Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaislapset ravintolassa, ikävä kyllä totta

Vierailija
18.07.2015 |

Olen aina ajatellut, että suomalaislasten riehuminen ravintolassa/julkisilla paikoilla, joissa pitäisi ottaa huomioon myös muu, on pelkkää hapanta marmatusta. Valitettavasti pääsin itse todistamaan paraatipaikalta, miltä näyttää se, kun lapsia ei kasvateta lainkaan.

Käytiin kesäkuussa syömässä eräässä Helsinkiläisessä ravintolassa. Mulle oli helpotus päästä viettämään vihdoin hyvin ansaittua vapaa-aikaa.

Kiinnitin jo alussa huomiota, että vastapäätä istuvan perheen lapset eivät istuneet paikallaan. Poika hypähteli, juoksi ja käveli penkin päällä, viilkuili penkin yli ja höpötti toisella puolella istuville. Penkki oli loosimallinen, eli kun lapsi hyppi, keikkui toisenkin puolen ruokailijoiden istuinpaikat. Tämä ei kuitenkaan näyttänyt vastapuolta häiritsevän, pikemminkin nauratti. Itse olisin ollut todella kyrpiintynyt.

Parasta oli kuitenkin perheen syöttötuolissa istuneen pikkuprinsessan käytös. Tämä muruliini päästi korviavihlovia kirkaisuja tasaisin väliajoin. Hän söi, puhui ja komminukoi joten iäksi arvelisin about 3-5.

Ruokailemassa ollut pikkuvauvaperhe näytti kaikkein vittuintuneemmalta. Perheen isä huudahti äänekkäästi: "Vau!" kun kakara kirkui.

Arvatkaas miten perheen ihastuttava äitimuori palkitsi jälkikasvunsa käytöksen? "Haluutteks te vielä jäätelöä?" Tyttöä ei luonnollisesti kielletty kirkumasta.

Tuokaa vaan niitä lapsia ravintolaan. Hyvin käyttätyvät lapset ovat kaikkien ilo ja etu. Mutta jos käytös lähtee lapasesta, niin oikeasti, lähtekää pois. Isä vaan maksamaan ja äiti taluttaa lapset pois. Kenelläkään ei ole kivaa kun yksi pilaa muiden ruokahalun.

Kommentit (167)

Vierailija
21/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:03"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:59"]

Tuon sinun selostuksen perusteella kuulostaa ihan normaalille lasten käytökselle.

[/quote]

Öö anteeksi mitä? Naama punaisena, koko keuhkojen voimalta tuleva kirkuminen ilman MITÄÄN syytä on normaalia käytöstä? Juoksentelu ja hyppiminen likaisilla kengillä penkillä, mihin muut istuvat on NORMAALIA? Ei helvetti, en lainkaan ihmettele enää näitä kangasalan lapsenpäältäajajia tai puukottavia 15-vuotiaita, kun riehuminen on ihan _normaalia_. Saanko tulla sun työpaikalle huutamaan naamasi eteen? Jos se on mun mielestä ihan normaalia.

[/quote]

No et kyllä aloituksessa sanonut että naama punaisena koko keuhkojen voimalla kirkuu... näihin on aina vähän vaikea kommentoida kun toiselle ihan normaalit lasten äänet on kirkumista ja toiset ei edes huomaa vaikka miten riehuisivat. Mutta kommentoin vain tosiaan tuon sinun aloitustekstin perusteella. Lapset nyt on yleensä äänekkäitä, semmoista se vaan on. Ymmärrän että ahdistaa.

Vierailija
22/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:10"]

Yksi esimerkki ja otsikossa yleistys. Tää on niin palstaa.

[/quote]

Totta, my bad. En vaan asu enää Suomessa, niin en pääse tarkkailemaan kovin usein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kolme-viisivuotias istu syöttötuolissa. Olisiko ollut 2-vuotias se kiljahtelija? Sen ikäiset on mitä on, vaikka kieltää tietenkin pitää. Yli kolmevuotiaiden huono käytös on kyllä pitkälti kasvatuksen puutetta, vaikka kyllä hyvin kasvatetuille lapsillekin tulee uhmakohtauksia.

Vierailija
24/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:07"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:00"]

On siellä kaikenlaisia muitakin häiriötekijöitä kuin lapsia. 

Lapset on aika harmittomia mölinästään huolimatta. 

Itsehän syön vain kotona niin ei tartte kattella mitään vittunaamoja. Ja tämä ei ollut sarkasmia: olen oikeasti ap:n kaltainen hermoheikko ja usein muut ihmiset ärsyttävät suunnattomasti :D

[/quote]Jännä, kun mä en keksi ainuttakaan muuta häiriötekijää ku nää kaikkia vituttaneet kakarat. Oisit kuullu puhinan meidän naapuripöydästä :D Mut fine, jäädään vaan kaikki kotiin eikä ikinä mennä mihinkään.

Tehdään ravintoloista, kauppakeskuksista, puistoista tms ns lapsialueita. Tarkoittaen sitä, että lapset saa käyttäytä miten haluaa ja jos se häiritsee sinua, sinun pitää olla se joka jää kotiin.

[/quote]

Itselle tulee mieleen muita kyyläävät ihmiset (ihan aikuiset), sellaiset jotka hakkaavat haarukalla hampaitaa, sellaiset jotka ravaavat vessassa tai milloin missäkin, kännykkää näpräävät - saati annoksistaan kuvia ottavat persaukiset ämmät jotka ovat ilmeisesti ensimmäistä kertaa elämässään syömässä ulkona WTF.... kyllä näitä tampioita piisaa. Nyt jo alkoi sappi kiehua ja pitäisi vielä käydä kaupassa tänään perkele.

-4-

Vierailija
25/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:12"]

Tuon sinun selostuksen perusteella kuulostaa ihan normaalille lasten käytökselle.

[/quote]

Öö anteeksi mitä? Naama punaisena, koko keuhkojen voimalta tuleva kirkuminen ilman MITÄÄN syytä on normaalia käytöstä? Juoksentelu ja hyppiminen likaisilla kengillä penkillä, mihin muut istuvat on NORMAALIA? Ei helvetti, en lainkaan ihmettele enää näitä kangasalan lapsenpäältäajajia tai puukottavia 15-vuotiaita, kun riehuminen on ihan _normaalia_. Saanko tulla sun työpaikalle huutamaan naamasi eteen? Jos se on mun mielestä ihan normaalia.

[/quote]

No et kyllä aloituksessa sanonut että naama punaisena koko keuhkojen voimalla kirkuu... näihin on aina vähän vaikea kommentoida kun toiselle ihan normaalit lasten äänet on kirkumista ja toiset ei edes huomaa vaikka miten riehuisivat. Mutta kommentoin vain tosiaan tuon sinun aloitustekstin perusteella. Lapset nyt on yleensä äänekkäitä, semmoista se vaan on. Ymmärrän että ahdistaa.

[/quote]

Hmm, ok. Mitä sulle yleensä korvia vihlovat kirkaisut ovat? Aah niin. Ne lapset vaan on sellasia. Mitään ei niille saada.

Vierailija
26/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:14"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Hmm, ok. Mitä sulle yleensä korvia vihlovat kirkaisut ovat? Aah niin. Ne lapset vaan on sellasia. Mitään ei niille saada.

[/quote]

Se oli sinun kokemuksesi, helvetin vaikea sanoa kun en ollut paikalla.

Vierailija
27/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset ovat kulkeneet ravintolassa mukaan pienestä pitäen ja he ovat istuneet kiltisti aloillaan, jutelleet fiksusti ja syöneet lautasensa enemmän tai vähemmän tyhjäksi. Sitä on vaadittu pienestä pitäen ja hehän ovat totelleet.

Joskus on ihmetyttänyt kun (lähinnä ulkomailla) on tultu sanomaan että "teillä on sitten hienosti käyttäytyvät lapset". Ekalla kerralla olin ihan huuli pyöreänä, normaalia käytöstähän tuo....?

Mutta näitä juttuja kun lukee niin ilmeisesti kommentoijilla on enemmänkin kokemuksia kauhukakaroista. Itse ollaan niiltä säästytty.

Vierailija
28/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:13"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:07"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:00"]

On siellä kaikenlaisia muitakin häiriötekijöitä kuin lapsia. 

Lapset on aika harmittomia mölinästään huolimatta. 

Itsehän syön vain kotona niin ei tartte kattella mitään vittunaamoja. Ja tämä ei ollut sarkasmia: olen oikeasti ap:n kaltainen hermoheikko ja usein muut ihmiset ärsyttävät suunnattomasti :D

[/quote]Jännä, kun mä en keksi ainuttakaan muuta häiriötekijää ku nää kaikkia vituttaneet kakarat. Oisit kuullu puhinan meidän naapuripöydästä :D Mut fine, jäädään vaan kaikki kotiin eikä ikinä mennä mihinkään.

Tehdään ravintoloista, kauppakeskuksista, puistoista tms ns lapsialueita. Tarkoittaen sitä, että lapset saa käyttäytä miten haluaa ja jos se häiritsee sinua, sinun pitää olla se joka jää kotiin.

[/quote]

Itselle tulee mieleen muita kyyläävät ihmiset (ihan aikuiset), sellaiset jotka hakkaavat haarukalla hampaitaa, sellaiset jotka ravaavat vessassa tai milloin missäkin, kännykkää näpräävät - saati annoksistaan kuvia ottavat persaukiset ämmät jotka ovat ilmeisesti ensimmäistä kertaa elämässään syömässä ulkona WTF.... kyllä näitä tampioita piisaa. Nyt jo alkoi sappi kiehua ja pitäisi vielä käydä kaupassa tänään perkele.

-4-

[/quote]

öö, mitä? Hakkaavat haarukalla hampaitaan? Mistä hitosta sä puhut? Jännä, että listaat muiden kyyläyksen mutta ilmeisesti harraatat sitä todella ahkerasti itse, koska mulla ei oo pienintäkään hajua tai muistikuvaa, kuinka paljon ihmiset kävivät vessassa tai ottivat kuvia. Mua ei haittaa mikään muu paitsi se, jota en pysty välttämään. En valitettavasti pystynyt välttämään tota kirkumisen kuulumista. Ja kyllä, sekin kun nään jonkun likaavan istuinpenkit ja riehuvan ärsyttää mua. Ota vaikka 2000 instakuvaa ruuastasi, se ei mun iltaan vaikuta millään lailla.

Vierailija
29/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kolme-viisivuotias istu syöttötuolissa. Olisiko ollut 2-vuotias se kiljahtelija? Sen ikäiset on mitä on, vaikka kieltää tietenkin pitää. Yli kolmevuotiaiden huono käytös on kyllä pitkälti kasvatuksen puutetta, vaikka kyllä hyvin kasvatetuille lapsillekin tulee uhmakohtauksia.

[/quote]

Just meinasin tulla kirjoittamaan samaa. Viisivuotias ei edes mahdu syöttötuoliin. Kaksivuotias harrastaa kirkumista, ei viisivuotias, ellei ole kehitysvammainen. Ja sellaisen komentaminen on yhtä tyhjän kanssa.

Taas ap on huomannut sen yhden äänekkään mutta ei niitä kymmentä siivosti ja hiljaisesti käyttäytynyttä.

Vierailija
30/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:14"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Se oli sinun kokemuksesi, helvetin vaikea sanoa kun en ollut paikalla.

[/quote]

Se ei ollut minun käsitykseni. Reaktioista päätellen oli koko ravintolasektion käsitys.

Vierailija
31/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa alapeukut alotukselle surkeasta provon yrityksestä.. Otsikko keltaisen lehdistön tyylistä, ette kyllä usko-tyyppiä ja itse juttu ihan arkipäiväistä bullshittiä..

Vierailija
32/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh. Onneksi meidät kasvatettiin ja tutustutettiin jo varhain hyviin pöytätapoihin ja ravintolakulttuuriin. Ei tarvinnut varmasti muiden häiriintyä. Muistan pienenä ihmetelleeni, kun sain kehuja hyvästä käytöksestä jopa tuntemattomilta - minä kun pidin sitä oletusarvona, että syödään sievästi, istutaan nätisti paikoillaan eikä kiukutella julkisilla paikoilla.

Vierailija
33/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:22"]

[/quote]

Just meinasin tulla kirjoittamaan samaa. Viisivuotias ei edes mahdu syöttötuoliin. Kaksivuotias harrastaa kirkumista, ei viisivuotias, ellei ole kehitysvammainen. Ja sellaisen komentaminen on yhtä tyhjän kanssa.

Taas ap on huomannut sen yhden äänekkään mutta ei niitä kymmentä siivosti ja hiljaisesti käyttäytynyttä.

[/quote]

Hahhahhaa! No ei hajuakaan sen kakaran iästä, iso tyttö se oli ja selkeään ääneen puhui. Ja ei kyllä ollut kehitysvammainen. Jännä, että yhteen perheeseen oli sattunut kaksi kauhuipanaa.

Ja btw, kaikkein ärtyneimmältä näytti pikkuvauvaperhe joka oli ravintolassa. Muita lapsia ei ollutkaan.

Vierailija
34/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävikö niille kukaan sanomassa että häiritsevät vai puhisitteko vaan pöydissänne?

Vierailija
35/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:21"]

Omat lapset ovat kulkeneet ravintolassa mukaan pienestä pitäen ja he ovat istuneet kiltisti aloillaan, jutelleet fiksusti ja syöneet lautasensa enemmän tai vähemmän tyhjäksi. Sitä on vaadittu pienestä pitäen ja hehän ovat totelleet.

Joskus on ihmetyttänyt kun (lähinnä ulkomailla) on tultu sanomaan että "teillä on sitten hienosti käyttäytyvät lapset". Ekalla kerralla olin ihan huuli pyöreänä, normaalia käytöstähän tuo....?

Mutta näitä juttuja kun lukee niin ilmeisesti kommentoijilla on enemmänkin kokemuksia kauhukakaroista. Itse ollaan niiltä säästytty.

[/quote]

Just näin. Kaikilla on hyvä mieli ja kiva kokemus. On ilo nähdä kun lapset käyttäytyvät asiallisesti ravintolassa. Ponnistaa vielä pitkälle kun käytöstavat on hanskassa ihan pienestä.

Vierailija
36/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä lapset saavat näkyä mutta ei kuulua!

Vierailija
37/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:26"]

Kävikö niille kukaan sanomassa että häiritsevät vai puhisitteko vaan pöydissänne?

[/quote]Puhistiin pöydissämme. Pikkuvauvaperheen isä kyllä ilmoitti äänekkäiminpien kirkaisujen jälkeen "no huhhuh" "vau" tms. Eli sun mielestä vastuu oli meillä? Koska me, tuntemattomat ihmiset, ei lähdetä ojentamaan tuntemattomia pentuja, on vastuu lasten käytöksestä meillä eikä vanhemmilla? Avaatko ihan selkeästi, mitä se meidän "puhuminen" olisi auttanut? Vihjaatko, ettei vanhemmat ymmärtäneet karjumisen saattavan haitata jotakuta?

Ja ei, ei todellakaan ole provo.

Vierailija
38/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko kyseenalaistaa otsikkoasi? Kyllähän muualtakin tulleet lapset voivat olla yhtä "kamalia."

Vierailija
39/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on henkilö, joka ei tiedä lapsista yhtään mitään. Joku katkera vanhapiika. 

Veikkaa viisivuotiaan istuvan syöttötuolissa ja kirkuvan :D

MInäkin olin viime viikolla ravintolassa syömässä. Viereisessä pöydässä oli n. kolme - ja kuusivuotiaat lapset. Ottivat siikaa, söivät salaattinsa ja puhuivat hillityllä äänellä. Sen sijaan toisessa pyödässä istui dementoitunut vanhus, joka huusi kovaan ääneen, että "nyt tulee pissa vaippaan". 

Huonosti kasvatettu tämä vanhus?

Vierailija
40/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja vaikuttaa vähän sellaiselle että ärsyyntyy helposti aika monestakin asiasta. "Kaikkia vituttaneet kakarat" kuvaa kyllä ihmisen mentaliteettia aika hyvin.