Suomalaislapset ravintolassa, ikävä kyllä totta
Olen aina ajatellut, että suomalaislasten riehuminen ravintolassa/julkisilla paikoilla, joissa pitäisi ottaa huomioon myös muu, on pelkkää hapanta marmatusta. Valitettavasti pääsin itse todistamaan paraatipaikalta, miltä näyttää se, kun lapsia ei kasvateta lainkaan.
Käytiin kesäkuussa syömässä eräässä Helsinkiläisessä ravintolassa. Mulle oli helpotus päästä viettämään vihdoin hyvin ansaittua vapaa-aikaa.
Kiinnitin jo alussa huomiota, että vastapäätä istuvan perheen lapset eivät istuneet paikallaan. Poika hypähteli, juoksi ja käveli penkin päällä, viilkuili penkin yli ja höpötti toisella puolella istuville. Penkki oli loosimallinen, eli kun lapsi hyppi, keikkui toisenkin puolen ruokailijoiden istuinpaikat. Tämä ei kuitenkaan näyttänyt vastapuolta häiritsevän, pikemminkin nauratti. Itse olisin ollut todella kyrpiintynyt.
Parasta oli kuitenkin perheen syöttötuolissa istuneen pikkuprinsessan käytös. Tämä muruliini päästi korviavihlovia kirkaisuja tasaisin väliajoin. Hän söi, puhui ja komminukoi joten iäksi arvelisin about 3-5.
Ruokailemassa ollut pikkuvauvaperhe näytti kaikkein vittuintuneemmalta. Perheen isä huudahti äänekkäästi: "Vau!" kun kakara kirkui.
Arvatkaas miten perheen ihastuttava äitimuori palkitsi jälkikasvunsa käytöksen? "Haluutteks te vielä jäätelöä?" Tyttöä ei luonnollisesti kielletty kirkumasta.
Tuokaa vaan niitä lapsia ravintolaan. Hyvin käyttätyvät lapset ovat kaikkien ilo ja etu. Mutta jos käytös lähtee lapasesta, niin oikeasti, lähtekää pois. Isä vaan maksamaan ja äiti taluttaa lapset pois. Kenelläkään ei ole kivaa kun yksi pilaa muiden ruokahalun.
Kommentit (167)
No mä kerran olin ravintolassa Suomessa, missä vieressä oli ranskaa puhuva perhe. Muksu oli jo koululaisen kokoinen mutta vaelteli ympäriinsä, tuli jopa toisten pöytiin ihan viereen tuijottamaan ja vanhemmat eivät kiinnittäneet mitään huomiota. Osaan vähän ranskaa, tosin en paljon, mutta en erottanut että millään tavalla olisi kielletty. Suunnilleen sama aika siellä oltiin. Tämä vain yksi kokemus, mutta kuitenkin. Ei ikinä ole suomalaislapset tulleet viereen tuijottelemaan ruokiamme, en muista että edes pienemmät.
Itse viimeviikolla huomasin myös ravintolassa syödessä miten aikuiset eivät yhtään osaa hillitä itseänsä. Jopa ravintola työntekijät olivat kovin äänekkäitä ja epäkohteliaita. Mihin tämä maailma on menossa! Kuule ap, ei ne lapset aina ole se paha. Ei aikuisetkaan osaa nykypäivänä käyttäytyä, joten turha niitä lapsia syyttää.
50 lisää että kyllä, ravintolassa näkee usein perheitä, joissa pienetkin lapset istuvat normaalisti paikoillaan, porukat syövät ja sitten lähtevät pois kun ovat maksaneet, ehkä osa lapsista juttelee kovaan ääneen, mutta siinä kaikki. Kiukuttelijoita on joskus mutta suurin osa ei ole. Itsellä ei ole enää pieniä lapsia, joten tämä ihan ulkopuolisen silmin.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:56"]
mammat heti alapeukuttamassa :D Olis kiva kuulla asiallinen selitys, miksi teistä on ok antaa muiden ruokailijoiden kärsiä sinun lapsesi kustannuksella?
Mikä siinä on niin väärin ehdottaa, että lähtee pois jos ei kykene käyttäytymään?
[/quote]
No hohhoijaa. Kuvitteletko, että joku jonkun mieleltään sairaan vanhanpiian kehotuksista pois lähtisi?
En todellakaan lähtisi, jos lapseni on kurotellut vähän toiselle puolelle pöytää ja jollain lapsella on vähän kovempi ääni. Näinhän tämä tod. näk. on ollut.
Mikä siinä on, että käyn pari kertaa viikossa ravintolassa jo kolmatta kymmenettä vuotta ja enpä ole häiriintynyt.
Jokin asennevamma näillä ainaisilla valittajilla. korvien välissä. En ole huomannut mitään eroa ulkomaihin nähden. Työmatkoilla käyn paljonkin.
[/quote]
Et tietenkään lähtisi. Sehän vaatisi muiden huomioimista, lasten kasvattamista ja sivistystä.
Nyt niistä vaginasta puserretuista egonjatkeista tehdään samanlaisia kuin äityli. Ja äitylissähän on mistä ottaa mallia. ;) Ja tää oli jo sun toinen viesti, luovuit siis tarinasta vaippaan pissaavasta vanhuksesta?
Huomaatteko, miten vihaisia suomalaiset äidit ovat, kun heitä pyydetään kasvattamaan kakaroitaan?
[/quote]
Nyt en ymmärrä? Olisiko minun pitänyt toistaa juttu? Yleensä täysipäinen ihminen ihan kertalukemalla tajuaa jutun juonen.
Mutta sinulle vielä: Olimme ravintola Lehtovaarassa ja dementoitunut, iäkäs ihminen raportoi ruumiintoiminnoistaan edellä kerrotulla tavalla.
MUTTA ei se minua häirinnyt. Toin vain esiin, että kaikkea maailmaan mahtuu ja minun puolestani saa mahtuakin.
Sinulle suosittelen vihanhallintakurssia!
50+52 lisää, että hirvein paikka ikinä on joutua jonkun 10-hengen tai isommankin naisporukan kanssa viereiseen pöytään. Hirveää selittämistä, työasioita puhutaan isoon ääneen niinkuin kaikkia koko ravintolassa muka kiinnostaisi, järkyttäviä huutonaurukohtauksia. Ne akkaporukoiden huutonaurukohtaukset on sellaisia, että mieluummin kuuntelisin 10 pikkuvauvan huutoa.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:54"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:35"]
Aloittaja on henkilö, joka ei tiedä lapsista yhtään mitään. Joku katkera vanhapiika.
Veikkaa viisivuotiaan istuvan syöttötuolissa ja kirkuvan :D
MInäkin olin viime viikolla ravintolassa syömässä. Viereisessä pöydässä oli n. kolme - ja kuusivuotiaat lapset. Ottivat siikaa, söivät salaattinsa ja puhuivat hillityllä äänellä. Sen sijaan toisessa pyödässä istui dementoitunut vanhus, joka huusi kovaan ääneen, että "nyt tulee pissa vaippaan".
Huonosti kasvatettu tämä vanhus?
[/quote]
Huhhuh. Nyt vedit kyllä pohjat. Dementoituneet vanhukset ovat sairaita. Ymmärrätkö sä edes eroa, vai sulattiko Ulla-Yeminan raskaus aivosi? Vanhuksilla on muutenkin mun mielestä paljon duurempi oikeus tehdä mitä lystää, varsinkin tämän päivän vanhuksilla. Kun on Suomi rakennettu hyvinvointivaltioksi tyhjästä, saat tehä mitä lystäät. Sen sijaan elämänsä alussa olevat mukulat, joiden pitää vielä olla n.40 vuotta työelämässä PITÄÄ oppia kunnioittamaan toisia. Vanhukset ovat täysin eri asia kuin kakarat. Ikävää ettet sä amismutsi sitä ymmärrä.
Toiseksi, olen 21v ja seurustelen. Naurattaa kylläkin se, että luulet naimattomuuden tai varsinkaan lapsettomuuden katkeroittsvan ihmisiä tai olevan vahingollisia. Esim.sinä olet erinomainen esimerkki, miten lapset eivät tuo onnea tai sivistystä.
Kolmanneksi, valehtelet. Keksit säälittävästi tarinasi osoittaaksesi kuinka vanhuksetkin "ovat haitaksi." Kerrohan, mistä tiedät lasten ottaneen siikaa? Mistä tiedät vanhuksen olleen dementoitunut? Kerroppas sen sun ravintolasi nimi ;)
[/quote]
Ravintola Lehtovaara Helsingin Töölössä Ja vanhuksen jutut olivat täysin höpertyneitä kaikin puolin, joten ajattelin, että dementoitunut.
Aika pieleen tuo "amis". Yliopistosta valmistunut olen. Fiksumpi huomaa sanankäytöstä.
[/quote]
Olet valmistunut yliopistosta, mutta luulet "vanhanpiian" olevan lyömäase tai haukkumasa?? Vuonna 2015? Olet valmistunut yliopistosta, muttet osaa tehdä eroa dementiaa sairastavan ja täysin terveen lapsen käytöksen suhteen? Olet valmistunut yliopistosta ja mielestäsi akateemisuutesi huokuu tekstistäsi, mutta käytät sanaa "höpertynyt"?
Mitä hittoa?
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:02"]
Itse viimeviikolla huomasin myös ravintolassa syödessä miten aikuiset eivät yhtään osaa hillitä itseänsä. Jopa ravintola työntekijät olivat kovin äänekkäitä ja epäkohteliaita. Mihin tämä maailma on menossa! Kuule ap, ei ne lapset aina ole se paha. Ei aikuisetkaan osaa nykypäivänä käyttäytyä, joten turha niitä lapsia syyttää.
[/quote]
No haloo!! Huhhuh idiootti :D Ei tietenkään osaa, mistä sä luulet et noita wtlapsosia kasvatetaan jos ei yhtä sivistymättömiltä vanhemmilta?
Ja tää saattaa järkyttää sua, yllättää sut, mutta... Arvaas mitä. Niistä sikailevista lapsista tulee sikailevia AIKUSIA! Tadaa! Järkytyitkö?
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:05"]
mammat heti alapeukuttamassa :D Olis kiva kuulla asiallinen selitys, miksi teistä on ok antaa muiden ruokailijoiden kärsiä sinun lapsesi kustannuksella?
Mikä siinä on niin väärin ehdottaa, että lähtee pois jos ei kykene käyttäytymään?
[/quote]
No hohhoijaa. Kuvitteletko, että joku jonkun mieleltään sairaan vanhanpiian kehotuksista pois lähtisi?
En todellakaan lähtisi, jos lapseni on kurotellut vähän toiselle puolelle pöytää ja jollain lapsella on vähän kovempi ääni. Näinhän tämä tod. näk. on ollut.
Mikä siinä on, että käyn pari kertaa viikossa ravintolassa jo kolmatta kymmenettä vuotta ja enpä ole häiriintynyt.
Jokin asennevamma näillä ainaisilla valittajilla. korvien välissä. En ole huomannut mitään eroa ulkomaihin nähden. Työmatkoilla käyn paljonkin.
[/quote]
Et tietenkään lähtisi. Sehän vaatisi muiden huomioimista, lasten kasvattamista ja sivistystä.
Nyt niistä vaginasta puserretuista egonjatkeista tehdään samanlaisia kuin äityli. Ja äitylissähän on mistä ottaa mallia. ;) Ja tää oli jo sun toinen viesti, luovuit siis tarinasta vaippaan pissaavasta vanhuksesta?
Huomaatteko, miten vihaisia suomalaiset äidit ovat, kun heitä pyydetään kasvattamaan kakaroitaan?
[/quote]
Nyt en ymmärrä? Olisiko minun pitänyt toistaa juttu? Yleensä täysipäinen ihminen ihan kertalukemalla tajuaa jutun juonen.
Mutta sinulle vielä: Olimme ravintola Lehtovaarassa ja dementoitunut, iäkäs ihminen raportoi ruumiintoiminnoistaan edellä kerrotulla tavalla.
MUTTA ei se minua häirinnyt. Toin vain esiin, että kaikkea maailmaan mahtuu ja minun puolestani saa mahtuakin.
[/quote]
WHAAT?? Lihavoi mulle se kohta, missä pyydän sua "toistamaan jutun" :,DD Sullahan on oikeesti sulanut aivot raskauden aikana!
Olet valmistunut yliopistosta, ja käytät lausetta "mieleltään sairas vanhapiika" :DD Vittu sä oot tyhmä! Mua oikeesti naurattaa :DD
70-luvulla kun ei vielä ollut pikaruokaloita kävimme vanhempiemme kanssa ulkona syömässä. Opimme silloin että ruokaa pitää odottaa kärsivällisesti ja aterioida hillitysti. Jos oli joku lapsinurkkaus jossain, me emme sinne saaneet mennä vaan istuimme kiltisti pöydässä odottamassa ruokaa.
Samoin olen kasvattanut omat lapseni. Pöydästä ei nousta eikä kesken aterian mennä leikkimään kun ravintolassa käydään. Minusta leikkipaikat ovat turhia. Lapset kannattaa viedä ravintolaan vasta kun he osaavat käyttäytyä.
En käsitä sitä miten nykylapset juoksevat, huutavat ja häiritsevät sekä ravintoloissa että kaupoissa. Minne on kadonnut kuri?
Tiedättekö, ne häirikköperheet eivät tajua olevansa häirikköperheitä. Heistä lasten kuuluu käyttäytyä noin, he ovat suloisia ja ihania ja heitä voidaan vieläpä kuvata kameralla, kun sotkevat ruokansa pitkin naamaa tai uskaltavat kiipeillä loosien välistä vuorikiipeilyä.
Minä tunnustan heti, että omat lapseni eivät olleet ravintolakelpoisia 1,5-3-vuotiaina. Eivät he äidinmaidossa olleet saaneet mitään ravintolakoulutusta ja siellä ravintolassa oli pakko opettaa mutta toisaalta siinä sitten meni omakin ruokahetki pilalle. Eivät onneksi kiljuneet tai rääkyneet mutta pyörivät paikoillaan ja kiemurtelivat ja valittivat, että saako jo mennä ja erityisesti pienempi yritti karata pöydästä, jos ei ollut syöttötuolia. Sovimme miehen kanssa tuolloin, että hän nopeampana syöjänä söi sillloin, kun minä autoin lapsia ja pilkoin heille ruokia ja sitten kun lapset olivat syöneet, oli mieskin usein syönyt ja saattoi sitten lähteä lasten kanssa pihalle, jos käytös oli levotonta (niin kuin se lähes aina oli tuossa ikähaarukassa). Eihän se mitään nautintoa meille aikuisille ollut. Mies joutui hotkimaan ruokansa, minä taas söin omani aina jäähtyneenä ja yksin. Käytiinkin sitten syömässä ravintoloissa vain silloin kun oli pakko (lomamatkoilla).
Mutta kummasti ne lapset onneksi kasvavat ja oppivat. 3-vuotias jaksaa jo vähän enemmän, hän ymmärtää kieltoja ja häneltä voi vaatia ruokarauhaa ja paikallaan istumista. Nyt kun meillä on 7v ja 5v, niin syömiset sujuvat jo aivan hyvin. Edelleenkään ne lapset eivät ole täydellisiä. Epäilen, että näiden täydellisten lasten vanhemmat eivät näe eivätkä kuule lastensa mokia. Ainakin minä joudun lapsiani komentamaan ja muistuttamaan, miten kuuluukaan käyttäytyä. En aina mutta aina silloin tällöin.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:06"]
Aloittaja on henkilö, joka ei tiedä lapsista yhtään mitään. Joku katkera vanhapiika.
MInäkin olin viime viikolla ravintolassa syömässä. Viereisessä pöydässä oli n. kolme - ja kuusivuotiaat lapset. Ottivat siikaa, söivät salaattinsa ja puhuivat hillityllä äänellä. Sen sijaan toisessa pyödässä istui dementoitunut vanhus, joka huusi kovaan ääneen, että "nyt tulee pissa vaippaan".
[/quote]
Huhhuh. Nyt vedit kyllä pohjat. Dementoituneet vanhukset ovat sairaita. Ymmärrätkö sä edes eroa, vai sulattiko Ulla-Yeminan raskaus aivosi? Vanhuksilla on muutenkin mun mielestä paljon duurempi oikeus tehdä mitä lystää, varsinkin tämän päivän vanhuksilla. Kun on Suomi rakennettu hyvinvointivaltioksi tyhjästä, saat tehä mitä lystäät. Sen sijaan elämänsä alussa olevat mukulat, joiden pitää vielä olla n.40 vuotta työelämässä PITÄÄ oppia kunnioittamaan toisia. Vanhukset ovat täysin eri asia kuin kakarat. Ikävää ettet sä amismutsi sitä ymmärrä.
Toiseksi, olen 21v ja seurustelen. Naurattaa kylläkin se, että luulet naimattomuuden tai varsinkaan lapsettomuuden katkeroittsvan ihmisiä tai olevan vahingollisia. Esim.sinä olet erinomainen esimerkki, miten lapset eivät tuo onnea tai sivistystä.
Kolmanneksi, valehtelet. Keksit säälittävästi tarinasi osoittaaksesi kuinka vanhuksetkin "ovat haitaksi." Kerrohan, mistä tiedät lasten ottaneen siikaa? Mistä tiedät vanhuksen olleen dementoitunut? Kerroppas sen sun ravintolasi nimi ;)
[/quote]
Ravintola Lehtovaara Helsingin Töölössä Ja vanhuksen jutut olivat täysin höpertyneitä kaikin puolin, joten ajattelin, että dementoitunut.
Aika pieleen tuo "amis". Yliopistosta valmistunut olen. Fiksumpi huomaa sanankäytöstä.
[/quote]
Olet valmistunut yliopistosta, mutta luulet "vanhanpiian" olevan lyömäase tai haukkumasa?? Vuonna 2015? Olet valmistunut yliopistosta, muttet osaa tehdä eroa dementiaa sairastavan ja täysin terveen lapsen käytöksen suhteen? Olet valmistunut yliopistosta ja mielestäsi akateemisuutesi huokuu tekstistäsi, mutta käytät sanaa "höpertynyt"?
Mitä hittoa?
[/quote]
Sinulla lienee akateemisuudesta jokin kummallinen ideaalikuva?
Käytän aivan kansanomaisia sanoja ja minulla on täysin samat tunteet kuin muillakin. Yliopisto opinahjona tuskin juurikaan muuttaa ajattelua muutoin kuin tieteellisen argumentoinnin tasolla.
Käyn usein ulkona syömässä erilaisissa ravintoloissa enkä kyllä muista että koskaan olisi lapset oikeasti häirinneet muiden ruokailua. Ääntä toki joskus lähtee ja vähän ehkä juoksennellaan mutta eipä juuri muuta. Muistan kyllä joskus että takana istuva lapsi potki tuolin selkänojaan josta sitten lapselle ja vanhemmilleen ystävällisesti sanoinkin ja se loppui siihen. Ikävä että aloittajalla on tällainen kokemus, mutta aavistuksen liioitellulta tuo suhtautumisesi vaikuttaa.
Olen myös tehnyt saman huomion kuin joku muukin, että pienten vauvojen vanhemmat usein tuntuvat paheksuvan eniten muiden isompien lasten "riehumista". Ehkä siinä vaiheessa ajatellaan että omat lapset ei sitten varmasti tuolla lailla käyttäydy :)
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:08"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:02"]
[/quote]
No haloo!! Huhhuh idiootti :D Ei tietenkään osaa, mistä sä luulet et noita wtlapsosia kasvatetaan jos ei yhtä sivistymättömiltä vanhemmilta?
Ja tää saattaa järkyttää sua, yllättää sut, mutta... Arvaas mitä. Niistä sikailevista lapsista tulee sikailevia AIKUSIA! Tadaa! Järkytyitkö?
[/quote]
Hah. Voi pientä kullanmurua, ilmeisesti sinua ei ole opetettu käyttäytymään, olet ollut pienen pieni possu joka on riehunut paikassa kun paikassa ja äitisi ei ole välittänyt eikä torunut. Sinusta on tullut sen takia sikaileva aikuinen!
No useimmin ravintoloissa ja muualla on hyväkäytöksisiä lapsiperheitä. Siedän aika pitkälle lapsien ääniä ja ramppaamisia. En siedä sitä, että tuolia potkitaan tai niin kuin viimeksi lentokoneessa takana olleessa rivissä yksi tenava käytti pöytää rumpuna. Koko meidän penkkirivi tärisi samaan tahtiin. Perhe näytti ihan normaalilta ei miltään öykkäriperheeltä. En tiedä miksi äiti ei kieltänyt (isä istui eri rivillä). Pieni mulkaisu penkkien välistä ja tyttönen tajusi heti lopettaa. Ajattelin, että tyttö oli vanhempaansa fiksumpi. Mutta kaiken sen muun penkin tönimisen ja pöydän kanssa temppuilemisen siedin. Se oli kuitenkin normaalia eikä tahallista. Ajattelin, että se mulkaisu oli kohteliaampi kuin kurkottaa selkänojan yli sanomaan jotain äidille ja lapselle. Se tyttö ei rummuttanut minun takana ja silti selkänoja tärisi.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:11"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:05"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
WHAAT?? Lihavoi mulle se kohta, missä pyydän sua "toistamaan jutun" :,DD Sullahan on oikeesti sulanut aivot raskauden aikana!
