Hesarin juttu: Yi-Ping Liao uskaltautui synnyttämään toisen lapsensa Suomessa, ja kokemus oli shokki
Olen ennenkin lukenut ja kuullut siitä, miten hienosti vastasynnyttänyttä äitiä kohdellaan Aasiassa. Tässä tuli jälleen näitä asioita, miten voi olla, että me Suomessa kehuskelemme elintasolla ja sillä miten "sisukkaita" naiset täällä ovat? Minusta voisi ajatella vähän sitä äidin hyvinvointia ja toipumistakin, eikä vain synnyttää - ja mieluiten perinteisesti, ihan sama jos vähän repeää - ja sitten hop hop kotiin ja yksin hoitamaan kaikki.
Ajatella, jos saisi kuukauden (tai edes viikon) levätä ja saada ruokavalion mukaiset ateriat, apua, tukea, vinkkejä, hoitoja, oman kampaajan, keisarinleikkausen. Yhden ja saman lääkärin. Jne.
Huokaus.
Kommentit (1214)
” TOISEN lapsen synnytyksen jälkeen Liaon nykyisellä kotipaikkakunnalla Kylmäkoskella oli sadonkorjuuaika, ja normaali elämä jatkui nopeasti. Liaon mies lähti pellolle töihin. Leikkauksesta toipuva Liao valmisti ruokaa miehelle ja muille pellolla työskenteleville ja hoiti samalla kahta lasta.”
Vastaavaa olen nähnyt maaseudulla omassa lähipiirissäni. Nainen on kotona kahden tai kolmen pienen lapsen kanssa, ja lasten- ja kodinhoidon lisäksi ruokkii useita ylimääräisiä ihmisiä, jotka ovat töissä tilalla. Synnytyksen jälkeen ei kysellä naisen vointia vaan sitä, milloin tämä palaa keittiöön. Surettaa, miten pieni arvo annetaan elämän kovimmasta ja kivuliaimmasta koitoksesta toipuvalle.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni on tosi hyvä, että tuo juttu julkaistiin. Suomessa pyritään esittämään, että täällä on kaikki niin superhienosti, mutta kansainvälisyyden lisääntyessä ihmiset joutuvat huomaamaan, että ei se oikeasti ole ihan niin.
Suomessa on tosi voimakas eetos, että naisten pitää olla vahvoja ja synnytys ei ole mitään ja siitä kuuluu parantua saman tien. Vaurioiden korjaamisella ei ole väliä ja sairaalasta potkitaan pihalle niin pian kuin mahdollista. Kotiin ei tule apua kunnalta; toisin oli vielä 80-luvulla. Nykyään apu tulee perheenjäseniltä, jos tulee, mutta sitä pidetään vähän kummallisena, jos esim. vastasynnyttäneen äiti asuu jonkin aikaa apuna esim. silloin kun isyysloma on loppunut.
Ihan aina ei ole Suomessakaan ollut niin, vaan synnytyksestä toipumiselle oli ihan oma sanansakin käytössä, lapsivuodeaika.
Tämä tietty karuus on osa suomalaista naisvihamielisyyttä, siis että ei ikään kuin oikein saa olla nainen, jos näin voisi tiivistää.
Nythän ei ole edes jälkitarkastuksia, kun ei ole hoitajia. Eli äidin hyvinvoinnilla tai terveydellä ei ole niin minkään valtakunnan väliä.
Suomi on monella tapaa erittäin sairas yhteiskunta.
Olen ihan eri mieltä.
Synnyttäneenä saa sairaalan parasta palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naista kohdellaan kuin rikollista monissa synnytyssairaaloissa. Kun lapsi on syntynyt, on nainen toissijainen. Omaa kokemusta asiasta ja kätilön suusta kuultua.
Mikset synnyttänyt sitten sellaisessa paikassa, jossa naista ei kohdella kuin rikollista ja synnyttänyt nainen olisi ensisijainen?
Koska se luksus pitää tietysti saada verovaroista kustannettua. Totta kai! Kyllä tähänkin varmasti joku feministi tarttuu. Samalla kun yhteiskunnassa miehet stressaa sotaan joutumista ja mahdollisesti kohta on edessä terveyden ja hengen uhka, niin eiköhän siitä tehdä prioriteetti että äiti saa sairaalaan kampaajan ja vauva rintamaitosaippuaa. Oli sekin oikein shokki, että TUNTEMATON LÄÄKÄRI TULI HOITAMAAN!!!! Kyllä jokaisella pitäisi olla se ainoa oikea tuttu lääkäri 24/7 -valmiudessa pitämään kädestä kiinni joka tilanteessa.
Meillä on ihan älyttömän hyvä julkinen järjestelmä, mut ku aina vois saada jotain kivaa ja fantsua ja muiden rahoilla.
Kolmen äiti
Kai se nyt miehilläkin pitää joku tehtävä tässä yhteiskunnassa olia? Vai onko mielestäsi meidän naisten osa synnyttäjinä ja kaiken täällä yhteiskunnassa muutenkin tekevänä niin kevyt että hyvin voidaan hoitaa siinä sivussa mahdollinen sotiminenkin ettei vaan vapaaherramiehiä vaivata hyvä tavaton nyt? Ja raskaus ja synnytys on naiselle aina terveys ja kuolemanriski myös Suomessa.
Ne verovarat on meidän yhteisiä varoja ei muiden eli mitä ihmettä sössötät? Me naiset teemme kaikki ihmiset myös miehet ja siitä huolimatta maksamme lähes puolet verovaroista ja sitten ei saisi vaatia mitään takaisin! Mikä teitä osaa naisista oikein vaivaa? Asemaseutujen spurgutkin saa yhteskunnalta parempaa kohtelua ja heihin käytetään paljon enemmän rahaa kuin synnyttäviin naisiin eli yhteiskunnan ydintehtävän tekijöihin joita ilman ei mitään yhteiskuntaa edes olisi.
Jännästi siihen ei koskaan tartuta kun armeijapojat valittaa ruoasta, ruoasta joka kannetaan heidän nuorten, terveiden miesten eteen kuin manulle illallinen ja voi poikaparat kun joutuvat vielä öpymään pari viikkoa teltassa. Kyllä naisten elämä on helppoa, vai miten se nyt olikaan?
Ps. Ei tarvitse olla edes feministi nämä ymmärtääkseen.Armeija on pakollinen, synnyttäminen ei. Ole synnyttämättä, jos ei kelpaa.
Intin voi jättää kesken tai vaihtaa sivariksi, mutta synnytystä ei voi keskeyttää. Synnytykseen kuolee kyllä Suomessakin naisia ja lapsia, samoin lapsivuodeaikana. Joten et viitsisi nyt tulla intistä tähän valittamaan. Se on säälittävää.
Onko sinut pakotettu raskaaksi? Vai oliko ihan oma päätös? Tiesitkö, että raskaus päättyy viimeistään synnytykseen?
Tietäähän se mieskin 18-19 vuotta joutuvansa armeijaan. Ja hän pääsee sieltä pois, jos se on kamalaa.
Nainen ei pääse sieltä paskasta synnytyssairaalasta yhtään minnekään enää kesken synnytyksen.
Niinpä. Tuskin kukaan voi mitenkään arvata, millainen oma synnytys tulee olemaan. Olin alkuun myös ihmeissäni siitä, miten Suomessa tylytetään äitejä. Nyt siihen on jo tottunut, ja voi tehdä juuri niin kuin parhaaksi näkee, typeristä kommenteista piittaamatta. Annan kyllä palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Ja näin alkoi taas tämä sunnuntaipäivän katkera yhteiskunnan ja suomalaisten miesten mollaus. Tätä voisi pitää jo yhtenä naissukupuolen traditiona, joka toistuu kerran viikossa. Lapsellista vinkumista.
Eihän tässä miehiä mollata, mutta tunnistitko kuitenkin oman kovan asenteesi vastasynnyttäneitä kohtaan, kun niin koet?
Vierailija kirjoitti:
miksi ping pong ei poikinut kotimaassaan kun siellä on kakki niin täydellistä ja ihanaa.
Miksi sinä, ding dong, jauhat näitä typeriä poikimis-porsimisprovojasi aina vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaala on sairaala eikä mikään viiden tähden hoivakoti palveluineen
Potilas on asiakas, ei ruokalan annostelija tai laitossiivooja.
Asiakas on hyvä ja asioi muualla, jos ei kelpaa.
Pitäisikö mennä metsään synnyttämään ja hävetä, että on saattanut itsensä siihen tilaan?
Ilmeisesti Suomessa sairaalasynnytys on niin kamala, traumatisoiva ja äitiyden pilaava kokemus, että parempi kai niin.
Suomessa halutaan hälyttävän paljon kotisynnytyksiä ja valitaan mieluummin lapsettomuus kuin altistutaan traumalle.
Lopeta nyt lässytys. Kotisynnytyksiä Suomessa on olemattoman vähän. Muualla yleisempiä. Syy se, että suomalaisista äideistä ei siihen ole. Vika ei siis synnnytykessä sinänsä, vaan suomalaisissa äideissä.
Jos ihminen haluaa lapsen, hän ei jätä lasta tekemättä jonkun kuvitteellisen trauman takia. Traumasi on tekosyy.
Ja kuitenkin valtaosa suomalaisista synnyttäjistä kiittää ja ylistää suomalaisia synnytyssairaaloita.
Ihan jokainen meistä on voinut lukea ikionnellisista ja tyytyväisistä synnytäjistä mm Ohisalon ja Kulmunin kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni on tosi hyvä, että tuo juttu julkaistiin. Suomessa pyritään esittämään, että täällä on kaikki niin superhienosti, mutta kansainvälisyyden lisääntyessä ihmiset joutuvat huomaamaan, että ei se oikeasti ole ihan niin.
Suomessa on tosi voimakas eetos, että naisten pitää olla vahvoja ja synnytys ei ole mitään ja siitä kuuluu parantua saman tien. Vaurioiden korjaamisella ei ole väliä ja sairaalasta potkitaan pihalle niin pian kuin mahdollista. Kotiin ei tule apua kunnalta; toisin oli vielä 80-luvulla. Nykyään apu tulee perheenjäseniltä, jos tulee, mutta sitä pidetään vähän kummallisena, jos esim. vastasynnyttäneen äiti asuu jonkin aikaa apuna esim. silloin kun isyysloma on loppunut.
Ihan aina ei ole Suomessakaan ollut niin, vaan synnytyksestä toipumiselle oli ihan oma sanansakin käytössä, lapsivuodeaika.
Tämä tietty karuus on osa suomalaista naisvihamielisyyttä, siis että ei ikään kuin oikein saa olla nainen, jos näin voisi tiivistää.
Suomessa naiset väittävät olevansa vahvoja. Tosiasiassa naiset tekevät lähes kaikki kotityöt ja hoitavat vauvat. Monesti hyvin vähäisillä yöunilla.
Lapsivuodeaikana äidin kuuluu pesiä, levätä, toipua synnytyksestä sekä muodostaa kiintymyssuhde vauvaan. Puolison tai jonkun muun tulee ottaa vastuuta kodinhoidosta, koska äidin ensisijainen tehtävä juuri tuolloin on hoitaa vauvaa. Nämä ovat ihan biologisia faktoja, joista ihminen ei voi sanoutua irti. Esim. imetystystilastot eivät parane puheilla vaan teoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö mennä metsään synnyttämään ja hävetä, että on saattanut itsensä siihen tilaan?
Ilmeisesti Suomessa sairaalasynnytys on niin kamala, traumatisoiva ja äitiyden pilaava kokemus, että parempi kai niin.
Suomessa halutaan hälyttävän paljon kotisynnytyksiä ja valitaan mieluummin lapsettomuus kuin altistutaan traumalle.
Lopeta nyt lässytys. Kotisynnytyksiä Suomessa on olemattoman vähän. Muualla yleisempiä. Syy se, että suomalaisista äideistä ei siihen ole. Vika ei siis synnnytykessä sinänsä, vaan suomalaisissa äideissä.
Jos ihminen haluaa lapsen, hän ei jätä lasta tekemättä jonkun kuvitteellisen trauman takia. Traumasi on tekosyy.
Ja kuitenkin valtaosa suomalaisista synnyttäjistä kiittää ja ylistää suomalaisia synnytyssairaaloita.
Ihan jokainen meistä on voinut lukea ikionnellisista ja tyytyväisistä synnytäjistä mm Ohisalon ja Kulmunin kohdalla.
Halutaan kotisynnytyksiä, minä kirjoitin. Et osaa edes lukea.
Tässäkin ketjussa on ihmisiä, jotka kertoo jättäneensä lapsiluvun siihen yhteen trauman takia.
Missäs niitä kiitoksia ja ylistyksiä on?
Ohisalo ja Kulmuni on itse vastuussa sairaaloiden tilasta, joten totta kai he kehuvat omia aikaansaannoksiaan, ja saavat takuulla myös aivan eri luokan palvelua kuin tavikset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se on aika härskiä että vastasynnyttäneet äidit laitetaan itse vaihtamaan lakanat ja hakemaan ruuat. Mitään muuta potilasryhmää ei kohdella niin.
Milloin näin on alettu kohdella synnyttäviä äitejä? Tosi kauheata.
Synnytin itse -87 ja kohtelu oli todella hyvää. Ennen synnytystä 3vrk osastolla, jälkeenpäin viikon.
Olin sen viikon yksin kahden hengen huoneessa.
Ruoka tuotiin huoneeseen. En kyllä olisi edes pystynyt sitä itse hakemaan. Ihme kun uskallatte hankkia useampia lapsia jos tuollain on kohdeltu😪
Lama alkoi n. 90.
Vierailija kirjoitti:
Kuule, edelleenkin Suomessa ollaan pitkään sairaalassa. Ei ole mitenkään ihmeellistä, että Euroopassakin mennään sairaalaan vain synnyttämään ja kotiin lähdetään vielä samana päivänä, jos mitään kummallista ei ole. Tai sitten jopa synnytetään kotona, edelleenkin.
Kyllä on niin höpö höpöä että. Neljä kertaa synnyttäneenä olen halunnut kotiin mahd pian heti kun on tarkastukset tehty. Mulla mitään kotiapu armeijaa ole ollut, kannattais vähän etukäteen tehdä asioita valmiiksi ruuat pakkaseen yms. Siivouksesta ei ole hetkeen väliä, jos on perussiisti talo. Jos nukkumattomuus tulee yllätyksenä niin sitten asioista ei ole otettu selvää. Jos se mummi sitten tulisikin auttamaan niin voin vain kuvitella mikä marina siitä syntyy ”on liian aktiivinen, kyselee liikaa, tekee väärin, eikö se tajuu”.
Vierailija kirjoitti:
” TOISEN lapsen synnytyksen jälkeen Liaon nykyisellä kotipaikkakunnalla Kylmäkoskella oli sadonkorjuuaika, ja normaali elämä jatkui nopeasti. Liaon mies lähti pellolle töihin. Leikkauksesta toipuva Liao valmisti ruokaa miehelle ja muille pellolla työskenteleville ja hoiti samalla kahta lasta.”
Vastaavaa olen nähnyt maaseudulla omassa lähipiirissäni. Nainen on kotona kahden tai kolmen pienen lapsen kanssa, ja lasten- ja kodinhoidon lisäksi ruokkii useita ylimääräisiä ihmisiä, jotka ovat töissä tilalla. Synnytyksen jälkeen ei kysellä naisen vointia vaan sitä, milloin tämä palaa keittiöön. Surettaa, miten pieni arvo annetaan elämän kovimmasta ja kivuliaimmasta koitoksesta toipuvalle.
Niin, luepa vielä kerran. Siitä vaan ottamaan mallia Liaon-tapauksesta ja sinne kotiin menemisen sijaan sitten johonkin lepokotiin ihan omilla rahoilla. Yksinkertaista. Yksityisellä puolellahan tuo Liaon-hoidatteli hommansa ei julkisella.
Ja jos oikein tarkkaan lueskelet artikkelin vielä, niin siellä kerrotaan yhden kohdalla nimenomaan, että häntä paapoivat perheenjäsenet/sukulaiset. Se ei ole mitenkään kielettyä Suomessa. Ihan vaan aloitatte tavan siellä omassa perheessänne.
Raskaus ei ole sairaus, synnyttänyt äiti ei ole ns sairas. Aasiassa saa jäädä kotiin jos kuukautiset. Mikä järki siinäkin? Jos nainen haluaa itseään kohdeltavan tasa-arvoisesti, niin silloin ei pidä pelata tätä synnytys kuukautiskorttia. Se on heikkouden merkki.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se on aika härskiä että vastasynnyttäneet äidit laitetaan itse vaihtamaan lakanat ja hakemaan ruuat. Mitään muuta potilasryhmää ei kohdella niin.
Itse asiassa omatoimisuuteen kannustetaan jokaista potilasta. Kirjoitan tätä potilaana, joka tekee kaiken minkä kykenee, itse.
Vierailija kirjoitti:
Raskaus ei ole sairaus, synnyttänyt äiti ei ole ns sairas. Aasiassa saa jäädä kotiin jos kuukautiset. Mikä järki siinäkin? Jos nainen haluaa itseään kohdeltavan tasa-arvoisesti, niin silloin ei pidä pelata tätä synnytys kuukautiskorttia. Se on heikkouden merkki.
sinä luuseri se jaksat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naista kohdellaan kuin rikollista monissa synnytyssairaaloissa. Kun lapsi on syntynyt, on nainen toissijainen. Omaa kokemusta asiasta ja kätilön suusta kuultua.
Mikset synnyttänyt sitten sellaisessa paikassa, jossa naista ei kohdella kuin rikollista ja synnyttänyt nainen olisi ensisijainen?
Koska se luksus pitää tietysti saada verovaroista kustannettua. Totta kai! Kyllä tähänkin varmasti joku feministi tarttuu. Samalla kun yhteiskunnassa miehet stressaa sotaan joutumista ja mahdollisesti kohta on edessä terveyden ja hengen uhka, niin eiköhän siitä tehdä prioriteetti että äiti saa sairaalaan kampaajan ja vauva rintamaitosaippuaa. Oli sekin oikein shokki, että TUNTEMATON LÄÄKÄRI TULI HOITAMAAN!!!! Kyllä jokaisella pitäisi olla se ainoa oikea tuttu lääkäri 24/7 -valmiudessa pitämään kädestä kiinni joka tilanteessa.
Meillä on ihan älyttömän hyvä julkinen järjestelmä, mut ku aina vois saada jotain kivaa ja fantsua ja muiden rahoilla.
Kolmen äiti
Kai se nyt miehilläkin pitää joku tehtävä tässä yhteiskunnassa olia? Vai onko mielestäsi meidän naisten osa synnyttäjinä ja kaiken täällä yhteiskunnassa muutenkin tekevänä niin kevyt että hyvin voidaan hoitaa siinä sivussa mahdollinen sotiminenkin ettei vaan vapaaherramiehiä vaivata hyvä tavaton nyt? Ja raskaus ja synnytys on naiselle aina terveys ja kuolemanriski myös Suomessa.
Ne verovarat on meidän yhteisiä varoja ei muiden eli mitä ihmettä sössötät? Me naiset teemme kaikki ihmiset myös miehet ja siitä huolimatta maksamme lähes puolet verovaroista ja sitten ei saisi vaatia mitään takaisin! Mikä teitä osaa naisista oikein vaivaa? Asemaseutujen spurgutkin saa yhteskunnalta parempaa kohtelua ja heihin käytetään paljon enemmän rahaa kuin synnyttäviin naisiin eli yhteiskunnan ydintehtävän tekijöihin joita ilman ei mitään yhteiskuntaa edes olisi.
Jännästi siihen ei koskaan tartuta kun armeijapojat valittaa ruoasta, ruoasta joka kannetaan heidän nuorten, terveiden miesten eteen kuin manulle illallinen ja voi poikaparat kun joutuvat vielä öpymään pari viikkoa teltassa. Kyllä naisten elämä on helppoa, vai miten se nyt olikaan?
Ps. Ei tarvitse olla edes feministi nämä ymmärtääkseen.Armeija on pakollinen, synnyttäminen ei. Ole synnyttämättä, jos ei kelpaa.
Intin voi jättää kesken tai vaihtaa sivariksi, mutta synnytystä ei voi keskeyttää. Synnytykseen kuolee kyllä Suomessakin naisia ja lapsia, samoin lapsivuodeaikana. Joten et viitsisi nyt tulla intistä tähän valittamaan. Se on säälittävää.
Onko sinut pakotettu raskaaksi? Vai oliko ihan oma päätös? Tiesitkö, että raskaus päättyy viimeistään synnytykseen?
En tiennyt, että en saa nukkua kolmeen vuorokauteen synnytettyäni. Sen vertaa eivät kätilöt voineet vauvaa ottaa, että olisin saanut muutaman tunnin nukkua. Enkä tiennyt sitäkään, että episiotomia voidaan tikata puuduttamatta. Nyt tiedän, lapsia ei tule enempää.
Eri
Minä haluan nähdä sen vastasyntyneen, joka valvoo kolme vuorokautta putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa omatoimisuuteen kannustetaan jokaista potilasta. Kirjoitan tätä potilaana, joka tekee kaiken minkä kykenee, itse.
Niin, minkä kykenee. Vähän eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakaspalvelija on hyvä ja muistaa mistä se omakin palkka tulee ja PALVELEE.
Potilas ei ole asiakas ja terveydenhuoltohenkilökunnan tehtävä on hoitaa, ei palvella. Jos haluat palvelua mene yksityiselle ja maksa.