Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarin juttu: Yi-Ping Liao uskaltautui synnyttämään toisen lapsensa Suomessa, ja kokemus oli shokki

Vierailija
27.02.2022 |

Olen ennenkin lukenut ja kuullut siitä, miten hienosti vastasynnyttänyttä äitiä kohdellaan Aasiassa. Tässä tuli jälleen näitä asioita, miten voi olla, että me Suomessa kehuskelemme elintasolla ja sillä miten "sisukkaita" naiset täällä ovat? Minusta voisi ajatella vähän sitä äidin hyvinvointia ja toipumistakin, eikä vain synnyttää - ja mieluiten perinteisesti, ihan sama jos vähän repeää - ja sitten hop hop kotiin ja yksin hoitamaan kaikki.

Ajatella, jos saisi kuukauden (tai edes viikon) levätä ja saada ruokavalion mukaiset ateriat, apua, tukea, vinkkejä, hoitoja, oman kampaajan, keisarinleikkausen. Yhden ja saman lääkärin. Jne.

Huokaus.

Kommentit (1214)

Vierailija
321/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaala on sairaala eikä mikään viiden tähden hoivakoti palveluineen

Potilas on asiakas, ei ruokalan annostelija tai laitossiivooja.

Asiakas on hyvä ja asioi muualla, jos ei kelpaa.

Asiakaspalvelija on hyvä ja muistaa mistä se omakin palkka tulee ja PALVELEE.

Potilas ei ole asiakas ja terveydenhuoltohenkilökunnan tehtävä on hoitaa, ei palvella. Jos haluat palvelua mene yksityiselle ja maksa.

Potilas on asiakas. 

Vierailija
322/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietipä paljonko kuukauden täyshoito kaikille maksaisi 🥴

Se toki on törkeää, jos itse pitää ruoat hakea ja vaihtaa lakanat.[/quote

Miksi kaikki pitää aina ajatella rahassa? Uuden kansalaisen syntyminen on niin iloinen asia, joten eikö siinä paina muut arvot kuin raha.

Kokeile vaikka tienata rahasi itse eikä Kela-goldilla.

Suomalaisten naisten työssäkäyntiprosentti on maailman korkeimpia.

Toisaalta eniten lapsia pitkäaikaistyöttömillä joulukeräys-"yksinhuoltajilla".

Ovatko nämä suomalaisia naisia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gisela kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä se on aika härskiä että vastasynnyttäneet äidit laitetaan itse vaihtamaan lakanat ja hakemaan ruuat. Mitään muuta potilasryhmää ei kohdella niin.

Edes psykiatrisilla osastoilla ei tarvitse itse niitä lakanoita vaihtaa, laitossiivojat vaihtaa ne.

Milloin äitiydestä/synnyttämisestä on tullut sairaus?

Vierailija
324/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa joutuu juomaan kylmää mehua eikä saanut lämmintä ...ou jee eihän täällä oo kenenkään pakko synnyttää . Niin ja mulle ainakin huudettiin synnytyksen jälkeen että suihkuun siitä ei ..ei synnytys ole mikään sairaus ja tämä tapahtui 90 luvun alussa.Itselläni oli PAKKO synnyttää Suomessa kun ei ollut rahaa eikä ulkomaalaista puolisoa joka olisi vienyt synnyttämään vaikka Amerikkaan luxus hotelliin.

Vierailija
325/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä kertaakaan vaihtanut lakanoita synnärillä ':D ei tullut ylivuotoja sairaalan megasiteiden kanssa, niitä tulehduspelkoisena vaihdoin kovaa tahtia. Olisin kyllä pystynyt vaihtamaan lakanat itse jos olisi tarvinnut, mutta kuulostaa vähän oudolta minusta. Luulen, ettei siinä auteta vaan kun ovat veriset ja äiti yleensä aika hyvässä kunnossa ja toimintakykyinen, että säästetään tuossa. Että ei niinku huvita auttaa siinä tai palkata sellaiseen ketään. No hoituuhan se tietysti useimmilta itse, mutta ei se ainakaan vastasynnyttäneen oloa paranna se veristen lakanoiden vaihtaminen. Jotenkin ajattelis, että kun moni on synnytyksen jälkeen aika kipeä ja väsynyt, voi pyörtyilläkin (et ei aina voi vedota siihen, et sektioodut pitää saada liikkeelle kun toiset taas ei pysy tolpillaan kunnolla verenhukan takia tms), niin lapsivuodeosasto olisi sellainen, missä olisi asiallista jonkinlainen "huonepalvelu", että kerran päivässä vaihdettaisiin lakanat. Luulen kyllä, että kätilöitä ei huvita vaihtaa niitä varsinkin jos äiti on ok kunnossa, mutta kai se olisi aika kevyttä hommaa esim. laitoshuoltajille? Mut varmaan ei kun se maksaa.

Aika harvoin on kätilöillä kyse huvittamisesta, kun tilanne on jatkuvasti se että kun ehtisi tehdä edes ne aivan pakolliset työt jotakuinkin kunnialla...

Mitä taas tulee laikkareihin, niin he ovat nykyään jo useimmissa paikoissa ostopalveluna ja heidän tehtävät on todella tarkkaan määritelty ja laskettu, eikä niihin kuulu yhtään ylimääräistä lakananvaihtoa tai lasku tulee joka poikkeamasta.

Kätilönä vaihdn kyllä lakanoita ja alusia jos ehdin, ja äiti ei pysty eikä tukihenkilöä ole paikalla, mutta aina ei kertakaikkiaan ehdi joka välissä.

Vierailija
326/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gisela kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä se on aika härskiä että vastasynnyttäneet äidit laitetaan itse vaihtamaan lakanat ja hakemaan ruuat. Mitään muuta potilasryhmää ei kohdella niin.

Edes psykiatrisilla osastoilla ei tarvitse itse niitä lakanoita vaihtaa, laitossiivojat vaihtaa ne.

SynnytysSAIRAALA. Soittaako kelloa?

Vierailija
327/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen synnyttänyt kolmesti Suomessa 2010-luvulla. Synnytykset menivät hyvin, ja toki vaihdoin itse lakanani. Liikkuminen vähentää veritulppariskiä.

Ainoa moitteeni on, että olisi ollut kiva saada enemmän juttuseuraa lapsivuodeosaston kätilöistä. Ihan sellaista small talkia, että miltä tuntuu tänään. Tuntuu että siellä mieluummin istuttiin tietokoneen ääressä kuin juteltiin synnyttäjille.

Niin, ja arvaa onko tämä vielä lisääntynyt nyt Apotin aikana! Kirjaaminen vie aivan älyttömästi aikaa kätilöltä, ja se on todella rasittavaa. Luuletko ettei se kätilökin mielummin vain hoitaisi mitä potilaita ja juttelisi, mutta kun se kirjaaminen muuttuu vaan kokoajan enemmän aikaa vieväksi...

Vierailija
328/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä kertaakaan vaihtanut lakanoita synnärillä ':D ei tullut ylivuotoja sairaalan megasiteiden kanssa, niitä tulehduspelkoisena vaihdoin kovaa tahtia. Olisin kyllä pystynyt vaihtamaan lakanat itse jos olisi tarvinnut, mutta kuulostaa vähän oudolta minusta. Luulen, ettei siinä auteta vaan kun ovat veriset ja äiti yleensä aika hyvässä kunnossa ja toimintakykyinen, että säästetään tuossa. Että ei niinku huvita auttaa siinä tai palkata sellaiseen ketään. No hoituuhan se tietysti useimmilta itse, mutta ei se ainakaan vastasynnyttäneen oloa paranna se veristen lakanoiden vaihtaminen. Jotenkin ajattelis, että kun moni on synnytyksen jälkeen aika kipeä ja väsynyt, voi pyörtyilläkin (et ei aina voi vedota siihen, et sektioodut pitää saada liikkeelle kun toiset taas ei pysy tolpillaan kunnolla verenhukan takia tms), niin lapsivuodeosasto olisi sellainen, missä olisi asiallista jonkinlainen "huonepalvelu", että kerran päivässä vaihdettaisiin lakanat. Luulen kyllä, että kätilöitä ei huvita vaihtaa niitä varsinkin jos äiti on ok kunnossa, mutta kai se olisi aika kevyttä hommaa esim. laitoshuoltajille? Mut varmaan ei kun se maksaa.

Mitä olen muutaman kaverin ja siskojenkanssa puhunut, kukaan meistä ei ole vaihtanut synnärillä lakanoita kun kaikki olemme päässeet kotiin max. 3 päivän sisällä ja lakanat on pysyneet puhtaina. Onkohan siellä edes paljon niitä naisia, jotka kaipaavat lakananvaihtoa tai apua siinä? Suhteellisesti ei varmaan hirvittävän monta, joten kuulostaa omituiselta jos sellaisessa ei sitten esim. sektioitua naista autettaisi pyydettäessä. Sektion jälkeenhän ei saisi juuri mitään nostaa alkuun eikä sängyn laitojen kurottelu tee varmaan hirveän hyvää. Uskon kyllä, että auttaminen on joillekin th:n ammattilaisillekin vaikeaa, mutta onko tosiaan niin, ettei lähtökohtaisesti tehdä poikkeuksia naisen voinnin mukaan? Kuulostaa todellakin omituiselta.

Vierailija
329/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetellen kyllä luen näitä juttuja. Itselläni oikein hyvät kokemukset suomessa synnyttämisestä sekä sen hoitamisesta. Neljästi sen kokeneena ja en valittaisi. Hyvin on synnytyksissä avustettu. Kiitollisin mielin olen. Ikinä en kyllä mitään palvelijaa ole osannut edes kaivata. Sairaalan ruuat olivat hyviä. Parasta oli kuitenkin aina kun pääsi vauvan kanssa kotiin.

Vierailija
330/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen puoli asiaa on nykymammojen "mua ja vauvaa ei saa häiritä eikä tulla edes katsomaan moneen viikkoon" -mentaliteetti.

Veljen molemmat vaimot olivat kieltäneet isovanhempia ja sisaruksia tulemasta sairaalan edes tervehtimään uutta vauvaa. Viikkokausiin ei saanut piipahtaa heidän kodissaankaan vauvaa katsomassa. Me noudatettiin hirmumamman ohjeita tarkkaan ettei tule sanomista, että heidän perheaikaansa on häiritty. Kuinkas autat, kun ei saa edes vauvaa nähdä? Joskus ongelma avunsaantiin on siis ihan omassa asenteessa.

Minä olen just tämä äiti. Olen kylmästi ilmoittanut jokaisen kohdalla että sairaalaan ei ole missään nimessä asiaa kellään puolison lisäksi, ja sama pätee vähintään kahteen viikkoon kotiutumisen jälkeen. En ole kyllä myöskään mitään apuja kaipaillut, kaipaan silloin vain rauhaa pesiä vauvan kanssa ja tutustua häneen.

Monien äitien kanssa on tästä myös juteltu, (olen kätilö) ja olen rohkaissut sanomaan lähipiirille ihan suoraan jos ei vierailuita kaipaa. Aika moni nimittäin ei kaipaa, ja joidenkin on vaikea kieltää.

Vierailija
331/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai siinä jutussa ollut tarkoitus mollata suomalaisia sairaaloita vaan kertoa kulttuurieroista mitä raskauteen ja synnytykseen tulee?

Kulttuurilliset erot ovat normaalia asia, onneksi niitä on, maailma olisi muuten hemmetin tylsä paikka.

Miksei myös suomalainen nainen voisi mennä Taiwaniin synnyttämään, tai voihan hän.

Vierailija
332/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gisela kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätäpä minäkin ihmettelen. On pieni joukko synnnyttäjiä, jotka menee ihan sekaisin. Luulevat olevansa jotain maailman napoja, joita pitää palvoa ja jumaloida. Mobta lasta synnyttåneenä tunnistan tyypin.

Vierailija
333/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gisela kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Silloin ei ehkä kannata hankkiutua edes raskaaksi...

Vierailija
334/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gisela kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätäpä minäkin ihmettelen. On pieni joukko synnnyttäjiä, jotka menee ihan sekaisin. Luulevat olevansa jotain maailman napoja, joita pitää palvoa ja jumaloida. Mobta lasta synnyttåneenä tunnistan tyypin.

milloin ulimiehistä on synnyttäjiä tullut?

Vierailija
335/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potilas ei ole asiakas ja terveydenhuoltohenkilökunnan tehtävä on hoitaa, ei palvella. Jos haluat palvelua mene yksityiselle ja maksa.

Potilas on asiakas. 

Mutta kun ei ole. Siis julkisella ainakaan. Asiakas maksaa palvelustaan palveluntarjoajalle. Julkisella maksaja on kunta ja hoidon järjestäjä on kunta. Jos joku tässä yhtälössä on asiakas, se on kunta eikä yksittäinen potilas, mutta sekin on vähän kyseenalainen näkemys kun kunta myös itse tuottaa sen terveydenhuollon. Kunta olisi itse oma asiakkaansa?

Toiseksi, edes varsinaisilla palvelualoilla ei asiakas voi vaatia mitä hyvänsä palvelua, vaan palveluntarjoaja päättää itse mitä palveluita tarjoaa. Ei hieroja leikkaa kynsiä eikä kampaamo ole pesula. Eikä sairaanhoitaja ole mikään kaikki oikkusi toteuttava yleispalvelija, ellei näin ole sovittu.

Vierailija
336/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se aika muuttuu, vielä sata vuotta sitten moni suomalainen syntyi saunassa.

Vierailija
337/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potilas on asiakas. 

Mutta kun ei ole. Siis julkisella ainakaan. Asiakas maksaa palvelustaan palveluntarjoajalle. Julkisella maksaja on kunta ja hoidon järjestäjä on kunta. Jos joku tässä yhtälössä on asiakas, se on kunta eikä yksittäinen potilas, mutta sekin on vähän kyseenalainen näkemys kun kunta myös itse tuottaa sen terveydenhuollon. Kunta olisi itse oma asiakkaansa?

Toiseksi, edes varsinaisilla palvelualoilla ei asiakas voi vaatia mitä hyvänsä palvelua, vaan palveluntarjoaja päättää itse mitä palveluita tarjoaa. Ei hieroja leikkaa kynsiä eikä kampaamo ole pesula. Eikä sairaanhoitaja ole mikään kaikki oikkusi toteuttava yleispalvelija, ellei näin ole sovittu.

Potilas on asiakas. Hän maksaa veroilla tämän palvelun ja se siellä sairaalassa oleva asiakaspalvelija palvelee. Kiitollisena, että on työllistetty.

Vierailija
338/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gisela kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SynnytysSAIRAALA. Soittaako kelloa?

Niin? Siellä turvataan se synnytys. Miten siellä kotona pärjää jos ei jalkeille pääse sairaalassakaan? Ja lakkaa huutamasta.

Vierailija
339/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikai siinä jutussa ollut tarkoitus mollata suomalaisia sairaaloita vaan kertoa kulttuurieroista mitä raskauteen ja synnytykseen tulee?

Kulttuurilliset erot ovat normaalia asia, onneksi niitä on, maailma olisi muuten hemmetin tylsä paikka.

Näin juuri. Kyllä minäkin olin aika ihmeissäni Itävallassa, kun menin vauvaperheeseen ja kuukauden ikäiselle vauvalle juotettiin tuttipullosta teetä. Kuulemma siellä ihan yleistä. Opin ainakin sen, että hyvin monella tavalla vauvoja voidaan hoitaa ilman, että ne menevät rikki.

Vierailija
340/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itkin koti-ikävää sairaalassa, en viihtynyt laitosympäristössä ollenkaan ja se merkittiin huoleksi vauvan kotihoidosta, vaikka siitä en ollut huolissani, vaan tiesin että pärjään kun pääsen kotiin. Historia täynnä synnyttäneitä naisia, miksi ei pärjäisi.

Koska kaikki eivät ole pärjänneet ja jos siitä johtuvat tragediat voidaan estää silläkin riskillä, että joku pärjäävä ei viihdy laitosympäristössä, on se sen arvoista.

Ei ole. Se pilaa monelta koko äitiyden heti alkumetreillä, kun kohdellaan tylysti, alentuvasti, ylimielisesti, paskamaisesti ja kytäten.

Sen sijaan että esimerkiksi vain järjestettäisiin kaikille MAHDOLLISIMMAN MUKAVA JA KANNUSTAVA KOKEMUS SIITÄ SYNNYTYSSAIRAALASTA, käyttäydyttäisiin asiallisesti ja rakentavasti ja kaikki saisivat lähtökohtaisesti kotiin apua alussa. Ja lähtökohtaisesti kohdattaisiin äiti ihmisenä, eikä jonain jätemöhkäleenä.

Saat kotiin apua niin paljon kuin haluat, kun maksat siitä. Ja lapsella on myös isä. Ei kukaan muukaan, oikeasti sairas saa leikkauksen jäölkeen apua kotiin. Yståväni, jolla oli gyne- ja suolistosyöpä ( levinnyt) ei saanut apua, dementoitunut äitini ei saanut apua, minä en saanut apya ison keikkauksen jäölkern

MIKSI VTUSSA PITÄISI SYNNYTTÄNERN SAADA APUA KOTIIN YHTEISKUNNALTA???? LAOSEN TEKEMINEN ON OMA VALINTA JA LAPSELLA ON MYÖS ISÄ, SE VOI AUTTAA. JOS ET KYKENE HOITAMAAN, NIIN KANNNATTAA JÄTTÄÄ NE LAOSET TEJEMÄTTÄ

T. 5 LAOSEN ÄITI

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä