Miehen nirso lapsi
Miehen kaksi lasta tulee taas viikonlopulsi meille. Miten "ihanaa" taas miettiä viikonlopun ruokakuvioita, kun toinen näistä, 8v tyttö, ei suostu syömään mitään. Asiasta on puhuttu ja jauhettu eikä se miksikään muutu, joten olen päättänyt että tämän neidin nirsoiluthan ei meidän ruokailuihin vaikuta. 12v isoveljensä syö aivan kaikkea hyvällä ruokahalulla, ja suoraan sanoen vituttaa jos 1v lapsenme alkaa ottaa tästä nirsoilijasta mallia. En ala syömään makaronia ja ketsuppia ja juomaan vain omenamehua koska tyttö ei syö muuta. Särkkii ja ronkkii kaiken ruuan, ja tulee keittiöön stalkkaamaan mitä ruokaan laitetaan. Salaatista tiputtelee "vahingossa" kaikki epämieluisat pois, eli kaiken muun paitsi yhden salaatinpalan. Tänään syödään sushia, huomenna lounaaksi poronkäristystä, illalla tacoja ja sunnuntaina lounaaksi avovado-chilipastaa. Leiväksi aikeina leipoa itse basilika-aurinkokuivattutomaatti -sämpylöitä, ja niitäkään tyttö ei syö kun pienet tomaatinpalat epäilyttää. Ei siis edes suostu maistamaan. Asia ottaa niin päähän, että ostin kaupasta mitä huvittaa, enkä tippaakaan miettinyt syökö lapsi niitä. Opettakaa ne lapsenne syömään muutakin kuin ketsuppia. Prkl.
Kommentit (119)
Herkkä makuaisti my ass. Sitä syödään mitä tekijä on laittanu eikä oo nokassa koputtamista -hirviöuusiomamma
Mun mielestä on hyvä, että ko viikonloppuna tehdään muitakin ruokia kuin vain nirsolle passaavia, mutta ei tuo ole hyvä, että koko viikonlopun ruuista ei löydy mitään syötävää hänelle. Pientä pelisilmää. Terkuin nirson ja tavallisen lapsen äiti
Tässä on aloittajalla aivan muut intressit takana kuin lapsen syömättömyys. Miten on niin vaikeata yhtenä viikonloppuna tehdä ruokia joista kaikki pitää. Näin muodostuisi hauska viikonloppu ja miehelle jota rakastat (toivottavasti) mukava olo lastensa kanssa.
Jos haluat kettuilla lasten äidille, paras piikki olisi tulla lasten kanssa oikein hyvin toimeen ja olla rakastettava isän uusi vaimo, jota lapset kilvan kehuvat äidilleen.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 16:18"]
Meillä miehen tyttöystävä tekee tuota samaa
[/quote]
Olisko sulla jäänyt teidän ero jotenkin käsittelemättä? ;)
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:01"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 15:47"]
Kaverin 7v on samanlainen. Vain nuudelit ja kalapuikot kelpaa. En tajua
[/quote]
Meillä tyttö on myös tuollainen, käytännössä nuudelit, kalapuikot ekä makaroni ovat ainoita jotka menevät alas. Onneksi ollaan saatu syömään myös raejuustoa ja joitain hedelmiä. Isoveli syö kaiken mitä eteen laittaa joten mistään "opettamisesta" ei ole kyse.
Minua ei riso se, että saa aina vääntää syömisestä vaan olen vain huolissani terveydestä.
[/quote]
Joillain lapsilla on ns. aistiyliherkkyyttä,eli yliherkkä makuaisti. Samoin kuin joillain aistiyliherkkyyttä tuntoaistissa. Puseron pesulappu saattaa tuntua, kuin raapisi raastinraudalla ihoa. Makuaistin yliherkkyys tuntuu yhtä pahalta.
Siksi en ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka pakottaa lasta syömään ja oksentamaan ja uudelleen syömään, kun näin on tapana ja se on pakko syödä, kun minä sanon. Kuka hyväksyisi sen, että ihoa hinkataan raastinraudalla ja sanotaan, että sun on pakko kestää, koska näin on ollut aina tapana ja minä sanon.
syöminen on vain syömistä. En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, joille ruoka herättää niin suuria tunteita, että lapsen huono syöminen aiheuttaa raivoreaktioita.
[/quote]
Ei sillä pakottamisella mitään tulosta saa, sillä aiheutetaan vain traumoja. Ollaan kehotettu ainakin maistamaan vähän, eihän sitä tiedä vaikka tykkäisikin ruuasta. Päiväkodistakin tulee koko ajan noottia kun tyttö ei välttämättä syö koko päivän aikana kuin yhden omenan. Joo, tiedetään mutta en voi edelleenkään pakkosyöttää lasta.
