En jaksa enää kaverini lapsia!
Olenko paha ihminen kun mittani tuli täyteen ystävätärtä joka tu lapsensa ilmaiseen lapsiparkkiin meille useita kertoja viikossa. Milloin käy kaupassa, milloin jumpalla, milloin mitäkin. Olen joskus tarjoutunut auttamaan nimenomaan näin, mutta en tarkoittanut mitään pysyvää perhepäivähoitoa. Nyt kun olen ollut lomalla heinäkuussa, ystäväni on tuonut 12 kertaa lapsensa meille 2-5 tunniksi.
Omat lapseni ovat kyllästyneitä tilanteeseen, sillä heidän huoneensa sotketaan, pelit levitetään ja sänky möyhennetään aina.
Puhumattakaan että ruokaa on mennyt tolkuttomasti. Kun ystäväni palaa hakemaan lapsiaan, he viipyvät vielä tunnin.
Olen poikki.
Olenko sika jos en avaa ovea?
Kommentit (137)
Ethän vain ap passaa niitä vieraita ja tee oloa mukavaksi?
Itse teen tuollaisten vieraiden kanssa, jotka usein ovat, kuten perheenjäsentenkin kesken. Komennan siivoamaan leikit ja jos on kotitöitä, näitä vieraita varten ei niitä jätetä tekemättä. Esim. Yövieraat kun ovat, lapset saavat itse ottaa lakanat pedeistä pois ja siivota sotkunsa. Eli ennen kuin nämä lapset lähtevät, komennat ne siivoamaan ne huoneet! Ymmärtää, jos joskus piipahtaa tunnin pari, mutta jos noin useasti, osaavat kyllä siivotakin tavarat oikeille paikoille. Samoin ruoan kanssa, rupea tekemään jotain pahaa ruokaa vieraille. Omille annat hyvän ruoan ja sanot vieraille, että kun sitä valitettavasti ei riitä kuin omalla porukalle. Lämmität jotain kaalisoppaa vieraille.
Menkää ap ajoissa saunaan ja kun kaveri tukkii kylään taas ilmoittamatta, sanotte, että nyt ei passaa, että olette jo iltapuuhissa.
Seuraavalla kerralla aloitat suursiivouksen, sovit omien lasten kanssa asian valmiiksi. Siivoatte vaan ja vieraat saa luvan osallistua. Eiköhän ne lapset rupea äidilleen sanomaan, ettei halua teille, kun pitää siivota.
Ja yksi vaihtoehto on, että lähdette pitkälle kävelylenkille. Omille lapsille tietysti pyörät matkaan, mutta vieraat saa sitten kävellä. Eiköhän ne taas valita etteivät halua kylään, kun siellä ei saakaan elää kuin pellossa!
Näin ei tietenkään toimita vieraiden kanssa, jotka on tervetulleita ja käyvät harvoin, mutta tuollainen loisinta ei varmasti lopu ennen kuin lapset itse kieltäytyvät tulemasta!
Meillä etenkin tuo lelujen siivoaminen toimii hyvin. Kummasti lähtevät loiset nurkista, kun aletaan siivoamaan..
Mies välillä kieltämättä ihmettelee tätä, mutta tilanne on riistäytynyt vasta nyt lomallani..
Lähdemme mökilleylihuomenna, emmekä ole tavattavissa pariin viikkoon, joten ehkä vielä tämän illan jaksan..Lapseni lähtevät leffaan ja oma aikakin houkuttelisi, kieltämättä.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 16:36"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 16:29"]No jos on oltu 30v kavereita ja joutuu kiertelemään ja kaartelemaan eikä pysty sanomaan kantaansa epäkohtaan joka kismittää, on se silloin pinnallista. [/quote] Maailma ei ole mustavalkoinen. Toisille on helpompaa sanoa ei. Toiset joutuvat hyväksikäytetyiksi, kun eivät ole oppineet. Mutta on kaveri kyllä kieltämättä röyhkeä. Taidamme olla vatsataudissa seuraavan kuukauden. ap
[/quote]
Että kaverille on helpompi valehdella kuin sanoa suoraan?!
HUHHUH!
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:31"]
Mies välillä kieltämättä ihmettelee tätä, mutta tilanne on riistäytynyt vasta nyt lomallani.. Lähdemme mökilleylihuomenna, emmekä ole tavattavissa pariin viikkoon, joten ehkä vielä tämän illan jaksan..Lapseni lähtevät leffaan ja oma aikakin houkuttelisi, kieltämättä.
[/quote]
Millainen on suhteesi mieheesi, jos mieluummin oman ajan vietät hoitaen kaverin lapsia, kuin kiihkeästi pelmuten miehesi kanssa makuuhuoneessa. Itse en ainakaan ottaisi kaverin lapsia hoitoon, kun omat lapset menisivät leffaan. Odottaisin vain, että ovi menee kiinni ja tiputtaisin pöksyt jalasta ja kaataisin miehen sänkyyn ja harrastaisin villiä seksiä
Rupeat vetelemään neuroleptejä ja viinaa sekasin, lähettelet ystävällesi onanointi- ja aseaiheisin viestejä / linkkejä. Välillä vedät uskonnollisen fanatismin linjalle. Jos tämän jälkeen tulee lapsia hoitoon niin se on LS-ilmon paikka.
Ap on tavattoman flegmaattinen. Miksi et tee mitään asioille vaan odotat, että ne haihtuvat pois ajan mittaan?
Mullakin oli aika elämässä, jolloin tein kaverille palveluksia. Torstaisin otin hänenkin tyttärensä päikystä mukaan, kun hän meni suoraan töistä iltakouluun. Voihan sitä kaveria sen verran jelppiä.
Sitten se laajeni siten, että lapsi onkin meillä sen illan, kunnes äiti tulee koulusta. Kevätlukukausi siinä sitten sujahti, että se lapsi oli meillä joka torstai (satunnaisesti myös tiistaisin). Tosin kaveri ei sitä tiennyt. Hän luotti siihen, että mies hakee töistä tullessaan, kuten oli heillä sovittu. Eipä hakenut. Isä ottikin omaa aikaa silloin. Välillä kipasi tyttären meiltä juuri ennenkuin rouva lähti koulusta kotiinpäin valumaan. Ovelaa! ;)
Tavallaan tuosta ei ollut harmiakaan, mutta eihän se nyt oikeinkaan ollut.
Tämän kaverin valmistujaisissa sitten kiitospuheessa vuolaasti kiitteli miestään, kun mahdollisti koulun käynnin, kun oli paljon lapsen kanssa. Isä ja tytär välit parani jne. Siinä vaiheessa oli, että HETKONEN?! Milloin tuo mies olikaan lapsen kanssa? Mä hoidin torstait ja satunnaiset tiistait, silloin kun ei toinen kaveri sitä lasta ottanut mukaansa.
Enhän mä silloin juhlissa sitten mitään sanonut, mutta seuraavana päivänä kyllä sitten avasin suuni. Olishan se kiva ollut edes joku kiitos kuulla, edes silloin kun lapsi haetaan, mutta ei... Heillehän tuli siitä pitkä kriisi ja kaveri häpesi silmät päästään.Hän kiitollisena sitten tarjosi viidesti mulle kyytiä kotiin tai kauppaan päin, kun näki mut kävelemässä. Kerran otin kyydin vastaan, kun olin tulossa kauppakassien kanssa, muilla kerroilla olin ihan vaan lenkillä. Sillä oli kuitattu nuo hoitokeikat ja sitten taas rohkenikin pyytää, jos hoitaisin muksua viikon. He lähtisivät halipusulomalla Kanarialle ja mä olen ainoa, johon voi luottaa. Ilmaiseksi tietenkin. Sanoin, kiitos ei. Mulla on just silloin ihan jotain muuta. Eipä ole enää juuri ovella roikkunut tai muutenkaan tervehtinyt.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:31"]Mies välillä kieltämättä ihmettelee tätä, mutta tilanne on riistäytynyt vasta nyt lomallani..
Lähdemme mökilleylihuomenna, emmekä ole tavattavissa pariin viikkoon, joten ehkä vielä tämän illan jaksan..Lapseni lähtevät leffaan ja oma aikakin houkuttelisi, kieltämättä.
[/quote]
Ei ap! Ette avaa ovea tänään. Sanot, että teillä on sauna päällä ja hyvä leffa varattuna ja olette ihan kahden kesken. Tai laitat miehen munasilleen ovelle sanomaan sen..
Tämähän on taas palstan vakitrollaajan lempiaihe, tämä hyväksikäyttö. Joko ne vieraat tyhjää kaapit tai joutuu katsella vastentahtoisesti kaverin lapsia.
Itse aiheesta en osaa sanoa, että ovatko ihmiset nykyään härskimpiä ja röyhkeämpiä, vai onko aina ollut näin ja aika kultaa muistot eikä lapsena havaitse asian oikeaa tolaa.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:49"]Ap on tavattoman flegmaattinen. Miksi et tee mitään asioille vaan odotat, että ne haihtuvat pois ajan mittaan?
[/quote]
No minulle tämä tilanne on kieltämättä vaikea.. Olen huono valehtelemaan ja tavallaan haluankin auttaa sillointällöin. En osaa aina sanoa ei silloin kun pitäisi. Ja jotenkin jävettää, että edes tein tämän aloituksen..
En halua pahaa mieltä kenellekkään. Tilanne korjaantuu kun menen mökille/töihin.
Ja mieheni on oikein ihana ihminen, ei puhu yleensä rumasti muista ihmisistä.
Luulen, että aina apua ovat saaneet ne jotka vähiten sitä tarvitsevat eli jo renki/piika-aikana ne isännät teettivät työt ilmaiseksi muilla , talot olivat koristeellisia koska ihmistyö ei maksanut mitään. ruokapalkka...
ja että periaatteessa ihminen ei ole muuttunut.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 17:01"]No jos mitta onneksi tuli täyteen, miten aiot toimia vastaisuudessa? Kiinnostaa. [/quote] Sanon että ei käy. Tavallaan se on hankalaa kun lapset ovat jo siinä. Usein tämä kaveri laittaa lapset jo ovelle, ennenkuin kömpii itse autosta joten joudun sanomaan sen lapsille. :(
[/quote]
No voi kauheaa. Et vain avaa ovea ja teet sen vain selväksi. Mikä ongelma?
Mies välillä kieltämättä ihmettelee tätä, mutta tilanne on riistäytynyt vasta nyt lomallani.. Lähdemme mökilleylihuomenna, emmekä ole tavattavissa pariin viikkoon, joten ehkä vielä tämän illan jaksan..Lapseni lähtevät leffaan ja oma aikakin houkuttelisi, kieltämättä.
[/quote]
Millainen on suhteesi mieheesi, jos mieluummin oman ajan vietät hoitaen kaverin lapsia, kuin kiihkeästi pelmuten miehesi kanssa makuuhuoneessa. Itse en ainakaan ottaisi kaverin lapsia hoitoon, kun omat lapset menisivät leffaan. Odottaisin vain, että ovi menee kiinni ja tiputtaisin pöksyt jalasta ja kaataisin miehen sänkyyn ja harrastaisin villiä seksiä
Sanot, että etukäteen pitää kysyä, voitko auttaa ja autat, jos haluat/jaksat/pystyt. Jos et, niin sanot ihan reilusti, että nyt ei sovi. Ei tarvitse edes perustella. On oma asiasi, miten aikasi käytät. Se on tervettä itsekkyyttä eikä siitä tarvitse potea huonoa omaatuntoa. Minä olen väsyttänyt itseni aikanaan olemalla aina muiden käytettävissä. En osannut sanoa "ei", joten minua käytettiin röyhkeästi hyväksi. Siihen oli pakko panna stoppi ja opetella omat rajat ja puolustaa niitä. Pitkän aikaa kieltäydyin auttamasta ketään. Tuli semmoinen vastareaktio. Nykyään voin jo halutessani hyvällä mielellä auttaa ja olen myös itse opetellut pyytämään apua tarvitessani. Ap, ota vain rohkeasti ohjat käsiisi ja tee hyväksikäytöstä loppu.
[/quote]
Ei kun nyt et jaksa enää yhtään enempää! Lapset vaan leffaan ja vietät miehesi kanssa illan kahdestaan. Joko soitat, että tänään ei sovi tulla tai sanot ovella, ettei vieraita oteta nyt vastaan. Tai sitten et avaa ovea ollenkaan! Patteri pois ovikellosta, sauna päälle ja vietätte mukavan koti-illan.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:49"]Ap on tavattoman flegmaattinen. Miksi et tee mitään asioille vaan odotat, että ne haihtuvat pois ajan mittaan? [/quote] No minulle tämä tilanne on kieltämättä vaikea.. Olen huono valehtelemaan ja tavallaan haluankin auttaa sillointällöin. En osaa aina sanoa ei silloin kun pitäisi. Ja jotenkin jävettää, että edes tein tämän aloituksen.. En halua pahaa mieltä kenellekkään. Tilanne korjaantuu kun menen mökille/töihin. Ja mieheni on oikein ihana ihminen, ei puhu yleensä rumasti muista ihmisistä.
[/quote]
Kyllä minäkin noin tyhmää käyttäisin hyväkseni :) Sinkkuna panisin miestäsikin, kun et osaa pitää puoliasi.
Tulipa huono mieli sen lapsen puolesta (ketjun alkupäässä), joka joutui keinussa odottamaan sossuja :( Tosiaan lapset ei oo mitään heittopusseja, vastuu toki omalla vanhemmalla. En tiedä kyllä pystyisinkö ikinä jättämään ketään väkisinkään meille tuputettua lasta odottamaan sossujen kanssa vanhempaansa paikalle.
Ap olet naurettava. Ainut keino millä saat elää elämääsi niinkuin sinun pitää saada elää on se että sanot kaverille suoraan asiasta äläkä koskaan enää ota noita lapsia hoitoon edes yhtä kertaa. Joku sanoi ettei se ole aloittajan asia puhua ikäviä asioita jollekin tollolle mutta se on ainut tapa ottaa oma elämä haltuun. Tiedän tämän siitä että minä ja mieheni olimme aikanaan yhtä naurettavia kuin aloittaja nyt on. Miehen sisko perheineen tuli maalta meille ja vuodesta toiseen olivat aina vain pitempään eikä meiltä kysytty mitään että passaako. Meillä meni vettä ja ruokaa aivan hirveästi kun heitä oli niin monta eivätkä he kuvitelleetkaan maksavansa itse kun piti huvittelupaikkoihon mennä. Viimeinen niitti oli kun he koko perhe olivat meillä puolet kesälomasta eli kaksi viikkoa. Taas oli sama meininki ja meillä ei ollut mitään rauhaa ja märkä pyyhkeitä oli joka paikassa ja patjoja lattioilla jne. Hirveä läjä lakanapyykkiä kun lähtivät pois. Niin eivät edes petivehkeitä itse tuoneet. Sanoimme sitten asiasta. Sisko perheineen suuttui että muut kyllä saa käydä he ei. Asia ei ollut tietenkään totta. Muut kävivät yhden yön verran monen vuoden välein ja oli lakanat ja ruokakassi mukana kun tulivat. No lopputulos oli hyvä eli nyt ei enää ole siipeilijät nurkissa. On aivan ihanaa. Emmekä juuri ole tun perheen kanssa tekemisissä kun eihän meistä ole mitään hyötyä ja olemme hankalia.
Siis piika/renki-torppariaikana yhtä lailla toiset käyttivät hyväksi ja toiset olivat hyäksikäytettyjä.,
Sitten nämä jotka puhuvat 70-luvusta, ja että silloin on opetettu vastavuoroisuuteen ja avun antamiseen. Opetettu kohteilaiksi ja siksi jää jalkoihin...
En osaa sanoa. Ehkä lastenkasvatus oli vähän toisenlaista. En usko, että tuolloin kukaan hoidatti lapsia muilla ainakaan samassa mitassa...Luulen, että tuolloin ei kenellekään vanhemmalle tullut mieleeenkään roudata omia penikoitaan minnekään koska on menossa kauppaan tai jumppaan... jos kakaroita tehttiin ne hoidettiin, paitsi jotkut hoidattivat kai isovanhemmilla ja lapset tulivat kauppaan ja muutenkin oli kuri ja vanhemmat osasivat sanoa ei ja vaatia. Omiltalapsiltaan. Ei muilta.
En tiedä ketään joka olisi hoitanut toisten kakaroita koska vanhemmat jumpassa tai kaupassa tai vastaavassa
Ap:lle neuvoksi, että harjoittele varastoon tällaisia "voi harmi, just nyt ei käy. ollaan just lähdössä ostaa autoon varaosia/kauppaan/puistojumppaan/avaruuteen. Soita hei ens kerralla etukäteen niin ette tuu turhaa."