Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pysytte normaalipainon ylärajoilla?

Vierailija
26.02.2022 |

Kiinnostaa teidän elämäntavat, jotka olette suunnilleen pituisiani: 170cm, ja painatte 68-72kg. Muistan kun itse olin tuossa painossa, ja siinä sai ottaa elämää myöskin rennosti. Herkuttelinkin.

Mutta en onnistunut pitämään sitä montaa vuotta. Teini-iästä saakka olen joka vuosi kerryttänyt lisää painoa. Nyt painan jo 90kg. En halua että tämä kasvusuunta jatkuu. Mutta minulla on aina hirveä nälkä tai makeanhimo, ja on hankalaa olla lihomatta.

En tiedä onko ruokavalioni huono. Enkö saa tarvittavia ravintoaineita tai saanko liian vähän energiaa, kun tulee syömishimoja. Yleensä arkena yritän syödä vähän kevyemmin, mutta viikonloppuna yritän syödä normaalisti, mutta en onnistu, vaan alkaa aina herkuttelu.

Syön noin 1800-2000 kaloria päivässä. Mutta tällä määrällä tulee nälkä tai herkkuhimo. Paljonko te kertomissani mitoissa olevat syötte kaloreita päivässä keskimäärin? Itse teen myös fyysistä työtä, niin energiantarpeeni ei ihan pienimmästä päästä ole.

Mitään kitudieettejä minulle on turha ehdottaa. Niistä tämä paisuminen sai alkunsa, kun kuvittelin kitudieetin tuovan minulle 70-kiloisena jotain hyvää. Nyt haluaisin vain takaisin tuohon lähtöpainoon.

Otetaan siis vastaan kaikki vinkit, kuinka saada ylipaino terveellisesti ja pysyvästi pois, miten vähentää syömis- ja herkkuhimoja ja tehdä omasta kehosta paremmin voiva.

Kommentit (133)

Vierailija
1/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekuri. Nälkä on normaali tunne, eikä mikään ylivoimainen luonnonvoima.

Vierailija
2/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan laskukaavan. Paino x 30 on se määrä kilokaloreita mitä tarvitset pysyäksesi siinä painossa mitä vaaka näyttää. Eli kun olet 90kg tarvitset 2700kcl pysyäksesi siinä painossa. Et syö 1800-2000 kcl vuorokaudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöminen vasta heikotuksen koittaessa?

Vierailija
4/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekuri. Nälkä on normaali tunne, eikä mikään ylivoimainen luonnonvoima.

Lihavuustutkijoiden mukaan tämä on yksinkertaista, laiskaa ajattelua. Ja nälkä on yksi ihmiselle varoittavampia "luonnonvoimia", sillä suurimman osan ihmisen historiasta se on yleensä merkinnyt nälkäkuolemaa.

Nälän tunteen aiheuttavat hormonit. Eri asiat vaikuttavat noihin hormoneihin. Tässä kyselen niiden asioiden perään. Mitkä muilla toimii.

Teolliseen ruokaan myös lisätään ainesosia, joiden on todettu koukuttavan ihmisiä pahemmin kuin sokeri tai jopa jotkin huumeet. Nämä aineet myös sekoittavat kehon normaalia toimintaa.

En kaipaa sinun sädekehäsi esittelyä. Itsekurisi ei ole sen parempi kuin lihavillakaan. Hormonisi ja suolistomikrobistosi vain ovat kohdillaan, ja ylimielisyytesi tapissa.

Ap

Vierailija
5/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä laskenut kaloreita tai tarkkaillut ruokamääriä, mutta kun olin 162/70 söin aika paljon leipää, pastoja ja herkkujakin. Tuntui että koko ajan on nälkä ja tuli syötyä isoja määriä vähärasvaista ruokaa.

Nyt olen yli 10v pysynyt bmi 19 kun jätin hiilarit lähes kokonaan ja syön riittävästi proteiinia ja rasvaa. Ei tee enää makeaa mieli ollenkaan, tai sipsejä yms.

Vierailija
6/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan laskukaavan. Paino x 30 on se määrä kilokaloreita mitä tarvitset pysyäksesi siinä painossa mitä vaaka näyttää. Eli kun olet 90kg tarvitset 2700kcl pysyäksesi siinä painossa. Et syö 1800-2000 kcl vuorokaudessa.

Mä lihoisin jos söisin ton kaavan mukaan. Ei pelkkä paino kerro kulutusta.

Vierailija
7/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö noin 1500 kaloria, niin laihdut hiljakseen.

Turhat kalorit pois esim. juomien muodossa.

Vierailija
8/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt siloin kun sinulla ei mitän aktivitetä.kun olet ysin netti tai tv äressä.sen sijan lähtisin kävele ulos,ilman tekosyitä. laihdutaminen lihotta, ota ruoka rytmi ja kelon mukaan se. Koti ruokaa,mutta syö,ei välissä tule nälkä.kieltäydy kohitelussa pulat ja keksit missä niitä onkin. vahda kokonan karkki himosi marjoihin,popsi. popsi porkana.. Ruoka rytmi on . amiainen ,lounas, välipala, päivälinen, ilta pala.Malin ja kelon ajat kuin safkat näet.kun laitat sairalan ruka ajat hakun.näet myös mitä syövät kelon mukaan.Helppo nakki otta siitä mallia. Henkilö laihtuivat : Nainen ylipainosa 30 kg. 3 vuodessa.Toinen nainen 40 kg. kesti 5 vuotta laihtua se.Noudatavat yhä sama kellon mukan syömistä ja ruoka rytmiä.Kilot eivät ole tuleet takaisin.hyötylikunta ja eivät salli mitän missä sokeria lapataksen suuhunsa.Valinta on sinun ,nälkää et näe.

Vierailija
9/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 170/67. Kävely on salaisuuteni. Hyötyliikuntana ja käyn myös ihan iltakävelyillä. En ole koskaan tarkkaillut syömisiäni enkä ole koskaan laihduttanut.

Kuljetko autolla joka paikkaan? Työmatkat?

Vierailija
10/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se aika tarkkaan kertoo. Ihmiset ei vain laske kaikkia syömiään kaloreita eivätkä kirjaa annoskokojaan oikein.

Vierailija
11/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullutkaan tällaisesta kaavasta. Olisiko luotettavaa lähdettä tälle? Kiitos, jos tämä pitää paikkansa. Juuri tällaisia vinkkejä kaipasinkin.

Syön siis yleensä noin 1800-2000 kaloria päivässä. Mutta tällä määrällä minulle tulee jossain kohtaa viikkoa aina hirveä nälkä tai makeanhimo, jolloin vedän kaikkea epäterveellistä 3000-4000 kalorin edestä jopa, ja joskus useammankin päivän. Noista haluaisin eroon ja mietin pääsisikö niistä lisäämällä kaloreita tuohon määrään mitä yleensä syön. Mutta minulla on sellainen päähänpinttynyt opetus, että aikuinen nainen tarvitsisi noin 2000 kaloria päivässä pysyäkseen normaalipainossa. Riippuen tietenkin pituudesta ja aktiivisuudesta.

Ap

Vierailija
12/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valitettavasti muista lääkkeen nimeä, mutta nyt on ylipainoon kehitetty pistettävä lääke, olisikohan ollut aiemmin diabeteksen hoitoon, vie mm,makeanhimoa pois, Muistaisiko joku nimen? Tuttuni on saanut reilusti ylipainoa pois tällä.

Vierailija
13/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 170/67. Kävely on salaisuuteni. Hyötyliikuntana ja käyn myös ihan iltakävelyillä. En ole koskaan tarkkaillut syömisiäni enkä ole koskaan laihduttanut.

Kuljetko autolla joka paikkaan? Työmatkat?

Seison, kävelen ja käytän voimaa töissä joka arkipäivä 7 tuntia. Askelia kertyy 5-6 päivänä viikosta vähintään 10 000.

Ap

Vierailija
14/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vain silloin kun on nälkä. Pidän nälän tunteesta. En napostele enkä pysty syömään muutoin kun tuo näläntunne ilmaantuu. Minulla on ollut tämä aina. Nyt olen yli 50-vuotias. En myöskään pysty syömään paljon makeaa, tulee paha olo. Muutama irtokarkki riittää, ihmettelen ihmisiä jotka pystyvät syömään suuria määriä karkkeja, suklaata, sipsejä ym. Limsoja en juo ollenkaan, en juonut nuorempanakaan. Jos tulee makeantunne, sen pystyy peittoamaan vaikka pienellä lusikalla hunajaa. Ihmettelen suomalaisten nuorten ja vanhempienkin ylipainoa, mättävät ilmeisesti suuria määriä epäterveellistä ruokaa sisuksiinsa. Läski ei tule kuin syömällä väärää ruokaa. Mielestäni suomalaiset ovat liian lihavia. Lihavuus rumentaa ihmistä ja on epäterveellistä. 

Vierailija
15/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekuri on kaiken avain, painoa ei tule jos ei anna tulla. Olin 16 vuotiaana 176 cm ja painoin 58 kg. Nyt olen 52 vuotiaana 176 cm ja painan 58 kg.

Vierailija
16/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En valitettavasti muista lääkkeen nimeä, mutta nyt on ylipainoon kehitetty pistettävä lääke, olisikohan ollut aiemmin diabeteksen hoitoon, vie mm,makeanhimoa pois, Muistaisiko joku nimen? Tuttuni on saanut reilusti ylipainoa pois tällä.

Semaglutidi ja liraglutidi

Vierailija
17/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen pieniä parempia valintoja päivittäin, esim en ota kahvitauolla pullaa vaikka tarjotaan, juon vettä limsan tai mehun sijaan, suklaapatukka levyn sijaan jne. Muuten syön aikalailla suositusten mukaan. Paino on pysynyt samana 15 vuotta vaikka liikun tosi vähän.

Vierailija
18/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se aika tarkkaan kertoo. Ihmiset ei vain laske kaikkia syömiään kaloreita eivätkä kirjaa annoskokojaan oikein.

Onhan sillä useamman sadan kalorin verran merkitystä että onko työtön sohvaperuna vai vaikka 15000 askelta päivässä kävelevä tai muuten hyvin liikunnallinen.

Vierailija
19/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latasin ilmaisen YAZIOn, jonne kirjaan liikunnan ja syömiseni. Pystyy herkuttelemasn kohtuuden rajoissa ja kirjaaminen on helppoa. Laskee kalorit puolestani. Mulle ollut hyvä apu painonhallintaan!

Vierailija
20/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön vain silloin kun on nälkä. Pidän nälän tunteesta. En napostele enkä pysty syömään muutoin kun tuo näläntunne ilmaantuu. Minulla on ollut tämä aina. Nyt olen yli 50-vuotias. En myöskään pysty syömään paljon makeaa, tulee paha olo. Muutama irtokarkki riittää, ihmettelen ihmisiä jotka pystyvät syömään suuria määriä karkkeja, suklaata, sipsejä ym. Limsoja en juo ollenkaan, en juonut nuorempanakaan. Jos tulee makeantunne, sen pystyy peittoamaan vaikka pienellä lusikalla hunajaa. Ihmettelen suomalaisten nuorten ja vanhempienkin ylipainoa, mättävät ilmeisesti suuria määriä epäterveellistä ruokaa sisuksiinsa. Läski ei tule kuin syömällä väärää ruokaa. Mielestäni suomalaiset ovat liian lihavia. Lihavuus rumentaa ihmistä ja on epäterveellistä. 

Niin? Sitten? Sinulla ei taida olla mitään rakentavaa sanottavaa? Vain oman erinomaisuutesi esittelyä? Elämäntapasi kuuleminenkaan ei oikeastaan auta, sillä jos sinulla ei ole koskaan ollut ongelmia painosi kanssa ja et jostain syystä ihmiselle luontaisesti edes pidä? makeasta.

Mikähän sen aiheuttaa, että suurimmalle osalle kansaa tulee tuollaista ylensyöntiä, että he syövät itsensä ylipainoisiksi, vaikka ylipaino on vakava terveysriski, aiheuttaa haittaa ja halveksuntaa sinunlaisiltasi henkisesti rumilta kanssaihmisiltä ja kaikenlaista muutakin ikävää. Jotain on vialla. Ylipaino on nykyään niin yleistäkin.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän