HS: lapsista huolehdittava ilman tukia?
Mitä mieltä ko. kirjoituksesta ( hs5).mun tekisi mieli vastata jotain mutta en keksi mitään nasevaa.
Kommentit (75)
...ei tarvitse tukia vaan menee töihin heti äitiysloman jälkeen. Ööö, mitäs ne äitityspäivärahat ovat, jos ei tukia?! Kyllä joku voi olla TYHMÄ!!!!
Vierailija:
...ei tarvitse tukia vaan menee töihin heti äitiysloman jälkeen. Ööö, mitäs ne äitityspäivärahat ovat, jos ei tukia?! Kyllä joku voi olla TYHMÄ!!!!
aikaansaama laki joilla annettiin anteeksi laina millä rintamamiestalot rakennettiin ja tontti. En muista oliko se kymmenen lasta tai jotakin, mutta sellainen laki oli, jos joku paremmin tietää, kertokaa.
Ulkomailtako sitten tuodaan ne työntekijät, kun kukaan ei enää lisäänny?
En ole lukenut ko. kirjoitusta, mutta Suomessa on ikärakenne jo muutenkin vinksahtanut, vanhukset jyrää, ja lapsia syntyy vähän. Tukien vieminen lapsiperheiltä ei ratkaise mitään ongelmaa, päinvastoin. Jos tuet vietäisiin, niin varmasti moni tekisi vain yhden lapsen.
Hyvonvointiyhteiskunnan tehtävä on turvata heikompien hyvinvointia eli lasten, vanhusten ja sairaiden.
Kyllä Suomessa on varsin laaja konsensus pohjoismaisesta hyvinvointiyhteiskunnasta. Joiltain osin oikeisto ja vasemmisto ajavat erilaisia tukia (esim. lasten kodinhoidontuki on enemmän oikeiston keppihevonen ja muutosturva vasemmiston). Mutta tuskinpa tukisysteemin pohja romahtaisi kummankaan yksinvallan alla.
Enemmän pitäisi tosiaan kohdistaa katsetta siihen, miten tätä systeemiä rahoitetaan. Tukirahat saadaan valtion ja kuntien budjeteista, joiden tulorahoitus tulee pääosin veroluontoisista maksuista. Siis tulovero, pääomavero, myyntivoittovero, polttoainevero, ajoneuvovero, alkoholivero, alv, tullit jne. Kaikkien puolueiden pitää ne rahat jostain kerätä.
Kovin isoja rakenteellisia muutoksia ei verotukseen kukaan ehdota. Kuka huomaa, onko kuussa 5 tai 15 euroa enemmän vai vähemmän tilillä? Kokonaisveroastetta voidaan oikeasti keventää vain niin, että se rahamäärä, josta veroa kannetaan, kasvaa. Ja se kasvaa vain tuottavuuden kasvusta (enemmän ihmisiä töissä, riittävällä palkalla). Ja se kasvu tulee yksityiseltä sektorilta, ja vain yksityisen sektorin riittävä kasvu voisi nostaa julkisen sektorin palkkoja veroastetta nostamatta.
Väitän, että ammattiyhdistysliike-ideologiaan perustuva sosialidemokratia ei tähän pysty, vaan nykymuodossaan päinvastoin ajaa alas yksityisen sektorin toimintaedellytyksiä. Sen vaatimukset näivettävät varsinkin pk-sektoria, jossa siis on töissä yli 60 prosenttia yksityisen sektorin palkansaajista.
aakin sitten enemmän päivähoidon ja maksuttoman koulutuksen muodossa, mutta aika hankala niistä olisi luopua, koulutuksesta nyt ainakin. Tuskin kirjoittaja sentään tarkoitti, että vanhempien pitäisi kouluttaakin lapsensa itse.
Mä ajattelin jättää moiset mielipiteet omaan arvoonsa.
Vierailija:
aakin sitten enemmän päivähoidon ja maksuttoman koulutuksen muodossa, mutta aika hankala niistä olisi luopua, koulutuksesta nyt ainakin. Tuskin kirjoittaja sentään tarkoitti, että vanhempien pitäisi kouluttaakin lapsensa itse.Mä ajattelin jättää moiset mielipiteet omaan arvoonsa.
ja makselee muun muassa edellisen sukupolven eläkkeitä.
Rahalla ei lasten syntyvyyttä säädellä suuntaan tai toiseen.
Jos tukien karsimisen vastapainoksi alennettaisiin veroprosenttiakin, niin mikäs siinä sitten.
Kyllä ainakin meidän perheessä miehen tuloista maksellaan niin paljon veroa että ilman niitä / pienemmällä, esim. tasaveroprosentilla, plussan puolelle jäätäisiin vaikka mitään näitä nk. tukia ei tulisi.
Olen oikeistolainen, näillä ehdoin en vastusta :)
Ja kukas sen päivähoidon maksaa jos ei valtio? Vai pitäisi alkaa maksamaan koko hoito ihan itse alusta loppuun asti. Eli yksinhuoltajien koko palkka menisi siihen että saisi päivähoitomaksut maksettua. Kukas sitä nyt asuntoa tai ruokaa tarvitsisi???
minulla on lapsia ja olen sitä mieltä että se on vastuutonta tehdä lapsia jos et voi niitä hoitaa.
Vanhempien on otettava taloudellinen vastuu lapsestaan. Ei kukaan ole sinulle mitään velkaa vain sen takia että teit lapsen.
Vierailija:
minulla on lapsia ja olen sitä mieltä että se on vastuutonta tehdä lapsia jos et voi niitä hoitaa.Vanhempien on otettava taloudellinen vastuu lapsestaan. Ei kukaan ole sinulle mitään velkaa vain sen takia että teit lapsen.
Ei ollut kunnollista ehkäisymenetelmää.
Ja kyllä sodan jälkeen olikin lapsiperheillä älyttömän köyhää, asunnot pieniä, kylmiä murjuja, kaikesta oli puutetta. Ketään ei autettu ja tuettu yhteiskunnan taholta.
Pitäisikö samalla siis poistaa myös kaikki eläkkeet, työttömyysturva, ilmainen koulutus...siis jos tukia kerran aletaan karsia. Mulle se kyllä sopii, pieni veroprosentti ja mieluummin maksaisin palveluista. Mutta kun kaikilla ei ole asiat yhtä hyvin.