Paljonko säästöjä 26 vuotiaalla?
Onko minulla normaali määrä säästöjä? Ei ole ollut perintöä, en ole saanut lapsilisiä yms ja olen aina saanut ns. normaalit synttärirahat (n. 50-80e/synttäri lapsena), jouluna lahjat, yms. Viikkorahaa sain ihan pienenä n. 5 markkaa / viikko. Omistan ehkä n. 200 e edestä tavaraa (siis myymällä ne saisin n. 200 e). En omista asuntoa yms, olen hoitoalalla (Sairaanhoitaja), työt aloitin vasta valmistuttuani 21 vuotiaana, sitä ennen vähän kesätöitä, muutoin opiskelin. Yhden vuoden olin ulkomailla "lomalla" silloisen miehen luona eli yksi vuosi ilman töissä oloa. Säästöjä siis tilillä n. 26000, ei mitään omistuksia. Olen vielä lapseton ja sinkku. Ei edes autoa, vaan pyörällä kuljen. Onko siis normaali summa? Ja kannattaisiko minun sijoittaa ja mihin ja minkä verran? En tiedä talousasioista mitään, mitä nyt pankissa laittoivat sellaisen että joka kuukausi 30 euroa menee rahastoihin (sinne ei ole kertynyt muutamaa kymppiä enempää vielä). Olenko säästänyt hyvin vai huonosti? (ottaen huomioon juuri nuo että en ole saanut perintöjä yms ja normaali perhe, eli ei koskaan ole ollut mitään ylimääräistä vanhemmillakaan antaa ja normaali työt, tosin huono palkka kun ei ollut aikanaan varaa kouluttautua yms.
Kommentit (101)
Hei ottakaa nyt laskin käteen ja herätkää! Kellään 26v ei voi olla yli 20tonnia säästössä vasta muutama vuosi työelämässä.
Älkää uskoko kaikkea. On niin helppo leijua säästöillä jos sen on joku muu tehnyt!
Olen 26 ja mulla on varallisuutta yli 60 000 €, suunnilleen puolet siitä aspilla ja vajaa puolet sijoituksissa, muutama tonni tilillä. Ei perintöjä ja tulen (alempi)keskiluokkaisesta perheestä, mutta olen ollut lapsesta asti tosi säästäväinen ja kerryttänyt viikkorahoista, lahjoista ja kesä-/sivutöistä kivan potin. Vasta tänä vuonna opintojen jälkeen olen aloittanut kokopäivätyön, mikä on tietysti entisestään kiihdyttänyt säästöjä. Velkaa ei tällä hetkellä ole. Lähitulevaisuudessa on tiedossa asunnon osto.
Vierailija kirjoitti:
Hei ottakaa nyt laskin käteen ja herätkää! Kellään 26v ei voi olla yli 20tonnia säästössä vasta muutama vuosi työelämässä.
Älkää uskoko kaikkea. On niin helppo leijua säästöillä jos sen on joku muu tehnyt!
Tämä hyvät ihmiset! Nuo "olen säästellyt kaikki karkkirahat lapsesta asti" -ihmiset joko valehtelee tai "unohtaa" mainita sen kun saivat siihen kylkeen sen 50000€ perinnön tai vanhemmat on säästänyt salkkua vauvasta asti.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta muutettuani Helsinkiin, saan saman verran rahaa säästöön, koska Helsingissä niin paljon enemmän töitä ja palkkakin parempi - Oulussa sain vain pätkätöitä, eikä täällä ole oikeastaan juuri kellekään töitä. Paitsi tietenkin lähihoitajille. Asun Helsingissä edullisessa (hintatasoon nähden) yksiössä eikä vuokra ole montaa sataa suurempi kuukaudessa entä Oulussakaan oli.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:16"]
Mulla on 17000e + 6000e asptilillä. Ja olen muutaman vuoden nuorempi, joten musta toi on ihan normaalia. Mulla ois varmaan enemmän jos en asuisi helsingissä ja jos tekisin töitä täyspäiväisesti enkä opiskelisi.
"En ole ap" ja käyttää täysin samoja virheellisiä ilmaisuja ja kirjoitusvirheitä ja ihmeellistä lainausta viestin perässä. Etpä juu...
Vierailija kirjoitti:
Jos sen laskimen ottaa käteen niin voi todeta, että kun jättää ostamatta turhaa p*skaa, sitä rahaa todellakin säästyy ja kertyy. Nuorena on helppo säästää kun ei ole muita elätettäviä. Huomioi myös korkoa korolle -ilmiö. Jokaista penniä ei tarvitse itse säästää, kun sijoittaessa rahat alkavat lisääntyä ihan itsestään. Vanhemmiltani en ole saanut isoja omaisuuksia vaan asenteen ja mallin säästäväiseen elämäntapaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä hyvät ihmiset! Nuo "olen säästellyt kaikki karkkirahat lapsesta asti" -ihmiset joko valehtelee tai "unohtaa" mainita sen kun saivat siihen kylkeen sen 50000€ perinnön tai vanhemmat on säästänyt salkkua vauvasta asti.
Jotkut vaan osaa käyttää rahaa. Minäkin olen miljonääri vaikka olen alle 50-vuotias ja en ole saanut perintöjä tai omaisuuslahjoja. Omalla työllä ja sijoittamalla omaisuus tehty.
Yleensä ihan hyvä nyrkkisääntö on että olisi hyvä olla tuhat euroa per ikävuosi säästössä. Ei koske alle 20-vuotiaita tai yli 35-vuotiaita (jolloin 2 tonnia / ikävuosi).
Tuolla pärjää vähän aikaa, jos tuleekin jotain yllättävää kulunkia tai tulotason laskua. Tämä tietysti käteistä tms likvidiä omaisuutta. Asunnot yms sitten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vaan osaa käyttää rahaa. Minäkin olen miljonääri vaikka olen alle 50-vuotias ja en ole saanut perintöjä tai omaisuuslahjoja. Omalla työllä ja sijoittamalla omaisuus tehty.
Et ole kuirenkaan sairaanhoitaja ja muutama työvuosi työelämässä takana. Sijoituksilla arurastuneet on aivan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se valitettavasti on. Olen itse kohta 40vee ja kaikki kellä oli alle 30veenä omaisuutta enemmän kuin muutama tonni (tai sataneb) saivat tukea vanhemmiltaan, asua ilmaisissa asunnoissa ja muuta vastaavaa apua. Jos yrität elää ja opiskella opintotuilla ilman osa-aikatyötä ei hyvin edes pärjää. Tämä aloittajan ja osan muidenkin ketjussa mainittujen kymppitonnien "omien" säästöjen kerryttäminen alle kolmikymppisenä ei vaan pidä paikkaansa.
Mut joku viitsii avata tarkemmin laskukaavaa mistä säästöt on kertynyt niin olis kiva 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se valitettavasti on. Olen itse kohta 40vee ja kaikki kellä oli alle 30veenä omaisuutta enemmän kuin muutama tonni (tai sataneb) saivat tukea vanhemmiltaan, asua ilmaisissa asunnoissa ja muuta vastaavaa apua. Jos yrität elää ja opiskella opintotuilla ilman osa-aikatyötä ei hyvin edes pärjää. Tämä aloittajan ja osan muidenkin ketjussa mainittujen kymppitonnien "omien" säästöjen kerryttäminen alle kolmikymppisenä ei vaan pidä paikkaansa.
Mut joku viitsii avata tarkemmin laskukaavaa mistä säästöt on kertynyt niin olis kiva 😁
Laskukaava = käy töissä, älä juo rahojasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskukaava = käy töissä, älä juo rahojasi.
ei riitä. Lisäksi pitää laittaa + sijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole kuirenkaan sairaanhoitaja ja muutama työvuosi työelämässä takana. Sijoituksilla arurastuneet on aivan eri asia.
No miksi sitten ette ole sijoittaneet. Minun palkkani on ollut puolet työurastani reilusti alle sairaanhoitajien palkan.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ihan hyvä nyrkkisääntö on että olisi hyvä olla tuhat euroa per ikävuosi säästössä. Ei koske alle 20-vuotiaita tai yli 35-vuotiaita (jolloin 2 tonnia / ikävuosi).
Tuolla pärjää vähän aikaa, jos tuleekin jotain yllättävää kulunkia tai tulotason laskua. Tämä tietysti käteistä tms likvidiä omaisuutta. Asunnot yms sitten erikseen.
Hyvä nyrkkisääntö joka kuitenkin koskee vain 20-35-vuotiaita? Ei ole hyvä nyrkkisääntö. Ja mites sitten pompataan 34-vuotiaan 34 000 eurosta 36-vuotiaan 72 000 euroon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meillä on tässä mennyt yli kymppitonni häihin
😱😱😱
Aika normaali summa, kun kunnon pitopalvelu ja juhlapaikka sekä uutena ostettu häämekko ja sulhasen puku. Lisäksi vielä alkoholitarjoilut, musiikki, kukat ja koristeet yms... Niin ja totta kai sormukset! Kyllä sitä häihin rahaa uppoaa helposti.
Nainen 23 kirjoitti:
23-vuotias opiskelija, säästöt 38 000 euroa ja osakkeissa kiinni pikkasta vajaa 10 000 e. Säästäminen on elämäntapa, joka kannattaa takoa päähän jo lapsena.
Me säästetiin lapselle ja taottiin sitä myös hänen päähänsä. Kaikkein eniten tolkutin sitä, että ne hänen säästönsä (75000€ kun oli 18v ja sai sijoitukset haltuunsa) ovat iso raha, jos niitä yrittää kerryttää palkkatuloista elämisen ohella. Mutta jos niitä lähdetään tuhlaamaan, niin ne loppuvat aika nopeasti. Melkein pari vuotta hän jaksoikin sijoitusten päällä istua ja sijoittaa osingot takaisin. Mutta nyt meni venenäyttelyssä pää sekaisin ja kolmasosa säästöistä on nyt menossa veneen hankintaan o_O
Nuorena kulutettu raha on kaikkein kalleinta rahaa, kun lähdetään laskemaan miten se raha olisi paisunut jos se olisi sijoitettu vaikkapa edes 40 vuodeksi ja tuotot sijoitettu uudestaan. Vaikka kuinka olisi sitä mieltä että nuorena pitää nauttia elämästä, niin on silti hyvä tiedostaa että se 20-vuotiaana tehty 2000€ ulkomaanmatka tarkoittaa sitä, että 60-vuotiaana on noin 13000€ vähemmän rahaa kuin sillä, joka malttoi säästää reissun myöhemmäksi. Ja tässä on otettu jo inflaatiokin huomioon. No sitä voi miettiä, että ehkä se 2000€ reissu 20-vuotiaana on arvokkaampi kuin 13000€ reissu 60-vuotiaana. Mutta kun laskee tähän kaikki muutkin heräteostokset ja harkitsemattoman kuluttamisen, niin elämänaikainen ostovoima on paljon heikompi sillä, jolla on kiire päästä tuhlaamaan kaikki rahansa. Pienellä maltilla pystyy elämään vailla rahahuolia, kun sijoitukset tuovat turvaa pahan päivän varalle.
Itselläni oli ton ikäisen ihan vähän vähemmän säästöjä mutten kaukana ollut. Vanhemmilta/sukulaisilta sai ne perinteiset syntäärirahat, jouluisin ei ikinä rahaa saanut. Ensimmäisen kunnon kesätyöni sain vasta 19-vuotiaana. Sen kesän tulot (n. 3000e) sain säästettyä kokonaan kun asui vielä kotona. Yhteensä tilillä oli ehkä 4500 omilleen muuttaessa. Lainaa en ottanut, opintotuella ja asumistuella pärjäsi niin että säästöt kertyi hitaasti, töitä tein noin joka toimen kesä (kun joka kesä ei töitä saanut mutta työ oli suhteellisen hyväpalkkaista) ja lisäksi satunnaisesti neikkaa (n.20e/h) koulun ohella. Sitten kun valmistuin, jäin äitiyslomalle, tulot tuplaantuivat verrattuna opintotukiin. Rahaa meni lapsen hankintoihin ja häätkin oli tässä välissä kohtuullisella budjetilla tanssittu (yht n. 8000e). Sitten menin taas opiskelemaan, aikaisempi tutkinto kun ei koulutusta vastaaviin tehtäviin työllistänyt.
Toisten opintojen aikana loppui opintotukikuukaudet, piti olla isompi asunto koska lapsi ja töitä piti tehdä sitten korvaamaan kadonnut opintotuki. Nyt olen 29, yhteensä vapaata omaisuutta on paljon vähemmän, koska ostettiin asunto kun valmistuin. Sijoituksissa on jonkin verran ja tilillä noin sama määrä kuin sijoituksissa. Laina on iso mutta joka kuukausi saan nyt vakityöstäni 500-800e säästöön jos ei mitään ihmeellistä tapahdu.
Olen siis koko ikäni kituuttanut minumktuloilla ja miniäkin minimmillä budjetilla ja koko ajan kerryttänyt omaisuuttani ilman erityisen hyviä ja jatkuvia tuloja, eli uskon hyvin että ap on saanut 26 vuotiaana ilman lapsia kasaan tuon summan.
Itse en ole saanut perintöjä tai rahallista avustusta (ei erityisen varakas perhe) vaan kaikki mikä on saatu säästettyä, on säästetty. Toki on päässyt halvemmalla kun taustalla on pitkä parisuvde joten vuokrat yms puolittuu.
Olen myös 26v. Alta löytyy oma varallisuuteni. Asun vielä vanhemmillani. Ei penniäkään perintöjä vaan viisaita päätöksiä jotka on tuottaneet omaisuuteni asetettuuni tavoitteeseen. Lasken jokainen vuosi oman omaisuuteni kehityksen.
Tulot:
Kuukausipalkka nettona lisineen : 2500€/kk
Sijoitusasunnon vuokra : 950€/kk
Osakkeiden arvonnousu : ??€/kk
Sivutyöt + lainat : 200€/kk
Omaisuus:
Sijoitusasunnossa : 64k€
Säästötilillä : 30k€
Käyttötilillä : 5k€
Osakkeissa : 9k€
Usealla ihmisellä tuntuu olevan sama mentaliteetti "muutin 17v omaan asuntoon valtion tukemana ja nyt 26v ei ole vieläkään yhtään omaisuutta niin miten muka muilla on???"
Suunnitelkaa omalle elämällenne hyvä taloudellinen pohja jo aikaisessa vaiheessa niin ei pidä sitten katkerana vanhempana kommentoida muiden hyviä päätöksiä.
Alkaa ahdistamaan, ei pitäis lukea näitä. Itse 35v yksinhuoltaja ja ehkä hikiset 5t säästössä ja sijoituksissa. Lasten harrastukset, vakuutukset ja elättäminen vievät ihan helvetisti, vaikka tulot ihan normaalit ovatkin... vanhimmalle lapselle sijoitan, nuoremmille aloitan vasta kum täyttävät 10v. Omistusasunnossa asutaan. Yritän saada säästöön 200-300€/kk, mutta aika tulee joku autoremppa tai muuta paskaa ja sinne menivät. No, ehkä tästä pikkuhiljaa noustaan ylöspäin.
hei onx mul vähän säästöi???? ikää 18v xd ja säästötilil 80000e, omal tilil 15000000 ja fikas 30k donaa niinQ, öRRÖYH!
Onhan tuo nyt hurja summa. Asutko vanhempiesi kanssa vai omassa asunnossa?