Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko säästöjä 26 vuotiaalla?

Vierailija
14.07.2015 |

Onko minulla normaali määrä säästöjä? Ei ole ollut perintöä, en ole saanut lapsilisiä yms ja olen aina saanut ns. normaalit synttärirahat (n. 50-80e/synttäri lapsena), jouluna lahjat, yms. Viikkorahaa sain ihan pienenä n. 5 markkaa / viikko. Omistan ehkä n. 200 e edestä tavaraa (siis myymällä ne saisin n. 200 e). En omista asuntoa yms, olen hoitoalalla (Sairaanhoitaja), työt aloitin vasta valmistuttuani 21 vuotiaana, sitä ennen vähän kesätöitä, muutoin opiskelin. Yhden vuoden olin ulkomailla "lomalla" silloisen miehen luona eli yksi vuosi ilman töissä oloa. Säästöjä siis tilillä n. 26000, ei mitään omistuksia. Olen vielä lapseton ja sinkku. Ei edes autoa, vaan pyörällä kuljen. Onko siis normaali summa? Ja kannattaisiko minun sijoittaa ja mihin ja minkä verran? En tiedä talousasioista mitään, mitä nyt pankissa laittoivat sellaisen että joka kuukausi 30 euroa menee rahastoihin (sinne ei ole kertynyt muutamaa kymppiä enempää vielä). Olenko säästänyt hyvin vai huonosti? (ottaen huomioon juuri nuo että en ole saanut perintöjä yms ja normaali perhe, eli ei koskaan ole ollut mitään ylimääräistä vanhemmillakaan antaa ja normaali työt, tosin huono palkka kun ei ollut aikanaan varaa kouluttautua yms.

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa ahdistamaan, ei pitäis lukea näitä. Itse 35v yksinhuoltaja ja ehkä hikiset 5t säästössä ja sijoituksissa. Lasten harrastukset, vakuutukset ja elättäminen vievät ihan helvetisti, vaikka tulot ihan normaalit ovatkin... vanhimmalle lapselle sijoitan, nuoremmille aloitan vasta kum täyttävät 10v. Omistusasunnossa asutaan. Yritän saada säästöön 200-300€/kk, mutta aika tulee joku autoremppa tai muuta paskaa ja sinne menivät. No, ehkä tästä pikkuhiljaa noustaan ylöspäin.

Älä nyt hyvä ihminen usko näitä AV-palstan trolleja. :D 

Vierailija
82/101 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös 26v. Alta löytyy oma varallisuuteni. Asun vielä vanhemmillani. Ei penniäkään perintöjä vaan viisaita päätöksiä jotka on tuottaneet omaisuuteni asetettuuni tavoitteeseen.

Haha, joo, viisaita päätöksiä mm. se, että SAAT ja voit asua vielä vanhemmillasi 26-vuotiaana. No, hyvä sulle. Ottaa päähän just tällaset "sijoittajat" jotka ajattelevat kaiken olevan heidän oman erinomaisuutensa ansiota näkemättä kokonaiskuvaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa ahdistamaan, ei pitäis lukea näitä. Itse 35v yksinhuoltaja ja ehkä hikiset 5t säästössä ja sijoituksissa. Lasten harrastukset, vakuutukset ja elättäminen vievät ihan helvetisti, vaikka tulot ihan normaalit ovatkin... vanhimmalle lapselle sijoitan, nuoremmille aloitan vasta kum täyttävät 10v. Omistusasunnossa asutaan. Yritän saada säästöön 200-300€/kk, mutta aika tulee joku autoremppa tai muuta paskaa ja sinne menivät. No, ehkä tästä pikkuhiljaa noustaan ylöspäin.

Älä nyt hyvä ihminen usko näitä AV-palstan trolleja. :D 

Ahdistaa vaikken uskokaan. On noitakin, joille pappa on jo pennusta asti säästänyt tuhansia euroja vuodessa, esim. Ex-mieheni.

Vierailija
84/101 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ap:lla on ihan huikean paljon säästöjä ikäisekseen. Itsellä oli tuossa iässä ehkä 4000 euroa ja niittenkin rahojen säästämisessä oli ihan hirveä työ.

Vierailija
85/101 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on tosi hyvä määrä. Moni varsinkin yliopisto-opiskelija valmistuukin vasta tuossa 25-26v ja heillä ei usein ole muuta kuin kymppitonni tai parikin opintolainaa.

Vierailija
86/101 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset kyselyt on ihan turhia. Jokainen päättää itse, paljonko säästää ja miten, mitä järkeä verrata muihin? Toisilla on 26-vuotiaana 200 000, jos on rikkaat vanhemmat ja toisilla on 20 000 opintolainaa. Keskimäärä löytyy ehkä hakemalla googlesta.

Vierailija
87/101 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon kyllä vaikuttaa noihin säästöihin myös ilman omia ansioita saatu pesämuna kotoa. Toisaalta varmasti on itsestä myös kiinni saako jotain edes säästöön jos töissä käy ym. vaikka ei alkupääomaa olisi ollutkaan.

Miten sijoitatte varojanne? Osakkeisiin? Rahastoihin?

Vierailija
88/101 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaispa sijoittaa money

Vierailija
89/101 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korko kirjoitti:

Paljon kyllä vaikuttaa noihin säästöihin myös ilman omia ansioita saatu pesämuna kotoa. Toisaalta varmasti on itsestä myös kiinni saako jotain edes säästöön jos töissä käy ym. vaikka ei alkupääomaa olisi ollutkaan.

Miten sijoitatte varojanne? Osakkeisiin? Rahastoihin?

Minulla varallisuus on pääosin kodissa kiinni (noin 430 000), Sitten osakkeissa melkein sama summa, rahastoissa on vajaa 20 000.  Käteisenä alle 2000.

Vierailija
90/101 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha. Mä oon 26v ja mulla on lainaa 17k. 🤣 Tileillä (käyttö+säästö ) about tuon verran myös, mutta maksan opintolainaa hyvin hiljalleen. Olin lukion ohella töissä (raatopalkka) ja joka kesä opiskellessa. Lisäksi tein opintojeni viimeiset kolme vuotta tuntitöitä. Tällä hetkellä teen yhteensä 120% töitä viikossa, kun teen kahta työtä. Palkka ei silti päätä huimaa vaikka onkin isompi kuin koskaan aiemmin. :) En tiedä missä kohtaa olisin pystynyt pelkästään säästämään, ilman opintotukea ja opintolainaa en olisi pärjännyt kun jo vuokra oli useamman vuoden ajan isompi kuin opintoraha ja asumistuki. :D Ja perheeltä/suvulta ei siis tullut senttiäkään kun olivat ja ovat yhä rutiköyhiä.

Vierailija
91/101 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Resepti nuorena säästämiseen ja varallisuuden kerryttämiseen:

-Asu edullisesti. Ei yksiötä vaan opiskelijasolu. Ne on Helsingissäkin halpoja.

-Älä osta mitään turhaa.

-Jos jotain ostat, osta käytettynä ja laadukasta.

-Ole minimalisti. Mieti, mikä on välttämätöntä ja tyydy siihen.

-Älä matkustele. Kotimaan sisällä matkustaessa osta liput hyvissä ajoin, silloin saa halvemmalla.

-Hanki osa-aikainen työ.

-Katso tarkkaan kilohinnat kaupassa. Suosi kasvisruokaa.

-Dyykkaa ruokaa jos mahdollista.

-Kävele tai pyöräile matkat, käytä julkisia vain harkiten. Ei autoa tietenkään.

-Älä juo alkoholia tai juo vain vähän, älä ainakaan osta baarista kalliita juomia. Tupakoimattomuus on itsestäänselvyys.

-Sijoita kaikki säästämäsi rahat pienikuluisiin indeksirahastoihin ja ASPille (asuntosäästäminen kannattaa aloittaa vasta, kun pystyy realistisesti ostamaan asunnon max 5-6 vuoden kuluessa). Pidä kuitenkin tilillä vähintään tonni puskuria yllättäviä menoja varten.

Kun arkea elää näin, rahaa säästyy yllättävän paljon ja niinpä välillä voi tokI juhliakin ja poiketa rutiinista.

Tällä reseptillä olen itse onnistunut. Köyhän ei kannata yrittää elää keskiluokkaista elämää eikä keskiluokkaisen yläluokkaista. Menot ovat aina pienemmät kuin tulot.

T. Aiempi kommentoija, jolla yli 60 000€ varallisuutta.

Vierailija
92/101 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika polarisoituneelta vaikuttaa! Toisilla kymppitonneja sijoituksissa kun toiset elävät kädestä suuhun ja velaksi.

Vierailija
93/101 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös 26v. Alta löytyy oma varallisuuteni. Asun vielä vanhemmillani. Ei penniäkään perintöjä vaan viisaita päätöksiä jotka on tuottaneet omaisuuteni asetettuuni tavoitteeseen.

Haha, joo, viisaita päätöksiä mm. se, että SAAT ja voit asua vielä vanhemmillasi 26-vuotiaana. No, hyvä sulle. Ottaa päähän just tällaset "sijoittajat" jotka ajattelevat kaiken olevan heidän oman erinomaisuutensa ansiota näkemättä kokonaiskuvaa. 

Avaa toki enemmän tuota kokonaiskuvaa

Usealla ihmisellä on mahdollisuus asua vanhempien luona kauemmin (ei toki kaikilla, koska saattaa olla tilanpuutetta, huonot välit, koulun tai työpaikan ajomatkan takia jnejne)

Kuinka moni ihminen oikeasti ajattelee siinä 18-22v miten rakentaa varallisuutta? Ei kovin moni ja sen takia se kostautuukin sitten myöhemmässä elämässä. Taloudellisesti puhuen vanhempien luona asuminen on parhain tilaisuus koko elämässä säästää sitä rahaa ja kuitenkin vain muutama prosentti (oletan) hyödyntää sen tilaisuuden. Eikö olisin paljon mukavampi jos muutat 25v ja sinulla olisi 50k€ säästössä sen sijaan, että muutat 18v valtion hoidettavaksi vuokra-asuntoon? Kyseinen päätös vaatii uhrauksen itsenäistymisen suhteen, mutta se nopeuttaa erittäin paljon taloudellista kehitystä ja sen takia päädyin itse tähän ratkaisuun.

Vierailija
94/101 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella pikkupaikkakunnilla asuvilla nuorilla ei ole mahdollisuutta asua kotona 25-vuotiaaksi mikäli korkeakouluopiskelu kiinnostaa. Toki silloin voi elää säästeliäästi muuttamalla halpaan solukämppään tsm. Vaan nykyään mahtaa olla että monelle ei tämä edullinen asumismuoto kelpaa vaan pitää heti olla keskiluokkainen elintaso vaikka tulot nolla eikä varoja vielä kerättynä.

Vierailija
95/101 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
96/101 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään en omista, mutta n. 6000 € tilillä, ikinä en ole viikkorahaa tms saanut, jokaisen euron rehellisellä työllä tienannut. Jos en olisi teininä tuhlannut ensimmäisistä työpaikoista saatuja rahoja, olisi varmasti paljon enemmän säästössä. Lapsia, lemmikkejä ei ole eikä tule.

Vierailija
97/101 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon kans 26-vuotias, lähihoitoalalla ja säästöjä n. 26 000e. Oon ollu tyhmä, että oon heti muuttanu vuokralle, enkä ostanut omaa. Nyt oon asunu vuokralla useat vuodet ja rahat on menny kankkulan kaivoon. Omaa asuntoa kuitenkin etsin. Sijoitan 20e/kk johonkin op:n omiin indeksirahastoihin, eli ei sijoittamisesta kokemusta.

Joskus kuussa en säästä yhtään rahaa säästötilille tai jopa otan takaisin säästötililtä käyttötilille, joskus heitän sinne 500e säästötilille.

Mun ikäisillä kavereilla on jollain säästöä yli 50 000 ja talonkin lainaa maksavat. Yhdellä samanikäisellä parhaalla kaverilla on ehkä 100e säästötilillä, ei muuta.

Raha ei tee silti onnea ja on oikeastaan aika samantekevää, kuinka paljon sitä rahaa on, kunhan nyt elämässä pärjää. Rahoja ei hautaan kuitenkaan saa ja voi kuolla vaikkapa huomenna, ja eipä niitä säästöjä mukaan saa.

Vierailija
98/101 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 30-vuotta, ja säästössä vaan 2000e.

Kaiken lisäksi opintolainaa 31000e, josta en oo maksanut vielä penniäkään.

Olen tehnyt kokopäiväisesti töitä vasta vuoden, sillä edellinen vuosikymmen meni sairastellessa ja mielenterveysongelmien kanssa kamppailussa.

Välillä kyllä järkyttää kuulla, miten paljon säästöjä ihmisillä on.

Vierailija
99/101 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 25v, mutta kokopäivätöissä vuodesta 2018 asti. Säästöjä säästötililla reilu tonni, OP:n säästölipas-tilillä kohta kaksi tonnia (säästän nyt kaiken mahdollisen sinne, jolla makselen sitten talven sähkölaskuja :( ), rahastoissa ehkä 6-7 tonnia, en ole vähään aikaan tarkistanut. Asp-tilillä oli melkein kymppitonni, mutta nytpä sen tilalla on hieman alle 80k asuntolainaa. Muutaman tonnin auto, kodin irtaimistolla ei ehkä paljoa arvoa, mutta harrastevälineistä (liikuntavälineitä) voisi saada käytettyinä ehkä tonnin? Käyttötilillä noin 700e, kun palkkapäivä viikon päästä. 

Eli kokonaisvarallisuus jotain 13k luokkaa + asunnon arvo (vanha, tarvitsee kunnostusta, mutta sijainti hyvä).

Omasta mielestäni olen ikäisekseni varoissa, vaikkakin iso osa ei ole helposti realisoitavaa. Olen ollut koko ajan töissä + erilaisia haittalisiä mm. työajoista, elän melko yksinkertaisesti ja jopa nuukasti, minkä lisäksi aloin säästämään heti ensimmäisistä palkoista - eli puskuria on ollut suhteellisen helppo kerryttää. En tosin halua juuri käyttää sitä (esim. rahastoihin en halua koskea, vaan olen hakenut lisätyötä talven ajaksi, jotta säästöt eivät hupene melkein 50snt/kWh sähköön), vaikka kai voisikin. 

Monet kaverit alkavat vasta nyt valmistua, joten heillä on jo takapakkia siinä, samoin sisaruksilla vaikka tekevät loma-ajat töitä. Ap:n säästöt kuulostavat vähän pieniltä, mutta voivat olla ihan hyvän kokoiset, kun huomioi opiskelun ja hoitoalan heikon palkkatason (oma brutto hieman alle 2000e ilman lisiä). Kannattaa ehdottomasti alkaa kyllä säästämään, vaikka ei pääsisi nauttimaan korkoa-korolle -ilmiöstä, niin ainakin raha on jossain poissa käyttörahoista. Onnistuuko vaikka 100e/kk säästöön? Siitä tulee nopeasti jo iso summa. Ja aika monella on ap:n kuvaamat lähtökohdat, ainakaan omassa tuttavapiirissä rahat on pitänyt kasvattaa pääasiassa itse. Oli omasta mielestä hyvin avokätistä, kun mummo halusi alkuvuodesta antaa kaikille lapsenlapsilleen tonnin - ajatus tuota isommista perinnöistä tuntuu jotenkin absurdilta

Vierailija
100/101 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kauhea, luin aloituksen väärin, 2600! Siinähän oli yksi nolla lisää :D Kuulostaa sitten oikein hyviltä säästöiltä, jatka samaan malliin tai jopa salli itsellesi vähän mukavuutta

/99

Vierailija kirjoitti:

Olen 25v, mutta kokopäivätöissä vuodesta 2018 asti. Säästöjä säästötililla reilu tonni, OP:n säästölipas-tilillä kohta kaksi tonnia (säästän nyt kaiken mahdollisen sinne, jolla makselen sitten talven sähkölaskuja :( ), rahastoissa ehkä 6-7 tonnia, en ole vähään aikaan tarkistanut. Asp-tilillä oli melkein kymppitonni, mutta nytpä sen tilalla on hieman alle 80k asuntolainaa. Muutaman tonnin auto, kodin irtaimistolla ei ehkä paljoa arvoa, mutta harrastevälineistä (liikuntavälineitä) voisi saada käytettyinä ehkä tonnin? Käyttötilillä noin 700e, kun palkkapäivä viikon päästä. 

Eli kokonaisvarallisuus jotain 13k luokkaa + asunnon arvo (vanha, tarvitsee kunnostusta, mutta sijainti hyvä).

Omasta mielestäni olen ikäisekseni varoissa, vaikkakin iso osa ei ole helposti realisoitavaa. Olen ollut koko ajan töissä + erilaisia haittalisiä mm. työajoista, elän melko yksinkertaisesti ja jopa nuukasti, minkä lisäksi aloin säästämään heti ensimmäisistä palkoista - eli puskuria on ollut suhteellisen helppo kerryttää. En tosin halua juuri käyttää sitä (esim. rahastoihin en halua koskea, vaan olen hakenut lisätyötä talven ajaksi, jotta säästöt eivät hupene melkein 50snt/kWh sähköön), vaikka kai voisikin. 

Monet kaverit alkavat vasta nyt valmistua, joten heillä on jo takapakkia siinä, samoin sisaruksilla vaikka tekevät loma-ajat töitä. Ap:n säästöt kuulostavat vähän pieniltä, mutta voivat olla ihan hyvän kokoiset, kun huomioi opiskelun ja hoitoalan heikon palkkatason (oma brutto hieman alle 2000e ilman lisiä). Kannattaa ehdottomasti alkaa kyllä säästämään, vaikka ei pääsisi nauttimaan korkoa-korolle -ilmiöstä, niin ainakin raha on jossain poissa käyttörahoista. Onnistuuko vaikka 100e/kk säästöön? Siitä tulee nopeasti jo iso summa. Ja aika monella on ap:n kuvaamat lähtökohdat, ainakaan omassa tuttavapiirissä rahat on pitänyt kasvattaa pääasiassa itse. Oli omasta mielestä hyvin avokätistä, kun mummo halusi alkuvuodesta antaa kaikille lapsenlapsilleen tonnin - ajatus tuota isommista perinnöistä tuntuu jotenkin absurdilta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi