuu ja turpoaa, kun syön paljon hedelmiä ja kasviksia. Niistä en silti aio luopua. En käsitä tätä terveiden ihmisten vouhotusta. Kun itsellä ohutsuoli lakkasi toimimimasta, laihduin huonoon kuntoon ja anemia vei voimat.

[/quote]

En ole hetkeäkään väittänyt että minulla on keliakia, mutta vehnän ja rukiin pois jättäminen (ohraa nyt en muutenkaan syö)=gluteenittomaan siirtyminen auttoi minua aloitusviestissä kuvaamallani tavalla. Minulla on atopia ja IBS joten en ole täysin terve ihminen.

Ai niin, minua on valistettu nyt täällä, että nauttimani vähäiset määrät kauralesettä tarkoittavat ettei rv olekaan ollut gluteeniton. Ok, hyväksyn tuon mutta otsikkoa en pääse enää muuttamaan.

Kyse ei ole täydellisestä "placebo-efektistä" kuten joku sen tuolla ilmaisi. Kun jokapäiväinen rukiin syönti ja jokaviikkoinen vehnänsyönti jäi pois, niin oloni, ihoni ja ruoansulatuskanavani kunto ja vointi paranivat. Kai siitä nyt saa vähän vouhottaa, on täällä pahempaakin paskaa puhuttu.

-ap

Vierailija
86/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:10"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:50"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:38"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:14"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 16:45"]

Aika monessa kohtaa tässäkin ketjussa asiavirheitä. Gluteenittomuus ei ole viljattomuusa ja hiilihydraatittomuus. Gluteeniton saa  syödä gluteenittomia viljoja kaikissa muodoissaan ja myös siis pitsaa, makaroneja, pullaa, sopivia karkkeja, sokereita. Voiko oikeasti joku olettaa, että gluteeniton on ruokavalio vailla viljoja?

[/quote]

Onneksi saan syödä leipää ja pastaa ja pullaa, vaikka on keliakia. Ruisleipää kyllä kaipaan, myönnän.

[/quote]

Onnensa kullakin :) Et vissiin ole maistanut mitään parempaa?

[/quote]

Mitä tarkoitat? Mikä olet määrittelemään keliakiaa sairastavan herkkujen oikeudellisuuden? Paino ei saisi laskea, sillä pahimmillaan ennen sairauden diagnosointia olin alipainoinen ja esim. vesrarvoista hb oli alle 90. Kyllä, olen onnellinen, että pystyn syömään pullaakin nykyään.

[/quote]

Ymmärrän sinua täysin, herkut on sinulle pullaa. Et varmasti ole saanut koskaan oikeaa herkkua.

[/quote]en ole tuo jolle vastasit, enkä syö pullaakaan, mutta kiinnostaisi silti kovasti tietää että mitkä on sitten mielestäsi niitä oikeita ja hyväksyttyjä herkkuja, joita saa syödä ja joista nauttia? :D

Vierailija
87/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:41"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:05"]

Jos aloitat gluteenittoman ruokavalion ilman että sinulla on keliakia, voi suolistonukkasi häiriintyä ja vaurioitua. Suosittelen käymään osaavan lääkärin vastaanotolla ennenkuin jatkat pidemmälle.

[/quote]

TÄMÄ EI PIDÄ PAIKKAANSA, ÄLKÄÄ USKOKO!
[/quote]

Tämä on sanottu nyt ehkä sata kertaa tässä ketjussa.

Vierailija
88/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:32"]

100= ap

Ja enpä arvannut että tästä syntyy näinkin vilkas keskustelu kun tulin tänne iloani julistamaan :D

[/quote]

Jostain syystä ihmisiä ärsyttää hirveästi toisten ruokavaliot. Olen tuo 84, jolla kaikki vaivat hävisivät gluteenittoman ruokavalion avulla. Minullakin on diagnoosina ärtynyt suoli. Kuitenkin nykyään voin syödä ihan mitä tahansa, eikä vatsa mene sekaisin. Syön esimerkiksi kaaliruokia useita kertoja viikossa ja runsaasti kasviksia eikä niistä tule mitään oireita.

Minä pidän tosi matalaa profiilia, koska koen että ruokavalio on yksityisasia. Mut jos joskus paljastuu, että syön gluteenitonta ruokaa, heti ollaan tivaamassa, että oletko käynyt lääkärissä? No en. Jos tulisin kipeäksi omenoista, on selvää että jätän omenat pois enkä mene lääkärille joka sanoo että jätä omenat pois. Aivan hullua ajatus, että kun olen saanut itseni terveeksi ja hyvinvoivaksi, mun pitäisi tehdä itseni taas tahallani kipeäksi, että voin mennä lääkäriin, joka sitten suosittelisi gluteenitonta ruokavaliota koska se selvästi auttaa. :) Jotain maalaisjärkeäkin saa ihminen onneksi elämässään käyttää. Enkä käsitä, kuka normaali ihminen voi pistää elämänsä pauselle ja juosta viikkokausia vessassa ja ajaa itsensä huonoon kuntoon ja selvitä sinä aikana opinnoista ja työstä ja perheen hoitamisesta ja muusta tärkeästä. En minä ainakaan voi, koska jos syön gluteenia olen niin kipeä että se rajoittaa todella paljon elämää.

Vierailija
89/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:37"]

What?! Olen keliakiaa sairastanut vuodesta 1998. Minulla ei suolinukkaa vahingoittaneiden viljojen jättäminen ole vatsan turvotukseen ym. vaikuttanut mitenkään. Vatsa pingottuu ja turpoaa, kun syön paljon hedelmiä ja kasviksia. Niistä en silti aio luopua. En käsitä tätä terveiden ihmisten vouhotusta. Kun itsellä ohutsuoli lakkasi toimimimasta, laihduin huonoon kuntoon ja anemia vei voimat.

[/quote]

Samoin. AJoittain kovat kivut selittämättömästä syystä ja milloin ripulia tai sitten ei mitään saa ulos. Työpaikallani on pari muutakin, joilla keliakia-dg ja oireet vaivaavat samalla tavalla. Olisipa helppoa, jos gluteenittomuus pitäisi vaivat kurissa. Tiedän, että runsas kasvisten syönti osittain ylläpitää näitä vaivoja, maitotuotteita käytän vain rahkana ja jukurttina.

Vierailija
90/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä paranin suolistosyövästä.

Vierailija
91/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:50"]

100= ap

[/quote]

Jostain syystä ihmisiä ärsyttää hirveästi toisten ruokavaliot. Olen tuo 84, jolla kaikki vaivat hävisivät gluteenittoman ruokavalion avulla. Minullakin on diagnoosina ärtynyt suoli. Kuitenkin nykyään voin syödä ihan mitä tahansa, eikä vatsa mene sekaisin. Syön esimerkiksi kaaliruokia useita kertoja viikossa ja runsaasti kasviksia eikä niistä tule mitään oireita.

Minä pidän tosi matalaa profiilia, koska koen että ruokavalio on yksityisasia. Mut jos joskus paljastuu, että syön gluteenitonta ruokaa, heti ollaan tivaamassa, että oletko käynyt lääkärissä? No en. Jos tulisin kipeäksi omenoista, on selvää että jätän omenat pois enkä mene lääkärille joka sanoo että jätä omenat pois. Aivan hullua ajatus, että kun olen saanut itseni terveeksi ja hyvinvoivaksi, mun pitäisi tehdä itseni taas tahallani kipeäksi, että voin mennä lääkäriin, joka sitten suosittelisi gluteenitonta ruokavaliota koska se selvästi auttaa. :) Jotain maalaisjärkeäkin saa ihminen onneksi elämässään käyttää. Enkä käsitä, kuka normaali ihminen voi pistää elämänsä pauselle ja juosta viikkokausia vessassa ja ajaa itsensä huonoon kuntoon ja selvitä sinä aikana opinnoista ja työstä ja perheen hoitamisesta ja muusta tärkeästä. En minä ainakaan voi, koska jos syön gluteenia olen niin kipeä että se rajoittaa todella paljon elämää.

[/quote]

Ehkä gluteenittomuus pitäisi jättää keliakiaa sairastaville. Näinhän se yleensä tunnistetaan.  Tarvitseeko muitten sitten edes käyttää mitään nimitystä ruokavalioistaan?

Vierailija
92/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:52"]

Minä paranin suolistosyövästä.

[/quote]

Voi miten hienoa :)! -ap

Vierailija
93/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:54"]

100= ap

[/quote]

[/quote]

Ehkä gluteenittomuus pitäisi jättää keliakiaa sairastaville. Näinhän se yleensä tunnistetaan.  Tarvitseeko muitten sitten edes käyttää mitään nimitystä ruokavalioistaan?

[/quote]

Ei, kielletään kaikilta muilta nimitysten käyttäminen ruokavalioistaan.

Vierailija
94/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:54"]

100= ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En ymmärrä tästä viestistä yhtään mitään. Eli mitä sitten pitää sanoa, jos ei voi syödä gluteenia? 

Vierailija
95/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:05"]Jos aloitat gluteenittoman ruokavalion ilman että sinulla on keliakia, voi suolistonukkasi häiriintyä ja vaurioitua. Suosittelen käymään osaavan lääkärin vastaanotolla ennenkuin jatkat pidemmälle. [/quote] Ei kyllä pidä alkuunkaan paikkansa. Maailmassa on miljoonia ihmisiä, jotka eivät syö näitä meidän gluteeniviljoja ollenkaan ja heillä on ihan toimiva suolinukka.

[/quote]

Missähän heitä mahtaa olla?

Keski- ja Etelä-Euroopassa leivät ovat tehty vehnästä, samoin jenkeissä. Euroopassa on myös vahva kahvilakulttuuri, joten vehnästä leivottuja leivonnaisia on tarjolla pilvin pimein.

Vehnän alkuperän oletetaan olevan Lounais-Aasiassa, joten Aasian maissakin syödään vehnää.

Afrikassa vehnä ei kuulu tärkeimpiin ruokakasveihin, mutta kyllä sitä sielläkin viljellään - ja syödään.

Missäpäin maailmaa ei käytetä vehnää??? Yhtä paikkaa epäilen - Grönlanti, inuiittien ravintoon se ei ole kuulunut ainakaan aiemmin.

Vierailija
96/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä perustin gluteiinittomien tuotteiden maahantuontiyrityksen. Parasta mainosta on keskustelupalstoille kirjoittamani satutarinat ihmeparantumisista ja laihtumisista. Tarinat uppoavat kuin häkä eikä mitään näyttöä kysellä. Vuosi tätä ja sitten uusi trendi.

Vierailija
97/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se nyt niin vaikea uskoa että joku voi paremmin ilman tiettyjä viljoja?
Pakko on vängätä että maidosta, hedelmistä, hiivasta se mahan turvotus johtuu.
Jos minä voin paremmin ilman viljoja niin junturapäät täällä vain väittää muuta.

Vierailija
98/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:28"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:05"]

[/quote]

Ei todellakaan voi. Ei gluteeni ole suolistonukalle tarpeellista tai edes hyödyllistä, miksi valehtelet?
[/quote]

Tästäkin kommentista näkee ettei kannata uskoa mitään mitä vauvapalstalla sanotaan. Trolleja suoltamassa soopaa on varmaan enemmän kuin asiallisia viestejä.
[/quote]

Onko täällä ihmisiä jotka ovat oikeasti opiskelleet alaa? Lääketiedettä tai ravitsemustiedettä? Itseoppineita ravintoguruja, new-age-jooga- aktivisteja tai aiheesta bloggaavia ei nyt lueta eksperteiksi

Vierailija
99/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:00"]Minä perustin gluteiinittomien tuotteiden maahantuontiyrityksen. Parasta mainosta on keskustelupalstoille kirjoittamani satutarinat ihmeparantumisista ja laihtumisista. Tarinat uppoavat kuin häkä eikä mitään näyttöä kysellä. Vuosi tätä ja sitten uusi trendi.
[/quote]

Tämä! Juuri näin!

Vierailija
100/148 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:00"]Minä perustin gluteiinittomien tuotteiden maahantuontiyrityksen. Parasta mainosta on keskustelupalstoille kirjoittamani satutarinat ihmeparantumisista ja laihtumisista. Tarinat uppoavat kuin häkä eikä mitään näyttöä kysellä. Vuosi tätä ja sitten uusi trendi.
[/quote]
Jaha, vai niin. :D
Leivon kuule ihan itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä