Siirryin gluteenittomaan ruokavalioon kaksi viikkoa sitten, seurauksena:
- Joka aamuinen vessassa juokseminen löysän vatsan takia loppui.
- Jatkuva vatsan turvotus, vatsakivut ja muut oudot vatsatuntemukset ovat kadonneet.
- Takapuoleen ei satu enää tehdessä alapesua.
- Jatkuva nälän tunne hävisi ja ateriakoko on pienentynyt, joten olen laihtunut jo tässä ajassa niin että sen huomaa. Ylipainoinen en ole mutta vatsa on ollut aina sellainen pömppö ja vaivalloinen.
- Makeannälkä on hävinnyt.
- Atooppinen ihoni on rauhoittunut ja käsivarsien keratosis pilaris-näpyistä 80 % on kadonnut. Nuo näpyt ovat olleet minulla yli 30 vuotta.
- Olen paljon energisempi ja keskittymiskykyni on parempi.
Kotimaisista viljoista olen syönyt tänä aikana jonkin verran vain kauraa. Joskus nuorempana ravasin lääkärillä vatsavaivojeni ja iho-ongelmien takia, diagnoosina atopia ja ärtyneen paksusuolen oireyhtymä.
Tämän kokeilun aloitin, kun huomasin että suuhun usein sattui leivän syömisen jälkeen.
Olen niin onnellinen!
Kommentit (148)
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:17"]
En kyllä ymmärrä miksi olet tähän asti syönyt gluteeniviljoja, jos sulla on kerran aikoja sitten todettu IBS (ärtyneen suolen oireyhtymä) jonka hoitoon tarkoitettuun fodmap-ruokavalioon kuuluu gluteeniviljojen poisjättäminen.
[/quote]
Ei silloin 10 vuotta sitten kun asia todettiin minulle mitään fodmapia suositeltu.
vaikea uskoa, että kahessa viikossa noin iso muutos..
Usko mitä haluat. Jos itselläsi on vastaavia vaivoja kuin minulla oli, niin kannattaa kokeilla. -ap
Mitä hemmetin väliä sillä on kenellekään, jos toinen on saanut avun gluteenittomasta ruokavaliosta omiin vaivoihinsa? Vaikka itse vedän ruista, niin onko se multa pois, jos joku toinen ei syö? Ei todellakaan. Itse kokeilin iho-ongelmiin gluteenitonta ruokavaliota, ei auttanut. Jollekin toiselle se toimii. Ja suotakoon se hänelle.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:50"] Syökää maitohappobakteereita ja hapatettuja vihanneksia! Mieluiten päivittäin. Esim kookosmaidosta saa todella hyvää jugurttia, kun laittaa vaan purkilliseen kookosmaitoa muutaman maitohappobakteerikapselin sisällön :) Tästä on tullut mun ihan vakio kesäherkku nyt, kun olen jättänyt maitotuotteet pois. [/quote] Lisään vielä, että sitä kookosmaitoa pitää siis hapattaa pari päivää huoneenlämmössä, suljetussa purkissa, että siitä tulee jugurttimaista. [/quote] Säilyykö se tosiaan syötävänä...? Tekisi mieli kokeilla, mutta kuulostaa hurjalta pitää huoneenlämmössä noin kauan (enhän söisi parin päivän tähteitäkään, jos ne olisivat jääneet pöydälle).
[/quote]
Noinhan jugurtit ja viilit valmistetaan.
Minun on pakko syödä viljattomasti, jos haluan olla ilman ilmavaivoja ja vatsanvääntelyä. En tiedä miksi. Pahin vatsansekoittaja on ruisleipä. Lomalla syön kaikkea, mutta työpäivinä on pakko miettiä mitä suuhunsa pistää. Minulla ei ole todettu keliakiaa, mutta äidilläni on se, joten olisiko minulla geeneissä yliherkkyyttä viljoihin.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:05"]
Jos aloitat gluteenittoman ruokavalion ilman että sinulla on keliakia, voi suolistonukkasi häiriintyä ja vaurioitua. Suosittelen käymään osaavan lääkärin vastaanotolla ennenkuin jatkat pidemmälle.
[/quote]
Äläpä syötä disinformaatiota.Keliakiadiagnoosia ei aina saa vaikka oireet olisivat selvät.Suolinukka ei gluteenittomasta ruokavaliosta vahingoitu. Gluteeni nimenomaan vahingoittaa suolinukkaa eikä päinvastoin. En ole koskaan kuullut kenenkään kuolleen siksi että jätti leivät syömättä.Oletko Leipäteollisuus ry:n trolli?
Täällä myös yksi, jolla gluteenittomalla parani vatsan pömpötys, ilmavaivat ja aikuisiän akne! Mua ei hevon #piip# kiinnosta tuollaiset kommentit, että pitää tutkia suoli tai on vaarallista olla ilman gluteenia jos ei varmasti tiedä sairastaako keliakiaa. Verestä on tutkittua keliakia, ja sitä ei sen mukaan ole. Ja siihen suolitutkimukseen en edes pääse, vaikka haluaisin. Aion elää loppuelämäni ilman gluteenia, koska vointi on tuhat kertaa parempi. Heti huomaa esim. ravintolassa, vaikka tilaan gluteenittoman annoksen ja se ei olekaan, koska olosta tulee tukala ja vatsa turpoaa ilmapalloksi. Harvinaisen usein näinkin käy, ravintolaruokaan ei voi luottaa :(
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:19"]
Voi ei näitä muotivillityksiä. Nyt se on sokeriton ja viljaton. Mitähän seuraavaksi?
[/quote]
No miksi ei??
Kuka OIKEASTI voi hyvin kun syö vehnää ja/tai käyttää paljon sokeria sisältäviä tuotteita (mukaanlukien piilosokeri jne)?
Vehnä ei tee hyvää varmasti kenellekään.
Lukekaa kirja:
Vaaralliset viljat
Tuo trolli on varmaan kuullut sen, että suolen bakteerikanta muuttuu sen seurauksena mitä syö. Se on ihan totta ja ne gluteenia hajottavat bakteerit voivat vähentyä ja jopa ehkä hävitä kokonaan (?), jos lopettaa gluteenin syömisen (suolinukka EI vaurioidu siitä, että lopettaa gluteenin syömisen). MUTTA jos kuitenkin tarkoituksena on olla koko loppuelämä gluteenittomalla ruokavaliolla, niin eihän tästä ole silloin mitään haittaa. Varsinkin, kun keliakiaa sairastavilla se pienikin murunen voi tuhota sen suolinukan. Maailmassa tosiaan on varmasti miljoonia ihmisiä, jotka eivät syö näitä meidän pohjolan pitkälle jalostettuja viljoja, ja he ovat aivan terveitä! t: nro 71
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:58"]
Mitä hemmetin väliä sillä on kenellekään, jos toinen on saanut avun gluteenittomasta ruokavaliosta omiin vaivoihinsa? Vaikka itse vedän ruista, niin onko se multa pois, jos joku toinen ei syö? Ei todellakaan. Itse kokeilin iho-ongelmiin gluteenitonta ruokavaliota, ei auttanut. Jollekin toiselle se toimii. Ja suotakoon se hänelle.
[/quote]
Koska keliakia on hoitamattomana vaarallinen, jopa kuolemaan johtava sairaus. Keliakia ei välttämättä verikokeella näy, vaan vasta tähystyksessä. On todella vaarallista alkaa syömään "gluteenittomasti" eli siis välittämättä leivänmurusista yms pienenpienistä määristä gluteenia. Varmasti kokonaisolotila voi tuntua paremmalta alkuun, mutta mitäpä sitten kun vuosien päästä diagnosoidaan hoitamattoman keliakian (jopa leivänmurut vahingoittavat suolinukkaa) takia syntynyt suolistosyöpä?
Kannattaa ihan tosissaan vaatia sitä tähystystä ennenkuin alkaa itsekseen käyttämään gluteenittomia tuotteita, varsinkin jos suvussa on keliakiaa.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:29"]
[/quote]
Koska keliakia on hoitamattomana vaarallinen, jopa kuolemaan johtava sairaus. Keliakia ei välttämättä verikokeella näy, vaan vasta tähystyksessä. On todella vaarallista alkaa syömään "gluteenittomasti" eli siis välittämättä leivänmurusista yms pienenpienistä määristä gluteenia. Varmasti kokonaisolotila voi tuntua paremmalta alkuun, mutta mitäpä sitten kun vuosien päästä diagnosoidaan hoitamattoman keliakian (jopa leivänmurut vahingoittavat suolinukkaa) takia syntynyt suolistosyöpä?
Kannattaa ihan tosissaan vaatia sitä tähystystä ennenkuin alkaa itsekseen käyttämään gluteenittomia tuotteita, varsinkin jos suvussa on keliakiaa.
[/quote]
Niin mutta mitäs jos sitä tähystystä EI SAA vaikka vaatimalla vaatii?!!? Pitäiskö sittenkin vaan syödä sitä gluteenia?! Minä oon vaatinut enkä ole saanut. On kuule tosi yleistä, että sinne tähystykseen ei pääse. Verikokeessa tosiaan ei keliakiaa näkynyt. t: 71 ja 73
Sukulaisella oli monta kertaa otettu verikokeet ja jopa tähystys, mutta keliakiaa ei löytynyt. Suvussa kuitenkin meillä paljon keliakiaa, joten asia tutkittiin vielä uudestaan, kun oireet oli niin selvät. Lopulta löytyi koepaloissa keliakia. Tuo tapahtui joskus kymmenen vuotta sitten. Myöhemmin on hammaslääkäri sanonut, että hampaiden kiillevaurioiden perusteella keliakia on ollut jo pikkulapsesta asti. Eli joskus diagnoosin saaminen on kovin vaikeaa.
-
Toki nykyiset verikokeet ovat tarkempia kuin aiemmin käytetyt, mutta nyt itse kyllä vaatisin tähystystä ja koepaloja noilla oireilla ja sukurasitteella!
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:30"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:25"]
Samat diagnoosit minullakin ja aloitin mekkein kuukausi sitten gluteenittoman. Samat seuraukset minullakin :) Joka aamu hämmästellen katson nyt mahaani kun se on niin pieni. En ennenkäön lihava ollut, mutta minunkin mahani pömpötti.
[/quote]
Diagnoosit? Tarkoittanet oireita.
[/quote]
Huokaus! Atopia ja IBS eli ärtyvän suolen oireyhtymä. Tosin silloin kun minulla se diagnosoitiin sitä sanottiin vielä ärtyneeksi paksusuoleksi.
-ap
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:50"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:38"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 16:45"]
Aika monessa kohtaa tässäkin ketjussa asiavirheitä. Gluteenittomuus ei ole viljattomuusa ja hiilihydraatittomuus. Gluteeniton saa syödä gluteenittomia viljoja kaikissa muodoissaan ja myös siis pitsaa, makaroneja, pullaa, sopivia karkkeja, sokereita. Voiko oikeasti joku olettaa, että gluteeniton on ruokavalio vailla viljoja?
[/quote]
Onneksi saan syödä leipää ja pastaa ja pullaa, vaikka on keliakia. Ruisleipää kyllä kaipaan, myönnän.
[/quote]
Onnensa kullakin :) Et vissiin ole maistanut mitään parempaa?
[/quote]
Mitä tarkoitat? Mikä olet määrittelemään keliakiaa sairastavan herkkujen oikeudellisuuden? Paino ei saisi laskea, sillä pahimmillaan ennen sairauden diagnosointia olin alipainoinen ja esim. vesrarvoista hb oli alle 90. Kyllä, olen onnellinen, että pystyn syömään pullaakin nykyään.
[/quote]
Ymmärrän sinua täysin, herkut on sinulle pullaa. Et varmasti ole saanut koskaan oikeaa herkkua.
[/quote]
Oletpa ilkeän tuntuinen ihminen. Niin, entäpä jos en olekaan muuta herkkua saanut? Antaako se oikeuden suhtautua alnetavasti?
Mä luulen et kyse on siitä että nykyään maitotuotteet on niin teollistuneita et siks tulee noita oireita sekä viljatuotteilla sama ja niitä käytetään myös liikaa. Mut kokonaan ei tarttis luopua esim puhtaana käy ja on terveellistä.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:29"]
[/quote]
[/quote]
Niin mutta mitäs jos sitä tähystystä EI SAA vaikka vaatimalla vaatii?!!? Pitäiskö sittenkin vaan syödä sitä gluteenia?! Minä oon vaatinut enkä ole saanut. On kuule tosi yleistä, että sinne tähystykseen ei pääse. Verikokeessa tosiaan ei keliakiaa näkynyt. t: 71 ja 73
[/quote]
Se mitä 74 ehdottaa ei ole realistista terveydenhuoltojärjestelmässä. Ei voida ruveta jokaista ihmistä tähystämään jos ei kunnon aihetta ole. Ruvetaan saman tien kiikuttamaan jokainen odottava äiti lapsivesitutkimukseen tavallisen verikokeen sijasta.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:59"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:05"] Jos aloitat gluteenittoman ruokavalion ilman että sinulla on keliakia, voi suolistonukkasi häiriintyä ja vaurioitua. Suosittelen käymään osaavan lääkärin vastaanotolla ennenkuin jatkat pidemmälle. [/quote] Vointi on parempi. Eikö se todista mitään? /Ei AP. PS. Osaaava lääkäri? Kuka ja missä/kunnallinen? [/quote] Luetteko aiempia viestejä ollenkaan kun yhä vastaatte tälle trollille?
[/quote]
Emme.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:50"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:38"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 16:45"]
Aika monessa kohtaa tässäkin ketjussa asiavirheitä. Gluteenittomuus ei ole viljattomuusa ja hiilihydraatittomuus. Gluteeniton saa syödä gluteenittomia viljoja kaikissa muodoissaan ja myös siis pitsaa, makaroneja, pullaa, sopivia karkkeja, sokereita. Voiko oikeasti joku olettaa, että gluteeniton on ruokavalio vailla viljoja?
[/quote]
Onneksi saan syödä leipää ja pastaa ja pullaa, vaikka on keliakia. Ruisleipää kyllä kaipaan, myönnän.
[/quote]
Onnensa kullakin :) Et vissiin ole maistanut mitään parempaa?
[/quote]
Mitä tarkoitat? Mikä olet määrittelemään keliakiaa sairastavan herkkujen oikeudellisuuden? Paino ei saisi laskea, sillä pahimmillaan ennen sairauden diagnosointia olin alipainoinen ja esim. vesrarvoista hb oli alle 90. Kyllä, olen onnellinen, että pystyn syömään pullaakin nykyään.
[/quote]
Ymmärrän sinua täysin, herkut on sinulle pullaa. Et varmasti ole saanut koskaan oikeaa herkkua.
[/quote]
VMP
En kyllä ymmärrä miksi olet tähän asti syönyt gluteeniviljoja, jos sulla on kerran aikoja sitten todettu IBS (ärtyneen suolen oireyhtymä) jonka hoitoon tarkoitettuun fodmap-ruokavalioon kuuluu gluteeniviljojen poisjättäminen.