Huonosta ruokavaliosta huolimatta tyttö on tosi pirteä ja energinen. Kasvukäyrissä menee hieman keskiarvoa alempana mutta sehän nyt voi johtua ihan geeneistäkin, kuka tietää. Hemoglobiiniä seurataan säännöllisesti ja meillä on myös vitamiinipillerit käytössä että saa aivan varmasti tarpeeksi tarvittavia vitamiineja.
Valtataistelua en tästä tee, eikä ruuasta olla tehty mitään suurta numeroa. Ruokaa tarjotaan ruoka-aikana ja jos se ei kelpaa, ollaan ilman. Neuvolasta tosin sanottiin että kun tätäkin tilannetta on jatkunut jo aika pitkään, olisi syytä antaa lapselle vaikka se omena jos lämmin ruoka ei mene alas koska tosiaan se kasvu vaaraantuu.
Aloittaja nyt vain on veemäinen tyyppi.
Ap lähinnä toivon että omasta lapsestasi tulee samalainen kuin tämä 8 v. Lapset ovat erilaisia, kuten huomaat isoveljen ja pikkusiskon erilaisuudesta, jos vähän viitsit sitä päätäsi käyttää.
Lapsi todennköisesti jo aistii ja tai suorastaan näkee asenteesi, ei ole hänen vikansa että äitipuoli ei näe kuin oman napansa ja omat tapansa toimia, ei se lapsi ilkeyttään niitä ruokia välttele.
Huomaa niin että suomessa lapsille syötetään vain nakkeja ja ranskalaisia. Meillä ei niitä syödä. Ja mihinkään aistiyliherkkyyteen en usko muutenkaan, saati sitten makuaistiherkkyyteen. Jos tyttö valittaa ettei tykkää tomaatista, mutta syö ketsuppia, ei mene mun järkeen. Ja todella, meillä syödään tälläistä ruokaa ihan normaalisti ja arkena. Ja turha väittää että omasta lapsestani tulisi nirso geenien takia, kyllä tuollainen pikkulapsi oppii "en tykkää, en syö" jutut ihan matkimalla. Ja meillä ei sellaista en tykkää meininkiä suvaita ennenkuin on maistanut, ja silloinkin 8v lapsen pitää pystyä syömään edes vähän, vaikka inhokkia olisikin. Pitäähän niiden koulussakin syödä.
Mun oma lapsi on tuollainen ja olen sanonut hänelle, että hänen asenteellaan voi elämä olla kurjaa. On ollut kaikkiruokainen ennen, mutta yhtäkkiä on kaikki muu ihan kamalaa, paitsi jauheliha/nakki/peruna/porkkana.
Ja taas tehdään asiasta RUOKA, näin suuri asia. Ihminen syö elääksee ei elä syödäksee ja nirsoja sekä nöitä herkkiä löytyy myös aikuisista. Siinä sitten nämä suuren numeron tekevät kitisee ja valittaa kun jotkut on vaan niin hirveen nirsoja ettei edes perunoita syö.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 15:30"]
Miehen kaksi lasta tulee taas viikonlopulsi meille. Miten "ihanaa" taas miettiä viikonlopun ruokakuvioita, kun toinen näistä, 8v tyttö, ei suostu syömään mitään. Asiasta on puhuttu ja jauhettu eikä se miksikään muutu, joten olen päättänyt että tämän neidin nirsoiluthan ei meidän ruokailuihin vaikuta. 12v isoveljensä syö aivan kaikkea hyvällä ruokahalulla, ja suoraan sanoen vituttaa jos 1v lapsenme alkaa ottaa tästä nirsoilijasta mallia. En ala syömään makaronia ja ketsuppia ja juomaan vain omenamehua koska tyttö ei syö muuta. Särkkii ja ronkkii kaiken ruuan, ja tulee keittiöön stalkkaamaan mitä ruokaan laitetaan. Salaatista tiputtelee "vahingossa" kaikki epämieluisat pois, eli kaiken muun paitsi yhden salaatinpalan. Tänään syödään sushia, huomenna lounaaksi poronkäristystä, illalla tacoja ja sunnuntaina lounaaksi avovado-chilipastaa. Leiväksi aikeina leipoa itse basilika-aurinkokuivattutomaatti -sämpylöitä, ja niitäkään tyttö ei syö kun pienet tomaatinpalat epäilyttää. Ei siis edes suostu maistamaan. Asia ottaa niin päähän, että ostin kaupasta mitä huvittaa, enkä tippaakaan miettinyt syökö lapsi niitä. Opettakaa ne lapsenne syömään muutakin kuin ketsuppia. Prkl.
[/quote]
Ap, sinä olet ilkeä. Anna tytön syödä tai olla syömättä, äläkä tee asiasta noin isoa. Kyllä tyttö oppii syömään, tuollainen nirsoilu on todella tyypillistä tuon ikäisille. Kai nyt jotain ruokaa voitte hommata mitä tyttö syö.
Terv. toinen äiti-puoli, jolla myös erittäin nirso 10-vuotias miehen aiemmasta avioliitosta oleva tyttö.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:05"]Minäkin luulin alkuun, että olemme tehneet esikoisen kanssa jotain väärin kun on niin nirso, mutta kun saimme suursyömäri-kuopuksemme niin tajusimme, että vika ei ole meissä vanhemmissa. Meillä ei mennä esikoisen ehdoilla vaan hän syö mitä syö tarjolla olevasta ruoasta. Pyhällä hengellä tuo tuntuu välillä kasvavan, mutta ainakin kasvaa, pääasia. Olen kuulemma ollut itsekkin tosi huono syömään lapsena ja mies taas kuopuksemme kaltainen suursyömäri, eli "sukuvika". Nykyään syön mitä vaan. Ei kannata tehdä numeroa nirsoilusta, se vain pahentaa lapsen "ruokakammoa" ja aiheuttaa kaikille pahan mielen.
[/quote]
Jos samassa perheessä on kaksi erilailla syömishäiriöistä lasta, kyseessä on todennäköisesti vakavia ongelmia perheessä, se että lapset oireilevat rankasti tuskin on sukuvika, toivottavasti terkkari edes tekee lasun
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 15:30"]
[/quote]
Tuo sun kannattaa ehkä sanoa sille miehellesi, sen lapsiahan ne on :) Tosin sähän alat nyt huutaa että miehen exä se on vastuussa niiden kasvattamisesta. Kumma muuten kun se on sen toisen pystynyt kasvattamaan kaikkiruokaiseksi, toista ei sitten vissiin kasvattanut lainkaan :)
Käy tyttöä sääliksi - varmasti aivan hirveitä nuo ruokailutilanteet ap:n kanssa, joka kyttää ja ilkeilee. Henkistä väkivaltaa tuollainen.
Minä 37v en voisi syödä tuota chilipastaa enkä sushia. Chili on ihan myrkkyä en ole allerginen mutten voi vaan syödä tulisia ruokia, se käy ihan kipeää suuhun, nenään ja silmiin. Graavikalaa kyllä syön mutta wasabi sama efekti kuin chilin kanssa.
Korostaisin tässä isän vastuuta. Jos sä nyt jo passaat siellä hänen lapsiaan 1v hoidettavanasi niin mikään ei tuu koskaan muuttumaan. Lapset alkaa vaan inhoamaan sinua. Sinun tehtäväsi ei ole kasvattaa niitä miehesi mukuloita vaan olla turvallinen ei vittumainen AIKUINEN. Jätä suosiolla tuo ruokavittuilu pois.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:31"]
Huomaa niin että suomessa lapsille syötetään vain nakkeja ja ranskalaisia. Meillä ei niitä syödä. Ja mihinkään aistiyliherkkyyteen en usko muutenkaan, saati sitten makuaistiherkkyyteen. Jos tyttö valittaa ettei tykkää tomaatista, mutta syö ketsuppia, ei mene mun järkeen. Ja todella, meillä syödään tälläistä ruokaa ihan normaalisti ja arkena. Ja turha väittää että omasta lapsestani tulisi nirso geenien takia, kyllä tuollainen pikkulapsi oppii "en tykkää, en syö" jutut ihan matkimalla. Ja meillä ei sellaista en tykkää meininkiä suvaita ennenkuin on maistanut, ja silloinkin 8v lapsen pitää pystyä syömään edes vähän, vaikka inhokkia olisikin. Pitäähän niiden koulussakin syödä.
[/quote]
Maistuuko ketsuppi ja tomaatti sinusta samoilta, minusta ei.
Miten se isoveli sitten syö muutakin kuin nakkeja ja ranskalaisia?
Meillä lapsi tykkää tavallisen makuisesta ruoasta eli ripaus suolaa on riittävä mauste, yrtit eivät maistu. Syö kalaa ja lihaa ja perunoita ihan ok. Myös riisi ja pasta maistuvat.
Matkoilla on ongelmia kun lastenannokset ovat einestyyppisiä nakkeja ja ranskiksia, jotka taas eivät lapselle maistu. Kuten ei eineslihapullatkaan. Silti syö koulussa ihan ok, paitsi hernekeitto tökkii.
Todennäköisesti meidän lapsella olisi ap:n luona vaikeaa rosmariinisämpylät tuskin menisivät alas.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:31"]Huomaa niin että suomessa lapsille syötetään vain nakkeja ja ranskalaisia. Meillä ei niitä syödä. Ja mihinkään aistiyliherkkyyteen en usko muutenkaan, saati sitten makuaistiherkkyyteen. Jos tyttö valittaa ettei tykkää tomaatista, mutta syö ketsuppia, ei mene mun järkeen. Ja todella, meillä syödään tälläistä ruokaa ihan normaalisti ja arkena. Ja turha väittää että omasta lapsestani tulisi nirso geenien takia, kyllä tuollainen pikkulapsi oppii "en tykkää, en syö" jutut ihan matkimalla. Ja meillä ei sellaista en tykkää meininkiä suvaita ennenkuin on maistanut, ja silloinkin 8v lapsen pitää pystyä syömään edes vähän, vaikka inhokkia olisikin. Pitäähän niiden koulussakin syödä.
[/quote]
Mulla on tuota herkkyyttä, eli oksennus tosiaan nousee tietyistä koostumuksista. oli kuitenkin onni että sain vähän paremman äidin ja en joutunut oksennustani syömään tai joutunut raivon alle asiasta jolle en mitään mahda edelleenkään... Ikävä vaiva tämä on mutta sen mukaan on elettävä. Saan vieläkin kuulla aikuisten ihmisten suusta kuinka olen vain nirso. :) Ei se minua loukkaa enää, itsehän elämääni elän ja muut omaansa, mitä se kenellekään kuuluu toisten syömiset. Oma lapseni ei onneksi tätä perinyt, nyt on kausi kun ei muka mikään maistu mutta on syönyt ennen kyllä ihan kaikkea, ohi se menee kun ei numeroa tee ja kyllähän tuo syö kun nälkä tulee niin sitä mitä tarjolla on, tai ainakin osan siitä.. Mutta siis, tiedän näitä muuten vaan nirsoja ja tiedän kyllä herkkyydestäki eikä kaikkii lapsiin voi ihan samaa toimintatapaa käyttää jos se ei vaa toimi, yksilöitä hekin ovat.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:41"]
Käy tyttöä sääliksi - varmasti aivan hirveitä nuo ruokailutilanteet ap:n kanssa, joka kyttää ja ilkeilee. Henkistä väkivaltaa tuollainen.
[/quote]
samaa mieltä. Valtataistelu käynnissä. Ap, sinun tulisi olla se järkevä aikuinen, älä kosta vihaasi tytölle.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 15:52"] Harmi, että sinulla ei ollut mitään ymmärrystä siitä, että lapset maistavat erilaiset maut paljon aikuisia vahvempina. Lisäksi on ihan tutkittu juttu, että lapset syövät mielellään selkeitä asioita eli ei sekoitettua salaattia vaan aineosat erillisinä. Tuo leivän leipominen menee minusta jo yksioikoisesti vittuilun puolelle eli siinä aikuinen äiti-ihminen ällittelee pienelle lapselle oikein tosissaan.
Mutta tee ihmeessä niin kuin haluat, miehen lapsia on aina kiva kiusata ja röykyttää. Joka kerta niitä katsoessasi tajuat, että nuokin lapset on saatu yhdynnällä aikaiseksi ja miehesi on palavasti rakastanut exäänsä. Kun on tarpeeksi ilkeä lapsille, välittyy se exällekin.
Onneksi et tiedä, mitä se miehen lapsi pystyy tekemään puhekyvyttömälle 1v:llesi.
[/quote]
Johtuuko makuaistista myös se ettei suostu edes maistamaan? Taidat itse olla vässykkä joka tekee aina lapsen mieliksi ettei tuu paha mieli
Eihän se nirso opi koskaan syömään sellaisia "ei miellyttäviä" ruokia, jos aina mennään siitä yli, missä aita on matalin. Uuteen makuun oppiminen vie noin 10-15 maistelukertaa. Sitkeyttä vaan peliin. Ihme pelleilyä. Hän joka sen ruoan ostaa ja maksaa, niin päättää mitä syödään. Ihme curlingvanhemmuutta, söisitkö nyt tätä, menisitkö..argh. Ei mitään isi- konditionaalimuotoa, vaan tässä on nyt sitä poronkäristystä ja nyt syödään tätä. Kerropa ap, miten teillä viikonloppu sujui!