Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen nirso lapsi

Vierailija
17.07.2015 |

Miehen kaksi lasta tulee taas viikonlopulsi meille. Miten "ihanaa" taas miettiä viikonlopun ruokakuvioita, kun toinen näistä, 8v tyttö, ei suostu syömään mitään. Asiasta on puhuttu ja jauhettu eikä se miksikään muutu, joten olen päättänyt että tämän neidin nirsoiluthan ei meidän ruokailuihin vaikuta. 12v isoveljensä syö aivan kaikkea hyvällä ruokahalulla, ja suoraan sanoen vituttaa jos 1v lapsenme alkaa ottaa tästä nirsoilijasta mallia. En ala syömään makaronia ja ketsuppia ja juomaan vain omenamehua koska tyttö ei syö muuta. Särkkii ja ronkkii kaiken ruuan, ja tulee keittiöön stalkkaamaan mitä ruokaan laitetaan. Salaatista tiputtelee "vahingossa" kaikki epämieluisat pois, eli kaiken muun paitsi yhden salaatinpalan. Tänään syödään sushia, huomenna lounaaksi poronkäristystä, illalla tacoja ja sunnuntaina lounaaksi avovado-chilipastaa. Leiväksi aikeina leipoa itse basilika-aurinkokuivattutomaatti -sämpylöitä, ja niitäkään tyttö ei syö kun pienet tomaatinpalat epäilyttää. Ei siis edes suostu maistamaan. Asia ottaa niin päähän, että ostin kaupasta mitä huvittaa, enkä tippaakaan miettinyt syökö lapsi niitä. Opettakaa ne lapsenne syömään muutakin kuin ketsuppia. Prkl.

Kommentit (119)

Vierailija
21/119 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän offtopic, mutta.. Hauskaa miten palstalla suhtaudutaan aina niin raivolla uusperheisiin, joka nyt ei suomessa ole enää mikään kummastus. Meilläkin on uusperhe, molemmilla lapsia edelisestä suhteesta plus yhteisiä, enkä todella ajattele että "lapset saatettu yhdynnällä alkuun" ööö, niin? Tai että mieheni on rakastanut ensimmäisten lastensa äitiä? Varmasti on. Tilanne on nyt vaan eri. Tämä asia tuodaan aina joltain paikkaansa pelkäävältä mammalta esiin. Oikein osaa aina odottaa tätä katkeruuskorttia.

Vierailija
22/119 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että on ärsyttävää, mutta sinuna en jaksaisi pultata asiasta. Syö mitä syö. Itse kyllä varaisin tytölle jotain mistä ei ole vaivaa, mutta mistä tiedän että hän syö sitä (tai oikeastaan olettaisin, että mies hoitaisi niitä kotiin). Esim. kalapuikkoja, valmispinaattilettuja. Tyttö söisi niitä ja te muut sinun tekemää ruokaa.

Täytyy nyt kuitenkin sanoa, että chili ja sushi ovat vaikeita syötäviä aika monille 8-vuotiaillekin, jotka eivät ole niihin tottuneet. Ja itse asiassa mä olen totuttanut esikoistani chiliin säännöllisesti, mutta hän ei silti saa sitä alas. Jotkut ovat ihan synnynnäisesti herkempiä ja neofobisempia ruoan suhteen. Heitä ei saisi nöyryyttää tai antaa ymmärtää, että ovat vääränlaisia, kun on kyse asiasta, jolle eivät voi itse mitään. Tytön äidin olisi pitänyt laajentaa hänen ruokavaliotaan, mutta ei ole lapsen syy että näin ei ole tapahtunut, ja tuskin sinä noiden vierailuiden aikana saat tuolla taktiikalla tyttöä muuttumaan. Senkin takia turvautuisin noihin valmisruokiin, se on pienimmän riesan tie.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/119 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 15:30"]

Miehen kaksi lasta tulee taas viikonlopulsi meille. Miten "ihanaa" taas miettiä viikonlopun ruokakuvioita, kun toinen näistä, 8v tyttö, ei suostu syömään mitään. Asiasta on puhuttu ja jauhettu eikä se miksikään muutu, joten olen päättänyt että tämän neidin nirsoiluthan ei meidän ruokailuihin vaikuta. 12v isoveljensä syö aivan kaikkea hyvällä ruokahalulla, ja suoraan sanoen vituttaa jos 1v lapsenme alkaa ottaa tästä nirsoilijasta mallia. En ala syömään makaronia ja ketsuppia ja juomaan vain omenamehua koska tyttö ei syö muuta. Särkkii ja ronkkii kaiken ruuan, ja tulee keittiöön stalkkaamaan mitä ruokaan laitetaan. Salaatista tiputtelee "vahingossa" kaikki epämieluisat pois, eli kaiken muun paitsi yhden salaatinpalan. Tänään syödään sushia, huomenna lounaaksi poronkäristystä, illalla tacoja ja sunnuntaina lounaaksi avovado-chilipastaa. Leiväksi aikeina leipoa itse basilika-aurinkokuivattutomaatti -sämpylöitä, ja niitäkään tyttö ei syö kun pienet tomaatinpalat epäilyttää. Ei siis edes suostu maistamaan. Asia ottaa niin päähän, että ostin kaupasta mitä huvittaa, enkä tippaakaan miettinyt syökö lapsi niitä. Opettakaa ne lapsenne syömään muutakin kuin ketsuppia. Prkl.

[/quote]

Niin. Ne on aina ne miehen lapset, jotka ovat nirsoja, huonosti kasvatettuja, inhottavia yms. Ex-vaimo ne paskasti kasvattanut. Ei ihme, että mies jätti sellaisen vaimon.

Olisi jo miehen aika ymmärtää, että niitä hänen entisiä lapsiaan ei tarvitsisi näkyä. Kumma kun niitä pitää raahata pilaamaan uuden ydinperheen elämä.

Vierailija
24/119 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan ymmärrä. Mikä hemmetin isä setommoinen on olevinaan? Sun ei tarvi kouluttaa sitä lasta chilisooseillasi. Se on isän ja äidin tehtävä. Ymmärrän kyllä vitutuksen kun mikään ei kelpaa ja itse raatanut keittiössä. Annapa miehelles kokkausvastuu silloin ku lapsensa tulee. Ei sun mikään pakko ole alkaa pahaksi äitipuoleksi.

Vierailija
25/119 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin lapsena tommoinen, vieläkin olen. Inhoan pakko syöttöä. Antakaa vaan olla syömättä jos ei kelpaa. Ei se ikinä maista mitään jos tarjotaan muuta.

Vierailija
26/119 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 16:05"]Sushi ja kala yleensä eivät juuri ole lasten suosikkeja, ja soijakastikkeella ryyditettynä sushi on hyvin suolaista eli epäterveellistä. Chilipasta ei kuulosta sopivalta pienelle lapselle, chili polttaa varsinkin lasten suussa. Poronkäristyksessä on riistan maku eli makuna epäilyttävä, ja kuka pitää puolukkasurvoksesta? Kaikki laittamasi ruoat ovat outoja, etkö voisi tarjota edes jotain normaalia. Aloittajaa taitaa vain ottaa päähän, kun miehellä on lapsia edellisestä liitosta, mieluummin muuttaisi toiseen valtioon omaa pientä pesäänsä vartioimaan.
[/quote]

Meillä 5v ja teinejä ja tuollaiset ruoat ovat aivan normaaleja.

Vierailija
27/119 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin aikuiseen makuun, ruokasi kuulostavat oikein herkullisilta. Mutta kuten joku tuossa aikaisemmin sanoi, niin lapset maistavat maut aikuisia voimakkaammin, enkä minäkään olisi lapsena monia noista ruoista voinut syödä. Sitä ei siis kannata ottaa mitenkään henkilökohtaisesti, lapsena oksennusrefleksi oli ainakin minulla todella herkkä, joten jotkut jutut eivät vain mene alas. Tuo basilika, aurinkokokuivattu tomaatti leipä varsinkin on sellainen, että harva lapsi tuota pysytyisi syömään, luulen.

Vierailija
28/119 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

26:lle tuli vielä mieleen, että jos se isoveli tosiaan syö kaikkea, niin eikö sekin jo viittaa siihen, että tytön nirsoilu johtuu geneettisistä/biologisista syistä eikä kasvatuksesta?

Vierailija
29/119 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 15:45"]

Mulla siskontytär samanlainen, ollut aina. Nyt 10-vuotias. Turhauttaa kun tulevat vierailulle, kun vaikka kuinka tavallisia ja mietoja ruokia (vrt makaronilaatikko) yrittäisin keksiä, mikään ei käy. Enkä mietikään enää. Olkoon nälässä. Pienemmät sisarukset syövät normaalisti.

[/quote]

Meillä myös nirsoilija. Ja on todella mieluummin nälässä, kun syö määrättyjä ruokia. Välillä ollaan oltu painokontrollissa, kun paino ei ole noussut. Juuri makaroonilaatikot yms. ruoat ovat niitä, jotka eivät mene alas, vaikka vuorokauden pitäisi nälässä.

Sitten kaikenmaailman chilisoossit pistelee hyvällä ruokahalulla menemään. Lisäksi näkkileipä ja maito ovat olleet aina kova sana.

Neuvolassa annettiin ohje, että anna syödä sitä, mitä pystyy syömään. Hankala se on sekin, kun alkaa paino laskemaan liikaa ja anemia tulla, kun yrittää nälässä pitää, että söisi sitä makaroonilaatikkoa, kun sitä on tarjolla.

On nyt 16v ja edelleen hoikka ja hento kuin heinä, mutta pikkuhiljaa on alkanut pikkuisen syömään niitä inhokkiruokiaan ihan ympäristön takia. Mutta edelleen ahdistuu kyläpaikoissa ja sukujuhlissa ihmisiä, jotka tuputtavat ja siunailevat vieressä, että eikö tuolle tytölle maistu mikään, eikö sitä ole kasvatettu. Ei mielellään lähde siksi enää mihinkään sukujuhliin, koska silloin varsinkaan ei saa sitä kohteliaisuuslusikallista alas, kun sukulaisnaiset kaakottaa vieressä, että onpa siinä nirso lapsi ja eikö sille muka kelpaa mikään ja tuollainen pitäisi pitää nälässä, niin jo alkaisi ruoka maistumaan.

Vierailija
30/119 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 16:54"]26:lle tuli vielä mieleen, että jos se isoveli tosiaan syö kaikkea, niin eikö sekin jo viittaa siihen, että tytön nirsoilu johtuu geneettisistä/biologisista syistä eikä kasvatuksesta?
[/quote]

No ei tietenkään kun sehän on sen paska luuseri exä äidin syytä joka mitä luultavimmin on vielä munahaukka siiderivalas yyhooo ;D

Vierailija
31/119 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 15:47"]

Kaverin 7v on samanlainen. Vain nuudelit ja kalapuikot kelpaa. En tajua

[/quote]

Meillä tyttö on myös tuollainen, käytännössä nuudelit, kalapuikot ekä makaroni ovat ainoita jotka menevät alas. Onneksi ollaan saatu syömään myös raejuustoa ja joitain hedelmiä. Isoveli syö kaiken mitä eteen laittaa joten mistään "opettamisesta" ei ole kyse.

Minua ei riso se, että saa aina vääntää syömisestä vaan olen vain huolissani terveydestä. 

Vierailija
32/119 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 16:57"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 16:54"]26:lle tuli vielä mieleen, että jos se isoveli tosiaan syö kaikkea, niin eikö sekin jo viittaa siihen, että tytön nirsoilu johtuu geneettisistä/biologisista syistä eikä kasvatuksesta? [/quote] No ei tietenkään kun sehän on sen paska luuseri exä äidin syytä joka mitä luultavimmin on vielä munahaukka siiderivalas yyhooo ;D

[/quote]

Juuri näin ja joka on huijannut miehen sänkyyn, kun eihän mies olisi sitä pannut vapaaehtoisesti. Ja vielä valehdellut ehkäisystä ja väkisin ja salaa tehnyt lapset, kun ei mies niitä kakaroita olisi halunnut. Jopa autoon lukitsi ja raahasi väkivalloin alttarille, niin miesrukan oli pakko mennä naimisiin. Miehellä itsellä ei ole ollut mitään sanaa lapsenteossa ja naimisiinmenossa. Paska exä on kaiken tehnyt väkisin, kiusaten viatonta miesrukkaa, joka vain koko ajan odotti unelmiensa prinsessaa, eli minua, nyxäänsä.

Vierailija
33/119 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin luulin alkuun, että olemme tehneet esikoisen kanssa jotain väärin kun on niin nirso, mutta kun saimme suursyömäri-kuopuksemme niin tajusimme, että vika ei ole meissä vanhemmissa. Meillä ei mennä esikoisen ehdoilla vaan hän syö mitä syö tarjolla olevasta ruoasta. Pyhällä hengellä tuo tuntuu välillä kasvavan, mutta ainakin kasvaa, pääasia. Olen kuulemma ollut itsekkin tosi huono syömään lapsena ja mies taas kuopuksemme kaltainen suursyömäri, eli "sukuvika". Nykyään syön mitä vaan. Ei kannata tehdä numeroa nirsoilusta, se vain pahentaa lapsen "ruokakammoa" ja aiheuttaa kaikille pahan mielen.

Vierailija
34/119 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen makuaisti on sellainen, että hän maistaa monet maut paljon voimakkaampina kuin aikuinen ja uusiin makuihin pitää totutella vähitellen, yksi uusi maku kerrallaan. Meillä vanhempi lapsi oppi syömään kaikkea nopeasti ja jo pienenä. Nuorempi maistoi maut tosi vahvoina, ja halusi syödä vain mietoja makuja. Ruokia ei saanut sotkea eli ei salaattia vaan kurkkut, tomaatit ja salaatinlehdet erikseen, perunat erikseen kastike viereen, ei päälle jne. Nuorempi oli noin 14v., kun alkoi syömään normaalisti kaikkea. No, vieläkään ei syö sushia, sieniä eikä oliiveja, mutta eiväthän kaikki aikuisetkaan syö kakkia ruokia. Mutta jos sinä, ap, haluat kiusata pientä tyttöä, tarjoamalla hänelle voimakkaita, outoja ruokia (sushi ei todellakaan ole Suomessa mitään normiruokaa, sanovat trendipellet mitä sanovat), niin sillehän ei mitään voi. Sääliksi vaan käy lasta.

Vierailija
35/119 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:01"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 15:47"]

Kaverin 7v on samanlainen. Vain nuudelit ja kalapuikot kelpaa. En tajua

[/quote]

Meillä tyttö on myös tuollainen, käytännössä nuudelit, kalapuikot ekä makaroni ovat ainoita jotka menevät alas. Onneksi ollaan saatu syömään myös raejuustoa ja joitain hedelmiä. Isoveli syö kaiken mitä eteen laittaa joten mistään "opettamisesta" ei ole kyse.

Minua ei riso se, että saa aina vääntää syömisestä vaan olen vain huolissani terveydestä. 

[/quote]

Joillain lapsilla on ns. aistiyliherkkyyttä,eli yliherkkä makuaisti. Samoin kuin joillain aistiyliherkkyyttä tuntoaistissa. Puseron pesulappu saattaa tuntua, kuin raapisi raastinraudalla ihoa. Makuaistin yliherkkyys tuntuu yhtä pahalta. 

Siksi en ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka pakottaa lasta syömään ja oksentamaan ja uudelleen syömään, kun näin on tapana ja se on pakko syödä, kun minä sanon. Kuka hyväksyisi sen, että ihoa hinkataan raastinraudalla ja sanotaan, että sun on pakko kestää, koska näin on ollut aina tapana ja minä sanon.

syöminen on vain syömistä. En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, joille ruoka herättää niin suuria tunteita, että lapsen huono syöminen aiheuttaa raivoreaktioita.

Vierailija
36/119 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä oletkin sitten ihana äitipuoli, ap. Ja kamalan lapsellinen. MINÄ määrään, mitä meillä syödään. Syödäänkö teillä aina arkisinkin sushia tai chilipastaa? Jotenkin epäilytää, että noilla ruokavalinnoilla yrität vain häätää miehesi lapset pois teiltä. Eikö sinun tyhjään päähäsi mene, että miehesi on edelleen noiden lasten isä ja että lapsilla on oikeus isään. Lapsista ei oteta avioeroa. Ja jos rupeaa seurustelemaan eronneen henkilön kanssa, niin se on koko paketti, ei vain osa siitä. Tämä tuntuu olevan todella vaikea käsittää. Tekee mieli sanoa: Kasva aikuiseksi, äläkä kiukuttele kuin keskenkasvuinen tenava.

Vierailija
37/119 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen inhokkiruuat löydettiin kouluruokailusta, mutta vaikuttaa siltä että ap on päättänyt näyttää lapsiparalle että kotiruoallakin voi kasvattaa lapsen inhoamaan kaikkea.

Mitä tehdä ihmiselle joka väkisinsyöttää lapselle chilipastaa ja raakaa kalaa ? Aikuisetkin saa sellasista kieltäytyä ihan vapaasti, miksi herkemmät aistit omaava lapsi ei saisi ? Poronkäristyskin on siinä ja siinä, kun ne porot tuppaa vähän olemaan raskasmetallitekoisia. Voihan sitä joskus antaa lapsellekin mutta nakit ja muusi olis enempi jees.

Luulen että ap tekee tillilihaakin. Se sopis noiden sämpylöiden kanssa.

Nyrkkisääntönä (pätee aina): Kun teet ruokaa inhomallesi lapselle, se inhoaa tekemääsi ruokaa.

Vierailija
38/119 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitkaa yksi ruoka mitä tyttö syö vaikkapa riisikakut tms ja tarjotkaa niitä aina siis ihan aina. Aamulla, päivällä, illalla you name it, it's riisikakut. Tyytyy syömään niitä tai alkaa syömään muiden kanssa samaa ruokaa.

Vierailija
39/119 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:12"]

Valitkaa yksi ruoka mitä tyttö syö vaikkapa riisikakut tms ja tarjotkaa niitä aina siis ihan aina. Aamulla, päivällä, illalla you name it, it's riisikakut. Tyytyy syömään niitä tai alkaa syömään muiden kanssa samaa ruokaa.

[/quote]

Näin. Lasta pitää rankaista, että hän ei pysty sushia syömään ja chilipaskaa. Kumma jos ei opi kuriin. Etu on siinä, että lopettaa toivottavasti äkkiä isänsä luona käynnin. Sitten ei jää ongelmaksi kuin se poika, miten sen saa inhoamaan isänsä luona oloa.

Vierailija
40/119 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta nyt huomasin: sinua pelottaa, että 1v alkaa ottaa nirsoilijasta mallia eli suomennettuna lapsiparalla on samoja geenejä kuin tuolla herkän makuaistin tytöllä! Kamalaahan se olisi, jos lapsesi suu olisi tulessa tomaatista tai sienissä oleva sokeri saisi aikaan oksennusrefleksin. Kyse ei olisi lapsestasi vaan siitä, että tuo nirso opetti lapsesi geeniperimän toimimaan väärin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän