Hesarin juttu: Yi-Ping Liao uskaltautui synnyttämään toisen lapsensa Suomessa, ja kokemus oli shokki
Olen ennenkin lukenut ja kuullut siitä, miten hienosti vastasynnyttänyttä äitiä kohdellaan Aasiassa. Tässä tuli jälleen näitä asioita, miten voi olla, että me Suomessa kehuskelemme elintasolla ja sillä miten "sisukkaita" naiset täällä ovat? Minusta voisi ajatella vähän sitä äidin hyvinvointia ja toipumistakin, eikä vain synnyttää - ja mieluiten perinteisesti, ihan sama jos vähän repeää - ja sitten hop hop kotiin ja yksin hoitamaan kaikki.
Ajatella, jos saisi kuukauden (tai edes viikon) levätä ja saada ruokavalion mukaiset ateriat, apua, tukea, vinkkejä, hoitoja, oman kampaajan, keisarinleikkausen. Yhden ja saman lääkärin. Jne.
Huokaus.
Kommentit (1214)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itkin koti-ikävää sairaalassa, en viihtynyt laitosympäristössä ollenkaan ja se merkittiin huoleksi vauvan kotihoidosta, vaikka siitä en ollut huolissani, vaan tiesin että pärjään kun pääsen kotiin. Historia täynnä synnyttäneitä naisia, miksi ei pärjäisi.
Koska kaikki eivät ole pärjänneet ja jos siitä johtuvat tragediat voidaan estää silläkin riskillä, että joku pärjäävä ei viihdy laitosympäristössä, on se sen arvoista.
Ei ole. Se pilaa monelta koko äitiyden heti alkumetreillä, kun kohdellaan tylysti, alentuvasti, ylimielisesti, paskamaisesti ja kytäten.
Sen sijaan että esimerkiksi vain järjestettäisiin kaikille MAHDOLLISIMMAN MUKAVA JA KANNUSTAVA KOKEMUS SIITÄ SYNNYTYSSAIRAALASTA, käyttäydyttäisiin asiallisesti ja rakentavasti ja kaikki saisivat lähtökohtaisesti kotiin apua alussa. Ja lähtökohtaisesti kohdattaisiin äiti ihmisenä, eikä jonain jätemöhkäleenä.
Saat kotiin apua niin paljon kuin haluat, kun maksat siitä. Ja lapsella on myös isä. Ei kukaan muukaan, oikeasti sairas saa leikkauksen jäölkeen apua kotiin. Yståväni, jolla oli gyne- ja suolistosyöpä ( levinnyt) ei saanut apua, dementoitunut äitini ei saanut apua, minä en saanut apya ison keikkauksen jäölkern
MIKSI VTUSSA PITÄISI SYNNYTTÄNERN SAADA APUA KOTIIN YHTEISKUNNALTA???? LAOSEN TEKEMINEN ON OMA VALINTA JA LAPSELLA ON MYÖS ISÄ, SE VOI AUTTAA. JOS ET KYKENE HOITAMAAN, NIIN KANNNATTAA JÄTTÄÄ NE LAOSET TEJEMÄTTÄ
T. 5 LAOSEN ÄITI
'''
aka uliuliulimies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaala on sairaala eikä mikään viiden tähden hoivakoti palveluineen
Potilas on asiakas, ei ruokalan annostelija tai laitossiivooja.
Asiakas on hyvä ja asioi muualla, jos ei kelpaa.
Asiakaspalvelija on hyvä ja muistaa mistä se omakin palkka tulee ja PALVELEE.
Potilas ei ole asiakas ja terveydenhuoltohenkilökunnan tehtävä on hoitaa, ei palvella. Jos haluat palvelua mene yksityiselle ja maksa.
Potilas on asiakas.
Mutta kun ei ole. Siis julkisella ainakaan. Asiakas maksaa palvelustaan palveluntarjoajalle. Julkisella maksaja on kunta ja hoidon järjestäjä on kunta. Jos joku tässä yhtälössä on asiakas, se on kunta eikä yksittäinen potilas, mutta sekin on vähän kyseenalainen näkemys kun kunta myös itse tuottaa sen terveydenhuollon. Kunta olisi itse oma asiakkaansa?
Toiseksi, edes varsinaisilla palvelualoilla ei asiakas voi vaatia mitä hyvänsä palvelua, vaan palveluntarjoaja päättää itse mitä palveluita tarjoaa. Ei hieroja leikkaa kynsiä eikä kampaamo ole pesula. Eikä sairaanhoitaja ole mikään kaikki oikkusi toteuttava yleispalvelija, ellei näin ole sovittu.
Potilas on asiakas. Hän maksaa veroilla tämän palvelun ja se siellä sairaalassa oleva asiakaspalvelija palvelee. Kiitollisena, että on työllistetty.
Hei. Lääkärit ja hoitajat eivät ole palvelijoita. Voit mennä synnyttämään jatkossa niin, että palvelijat sinua hoitavat, kun joudut hätösektioon. Olet törkeä trolli. Toivottavasti saat syövän.
Vierailija kirjoitti:
Toinen puoli asiaa on nykymammojen "mua ja vauvaa ei saa häiritä eikä tulla edes katsomaan moneen viikkoon" -mentaliteetti.
Veljen molemmat vaimot olivat kieltäneet isovanhempia ja sisaruksia tulemasta sairaalan edes tervehtimään uutta vauvaa. Viikkokausiin ei saanut piipahtaa heidän kodissaankaan vauvaa katsomassa. Me noudatettiin hirmumamman ohjeita tarkkaan ettei tule sanomista, että heidän perheaikaansa on häiritty. Kuinkas autat, kun ei saa edes vauvaa nähdä? Joskus ongelma avunsaantiin on siis ihan omassa asenteessa.
Kommenttisi luettuani en ihmettele yhtään, miksi molemmat kälysi pitivät niin tiukat rajat teikäläisiin päin, varsinkin niin herkässä tilassa kuin vastasyntyneen lapsivuodeaika.
Joskus ongelma avunsaantiin on se, että "auttaja" on niin itsekeskeinen peräreikä, että haitta on moninkertaisesti suurempi kuin hyöty. Voit pohdiskella, pätisikö tämä sinuunkin.
Kaakkois-Aasiassa, eikö Taiwan ole ainakin liki, monen maan kulttuuriin kuuluu, että lapset eivät näe koskaan vanhempiaan alastomana ja puolisoidenkin välillä ollaan hyvin häveliäitä alastomuuden suhteen, no voisin kuvitella minkälainen šhokki sikäläiselle naiselle on synnyttää jo ainoastaan tuon kulttuurillisen eron vuoksi, vaikkapa täällä suomessa jossa kuten tiedetään alastomuus on luonnollisempi asia kuin ehkä missään muussa maassa?
Paljastaa ventovieraassa maassa aivan tuntemattomille itsensä salaisimmat sopukat.
Noiden Taiwanilaisten naisten šhokkia voi lähestyä monesta kulmasta.
Ja eikö vain olekin niin, että heidän täällä syntyneet lapset saavat heti täkäläisen passin!
Hienoa! Tervetuloa tänne synnyttämään kaikki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gisela kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se on aika härskiä että vastasynnyttäneet äidit laitetaan itse vaihtamaan lakanat ja hakemaan ruuat. Mitään muuta potilasryhmää ei kohdella niin.
Edes psykiatrisilla osastoilla ei tarvitse itse niitä lakanoita vaihtaa, laitossiivojat vaihtaa ne.
Milloin äitiydestä/synnyttämisestä on tullut sairaus?
Tätäpä minäkin ihmettelen. On pieni joukko synnnyttäjiä, jotka menee ihan sekaisin. Luulevat olevansa jotain maailman napoja, joita pitää palvoa ja jumaloida. Mobta lasta synnyttåneenä tunnistan tyypin.
milloin ulimiehistä on synnyttäjiä tullut?
Olen kyllä nainen ja synnyttänyt 3 lasta viimeisen 3 vuoden aikana, yhdet kaksoset. Jokainen ymmärtää että jalkeille on hyvä nousta heti jos siihen ei ole syytä miksi niin ei voisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gisela kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se on aika härskiä että vastasynnyttäneet äidit laitetaan itse vaihtamaan lakanat ja hakemaan ruuat. Mitään muuta potilasryhmää ei kohdella niin.
Edes psykiatrisilla osastoilla ei tarvitse itse niitä lakanoita vaihtaa, laitossiivojat vaihtaa ne.
SynnytysSAIRAALA. Soittaako kelloa?
Niin? Siellä turvataan se synnytys. Miten siellä kotona pärjää jos ei jalkeille pääse sairaalassakaan? Ja lakkaa huutamasta.
Minusta tuommousten ei pitäisi antaa edes lisääntyä, jos ei sairaalassa kykene edes valmista ruoka- annosta hakemaan tai vauvaansa hoitamaan. Näille pitäisi tehdä sterilisaatio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potilas ei ole asiakas ja terveydenhuoltohenkilökunnan tehtävä on hoitaa, ei palvella. Jos haluat palvelua mene yksityiselle ja maksa.
Potilas on asiakas.
Mutta kun ei ole. Siis julkisella ainakaan. Asiakas maksaa palvelustaan palveluntarjoajalle. Julkisella maksaja on kunta ja hoidon järjestäjä on kunta. Jos joku tässä yhtälössä on asiakas, se on kunta eikä yksittäinen potilas, mutta sekin on vähän kyseenalainen näkemys kun kunta myös itse tuottaa sen terveydenhuollon. Kunta olisi itse oma asiakkaansa?
Toiseksi, edes varsinaisilla palvelualoilla ei asiakas voi vaatia mitä hyvänsä palvelua, vaan palveluntarjoaja päättää itse mitä palveluita tarjoaa. Ei hieroja leikkaa kynsiä eikä kampaamo ole pesula. Eikä sairaanhoitaja ole mikään kaikki oikkusi toteuttava yleispalvelija, ellei näin ole sovittu.
Potilas on asiakas. Hän maksaa veroilla tämän palvelun ja se siellä sairaalassa oleva asiakaspalvelija palvelee. Kiitollisena, että on työllistetty.
Et maksa. Oikea hinta on niin kallis, että kelatukiaisilla elävä ei maksa mitään.
Se oli oiva artikkeli oudoista höpö-höpötavoista, mitä muualla maailmassa on. Että aasialaisnainen meni synnytyksen jälkeen suihkuun ihan kengät jalassa, mitähän kauheaa olisi käynyt jos hän olisi mennyt ilman kenkiä??? Eikä kylmää ruokaa saanut syödä jälkeen päin vaan oli omat teet termarissa mukana, kyllä se varmaan muutti elämän suunnan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gisela kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Siellä turvataan se synnytys. Miten siellä kotona pärjää jos ei jalkeille pääse sairaalassakaan? Ja lakkaa huutamasta.
Se ei kuulu mitenkään sille sairaalalle. Sairaalassa on ruokalan väki ja siivoojat töissä. ei niitä töitä asiakkailla teetetä.
Kyllä se sairaalalle kuuluu jos sinä et synnytyksen jälkeen kykene huolehtimaan itsestäsi ja vauvastasi tai osoita merkkejä että kykenisit siihen kotiuttamisen jälkeenkään. Koska sinä olet joutunut ruoat itse valmistamaan sairaalassa? Se lakanan räpsäisy petiin vie pari minuuttia ja kyllä siihenkin apuja saa mutta ei juuri sillä sekunnilla kuin sinä sitä haluat. Tarvitsetko suihkuun ja vessaankin hoitajaa pesemään ja tukitelineeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potilas on asiakas.
Et maksa. Oikea hinta on niin kallis, että kelatukiaisilla elävä ei maksa mitään.
Kyllä maksaa.
Minusta on liikuttavaa, että rokotuksen jälkeen ei saa lähteä heti kävelemään, mutta synnytyksen jälkeen pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gisela kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei kuulu mitenkään sille sairaalalle. Sairaalassa on ruokalan väki ja siivoojat töissä. ei niitä töitä asiakkailla teetetä.
Kyllä se sairaalalle kuuluu jos sinä et synnytyksen jälkeen kykene huolehtimaan itsestäsi ja vauvastasi tai osoita merkkejä että kykenisit siihen kotiuttamisen jälkeenkään. Koska sinä olet joutunut ruoat itse valmistamaan sairaalassa? Se lakanan räpsäisy petiin vie pari minuuttia ja kyllä siihenkin apuja saa mutta ei juuri sillä sekunnilla kuin sinä sitä haluat. Tarvitsetko suihkuun ja vessaankin hoitajaa pesemään ja tukitelineeksi?
Se miten asiakas elämänsä järjestää ei kuulu sairaalalle pätkän vertaa. Sairaalalle kuuluu se, että se järjestää asialliset olot siellä sairaalassa, myös naisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipä paljonko kuukauden täyshoito kaikille maksaisi 🥴
Se toki on törkeää, jos itse pitää ruoat hakea ja vaihtaa lakanat.[/quoteMiksi kaikki pitää aina ajatella rahassa? Uuden kansalaisen syntyminen on niin iloinen asia, joten eikö siinä paina muut arvot kuin raha.
Kokeile vaikka tienata rahasi itse eikä Kela-goldilla.
Suomalaisten naisten työssäkäyntiprosentti on maailman korkeimpia.
Toisaalta eniten lapsia pitkäaikaistyöttömillä joulukeräys-"yksinhuoltajilla".
Joo, mutta nämä yksinhuoltajat, jotka ovat yleensä naisia, ovat valmiit huolehtimaan jälkeläisistään, toisin kuin suomalainen mies, joka hylkää jopa oman jälkeläisensä, eikä huolehdi lapsensa elatuksesta, vaan se jää veronmaksajien maksettavaksi ja noilla keräyksillä voidaan parantaa lapsen elämää ja hyvinvointia.
Monessa maassa miehelle on kunnia-asia huolehtia jälkeläisistä ja perheestä, muuten olet hyljeksitty. Ja palkkapussi annetaan vaimon käyttöön.Suomessa elareita Kela joutuu hakemaan jopa ulosoton kautta.
Tuo on aina se kohta johon jok'ikinen itselleen "perinteisiä arvoja kannattavaa naista" (lue: mielipiteetöntä kynnysmattoa) haikaileva palstaülli kompastuu. Ei millään, ei sitten niin millään mene jakeluun se, että kaikissa "perinteisissä kulttuureissa" kaikki rahat menevät ilman mitään eri ätinöitä ja mutinoita suoraan vaimon käyttöön, ja vaimo sitten antaa miehelle käyttörahaa. Muuten vaimo tekee rahoilla tismalleen oman päänsä mukaan, mm. sisustaa kotia eikä taatusti vaivaa päätään miehen mielipiteillä tuikkukipoista tai kevätverhoista. Paljon parjattujen kaakontuontienkin keskuudessa pätee sääntö, jonka mukaan miehen rahat ovat perheen rahoja ja naisen tienaamat rahat ovat naisen itsensä rahoja.
Jos mies äplistelee rahojen käyttöön luovuttamisessa, tiedossa on kaksi puhelinsoittoa. Ensimäisellä hänet haukkuu anoppi, toisella äiti. Ylipäätään perheen pitäminen puutteessa on mitä suurin häpeä.
Lapsen etu tässä on etusijalla ja voi meitä millaisia onnenpekkoja me kaikki olemmekaan jotka ensiparkaisumme olemme saaneet ilmoille päästää suomalaisissa synnytyssairaaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen etu tässä on etusijalla ja voi meitä millaisia onnenpekkoja me kaikki olemmekaan jotka ensiparkaisumme olemme saaneet ilmoille päästää suomalaisissa synnytyssairaaloissa.
Lapsen etu ei ole stressaantunut kyykytetty äiti.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä kertaakaan vaihtanut lakanoita synnärillä ':D ei tullut ylivuotoja sairaalan megasiteiden kanssa, niitä tulehduspelkoisena vaihdoin kovaa tahtia. Olisin kyllä pystynyt vaihtamaan lakanat itse jos olisi tarvinnut, mutta kuulostaa vähän oudolta minusta. Luulen, ettei siinä auteta vaan kun ovat veriset ja äiti yleensä aika hyvässä kunnossa ja toimintakykyinen, että säästetään tuossa. Että ei niinku huvita auttaa siinä tai palkata sellaiseen ketään. No hoituuhan se tietysti useimmilta itse, mutta ei se ainakaan vastasynnyttäneen oloa paranna se veristen lakanoiden vaihtaminen. Jotenkin ajattelis, että kun moni on synnytyksen jälkeen aika kipeä ja väsynyt, voi pyörtyilläkin (et ei aina voi vedota siihen, et sektioodut pitää saada liikkeelle kun toiset taas ei pysy tolpillaan kunnolla verenhukan takia tms), niin lapsivuodeosasto olisi sellainen, missä olisi asiallista jonkinlainen "huonepalvelu", että kerran päivässä vaihdettaisiin lakanat. Luulen kyllä, että kätilöitä ei huvita vaihtaa niitä varsinkin jos äiti on ok kunnossa, mutta kai se olisi aika kevyttä hommaa esim. laitoshuoltajille? Mut varmaan ei kun se maksaa.
Ei minunkaan mielestä lakanoitten vaihto ole kätilön työtä, kyllä siinä hoitoalan korkeakoulutus menee hukkaan. Mutta voisi palkata sinne avustavaa henkilökuntaa tuomaan ruokaa ja vaihtamaan lakanoita. Nyt kun on suuret määrät ihmisiä ihan työttöminä, niin kyllä tuollainen avustava työ varmasti jollekin kelpaisi, eihän siinä tarvitse olla laitoshuoltajan koulutustakaan. Eikö jotain hoiva-avustajia tai jotain vastaavia saisi sinne avuksi?
Jotenkin sairasta mun mielestä tällainen systeemi, että valitetaan, että ei ole varaa palkata henkilökuntaa ja samaan aikaan maksetaan joillekin työttömyyskorvauksia ja tukia ja sanotaan, että ei ole töitä. Mä en aina ihan tykkää tästä meidän n.s. hyvinvointiyhteiskunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gisela kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se miten asiakas elämänsä järjestää ei kuulu sairaalalle pätkän vertaa. Sairaalalle kuuluu se, että se järjestää asialliset olot siellä sairaalassa, myös naisille.
Kyllä se lapsen etu ja vointi on sairaalalle olennaisen tärkeää. Älä edes jaksa väittää muuta.
Kulttuureissa, jossa useampi sukupolvi asuu samassa taloudessa on yleistä, että synnyttänyt nainen ei tee mitään muuta kun makaa ja ottaa hemmottelua vastaan. Muut laittavat ateriat, hoitavat vauvaa passaavat ja palvovat. Näin mennään viikkotolkulla.
Mukavaa takuulla mutta oletko valmis siihen, että miehesi vanhemmat sekä naimattomat sisarukset asuvat teidän kanssanne koko ajan? Ei vaan joitakin viikkoja synnytyksen jälkeen.
Suomessa on aivan hirveää synnyttää. Minut jätettiin ihan ilman hoitoa kaksosten kanssa 2016. Yritin imettää sairaalassa 2 vrk 24/7 ja luulin, että kaikki ok. Kunnes tyttö meni siihen kuntoon, että sille oli asennettava nenämahaletku kiireellisenä. Kukaan ei auttanut. Olin todella huonossa kunnossa sektion jälkeen, eikä edes suihkuun tultu auttamaan. Sitten lähti taju käytävällä. Ja kätilö vaan huusi, et sä mitään lääkäriä tarvi, nyt on viikonloppu, niillä on muita kiireellisiä potilaita. Olen ollut eräässä toisessa isossa leikkauksessa, mutta olin synnytyksen jälkeen paljon huonommassa kunnossa ja minut jätettiin täysin hoitamatta. Ero oli kuin yö ja päivä. Sain hirveän trauman siitä. Tämä tapahtui naistenklinikalla.