En jaksa enää kaverini lapsia!
Olenko paha ihminen kun mittani tuli täyteen ystävätärtä joka tu lapsensa ilmaiseen lapsiparkkiin meille useita kertoja viikossa. Milloin käy kaupassa, milloin jumpalla, milloin mitäkin. Olen joskus tarjoutunut auttamaan nimenomaan näin, mutta en tarkoittanut mitään pysyvää perhepäivähoitoa. Nyt kun olen ollut lomalla heinäkuussa, ystäväni on tuonut 12 kertaa lapsensa meille 2-5 tunniksi.
Omat lapseni ovat kyllästyneitä tilanteeseen, sillä heidän huoneensa sotketaan, pelit levitetään ja sänky möyhennetään aina.
Puhumattakaan että ruokaa on mennyt tolkuttomasti. Kun ystäväni palaa hakemaan lapsiaan, he viipyvät vielä tunnin.
Olen poikki.
Olenko sika jos en avaa ovea?
Kommentit (137)
Ap, ei tuo ole ystävä. Oletkos miettinyt, että mitä tekee silloin kun kakarat on teillä hoidossa? Luultavasti hengailee muiden kavereidensa kanssa.
Tiedän itsekin miten vaikeaa voi olla sanoa suoraan. Jos ei muuta, niin jos laittaisit viestiä ettet jaksa enää tuota, että lapset kipataan teille kysymättä? Jos suuttuu ja katkaisee välit, niin ei se mikään kaveri ole tosiasiassa edes ollutkaan.
Mä sanoisin kyllä suoraan että nyt ei käy.
"Tänään ei ikävä kyllä sovi, meillä on muita suunnitelmia." Jos haluat olla kohtelias.
"En voi ottaa lapsiasi hoitoon, koska he eivät osaa käyttäytyä kodissamme ja lapseni eivät jaksa sinun lastesi aiheuttaman sotkun siivoamista." Jos haluat, että lopettaa ilmaisen hoitopalvelun käytön kokonaan.
Siis mitä nämä ohjeet on täällä. Valehtele, laita mies ovelle, älä avaa ovea yms. Nyt huomaan, mitä miehet tarkoittavat naisten logiikalla. Miten olisi vaikka normaali puhe? Sano naamatusten tai puhelimen kautta, että lupaus satunnaisesta lastenhoidosta ei tarkoita sitä, että hän voi tuoda lapset viikoittain teille hoitoon. Yritä nyt ryhdistäytyä edes omien lastesi vuoksi. He joutuvat kärsimään tilanteesta, koska äiti on niin nössykkä ettei uskalla tehdä mitään.
Ap on nössykkä, ap on luuseri, ap:lla on syndrooma. Mä en ikinä maailmassa pysty hyväksymään tätä, että kiltti ja kohtelias on aina se viallisin.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:50"]Ap on nössykkä, ap on luuseri, ap:lla on syndrooma. Mä en ikinä maailmassa pysty hyväksymään tätä, että kiltti ja kohtelias on aina se viallisin.
[/quote] Kai ymmärrät että voi olla kiltti ja kohtelias ilman että suostuu jäämään kynnysmatoksi? Ap voi esittää asian kohteliaasti ystävälleen ilman räyhäämistä, jotta saa asialle ratkaisun. Kohtelias ihminen ei rupea valehtelemaan tai piiloutumaan verhojen taakse.
Joo, kaikkihan eivät ole sitä tyyppiä, että nyrkkiä paukuttaen ilmoittavat asiansa suoraan ja sumeilematta, tai heitä, jotka eivät ainakin hetkellisesti hämmentyisi härskiydestä. Härskeimpien tapauksien yksi suurimmista lahjoista on se, että he löytävät nimenomaan heidät, jolle se puolien pitäminen on vähän vaikeampaa - ystävällisyys- ja kohteliaisuussyistä, ei siksi, että olisi nössö tai saamaton!
... Mutta jos tilanteen tosiaan ratkaista haluaa, niin paras tapa on sanoa ei. :) Kaikkihan täällä av-palstalla osaavat varmasti sanoa sen tomerasti ja empimättä, mutta me muut joudumme vähän ehkä harjoittelemaan peilin edessä ja jäsentelemään, mikä olisi ystävällisin mutta silti tarpeeksi napakka kielto. Seuraavan kerran, kun ystävä alkaa järjestellä hoitoja ja on jo laukkaamassa teille, alat vain tehdä selväksi, että tänään ei käy.
Ja jos sen jälkeen tulee järjestelyjä, että entäpä tunnin, parin päästä, tai vaikka huomenna, tai ylihuomenna, niin sitten pitää muistuttaa, ettet lupautunut aivan tällaiseen järjestelyyn, vaikka satunnaista apua toki tarjoatkin (jos siis haluat tarjota).
Minä olen ratkonut vähän vähemmän räikeää tilannetta siten, etten ole joka puhelinsoittoon vastannut, ja soitan takaisin sitten, kun minulla on aikaa. Ja jos minulla on jotakin akuuttia hommaa kesken, en vain lupaudu hoitokeikkaan. Mutta kuten sanoin: härskeimpiin tapauksiin joutuu ehkä käyttämään vähän järeämpiä konsteja.
Suoraan sanominen on kyllä hyvä asia,sen voi myös taitavasti ja hienotunteisesti tehdä.
Ymmärrän kyllä,että ap on varmasti ihana ja herkkä ihminen koska on on noin monesti suostunut avuksi. Toivon kuitenkin ,että kerrot
todellakin tuntemuksiasi ja ajatuksiasi ystävällesi. Hän varmasti arvostaa sinua kun otat asian fiksusti ja rehellisesti esille.
Toivon ,että saat itsekkin lastenhoito apua ja virkistäviä vapaa päiviä. "Joka auttaa toisia sitä autetaan" Tsemppiä!
Miksi et vain laita tekstiviestiä kaverille jos et uskalla kasvotusten sanoa? Aloita viesti vaikka näin: "Hei x. Olen nyt kuluneen kuukauden aikana vahtinut lastasi x kertaa. Olen kyllästynyt siihen että tuot lapsen ilmoittamatta ja täysin yllättäen oveni taakse. Jatkossa Jos tarvitset apua soitat ja kysyt ensin. En ole henkilökohtainen lapsenvahtisi." Jne. Ei se kaveri muuten toimintaansa lopeta.
Onpa tosi outo kavaruussuhde, jonka ylläpitämiseksi sinulta vaaditaan yksipuolisia palveluita. Vaikka olisitte olleet kavereita 50 vuotta, niin ei sinun eikä kenenkään pidä "ostaa" kaveruutta. Kaveruudessa ja ystävyydessä voidaan tehdä pieniä palveluksia, mutta ne ovat molemminpuolisia eli kyseessä ei tietenkään ole hyväksikäyttö. Jos kaveri vetää herneet nenäänsä, kun sanot, että ei käy, niin se on hänen ongelmansa, ei sinun. Sinun ongelmasi on vain se, ettet osaa sanoa EI. Opettele se kiireimmän kaupalla!
"Löytyisikö teille joku toinen hoitopaikka lapsille?"
Tämän jälkeen pidä tämä linja. Et ota "kaverisi" lapsia hoitoon. Todennäköisesti "kaverisi" kiukuttelee tämän jälkeen, mutta siinäkään et menetä mitään, vaikka ottaisit etäisyyttä kokonaan.
Ei ap pysty vaan yksi ilta nyt menee vaikka päällään. Täällä kaikki kommentoijat turhautuu ap:n kiltteyteen :D
Tuo ihmistyyppi vaan ei pysty sanomaan suoraan eikä tekemään rajanvetoa mikä on sosiaalista aikaa ja mikä on perhe-elämälle rauhoitettua aikaa. ap ahdistuu jos häneltä vaaditaan tämän suhteen päätöksiä "voi kun en halua muuta kun että kaikilla olisi hyvä mieli!" So not, huokaus.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 13:14"]Vastasinpa juuri puhelimeen kun hölmistynyt kaveri kertoi olevansa meillä lapsineen. Mies kotona meillä. On ollut nukkumassa yövuoron jälkeen. Kerroin olevani mansikkapellolla poimimassa mansikoita lasteni kanssa.
Seurasi hetken hiljaisuus ja kaverini ilmoitti että voi odottaa.
Ilmoitin ettemme tule moneen tuntiin...
Tulee kuulema illalla käymään.
[/quote]
Siis tämä ystävä herätti miehesi unilta työvuoron jälkeen ja oli valmis pitämään lapsineen miestäsi hereillä siihen asti kun tulet kotiin? Mä en katselisi hetkeäkään noin tyhmää ystävää. Minkä ihmeen takia muuten edes pitää avata ovea jos ei ole vieraista sovittu ja soitettu etukäteen?
Kuulostaa kamalalta ap. Lomasi on pilalla - olet käyttänyt sen jonkun toisen lasten hoitamiseen! Melkoista itsekkyyttä ystävältäsi, kuluttaa sinun vuosilomasi hänen ehdoillaan.
Itselleni on käynyt vähän toisin päin. Minulla ei ollut lomaa, mutta koska ystävällä oli, hän oli bookannut meille molemmille tekemistä lomansa ajaksi. Kun on niin ihanaa lomalla harrastaa kaikkea ja mennä ja tehdä ja hakea mansikoita ja istua terassilla ja käydä keikoilla ja ottaa aurinkoa rannalla! Ei edes kysynyt, miten minä jaksan työni ohella mahdollisesti hänen iltamenoihinsa osallistua. Kova oli pettymys, kun hänen suunnittelemansa ihana loma ei mennytkään niin kuin piti, kun oli sen minun varaani laskenut.
Vielä viimeisenä lomapäivänäänkin soitti ja tekstasi tauotta, mutta en vastannut. Miettiköön mikä meni vikaan.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 16:05"]
On tässä asiassa vielä sellainenkin puoli, että monesti se kiltti joka ei osaa sanoa ei, ei itse koskaan kehtaa pyytää apua, vaikka tarvitsisi. Itse olen sellainen. Tai okei, pyydän reilusti apua silloin, kun ei ole mitään muuta vaihtoehtoa, mutta en vain siksi, että olisi itselle helpompaa ja kätevämpää. Nuo passuuttajat ja hyväksikäyttäjät ovat usein niitä, jotka eivät edes tarvitsisi kipeästi apua, kunhan ovat tottuneet pääsemään helpommalla. Eivät ole opetelleet sumplimaan asioita eivätkä luopumaan mistään menosta, jos ei onnistu.
Nykyään on esim. monella koira, ja mielestäni se on vielä enemmän elämäntapavalinta kuin lapsen hankkiminen. Lastenhoidossa voin vielä auttaakin, jos on oikeasti tarve, mutta sitä en ymmärrä, miksi koirattoman ihmisen pitäisi ottaa tuttavien koiria hoitoon, että nämä pääsevät matkustelemaan. Onhan myös matkakohteita, jonne voi ottaa koirat mukaan, ja on maksullisia koirahoitoloita. Viime kädessä on niitä muita koiranomistajia, jotka ehkä myös vuorollaan tarvitsevat koiranhoitajaa jolloin olisi mahdollisuus antaa vastapalvelus. Joten miksi juuri koiraton on ensimmäisenä tulilinjalla?
[/quote]
Itse taas mielelläni voisin ottaa koiran hoitoon koska siitä saa itsellekin jotain... lapset tykkäisivät. Jotain erilaista. vaikka en olisikaan vastavuoroisesti tuomassa, kun ei ole koiraa.
Tuskin kysymisessä sinällään on mitäänloukkaavaa, jos toinen osaa kunnioittaa sitä vastausta vaikka se olisi ei.
On kyllä niitäkin, joiden koko elämä perustuu siihen että ovat saamapuolella...
Tosiasiahan on, että kaveri on tollo eikä tajua tilannetta, jos sille ei sano. Jos ei ole pokkaa sanoa, niin sitten saa kärsiä. Ei se hyväksikäyttö itsestään lopu.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 16:36"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 16:29"]No jos on oltu 30v kavereita ja joutuu kiertelemään ja kaartelemaan eikä pysty sanomaan kantaansa epäkohtaan joka kismittää, on se silloin pinnallista.
[/quote]
Maailma ei ole mustavalkoinen.
Toisille on helpompaa sanoa ei. Toiset joutuvat hyväksikäytetyiksi, kun eivät ole oppineet.
Mutta on kaveri kyllä kieltämättä röyhkeä.
Taidamme olla vatsataudissa seuraavan kuukauden.
ap
[/quote]
Miksi et sano suoraan? Miksi keksiä jtkn tekosyitä, kuten esim.vatsatauti?
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 16:05"]
On tässä asiassa vielä sellainenkin puoli, että monesti se kiltti joka ei osaa sanoa ei, ei itse koskaan kehtaa pyytää apua, vaikka tarvitsisi. Itse olen sellainen. Tai okei, pyydän reilusti apua silloin, kun ei ole mitään muuta vaihtoehtoa, mutta en vain siksi, että olisi itselle helpompaa ja kätevämpää. Nuo passuuttajat ja hyväksikäyttäjät ovat usein niitä, jotka eivät edes tarvitsisi kipeästi apua, kunhan ovat tottuneet pääsemään helpommalla. Eivät ole opetelleet sumplimaan asioita eivätkä luopumaan mistään menosta, jos ei onnistu.
Nykyään on esim. monella koira, ja mielestäni se on vielä enemmän elämäntapavalinta kuin lapsen hankkiminen. Lastenhoidossa voin vielä auttaakin, jos on oikeasti tarve, mutta sitä en ymmärrä, miksi koirattoman ihmisen pitäisi ottaa tuttavien koiria hoitoon, että nämä pääsevät matkustelemaan. Onhan myös matkakohteita, jonne voi ottaa koirat mukaan, ja on maksullisia koirahoitoloita. Viime kädessä on niitä muita koiranomistajia, jotka ehkä myös vuorollaan tarvitsevat koiranhoitajaa jolloin olisi mahdollisuus antaa vastapalvelus. Joten miksi juuri koiraton on ensimmäisenä tulilinjalla?
[/quote]
Itse taas mielelläni voisin ottaa koiran hoitoon koska siitä saa itsellekin jotain... lapset tykkäisivät. Jotain erilaista. vaikka en olisikaan vastavuoroisesti tuomassa, kun ei ole koiraa.
Tuskin kysymisessä sinällään on mitäänloukkaavaa, jos toinen osaa kunnioittaa sitä vastausta vaikka se olisi ei.
On kyllä niitäkin, joiden koko elämä perustuu siihen että ovat saamapuolella...
[/quote]Sinähän voit tarjoutua hoitamaan koiraa, jos siitä olisi teillekin iloa ja hyötyä. Itse en ole koskaan tarjoutunut, kun oma lapseni on allerginen koirille enkä itse tykkää eläimistä kotona, sisätiloissa. Olen myös herkästi pahoinvoiva, joten koirankakkojen kerääminen oksettaisi.
On minulle ihan selvää rahaakin tarjottu koiranhoidosta, ei kaikki ole ilmaiseksi suinkaan olleet hoidattamassa. Mutta se vaan on niin, että jos ei ole koiraihminen, niin ei semmoista summaa oikein ole, millä viitsisi itsensä koiranhoitoon sitoa. Koirallekin parempi saada hoitoa ihmiseltä, joka sydämestään rakastaa koiria. Siksi en ymmärrä noita jatkuvia hoitopyyntöjä (useampi tuttava pyytelee). Kerran olen suostunut, niin tiedän jatkossa olla suostumatta. Onneksi koiralliset ystäväni sentään kysyvät, eivätkä vain ilmesty koiran kanssa oven taakse, kuten ap:n ystävä lapsineen :)
Kaikissa palveluksissa ystäville pitäisi olla molemminpuolista iloa. Jos se on ihan pakkopullaa toiselle, niin kyllä se saamapuolella olevakin sen innostuksen ja ilon puutteen näkee, välittömyys ja rentous katoaa.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 17:18"]Tosiasiahan on, että kaveri on tollo eikä tajua tilannetta, jos sille ei sano. Jos ei ole pokkaa sanoa, niin sitten saa kärsiä. Ei se hyväksikäyttö itsestään lopu.
[/quote]
Sepä se. Tässäkin ketjussa on tullut monenlaisia esimerkkejä, kuinka tällaiselle kaverille voi sanoa. Ei suoraan sanominen tarkoita mitään ilkeilyä, vaan ystävällisesti voi sanoa, että tänään on muita suunnitelmia.
Ap, mieti myös omia lapsiasi. Et ehkä halua heidänkään omaksuvan sellaista roolia, että kaikessa pitää olla miellyttämishaluinen muita kohtaan, vaikka kuinka väsyttäisi.
Ystäville voi olla reilu ja avulias, muttei hyväksikäyttäjille. Loppu viimein jokainen asettaa kuitenkin itse rajat muille.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 16:03"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 15:59"]Kai hän ilmoittaa? Sano, ettei nyt sovi
[/quote]
Eipä oikeastaan. Ovikello soi ja siinä he taas ovat. Mutta tiedän, että tavallaan oma vika... Kaverini on kuitenkin kaverini. Nyt en vaan taida jaksaa enää vähäänaikaan kaveerata.
:(
[/quote]
Sun täytyy puhua sun kaverin kanssa tästä tilanteesta, niin ettei ne lapset ole siinä. Voit aivan hyvin kieltäytyä hoitamasta kaverin lapsia eikä se tee susta pahaa ihmistä. Mutta suosittelen hoitamaan asian nyt ennen kuin olet ihan loppu ja sitten räjähdät ja asiat tulee ihan väärin ulos.