Olet valmistunut yliopistosta, ja käytät lausetta "mieleltään sairas vanhapiika" :DD Vittu sä oot tyhmä! Mua oikeesti naurattaa :DD
[/quote]
Tarkoitan kohtaa, jossa epäilet, että luovuin jutusta vanhuksesta.
Mutta oletko nyt ihan kuosissa? En nyt välttämättä jatka tällaisten teinimäisten hymiöiden kera keskustelua. Hyvin aggressiivinen ote sinulla, mutta jonnekin sitä turhautumistaan ehkä pitää purkaa.
Olen hyvä kohde, en provosoidu kaltaisistasi tipan tippaa.
Täysin normaalia käytöstä. Ap sen sijaan vaikuttaa nirppanokkaiselta ihmiseltä.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:59"]
Meillä on melko kärsimättömät lapset. Paljon ollaan syöty ravintoloissa, eikä se silti tahdo sujua kuin esikoiselta.
Mutta me ei mennä ravintoloihin kuin "pakon edessä" eli reissun päällä, mutta liikutaan ja reissataan melko paljon.
Mä vaan mietin, että miten meidän pitäisi toimia, jos lapset tosiaan käyttäytyy huonosti, eikä saada heitä millään aisoihin. Kahden lapsista on ihan pakko syödä tasaisin väliajoin, joten jos lähdemme pois ennen kuin olemme ehtineet syödä, niin meidän täytyy mennä yrittämään seuraavaan kuppilaan. Ja meillä ei kyllä ole niin paljoa ylimääräistä, että maksaisimme samasta lounaasta useampaan kuppilaan, jos jossain onnistuisi täysin hiiskumatta se aterian syöminen.
Ai niin, mutta voihan se maksamaan jäänyt vanhempi pyytää pahvilaatikoihin ruuat ja syödään sitten ahtaassa auton penkissä.
Pisti muuten silmään tässä tekstissä, että ap:n mukaan vielä häntä enemmän olivat vittuuntuneita pienen vauvan vanhemmat. Jep, mäkin olen huomannut, että melko usein pikkuvauvan vanhemmat ovat vielä suvaitsemattomampia kuin lapsettomat. Kun heillä on se pikkuprinssi tai -prinsessa, joka on niin hyvin kasvatettu, että nyt jo 3 kk iässä osaa ravintolassa nukkua hyvin koko ruokailun ajan. Ja 1-2 -vuotiaat taaperot "huonolla käytöksellään" ja horjuvalla liikkumisellaan ovat suorastaan pelottavia ihmiskunnan vihollisia.
[/quote]
Siis mitä? Uhriudut ja heittäydyt marttyyriksi, koska et ole kyennyt kasvattamaan lapsiasi ja nyt saat korjata käytöksesi hedelmiä?
Mitäpä jos lähtisit hakemaan vaikka apua ongelmaasi? Selkeästi et osaa etkä pysty, niin hanki ammattiapua joka osaa ja pystyy. Mitä ihmettä toi sun voivottelu oikeen on? Miksi käyttäydyt niinkuin lapsiesi käytös olisi automaattinen ja väistämätön asia, jonka alkujuurta ei pysty korjaamaan vaan pitää sen käskemisen sijaan aloittaa ihme pelleilly, että lapset saisivat syötyä?
Anna mä arvaan, olet vanhempi joka ei "usko liian kovaan kuriin." Lapsia on kasvatettu halittelemalla ja pusuilla, jäähyt ja kieltäminen on pannassa, koska niistä tulee traumoja, puhumattakaan oikeista rangaistuksista. Lapsia kehutaan ylettömästi ja ilman syytä, heitä hyysätään ja annettaan periksi kaikesta, ja vaikka ne sitten sikailisivatkin siellä ravintolassa, tilaa teidänkin perhe jätskiä jälkkäriksi?
Onnea, kasvatat narsistisia koulukiusaajia.
Suomessa suvaitaan ennemmin humalaisten örvellystä kuin lasten luonnollisia ääniä. Onneksi asun Italiassa.
Unohtuu vaan helposti ne kerrat kun ravintolassa asioivan perheen lapset käyttäytyvät hyvin ja ovat pääasiassa hiljaa. Ja ihan siksi ettei heihin tule silloin kiinnittäneeksi mitään huomiota.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ohho! Mistä tiedekunnasta, mikä pääaine, mikä sivuaine? ;)