Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pysytte normaalipainon ylärajoilla?

Vierailija
26.02.2022 |

Kiinnostaa teidän elämäntavat, jotka olette suunnilleen pituisiani: 170cm, ja painatte 68-72kg. Muistan kun itse olin tuossa painossa, ja siinä sai ottaa elämää myöskin rennosti. Herkuttelinkin.

Mutta en onnistunut pitämään sitä montaa vuotta. Teini-iästä saakka olen joka vuosi kerryttänyt lisää painoa. Nyt painan jo 90kg. En halua että tämä kasvusuunta jatkuu. Mutta minulla on aina hirveä nälkä tai makeanhimo, ja on hankalaa olla lihomatta.

En tiedä onko ruokavalioni huono. Enkö saa tarvittavia ravintoaineita tai saanko liian vähän energiaa, kun tulee syömishimoja. Yleensä arkena yritän syödä vähän kevyemmin, mutta viikonloppuna yritän syödä normaalisti, mutta en onnistu, vaan alkaa aina herkuttelu.

Syön noin 1800-2000 kaloria päivässä. Mutta tällä määrällä tulee nälkä tai herkkuhimo. Paljonko te kertomissani mitoissa olevat syötte kaloreita päivässä keskimäärin? Itse teen myös fyysistä työtä, niin energiantarpeeni ei ihan pienimmästä päästä ole.

Mitään kitudieettejä minulle on turha ehdottaa. Niistä tämä paisuminen sai alkunsa, kun kuvittelin kitudieetin tuovan minulle 70-kiloisena jotain hyvää. Nyt haluaisin vain takaisin tuohon lähtöpainoon.

Otetaan siis vastaan kaikki vinkit, kuinka saada ylipaino terveellisesti ja pysyvästi pois, miten vähentää syömis- ja herkkuhimoja ja tehdä omasta kehosta paremmin voiva.

Kommentit (133)

Vierailija
101/133 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö arkena enemmän. Kuulostaa vähäiseltä kalorimäärältä, jos tekee ruumiillista työtä. Syön 1500-2000 kaloria päivässä arjet ja viikonloput (ei mitään erillisiä mässyviikonloppuja). Painan 52kg ja teen ihan istumatyötä ja vieläpä etenä. Ainoa liikunta on päivittäinen liikuntasuoritus, kevyimmillään sekin pelkkää kävelyä.

Vierailija
102/133 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen pseudoruoka lihottaa ilman että ravitsee. Itsetehty ruoka /kotiruoka ei ole niin kaloritiheää kuin esim vastaava eines, suolaa on vähemmän ja lisäaineita murto-osa. Kotiruokaa voi syödä isomman annoksen ja kylläisyys kestää pidempään. Makeutusaineita pitäis myös yrittää välttää koska ne sotkee suolistobakteerit. Ruoka sisältää myös enemmän ravintoaineita. Marjoja ja vihanneksia päivittäin, ei santsiannoksia, ei kaloripitoisia juomia. Päivittäin vähintään vartti reipasta kävelyä, pari kertaa viikossa lihaskuntoa. Näillä eväillä oon pysynyt normipainoisena tosi vaivattomasti, varmaan on kiittäminen myös geenejä mutta olen huomannut että liikunta on yks tärkeä avain painonhallintaan ainakin mulla.

Nyt on kyllä uskomukset kohdillaan :D Eineksissä paljon lisäaineita? Kotona tehty makaronilaatikko on automaattisesti terveellisempää kuin "teollinen"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/133 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekuri. Nälkä on normaali tunne, eikä mikään ylivoimainen luonnonvoima.

Nälän tunteen aiheuttavat hormonit. Eri asiat vaikuttavat noihin hormoneihin. Tässä kyselen niiden asioiden perään. Mitkä muilla toimii.

Teolliseen ruokaan myös lisätään ainesosia, joiden on todettu koukuttavan ihmisiä pahemmin kuin sokeri tai jopa jotkin huumeet. Nämä aineet myös sekoittavat kehon normaalia toimintaa.

En kaipaa sinun sädekehäsi esittelyä. Itsekurisi ei ole sen parempi kuin lihavillakaan. Hormonisi ja suolistomikrobistosi vain ovat kohdillaan, ja ylimielisyytesi tapissa.

Olen entinen ylipainoinen, nyttemmin 15+ vuotta normaalipainossa. Kysyit mikä muilla toimii ja vastasin rehellisesti mikä minut auttoi normaalipainoon ja pysymään siinä. Hormonini tuskin keikahtivat uuteen asentoon silloin kun kolahdin pohjalle ja päätin muuttua.

Mutta ilmeisesti hait toimivan painon kontrolloinnin sijaan mahdottomia huuhaa-vastauksia, miten voisi syödä yhtä huonosti/paljon kuin ennenkin, tuntematta mihinkään aikaan päivästä nälän tunnetta?

Vierailija
104/133 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sipsit, limsat, karkit, heset ja mäkit eivät ole jokapäiväiseen eikä edes joka viikkoiseen käyttöön. Proteiinipatukat ja vanukkaat on useimmiten pelkkää sokeria ja keinotekoista pa**aa, joten niillä on turha huijata itseään että ovat muka terveellisiä. Ihmisen ei tarvitse puputtaa kokoajan jotain naksua. On ihan normaalia että tuntee oikeaa nälkää esim ennen lounasta. En ymmärrä mikä nykyihmisiä vaivaa kun ruumiillinen rasitus ja nälkä ovat jotain hirveää. Makailtaisiin vain ja syötäisiin naksuja, ettei vaaaaan ole nälkä tai mitään paikkaa ei kolota. Tässä on se syy miksi ylipainosta on tullut ongelma.

Tää on niin totta!!!!! Ja tälle annettu alapeukkuja, miksi?! Sipsinsyöjät ehkä asialla :-D

Itse annoin siitä syystä, että oikean nälän tunnetta pitäisi jotenkin sietää ja olla syömättä. Tai ainakin sellaisen kuvan tuosta kirjoituksesta. 

Tuossa viitattiin esim. lounaseen, niin kait sitä nyt vaikka 30 min nälkää kestää ennen sitä?? Sehän on ihan normaalia että on ja pitää olla nälkä kun ruoka-aika lähestyy. Sitten syödään kunnon ruoka niin ei tarvitse heti olla mussuttamassa suklaapatukkaa liian kevyen lounaan jälkeen.

Vierailija
105/133 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ite saanut jojoilevan painon asettumaan vasta viimeisen parin vuoden aikana. Ennen lihoin helposti 10kg vuosi ja sitten taas piti laihduttaa. Nyt pysynyt 66-68kg (pituus 168cm) useamman vuoden ja näillä keinoilla:

Sellainen urheiluharrastus joka itselle mieleinen ja vieläpä yhteisöllinen, veri vetää treenaamaan 3-5krt viikko.

Syömisten seuraaminen appilla niin että syö sopivasti kaloreita ja makrot sinnepäin oikein. Mitään kitudieettiä en voi enää koskaan ottaa, johtaa kahta kauheampaan lihomiseen

Vierailija
106/133 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähen nyt hiihtämään 25 km lenkin jotta hajotkaa läskeihinne Sohvaperunat!

Vierailija
107/133 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noo, jos sitä itse tekee ateriansa raaka-aineista eikä käytä eineksiä, niin ei se ihan humpuukia ole että painonhallinnalle parempaa. Johan siinä kuluu kaloriakin enemmän kun seisoo keittiössä kuorimassa porkkanaa ja pesemässä salaattia, verrattuna siihen että tuuppaa valmisaterian mikroon. Mutta toki pitää syömistä miettiä hieman pidemmällä, eli miten ateriat koostaa ja kuinka paljon syö.

Vierailija
108/133 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni on aika helppoa pysytellä siellä normaalipainon ylärajalla, sillä silloin voin syödä aika normaalisti. Yleensä arkisin syön sellaista perusruokaa, kiinnitän huomiota annoskokoihin ja teen yleensä ruokia joihin ei tule turhia kaloreita kuten juustoa tai kermaa. Arkisin välttelen isompia herkkuja, mutta esim. kauppareissulla saatan ostaan jäätelöpuikon tai suklaapatukan. Viikonloppuisin syön vähän vapaammin, mutta pidän kokonaisuuden kuitenkin hallussa. Jos tiedän, että illalla menen kaverin kanssa pizzalle, niin syön päivällä kevyemmin. Jos ostan herkkuja, niin ostan pienempiä paketteja (pullapussin sijaan yksittäinen pulla, jäätelöpaketin sijaan yksittäinen jäätelö, karkkipussin sijaan karkkiaski jne).

Vierailija
109/133 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin te ymmärrätte, että se mitä syö vaikuttaa myös PALJON siihen, missä painossa on.

Syötkö AP oikeasti 1800-2000kcal? Oletko siis mitannut ja laskenut kaiken viikon ajan vai summalla heittänyt, että "tämä on varmasti kuinka paljon syön"? Jos olet mitannut, niin laitappa kaikki määrät ja ruuat viikosta tänne, niin voidaan sitä katsoa.

2000 kalorilla pitäisi oikeasti saada niin isoja annoksia, ettei nälkää tule koko päivän aikana jos syö oikeanlaista ruokaa. Joku siis tässä ruuassa mitä syöt mättää.

Tämä teksti, etä "2000 kcal on sulle liian vähän ja aiheuttaa nälän tunnetta" on ihan väärä vastaus. Jos syöt tyyliin yhden Remix Mix karkkipussin ja yhden Burger kinging tryffeli hampurilaisen, siinä on yli 2000kcal. tottakai päivän mittaan tulee nälkä, vaikka olisit sen 2000kcal syönytkin.

Ruokarytmi voi myös vaikuttaa siihen miten näläntunne kasvaa, tai liikunnan määrä. Eikös ap ollut aika aktiivinen? Sanoi kyllä vissiin myös syövänsä normaalia perusruokia eikä näitä ha,purilaisia joista kaikki paino-ongelmattomat käy ketjussa jauhamassa.

Normaali ruoka on niin laaja käsite. Joillekkin normaaliruoka voi olla tyyliin puoli lautallista kasviksia, salaatteja, paljon proteiinia ja maltillisesti hiilareita, kun toiselle se on lautasellinen riisiä, kermaista kanakastiketta ja muutama kurkku ja lehtisalaatin viipale reunalla. Noiden kahden välillä kalorit voivat heittää jopa 500+-. 

Toki, mutta aina ei ole kyse hampurilaisista ja suklaan ylettömästä syömisestä, niin kuin moni tuntuu luulevan.

Harvoin se syy niissä edes on, vaan nimenomaan siitä "normaalista ruuasta" mikä usein ei ole normaalia ja aivan liian kaloripitoista ja ravinneköyhää. Kyllä hampurilaisia ja suklaata voi syödä välillä ilman, että ne lihottavat jos se muu ruokailu on kunnossa. 

Tämä on totta. Suht monella ylipainoisella olen nähnyt normaalin kotiruoan olevan rasvahiilaripläjäys ilman kasviksia.

Itse pysyn normaalipainossa, kun syön kohtuudella kaikkea lautasmallin mukaan. Vähärasvaisia ( ei rasvattomia) tuotteita, hiilareita kohtuullisesti ja paljon kasviksia. Monia ruokia laimennan lisäämällä sekaan paljon pakastevihanneksia ja syön paljon salaatteja, mutta lisään sekaan esim. pastaa tai riisiä, että nälkä todella lähtisi ja vahärasvaista proteiinia. Vähän öljyä sekaan, mutta ei ruokalusikallisia. Jos söisin vähähiilihydraattisesti, niin laittaisin enemmän öljyä ja ostaisin rasvaisempia tuotteita, mutta tämä virallisterveellinen linja sopii minulle paremmin. Yleensä myös leipäviipale menee ruoan kyljessä ihan perinteisesti ja saatan lisätä leivän päälle kasviksia ja vähän rasvaa.

Ei mehuja/ limsoja, vaan vettä. Välillä ruokajuomaksi maitoa. Melkein viikottain haen esim. Burger kingistä ruokaa, mutta otan pelkän hampurilaisen ilman ranskalaisia ja limsaa. Suklaatakin syön viikottain, mutta vain pari patukkaa. Viiniäkin juon kohtuudella.

Tärkeintä on että syön em. perusruokaa tarpeeksi. Nälkää ei pitäisi nähdä, jos haluaa pitkäkestoisia tuloksia.

Vierailija
110/133 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen vatsalaukku venyy. Se, mikä tekee sinut nyt kylläiseksi, on se ruokamäärä joka tämänhetkiseen vatsalaukkuusi mahtuu. Kun hetken syöt vähemmän ja lisäät aerobista liikuntaa, laihdut, eli vatsalaukkusi koko kutistuu ja tulet kylläiseksi pienemmästä annoksesta. 

En ole koskaan uskonut ruualla laihduttamiseen, siihen tarvitaan muutos myös kulutuksessa, eli liikuntaa. 

Vierailija
111/133 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

32 v ja 171 cm ja 65 kg nainen sekä bmi 22-23

-syön paljon puhdasta ruokaa, pyrin 5-2, eli 5 päivää viikosta terveellisesti, kaks saa mässätä

-fyysinen työ

-juoksu + sali (seksi! 😛)

-nukun 8 tunnista eteenpäin, myös työpäivien välissä

-nesteitä väh 2 l/päivä

-Ei lääkityksiä, ei hormonaalista ehkäisyä

-positiivinen elämänasenne

-päihteettömyys

Näillä pysyn kuosissa. Kroppa tiimalasimallinen, vyötärö säilyy.

Vierailija
112/133 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoikka syö nälkäänsä, jonka on synnyttänyt kehossa oleva energian ja ravintoaineiden tarve. Ylipainoinen syö tämän lisäksi myös nälkäänsä, jonka on synnyttänyt ruoasta saatava nautinto. Aivot eivät tule kylläiseksi jälkimmäisen osalta. Aivot hämäävät ihmistä eikä hän erota noita toisistaan.

Vierailija
113/133 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoikka syö nälkäänsä, jonka on synnyttänyt kehossa oleva energian ja ravintoaineiden tarve. Ylipainoinen syö tämän lisäksi myös nälkäänsä, jonka on synnyttänyt ruoasta saatava nautinto. Aivot eivät tule kylläiseksi jälkimmäisen osalta. Aivot hämäävät ihmistä eikä hän erota noita toisistaan.

Niin ja vaikka syö miten monta porkkanaa ja lanttua ja mahaa jo melkein kivistää täysi olo, niin sipsiä ja suklaata pystyy ottamaan.

Vierailija
114/133 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iällä myös joku vaikutus. 50-60 -vuotiaana ei välttämättä auta samat niksit kuin 20-30-vuotiaana. Aineenvaihdunta hidastuu, hormoonit jyllää.

Vierailija
115/133 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laihduin, kun söin tarpeeksi rautalisää ja sain ferritiinin 60:een. Sitten aloitin pätkäpaaston, syön vain klo 10 -17 välisenä aikana, mutta myös pienen pullan tai suklaata pari palaa. Laihduin 12 kiloa ja se on pysynyt pois. Olin 165cm/70kg ja nyt enää 58 kg. Juon vettä paljon ja nukun pitkiä öitä. Magnesiumia, sinkkiä, rautaa ja D-vitamiinia otan joka päivä.

Vierailija
116/133 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miten ravintotieteilijät ja muut aiheeseen liittyvien alojen asiantuntijat eivät ole vielä ratkaisseet ylensyönnin syitä ja ongelmia. Onko kyse todella tiedon puutteesta, mitä puoltaa ainakin se, että vasta vastikään on yhdistetty suolistomikrobisto liikalihavuuteen, vai onko kyseessä yhteiskunnallinen salajuoni, kuten Jenkeissä, että kansan halutaankin lihovan, olevan tyytymättömiä itseensä ja epäterveitä, sekä roskaruokaan addiktoituneita, jolloin he kuluttavat enemmän kauneus-, terveys- ja elintarvikepalveluita?

Vierailija
117/133 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä laihduin, kun söin tarpeeksi rautalisää ja sain ferritiinin 60:een. Sitten aloitin pätkäpaaston, syön vain klo 10 -17 välisenä aikana, mutta myös pienen pullan tai suklaata pari palaa. Laihduin 12 kiloa ja se on pysynyt pois. Olin 165cm/70kg ja nyt enää 58 kg. Juon vettä paljon ja nukun pitkiä öitä. Magnesiumia, sinkkiä, rautaa ja D-vitamiinia otan joka päivä.

Kauan meni, että ferritiini nousi tuohon? Mun arvo on nyt 1, lääkäri ehdotti rautaa suoraan suoneen.

Vierailija
118/133 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että syöt aktiivisuuteesi nähden liian vähän "oikeaa ruokaa", joka sitten johtaa herkutteluun, josta taas tulee liikaa kaloreita. 

Vierailija
119/133 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sipsit, limsat, karkit, heset ja mäkit eivät ole jokapäiväiseen eikä edes joka viikkoiseen käyttöön. Proteiinipatukat ja vanukkaat on useimmiten pelkkää sokeria ja keinotekoista pa**aa, joten niillä on turha huijata itseään että ovat muka terveellisiä. Ihmisen ei tarvitse puputtaa kokoajan jotain naksua. On ihan normaalia että tuntee oikeaa nälkää esim ennen lounasta. En ymmärrä mikä nykyihmisiä vaivaa kun ruumiillinen rasitus ja nälkä ovat jotain hirveää. Makailtaisiin vain ja syötäisiin naksuja, ettei vaaaaan ole nälkä tai mitään paikkaa ei kolota. Tässä on se syy miksi ylipainosta on tullut ongelma.

Tää on niin totta!!!!! Ja tälle annettu alapeukkuja, miksi?! Sipsinsyöjät ehkä asialla :-D

Itse annoin siitä syystä, että oikean nälän tunnetta pitäisi jotenkin sietää ja olla syömättä. Tai ainakin sellaisen kuvan tuosta kirjoituksesta. 

Joten ymmärsit vistin täysin väärin.

Vierailija
120/133 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauan meni, että ferritiini nousi tuohon? Mun arvo on nyt 1, lääkäri ehdotti rautaa suoraan suoneen.

Mulla oli ferritiini 8, vaikka hb oli 141.  Kolme kuukautta meni, mutta söin maksalaatikkoa, maksamakkaraa, verilettuja, parsaa C-vitamiinin kanssa aina ja lisäksi vielä rautalisää C-vitamiinin ja B12 kanssa. Eikä maitoa tai kahvia pariin tuntiin, ne estävät raudan imeytymisen. Ei ollut edes vatsakipuja. Olen tosi hätäinen ja haluan nopeasti tuloksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän