Miten pysytte normaalipainon ylärajoilla?
Kiinnostaa teidän elämäntavat, jotka olette suunnilleen pituisiani: 170cm, ja painatte 68-72kg. Muistan kun itse olin tuossa painossa, ja siinä sai ottaa elämää myöskin rennosti. Herkuttelinkin.
Mutta en onnistunut pitämään sitä montaa vuotta. Teini-iästä saakka olen joka vuosi kerryttänyt lisää painoa. Nyt painan jo 90kg. En halua että tämä kasvusuunta jatkuu. Mutta minulla on aina hirveä nälkä tai makeanhimo, ja on hankalaa olla lihomatta.
En tiedä onko ruokavalioni huono. Enkö saa tarvittavia ravintoaineita tai saanko liian vähän energiaa, kun tulee syömishimoja. Yleensä arkena yritän syödä vähän kevyemmin, mutta viikonloppuna yritän syödä normaalisti, mutta en onnistu, vaan alkaa aina herkuttelu.
Syön noin 1800-2000 kaloria päivässä. Mutta tällä määrällä tulee nälkä tai herkkuhimo. Paljonko te kertomissani mitoissa olevat syötte kaloreita päivässä keskimäärin? Itse teen myös fyysistä työtä, niin energiantarpeeni ei ihan pienimmästä päästä ole.
Mitään kitudieettejä minulle on turha ehdottaa. Niistä tämä paisuminen sai alkunsa, kun kuvittelin kitudieetin tuovan minulle 70-kiloisena jotain hyvää. Nyt haluaisin vain takaisin tuohon lähtöpainoon.
Otetaan siis vastaan kaikki vinkit, kuinka saada ylipaino terveellisesti ja pysyvästi pois, miten vähentää syömis- ja herkkuhimoja ja tehdä omasta kehosta paremmin voiva.
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Milloin te ymmärrätte, että se mitä syö vaikuttaa myös PALJON siihen, missä painossa on.
Syötkö AP oikeasti 1800-2000kcal? Oletko siis mitannut ja laskenut kaiken viikon ajan vai summalla heittänyt, että "tämä on varmasti kuinka paljon syön"? Jos olet mitannut, niin laitappa kaikki määrät ja ruuat viikosta tänne, niin voidaan sitä katsoa.
2000 kalorilla pitäisi oikeasti saada niin isoja annoksia, ettei nälkää tule koko päivän aikana jos syö oikeanlaista ruokaa. Joku siis tässä ruuassa mitä syöt mättää.
Tämä teksti, etä "2000 kcal on sulle liian vähän ja aiheuttaa nälän tunnetta" on ihan väärä vastaus. Jos syöt tyyliin yhden Remix Mix karkkipussin ja yhden Burger kinging tryffeli hampurilaisen, siinä on yli 2000kcal. tottakai päivän mittaan tulee nälkä, vaikka olisit sen 2000kcal syönytkin.
Ruokarytmi voi myös vaikuttaa siihen miten näläntunne kasvaa, tai liikunnan määrä. Eikös ap ollut aika aktiivinen? Sanoi kyllä vissiin myös syövänsä normaalia perusruokia eikä näitä ha,purilaisia joista kaikki paino-ongelmattomat käy ketjussa jauhamassa.
Syön vähän herkkuja (en välttämättä arkena ollenkaan), paljon kasviksia, en juo alkoholia kuin harvoin ja liikun säännöllisesti myös vapaa-ajalla. Yritän pitää tauot töissä ja nukkua ja levätä kunnolla. Tämä ei ole se suosittu vastaus, mutta halusit tietää mitä minä teen.
Oon mies 179 ja painan 74, ei ongelmaa.
Nykyinen pseudoruoka lihottaa ilman että ravitsee. Itsetehty ruoka /kotiruoka ei ole niin kaloritiheää kuin esim vastaava eines, suolaa on vähemmän ja lisäaineita murto-osa. Kotiruokaa voi syödä isomman annoksen ja kylläisyys kestää pidempään. Makeutusaineita pitäis myös yrittää välttää koska ne sotkee suolistobakteerit. Ruoka sisältää myös enemmän ravintoaineita. Marjoja ja vihanneksia päivittäin, ei santsiannoksia, ei kaloripitoisia juomia. Päivittäin vähintään vartti reipasta kävelyä, pari kertaa viikossa lihaskuntoa. Näillä eväillä oon pysynyt normipainoisena tosi vaivattomasti, varmaan on kiittäminen myös geenejä mutta olen huomannut että liikunta on yks tärkeä avain painonhallintaan ainakin mulla.
Olen 42v, pituus 170cm ja paino ollut aikuisena aina välillä 60-70kg. Vaakalla en ramppaa kun saman koon vaatteet ovat menneet viimeiset 20v niin siitä päättelen että paino on pysynyt samana Lapsia on kolme, nuorimmainen 14v. Raskauksien aikana paino ei noussut kuin max 75kg asti ja palautui nopeasti ennalleen. Syön sekaruokaa, punaista lihaa melko vähän eli lähinnä kanaa ja kalaa. Vihanneksia menee paljon, vesi ruokajuomana tai joskus hedelmämehu. Kahvia en juo ollenkaan. Syön kolmesti päivässä eli aamulla, lounaalla ja päivällisellä. Iltaisin klo 18 jälkeen en syö kuin hyvin harvoin, pidän sellaista 'pätkäpaastoa' klo18 - klo7 välillä. En napostele vaan syön vain ruoka-aikoina. Ravintolassa syön hyvin harvoin eli tavallista 'tylsää' kotiruokaa syön. Alkoholia en käytä ollenkaan eli ei mitään keski-ikäisen naisen viinintissuttelua enkä polta tupakkia. Karkki ja keksit ovat paheeni mutta niitä syön kohtuudella tyyliin suklaalevystä yksi 4 palan siivu jälkiruoaksi. Liikuntaa harrastan monipuolisesti crossfit, ratsastus, jooga lenkkeily, kävely jne. Sanoisin että itsekuri on se avain painonhallinnassa, ei mitkään poppakonstit vaan pysyvä elämäntapa - niin tylsää kuin se onkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen 42v, pituus 170cm ja paino ollut aikuisena aina välillä 60-70kg. Vaakalla en ramppaa kun saman koon vaatteet ovat menneet viimeiset 20v niin siitä päättelen että paino on pysynyt samana Lapsia on kolme, nuorimmainen 14v. Raskauksien aikana paino ei noussut kuin max 75kg asti ja palautui nopeasti ennalleen. Syön sekaruokaa, punaista lihaa melko vähän eli lähinnä kanaa ja kalaa. Vihanneksia menee paljon, vesi ruokajuomana tai joskus hedelmämehu. Kahvia en juo ollenkaan. Syön kolmesti päivässä eli aamulla, lounaalla ja päivällisellä. Iltaisin klo 18 jälkeen en syö kuin hyvin harvoin, pidän sellaista 'pätkäpaastoa' klo18 - klo7 välillä. En napostele vaan syön vain ruoka-aikoina. Ravintolassa syön hyvin harvoin eli tavallista 'tylsää' kotiruokaa syön. Alkoholia en käytä ollenkaan eli ei mitään keski-ikäisen naisen viinintissuttelua enkä polta tupakkia. Karkki ja keksit ovat paheeni mutta niitä syön kohtuudella tyyliin suklaalevystä yksi 4 palan siivu jälkiruoaksi. Liikuntaa harrastan monipuolisesti crossfit, ratsastus, jooga lenkkeily, kävely jne. Sanoisin että itsekuri on se avain painonhallinnassa, ei mitkään poppakonstit vaan pysyvä elämäntapa - niin tylsää kuin se onkin.
Olet taistellut kalvavia ja jatkuvia mielitekoja vastaan ja voitat ne aina vaan, päivästä toiseen itsekurillasi?
Jos painonhallinta on helppoa, eihän se silloin mitään itsekuria vaadi, oi te normaalipainoiset gurut. Pelkällä itsekurilla ei kukaan paino-ongelmainen pääse paino-ongelmistaan pysyvästi.
Mä laihdutin ja laihdutin ja kilot vaan lisäntyi, sitten päätin et ny loppu. Rupesin syömään suklaata ja muutakin ennen kielletyy, en enää välittänyt laskee kaloret. paino alko samantien laskee nyt oon n.60 kg pienempi. kävin tätä varten mittaa painon 56kg ja oon 176 cm. Mut kun käyn lääkärissä niin käskee ekaks laihduttaa yhä, mielestäin oon jo alipainon rajalla. Kerran lihava aina lihava, ei huomaa edes nähdessään , lukee vain papereista vanhaa tietoa. Mutta se kerron etten oo yhtään onnellisempi laihana kuin olin lihavana aina joku huomauttaa jostain, nyt saan kuulla miten tuuli kaataa mut, etenkin kun mun kroppa painottuu jalkoihin. Muut muijat huutelee ikäviä kommentteja takuuvarmasti jos korkkarit jalassa. Olkaa onnellisia nyt ja eläkää! Ei tarvii miellyttää muita, ei ne kuitenkaan oo tyytyväisiä teit sitten mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin te ymmärrätte, että se mitä syö vaikuttaa myös PALJON siihen, missä painossa on.
Syötkö AP oikeasti 1800-2000kcal? Oletko siis mitannut ja laskenut kaiken viikon ajan vai summalla heittänyt, että "tämä on varmasti kuinka paljon syön"? Jos olet mitannut, niin laitappa kaikki määrät ja ruuat viikosta tänne, niin voidaan sitä katsoa.
2000 kalorilla pitäisi oikeasti saada niin isoja annoksia, ettei nälkää tule koko päivän aikana jos syö oikeanlaista ruokaa. Joku siis tässä ruuassa mitä syöt mättää.
Tämä teksti, etä "2000 kcal on sulle liian vähän ja aiheuttaa nälän tunnetta" on ihan väärä vastaus. Jos syöt tyyliin yhden Remix Mix karkkipussin ja yhden Burger kinging tryffeli hampurilaisen, siinä on yli 2000kcal. tottakai päivän mittaan tulee nälkä, vaikka olisit sen 2000kcal syönytkin.
Ruokarytmi voi myös vaikuttaa siihen miten näläntunne kasvaa, tai liikunnan määrä. Eikös ap ollut aika aktiivinen? Sanoi kyllä vissiin myös syövänsä normaalia perusruokia eikä näitä ha,purilaisia joista kaikki paino-ongelmattomat käy ketjussa jauhamassa.
Normaali ruoka on niin laaja käsite. Joillekkin normaaliruoka voi olla tyyliin puoli lautallista kasviksia, salaatteja, paljon proteiinia ja maltillisesti hiilareita, kun toiselle se on lautasellinen riisiä, kermaista kanakastiketta ja muutama kurkku ja lehtisalaatin viipale reunalla. Noiden kahden välillä kalorit voivat heittää jopa 500+-.
Syötkö liian vähän proteiinia ja liikaa hiilihydraatteja? Tämmöisestä syömisestä seuraa jatkuva, heikottava, kiljuva nälkä. Jos tankkaa ihan kunnolla proteiinia ja vähän hitaita hiilareita, niin pysyy täynnä todella pitkään vähemmillä kaloreilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali ruoka on niin laaja käsite. Joillekkin normaaliruoka voi olla tyyliin puoli lautallista kasviksia, salaatteja, paljon proteiinia ja maltillisesti hiilareita, kun toiselle se on lautasellinen riisiä, kermaista kanakastiketta ja muutama kurkku ja lehtisalaatin viipale reunalla. Noiden kahden välillä kalorit voivat heittää jopa 500+-.
Toki, mutta aina ei ole kyse hampurilaisista ja suklaan ylettömästä syömisestä, niin kuin moni tuntuu luulevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta aina ei ole kyse hampurilaisista ja suklaan ylettömästä syömisestä, niin kuin moni tuntuu luulevan.
Harvoin se syy niissä edes on, vaan nimenomaan siitä "normaalista ruuasta" mikä usein ei ole normaalia ja aivan liian kaloripitoista ja ravinneköyhää. Kyllä hampurilaisia ja suklaata voi syödä välillä ilman, että ne lihottavat jos se muu ruokailu on kunnossa.
Silläkin uhalla että mut nyt leimataan mainostajaksi ja trolliksi, niin erään nimeltämainitsemattoman nettifarmin superdieetti opetti minulle mitä voin syödä painonpudotukseen ja normaalipainossa pysymiseen. Yritin tätä ennen laihduttaa liian pienillä kaloreilla, siitä seurasi aina aika pian repsahdus ja mättäminen. Tässä dieetissä nostettiin ensin kalorit, syötiin hitaita hiilareita ja reilusti proteiinia. Etsittiin juuri se kalorimäärä, jolla paino putoaa puoli kiloa viikossa, ilman kituuttamista. Samalla lisäsin liikuntaa.
Sipsit, limsat, karkit, heset ja mäkit eivät ole jokapäiväiseen eikä edes joka viikkoiseen käyttöön. Proteiinipatukat ja vanukkaat on useimmiten pelkkää sokeria ja keinotekoista pa**aa, joten niillä on turha huijata itseään että ovat muka terveellisiä. Ihmisen ei tarvitse puputtaa kokoajan jotain naksua. On ihan normaalia että tuntee oikeaa nälkää esim ennen lounasta. En ymmärrä mikä nykyihmisiä vaivaa kun ruumiillinen rasitus ja nälkä ovat jotain hirveää. Makailtaisiin vain ja syötäisiin naksuja, ettei vaaaaan ole nälkä tai mitään paikkaa ei kolota. Tässä on se syy miksi ylipainosta on tullut ongelma.
Normaalipainossa pysynyt viimeiset 10 vuotta, n. 62/165. Syön itseni kunnolla täyteen kotiruokaa 2 kertaa päivässä, joskus yksi välipala mutta yleensä ei. Herkkuja kerran viikossa esim. pieni sipsipussi ja karkkipussi. Jos yritän syödä suositusten mukaan 5 pientä annosta päivässä niin on koko ajan nälkä ja ahmin illalla.
Vierailija kirjoitti:
Sipsit, limsat, karkit, heset ja mäkit eivät ole jokapäiväiseen eikä edes joka viikkoiseen käyttöön. Proteiinipatukat ja vanukkaat on useimmiten pelkkää sokeria ja keinotekoista pa**aa, joten niillä on turha huijata itseään että ovat muka terveellisiä. Ihmisen ei tarvitse puputtaa kokoajan jotain naksua. On ihan normaalia että tuntee oikeaa nälkää esim ennen lounasta. En ymmärrä mikä nykyihmisiä vaivaa kun ruumiillinen rasitus ja nälkä ovat jotain hirveää. Makailtaisiin vain ja syötäisiin naksuja, ettei vaaaaan ole nälkä tai mitään paikkaa ei kolota. Tässä on se syy miksi ylipainosta on tullut ongelma.
Jos on oikeasti nälkä, niin silloin pitää syödä.
Mutta oikean nälän voi myös sekoittaa esimerkiksi janon tunteeseen, tiettyjen ravintoaineiden puuttumiseen, tylsyyteen, stressisyömiseen
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin totta!!!!! Ja tälle annettu alapeukkuja, miksi?! Sipsinsyöjät ehkä asialla :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin totta!!!!! Ja tälle annettu alapeukkuja, miksi?! Sipsinsyöjät ehkä asialla :-D
Itse annoin siitä syystä, että oikean nälän tunnetta pitäisi jotenkin sietää ja olla syömättä. Tai ainakin sellaisen kuvan tuosta kirjoituksesta.
Tää on vähän kuin unettomuudesta kärsivä kyselisi neuvoja, ja aina hyvin nukkuneet neuvoisivat että painat vain joka ilta pään tyynyyn ja suljet silmät, niin yksinkertaista se on.
Se varmasti riippuu ihmisten elämäntyyleistä kuinka monta kertaa päivässä tulisi syödä. Esimerkiksi itselleni näin painojen nostajana 2 kertaa päivässä syöminen ei riittäisi sitten millään. Ja "välipalojakin" voi syödä, mutta niissäkin kannattaa katsoa mitä syö. Mun on esimerkiksi pakko salitreenin jälkeen juoda proteiinijuoma tai syödä banaani, koska on ihan valtava nälkä aina salin jälkeen.