Paljonko säästöjä 26 vuotiaalla?
Onko minulla normaali määrä säästöjä? Ei ole ollut perintöä, en ole saanut lapsilisiä yms ja olen aina saanut ns. normaalit synttärirahat (n. 50-80e/synttäri lapsena), jouluna lahjat, yms. Viikkorahaa sain ihan pienenä n. 5 markkaa / viikko. Omistan ehkä n. 200 e edestä tavaraa (siis myymällä ne saisin n. 200 e). En omista asuntoa yms, olen hoitoalalla (Sairaanhoitaja), työt aloitin vasta valmistuttuani 21 vuotiaana, sitä ennen vähän kesätöitä, muutoin opiskelin. Yhden vuoden olin ulkomailla "lomalla" silloisen miehen luona eli yksi vuosi ilman töissä oloa. Säästöjä siis tilillä n. 26000, ei mitään omistuksia. Olen vielä lapseton ja sinkku. Ei edes autoa, vaan pyörällä kuljen. Onko siis normaali summa? Ja kannattaisiko minun sijoittaa ja mihin ja minkä verran? En tiedä talousasioista mitään, mitä nyt pankissa laittoivat sellaisen että joka kuukausi 30 euroa menee rahastoihin (sinne ei ole kertynyt muutamaa kymppiä enempää vielä). Olenko säästänyt hyvin vai huonosti? (ottaen huomioon juuri nuo että en ole saanut perintöjä yms ja normaali perhe, eli ei koskaan ole ollut mitään ylimääräistä vanhemmillakaan antaa ja normaali työt, tosin huono palkka kun ei ollut aikanaan varaa kouluttautua yms.
Kommentit (101)
Olen 24-vuotias opiskelija ja kesätöitä 15 vuotiaasta asti. Säästössä noin 5000e, asp-tilillä 11000e ja osakkeissa noin 2000e. Vanhempani ovat avustaneet asp-tilille, enpä olisi itse saanut mitenkään säästettyä tuollaista summaa. En ole nostanut opintolainaa. Tämän kesän tienesteistä en ole ehtinyt laittaa vielä säästöön, enkä tiedä laitankokaan, koska pienipalkkainen työ tänä kesänä
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:58"] [quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:52"]Miten ihmeessä teillä ei ole säästöjä?! En voi ymmärtää. Sinä 25-vuotias opiskelija, en ymmärrä, ettet ole todellakaan löytänyt kesätöitä. Tulevat työnantajat eivät katso hyvällä oma-aloitteisuuden puutetta ja cv:n tyhjyyttä. Olin varma, että ikäisilläni on varmaan jo reilusti enemmän säästössä kuin minulla! Tätä se nykyajan kerskakulutusyhteiskunta teettää? Aiotteko koskaan hankkia omaa asuntoa tai omaisuutta, kerran säästöön ei jää mitään? [/quote] Olen koulutukseltani toimittaja, eli osaamiseni liittyy lähinnä kirjoittamiseen. Olen ylikoulutettu matalapalkka-alojen töihin, alikoulutettu oman alan töihin. Siksi jatkoin opintojani uuteen tutkintoon, josko niitä töitä joskus jostain löytyisi. Hakemuksia on tänäkin kesänä lähtenyt yli 100, haastatteluja on ollut kaksi. Kyse ei siis ole siitä, ettenkö olisi yrittänyt. [/quote] Asenteessasi on vähän parantamista. Olen päässyt lukemattomiin oman alani (vastaavalta alalta kuin sinun) haastatteluihin ihan vain siksi, että rekrytoija on katsonut cv:ssäni lukevan kaikenlaista, muun muassa asiakaspalvelua ja kassatyötä. Niihin pääsee aika helposti - toki en varmaksi sano siitäkään enää. Aloitin itse tällaisissa hommissa 18-vuotiaana, ja vuorafirman kautta tein yliopiston ohella ja kesäisin töitä valmistumiseen saakka (lopetin vasta, kun sain pitkän pätkän oman alan töitä). [/quote] Vakuutan sinulle Ap: ongelma ei ole asenteessa. Sain ensimmäisen kesätyöpaikkani 15-vuotiaana. Sen jälkeen tein kesätöitä aina vuoteen 2010 asti, paitsi vuonna 2009, jolloin ei tärpännyt. Työt olivat myyntityötä ja muuta asiakaspalvelua. Vuosi 2011 - ei töitä. Vuosi 2012 - ei töitä. Vuosi 2013 - palkallinen harjoittelu kesällä. Sen jälkeen syksyllä muutaman kuukauden toimeksianto freelancerina, samoin viime syksynä. Kesätöistä ei tietoakaan. Lienee niin, että myyntityöhön, kaupan kassalle esimerkiksi, on halvempaa palkata kesätöihin henkilö, jolla on vähemmän kokemusvuosia kuin minulla. Oman alan töitä ei tässä kaupungissa ole, ja kilpailu niistä kerran vuodessa aukeavista paikoista on todella kova. Työnantajat suosivat palkattomia harjoittelijoita, elleivät karenssien vuoksi hyödynnä jo palkkalistoilla olevia työntekijöitään. Valmistumisen jälkeen työkkäristäkin sanottiin suoraan, ettei heillä ole mitään mua varten. Ei kaupan alalta, ei viestinnän alalta, ei mistään. Ihan oikeasti, kaikkea olen hakenut ja haen jatkossakin. Säästäminen on vaan mahdotonta, kun mihinkään ei kelpaa. Edes haastatteluun. Jos joskus jotain säästöjä on ollut, ne on pitänyt käyttää hengissä pysymiseen. Olet todella onnekas.
[/quote]
Hei! Olen ap enkä kirjoittanut noista lainaamistasi viesteistä kumpaakaan! Minusta asenteessa ei tosiaan ole useimmiten kenelläkään vikaa - olenhan sen itsekin todistanut, olin työttömänä sinnikkäästä kesätöiden ja muiden hakemisista huolimatta siihen asti kunnes opiskelin sairaanhoitajaksi. Hain joka kevät n. 50 työpaikkaa vähintään, osan henkilökohtaisesti, enkä ikinä mitään saanut, vaikka olisin minkä tahansa työn, siivouksesta kassahommiin, ottanut vastaan. Ainoastaan hoitajana ollut minulla töitä.
Asenteesta tuskin on monellakaan työpaikan saanti kiinni - enemmänkin siitä onko suhteita tai jos asuu tyyliin Helsingissä josta kaikki tuttuni ovat saaneet työpaikan nopeaan sinne muutettuaan. Osa normipaikan ja osa oikein hyvänkin työpaikan. Keskisuuri/pieni kaupunki + ettei tunne ketään varteenotettavaa henkilö miltei takaavat työttömyyden. Olen tämän itsekin kokenut.
Tiedän ja ymmärrän hyvin myös sen, ettei kaikki pysty säästämään penniäkään, olen itsekin hyvin kurjan vaiheen elämässäni läpikäynyt. Suurin syy sille että olen pystynyt säästämään onkin se, etten ikinä lisännyt juurikaan menoja, vaikka töitä aloinkin saada. Eli kituuttelen edelleen, nyt tosin silloin tällöin sallin itselleni hieman tuhlaustakin. Kai totuin niin siihen että asiat oli huonosti ja koko ajan tuntuu että pitäisi olla rahaa, jos taas asiat menisivät hyvin. Nyt sentään sairaanhoitajan koulutus takaa aika hyvin työpaikan, ja jos ei, niin aina voi muuttaa ja varmasti jostain saa.
Ja ennen kuin joku sanoo että 50 työpaikan hakeminen on liian vähän - enempää avoimia paikkoja ei ollut ja osa näistäkin oli sellaisia että kävin kaupoista kysymässä töitä, vaikkei heillä ollutkaan avoimia työpaikkoja ylhäällä (hain kaikkiin muihin avoimiin paikkoihin paitsi sellaisiin mihin ei ilman koulutusta pääse mm. insinööri ja lääkäri. Helsinkiä ei voi verrata pienempiin kaupunkeihin ja jos Helsingissä asuu, tulisi myös ymmärtää ettei kaikilla paikkakunnille ole suotu yhtä paljon töitä.
Olen nyt 27-vuotias. Valmistuin 24v yliopistosta, opiskellessa tein töitä lähinnä kesäisin. Vuosi sitten minulla oli säästöjä noin 18 000e. Tällä hetkellä säästöjä on enää noin 5000e, sillä muutama kuukausi sitten pistettiin mieheni kanssa yhteensä 30 000e omistusasunnon omarahoitus osuuteen. Mitään perintöjä tai säästettyjä lapsilisiä en ole saanut. Sanoisin että tilanteesi on varmaan aika keskiverto, kun ottaa huomioon että valmistuit kohtuu nuorena.
Minusta Ap:n säästöt eivät ole kummoiset. Oletko saanut matkustaa useamman kerran vuodessa ulkomaille? Me olemme saman ikäisiä ja noin 50 000 asunnon arvosta maksettuna, lisäksi käteistä runsaasti. Pari autoakin on. Matkustelemme 4-5 krt vuodessa ns. luksusmatkoja. Kannattaa kyllä mielummin elää nuorten elämää, eli juhlia, syödä ulkona, harrastaa, matkustella yms. ja säästää sitten jos jää yli. Mutta tämä vain oma mielipiteeni. Elämä on niin lyhyt, etkä voi tietää elätkö vielä vuoden päästä!
Olen 26 vuotias ooiskelija tällä hetkellä, välillä ollut töissä kokoaikaisena. Säästössä 2500€ suurimman osan palkoista olen aina laittanut matkustamiseen ja niitä muistoja en vaihtaisi mihinkään.
AP:n viestin tiedoilla 26000 euron säästöt kuulostaa aika hurjilta. Sairaanhoitajan muutaman vuoden töillä ei kyllä juuri kukaan säästä tuollaisia summia. Lisäksi tuntuu oudolta että pankki ei ehdota noille rahoille mitään sijoituskohdetta jos kerran tilillä makaa noin paljon rahaa.
Muutenkin tässä viestiketjussa mainitut numerot tuntuu hurjilta, kun kukaan ei ainakaan mainitse olevansa lääkäri, juristi tms. missä oikeasti pääsee tienaamaan paljon.
Vanha ketju, mutta vastaan kuitenkin. Vain satunnaisia kesätöitä tehtynä, edelleen opiskelen, säästöjä kertnyt yhteensä 13 000 euroa osakkeisiin, rahastoihin, asp-tilille ja käyttöön. Matkustellut olen myös, ei lainaa eikä perintöjä.
Miten se näyttää että täällä heti perseaukiset sosiaalitapaukset eli AVn vakio YHt raivona painaa alanuolta kun jotkut ovat jo nuorella iällä saanet rahaa säästöön. Kun on tehty muutakin kuin loisittu KehäIII :sen sisäpuolella Kelan ja sossun rahoilla ? Esim. nuo kaksi ensimmäistä viestiä = heti miinusta, eikä siihen ole mitään muuta syytä kuin kateus. Koska oikeasti tuollaiset saavutukset ovat hatunnoston arvoisia suorituksia kaikille muille paitsi kateellisille lumpuille.
24v opiskelija, säästöjä n. 5000€, mutta opintolainaa vielä enemmän. Muuta omaisuutta on auto, ja jos irtaimiston myisin niin ihan hyvät rahat saisin. Eli ihan hyvin sulla on säästöjä.
23-vuotias opiskelija, säästöt 38 000 euroa ja osakkeissa kiinni pikkasta vajaa 10 000 e. Säästäminen on elämäntapa, joka kannattaa takoa päähän jo lapsena.
Tuo on kyllä huima määrä säästöjä. Itse olen 27 ja säästötilillä n. 6000€ ”pahan päivän varalle” ja miehen kanssa yhteisellä asp-tilillä n. 3000€.
Välillä hirvittää vähäinen säästöjen määrä, mutta meillä on tässä mennyt yli kymppitonni häihin ja ollaan myös matkusteltu jonkin verran. Nyt tuli vielä vauva ja hänen tavaroihinsa myös uponnut rahaa muutama tonni. Seuraavaksi yritetään saada rahaa kasaan siten, että saataisiin lainaa ja oma koti ostettua.
Itse olin 26-vuotiaana opiskelija eikä todellakaan ollut mitään säästöjä. Kaikki kesätyörahat menivät elämiseen, matkusteluun ja muuhun hauskanpitoon.
Nyt olen 3v myöhemmin valmistunut ja säästössä joku 20000€ eli ei stressiä opiskelijat jos ei säästöjä löydy. Ehtii sitä myöhemminkin säästää ja itselläni ainakin oli todella hauskaa aikaa opiskelijana kun törsäsin rahat hauskanpitoon.
Vierailija kirjoitti:
meillä on tässä mennyt yli kymppitonni häihin
😱😱😱
Säästäminen on kivaa varsinkin kun vanhemmat ovat tehneet sen puolestasi.
Hienoa että on säästänyt. Nuorena kannattaa kuitenkin myös tehdä asioita ja nauttia siihen ikään kuuluvista asioista. Nuoruus ei kuitenkaan koskaan palaa.
26 000 euroa rahoitusvarallisuutta 26 vuotiaalle on todella paljon. Ehkä noin 80% tuon ikäisistä on vähemmän rahoitusvarallisuutta. Typeryyttä vaan pitää tuollaisia summia tilillä.
Rahastosijoittaminen tai osake ei ole kannattavaa jos ei ole riittävästi tietoa, mihin. kannattaa sijoittaa. Enemmi. kiinteä omaisuus jos mahdollista hankkia esim sijoitusasunto.