Paljonko säästöjä 26 vuotiaalla?
Onko minulla normaali määrä säästöjä? Ei ole ollut perintöä, en ole saanut lapsilisiä yms ja olen aina saanut ns. normaalit synttärirahat (n. 50-80e/synttäri lapsena), jouluna lahjat, yms. Viikkorahaa sain ihan pienenä n. 5 markkaa / viikko. Omistan ehkä n. 200 e edestä tavaraa (siis myymällä ne saisin n. 200 e). En omista asuntoa yms, olen hoitoalalla (Sairaanhoitaja), työt aloitin vasta valmistuttuani 21 vuotiaana, sitä ennen vähän kesätöitä, muutoin opiskelin. Yhden vuoden olin ulkomailla "lomalla" silloisen miehen luona eli yksi vuosi ilman töissä oloa. Säästöjä siis tilillä n. 26000, ei mitään omistuksia. Olen vielä lapseton ja sinkku. Ei edes autoa, vaan pyörällä kuljen. Onko siis normaali summa? Ja kannattaisiko minun sijoittaa ja mihin ja minkä verran? En tiedä talousasioista mitään, mitä nyt pankissa laittoivat sellaisen että joka kuukausi 30 euroa menee rahastoihin (sinne ei ole kertynyt muutamaa kymppiä enempää vielä). Olenko säästänyt hyvin vai huonosti? (ottaen huomioon juuri nuo että en ole saanut perintöjä yms ja normaali perhe, eli ei koskaan ole ollut mitään ylimääräistä vanhemmillakaan antaa ja normaali työt, tosin huono palkka kun ei ollut aikanaan varaa kouluttautua yms.
Kommentit (101)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:52"]Miten ihmeessä teillä ei ole säästöjä?! En voi ymmärtää. Sinä 25-vuotias opiskelija, en ymmärrä, ettet ole todellakaan löytänyt kesätöitä. Tulevat työnantajat eivät katso hyvällä oma-aloitteisuuden puutetta ja cv:n tyhjyyttä. Olin varma, että ikäisilläni on varmaan jo reilusti enemmän säästössä kuin minulla! Tätä se nykyajan kerskakulutusyhteiskunta teettää? Aiotteko koskaan hankkia omaa asuntoa tai omaisuutta, kerran säästöön ei jää mitään?
[/quote]
Olen koulutukseltani toimittaja, eli osaamiseni liittyy lähinnä kirjoittamiseen. Olen ylikoulutettu matalapalkka-alojen töihin, alikoulutettu oman alan töihin. Siksi jatkoin opintojani uuteen tutkintoon, josko niitä töitä joskus jostain löytyisi. Hakemuksia on tänäkin kesänä lähtenyt yli 100, haastatteluja on ollut kaksi. Kyse ei siis ole siitä, ettenkö olisi yrittänyt.
Turha puhua asiasta, josta ei ole itsellä kokemusta eikä älyä. Luultavasti itse kulutat paljon enemmän entä nämä muut, kun on kotoa haettu töihin eikä mitään ole sen eteen tehty. Ole kiitollinen siitä, että sinulle on annettu enemmän mahdollisuuksia entä monelle muulle, ilman vaivaa. Esim. Oulussa ei ole juuri ollenkaan töitä! Kaikki työpaikat joita on, menevät suhteilla. Muutappas tänne opiskelijaksi, ja katso löytyykö töitä. Nimimerkillä haettu 50 työpaikkaa alkuvuodesta (osa henkilökohtaisesti) ja yhteenkään ei päästy (vastauksia mm. 250 hakijaa ja 2 valittu yms). Oulun yliopistolta opiskelijat joita tiedän (tiedän hyvin n- 20-30 opiskelijaa ja kahdella oli kesätöitä, josta toisella suhteilla. Olen todella reipas ja oma-aloitteinen ja yritän koko ajan parhaani. Vertailukohta - kävin Helsingissä ja siellä pelkkään Marketti ketjuun haettiin 5000 kesätyöntekijää. Työpaikkoja loputtomasti. Veljeni joka työttömänä Oulussa, sai heti toisena päivänä Helsingissä käydessään sieltä kohtuullisen hyvän työpaikan, ilman haastatteluja tai mitään.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:52"]
Miten ihmeessä teillä ei ole säästöjä?! En voi ymmärtää. Sinä 25-vuotias opiskelija, en ymmärrä, ettet ole todellakaan löytänyt kesätöitä. Tulevat työnantajat eivät katso hyvällä oma-aloitteisuuden puutetta ja cv:n tyhjyyttä. Olin varma, että ikäisilläni on varmaan jo reilusti enemmän säästössä kuin minulla! Tätä se nykyajan kerskakulutusyhteiskunta teettää? Aiotteko koskaan hankkia omaa asuntoa tai omaisuutta, kerran säästöön ei jää mitään?
[/quote]
Tämä! Ei kaikilla aloilla ja/tai paikkakunnilla ole töitä. Oma reippaus ei välttämättä vaikuta
[/quote] Olen koulutukseltani toimittaja, eli osaamiseni liittyy lähinnä kirjoittamiseen. Olen ylikoulutettu matalapalkka-alojen töihin, alikoulutettu oman alan töihin. Siksi jatkoin opintojani uuteen tutkintoon, josko niitä töitä joskus jostain löytyisi. Hakemuksia on tänäkin kesänä lähtenyt yli 100, haastatteluja on ollut kaksi. Kyse ei siis ole siitä, ettenkö olisi yrittänyt.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:58"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:52"]Miten ihmeessä teillä ei ole säästöjä?! En voi ymmärtää. Sinä 25-vuotias opiskelija, en ymmärrä, ettet ole todellakaan löytänyt kesätöitä. Tulevat työnantajat eivät katso hyvällä oma-aloitteisuuden puutetta ja cv:n tyhjyyttä. Olin varma, että ikäisilläni on varmaan jo reilusti enemmän säästössä kuin minulla! Tätä se nykyajan kerskakulutusyhteiskunta teettää? Aiotteko koskaan hankkia omaa asuntoa tai omaisuutta, kerran säästöön ei jää mitään? [/quote] Olen koulutukseltani toimittaja, eli osaamiseni liittyy lähinnä kirjoittamiseen. Olen ylikoulutettu matalapalkka-alojen töihin, alikoulutettu oman alan töihin. Siksi jatkoin opintojani uuteen tutkintoon, josko niitä töitä joskus jostain löytyisi. Hakemuksia on tänäkin kesänä lähtenyt yli 100, haastatteluja on ollut kaksi. Kyse ei siis ole siitä, ettenkö olisi yrittänyt.
[/quote]
Asenteessasi on vähän parantamista. Olen päässyt lukemattomiin oman alani (vastaavalta alalta kuin sinun) haastatteluihin ihan vain siksi, että rekrytoija on katsonut cv:ssäni lukevan kaikenlaista, muun muassa asiakaspalvelua ja kassatyötä. Niihin pääsee aika helposti - toki en varmaksi sano siitäkään enää. Aloitin itse tällaisissa hommissa 18-vuotiaana, ja vuorafirman kautta tein yliopiston ohella ja kesäisin töitä valmistumiseen saakka (lopetin vasta, kun sain pitkän pätkän oman alan töitä).
Opiskelijana elin kyllä todellakin kädestä suuhun! Jonkin aikaa kävin samanaikaisesti töissä ja koulussa, muttei se pidemmän päälle yksinkertaisesti toiminut. Eli en saanut opintojen aikaan säästöön mitään. Kotoa sain rahaa ruokaan silloin kun rahaa oli alle kakskymppiä tilillä ja joskus joitain satunnaisia summia.
Hyvä kun ap on saanut säästöön. Eikös nuo pankin rahastot ole täyttä asiakkaan rahastusta näillä korkotasoilla?
Olen hakenut kaikkia mahdollisia töitä, vaikka olenkin ns. hyvin koulutettu. En ole jättänyt yhteenkään paikkaan hakematta ylpeyksissäni, olen hakenut moneen siivoojan yms paikkaan. Töitä ei ole herunut, samalla kun Suomea osaamattomia maahanmuuttajia on otettu ilman koulutusta näihin siivoustöihin (siivoojana toimiva ystäväni kertoi).
Mulla oli aika sama tilanne, 26-vuotiaana säästöjä oli 30000 e jotka meni ensiasunnon ostoon käsirahana. Muutama tuhat oli osakkeissa, mutta eivät tuottaneet paljon kun ei oikein ollut markkinanäkemystä.Kätilö olen ammatiltani, luulen että hyvnkin samassa palkkaluokassa liikutaan.
Tässä ap: en tiedä juuri talousasioista mitään, siispä siksi hieman neuvoja etsinkin, mihin laittaa nuo rahat? Sijoittaa yms. en osaa. Sen takia otin pankissa rahastojutun kun tuputtivat sen, että kuukausittain se muutama kymppi rahastoon. Ymmärrystähän minulla ei niistäkään ole, mutta mukava oppia se, että joku muu juttu pitäis löytää entä rahasto. Mutta en ole mitään muutakaan keksinyt, onko tuo rahasto edes hiukan parempi, entä käyttötilillä makuuttaa niitä? Ne on siis aina olleet vaan käyttö- ja säästötileillä, eikä niissäkään juuri korkoa, jos mitään.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:08"]
Opiskelijana elin kyllä todellakin kädestä suuhun! Jonkin aikaa kävin samanaikaisesti töissä ja koulussa, muttei se pidemmän päälle yksinkertaisesti toiminut. Eli en saanut opintojen aikaan säästöön mitään. Kotoa sain rahaa ruokaan silloin kun rahaa oli alle kakskymppiä tilillä ja joskus joitain satunnaisia summia.
Hyvä kun ap on saanut säästöön. Eikös nuo pankin rahastot ole täyttä asiakkaan rahastusta näillä korkotasoilla?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:16"]
Kuulostaa hyvältä nuo säästöt sinulla vaikka vähän ollutkin töitä, Mihin ammattiin opiskelet? :) onko tuo ennakkoperintö sellainen, että sitten ei mene veroja jos pikkuhiljaa saa perintöä? (kun tietyn määrän vuodessa saa lahjoittaa vissiin verottomana, tällaista olen kuullut)
[/quote]
Opiskelen valtiotieteitä. Tosiaan tuosta 3999€ neljän vuoden välein saa antaa ilman että menee lahjaveroa. Eli näin äitini siirtää varojaan pikkuhiljaa minulle verottomasti. Olen nyt tuon kahdesti saanut ja laittanut osakkeisiin. Lisäksi olen joskus muksuna saanut lahjaksi jonkin verran osakkeita, lisäksi ostanut itse osalla kesätöistä jääneillä rahoilla. Tällä hetkellä saan osinkoja noin 500€/vuosi, joka on aina kiva :) Eniten ehkä säästämisessä auttanut se, että elää sitä normaalia opiskelijaelämää. Rahaa menee oikeastaan vain ruokaan ja välillä baariin, joten laskujen lisäksi menee noin 500€/kk kaikkeen muuhun. Vuokra vain 350€, eli ihan vähällä pärjää.
Mukava kuulla että joku samis! :) tv.ap
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:11"]
Mulla oli aika sama tilanne, 26-vuotiaana säästöjä oli 30000 e jotka meni ensiasunnon ostoon käsirahana. Muutama tuhat oli osakkeissa, mutta eivät tuottaneet paljon kun ei oikein ollut markkinanäkemystä.Kätilö olen ammatiltani, luulen että hyvnkin samassa palkkaluokassa liikutaan.
[/quote]
Hyvin sulla on säästöjä. Olen itse 41-vuotias ja kaikki rahat asunnossa kiinni, eli varallisuus tällä hetkellä 170 tuhatta. Ja siis säästöaikaa takana 15 vuotta enemmän kuin sinulla. Olen ihan tyytyväinen tilanteeseeni, vaikka lapsiakin on pari ja olen yksinhuoltaja. Pidä vaan yllä vastuullista säästämistä niin hyvin menee!
Kiitos vastauksesta! :) mietityttää vain miten kaikilla niin paljon tietoutta ja osaamista osakkeista? Itse en millään uskaltaisi, olen yrittänyt jotain lukea niistä, mutta todellakin täyttä hepreaa. Miten voitte osata sijoittaa yms. varsinkin kun monet opiskelette eri alaa.
[/quote]
Opiskelen valtiotieteitä. Tosiaan tuosta 3999€ neljän vuoden välein saa antaa ilman että menee lahjaveroa. Eli näin äitini siirtää varojaan pikkuhiljaa minulle verottomasti. Olen nyt tuon kahdesti saanut ja laittanut osakkeisiin. Lisäksi olen joskus muksuna saanut lahjaksi jonkin verran osakkeita, lisäksi ostanut itse osalla kesätöistä jääneillä rahoilla. Tällä hetkellä saan osinkoja noin 500€/vuosi, joka on aina kiva :) Eniten ehkä säästämisessä auttanut se, että elää sitä normaalia opiskelijaelämää. Rahaa menee oikeastaan vain ruokaan ja välillä baariin, joten laskujen lisäksi menee noin 500€/kk kaikkeen muuhun. Vuokra vain 350€, eli ihan vähällä pärjää.
[/quote]
Tai siis kyllä tavallaan tajuan jotain kun esim. osakkeista luen, mutta en kai ymmärrä miten sen voi tehdä niin, ettei olisi riskiä kaiken menettämiseen. Vai tienaako osakkeilla aina jotain ilman että voisi jossain tapauksessa menettää kaikki?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:19"]
Kiitos vastauksesta! :) mietityttää vain miten kaikilla niin paljon tietoutta ja osaamista osakkeista? Itse en millään uskaltaisi, olen yrittänyt jotain lukea niistä, mutta todellakin täyttä hepreaa. Miten voitte osata sijoittaa yms. varsinkin kun monet opiskelette eri alaa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:58"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:52"]Miten ihmeessä teillä ei ole säästöjä?! En voi ymmärtää. Sinä 25-vuotias opiskelija, en ymmärrä, ettet ole todellakaan löytänyt kesätöitä. Tulevat työnantajat eivät katso hyvällä oma-aloitteisuuden puutetta ja cv:n tyhjyyttä. Olin varma, että ikäisilläni on varmaan jo reilusti enemmän säästössä kuin minulla! Tätä se nykyajan kerskakulutusyhteiskunta teettää? Aiotteko koskaan hankkia omaa asuntoa tai omaisuutta, kerran säästöön ei jää mitään? [/quote] Olen koulutukseltani toimittaja, eli osaamiseni liittyy lähinnä kirjoittamiseen. Olen ylikoulutettu matalapalkka-alojen töihin, alikoulutettu oman alan töihin. Siksi jatkoin opintojani uuteen tutkintoon, josko niitä töitä joskus jostain löytyisi. Hakemuksia on tänäkin kesänä lähtenyt yli 100, haastatteluja on ollut kaksi. Kyse ei siis ole siitä, ettenkö olisi yrittänyt.
[/quote]
Asenteessasi on vähän parantamista. Olen päässyt lukemattomiin oman alani (vastaavalta alalta kuin sinun) haastatteluihin ihan vain siksi, että rekrytoija on katsonut cv:ssäni lukevan kaikenlaista, muun muassa asiakaspalvelua ja kassatyötä. Niihin pääsee aika helposti - toki en varmaksi sano siitäkään enää. Aloitin itse tällaisissa hommissa 18-vuotiaana, ja vuorafirman kautta tein yliopiston ohella ja kesäisin töitä valmistumiseen saakka (lopetin vasta, kun sain pitkän pätkän oman alan töitä).
[/quote]
Vakuutan sinulle Ap: ongelma ei ole asenteessa. Sain ensimmäisen kesätyöpaikkani 15-vuotiaana. Sen jälkeen tein kesätöitä aina vuoteen 2010 asti, paitsi vuonna 2009, jolloin ei tärpännyt. Työt olivat myyntityötä ja muuta asiakaspalvelua. Vuosi 2011 - ei töitä. Vuosi 2012 - ei töitä. Vuosi 2013 - palkallinen harjoittelu kesällä. Sen jälkeen syksyllä muutaman kuukauden toimeksianto freelancerina, samoin viime syksynä. Kesätöistä ei tietoakaan.
Lienee niin, että myyntityöhön, kaupan kassalle esimerkiksi, on halvempaa palkata kesätöihin henkilö, jolla on vähemmän kokemusvuosia kuin minulla. Oman alan töitä ei tässä kaupungissa ole, ja kilpailu niistä kerran vuodessa aukeavista paikoista on todella kova. Työnantajat suosivat palkattomia harjoittelijoita, elleivät karenssien vuoksi hyödynnä jo palkkalistoilla olevia työntekijöitään. Valmistumisen jälkeen työkkäristäkin sanottiin suoraan, ettei heillä ole mitään mua varten. Ei kaupan alalta, ei viestinnän alalta, ei mistään.
Ihan oikeasti, kaikkea olen hakenut ja haen jatkossakin. Säästäminen on vaan mahdotonta, kun mihinkään ei kelpaa. Edes haastatteluun. Jos joskus jotain säästöjä on ollut, ne on pitänyt käyttää hengissä pysymiseen. Olet todella onnekas.
kaikilla ei ole varaa elää "nuoren elämää". En ole ap, mutta te olette kyllä todella onnekkaita, kaikki eivät saa edes töitä suuresta yrittämisestä huolimatta taikka sairastuvat nuorena jolloin rahaa ei saa kuin pientä tukea, sillä ei luksusmatkoja ja taloja ostella
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:04"]
Minusta Ap:n säästöt eivät ole kummoiset. Oletko saanut matkustaa useamman kerran vuodessa ulkomaille? Me olemme saman ikäisiä ja noin 50 000 asunnon arvosta maksettuna, lisäksi käteistä runsaasti. Pari autoakin on. Matkustelemme 4-5 krt vuodessa ns. luksusmatkoja. Kannattaa kyllä mielummin elää nuorten elämää, eli juhlia, syödä ulkona, harrastaa, matkustella yms. ja säästää sitten jos jää yli. Mutta tämä vain oma mielipiteeni. Elämä on niin lyhyt, etkä voi tietää elätkö vielä vuoden päästä!
[/quote]
Tässä ap. Tosiaan jos olisit tarkemmin lukenut alkuperäisen viestini, siinä sanottiin että minulla on alkanut menemään nyt rahastoon rahaa. Onko sinulle pankissa sitten neuvottu esim. osakkeisiin säästäminen? Minulle ehdotettiin normaalia vähäriskistä rahastoa ja sitten enempiriskistä jossa osakkeita ja piti tehdä testi josta selvisi että vähempiriskinen sopii minulle, koska stressaantuisin isoriskisestä.
Onko sinulle sitten ehdoteltu sijoituskohteita yms? Oletko yleensäkään käynyt pankissa keskustelemassa ikinä? En ole ikinä kuullut että he sen enempää tekisivät kun sysäisivät rahat rahastoihin yms. Kaikki jotka laittaa osakkeisiin yms joutuvat kyllä sen itse oppimaan, eikä minulle ole mitään sellaisesta neuvottu eikä mihinkään muuhunkaan sijoittamisesta edes mainittu
Toisekseen, en sanonut että säästin tuon muutaman vuoden aikana kaikkia rahoja. Selvästi kirjoitin kyllä, että olen koko elämäni yrittänyt kaikki mahdolliset rahat säästää, pullojen poimimisesta yms. lähtie, mitä jäänyt vuokrien ja ruokien jälkeen. Olen myös matkustanut n. kerran vuodessa. Sen enempää ei kiinnostaisi, lentomatkustelu varsinkin on ekologisesti yksi pahimmista asioista. Kerta vuodessa muutenkin riittää, muutoin matkusta sitten Suomessa.
Samaa mieltä olen siitä, että olen yllättynyt että minuakin nuoremmilla tuntuu oleva yli 50000 euroa säästössä mutta he ovat varmaan olleet kauemmin työelämässä ja paremmalla palkalla
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:18"]
AP:n viestin tiedoilla 26000 euron säästöt kuulostaa aika hurjilta. Sairaanhoitajan muutaman vuoden töillä ei kyllä juuri kukaan säästä tuollaisia summia. Lisäksi tuntuu oudolta että pankki ei ehdota noille rahoille mitään sijoituskohdetta jos kerran tilillä makaa noin paljon rahaa.
Muutenkin tässä viestiketjussa mainitut numerot tuntuu hurjilta, kun kukaan ei ainakaan mainitse olevansa lääkäri, juristi tms. missä oikeasti pääsee tienaamaan paljon.
[/quote]
Komppaan edellistä viestiä, ei ole kyllä eettisesti oikein matkustella useamman kerran vuodessa ulkomaille, varsinkaan pitkän matkan lentoja :( maapallo tuhoontuu. Ja kuka sinä olet päättämään että kaikkien tulisi haluta matkustaa useamman kerran vuodessa? Kaikkia ei kiinnosta matkustelu pätkääkään. Sanotaan että matkustelu avartaa mutta ei se kyllä avarra jos on alunperin suppea käsitys maailmasta ja elämästä, toisaalta älykkään ihmisen ei tarvitse matkustaa älytäkseen asioita
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:04"]
Minusta Ap:n säästöt eivät ole kummoiset. Oletko saanut matkustaa useamman kerran vuodessa ulkomaille? Me olemme saman ikäisiä ja noin 50 000 asunnon arvosta maksettuna, lisäksi käteistä runsaasti. Pari autoakin on. Matkustelemme 4-5 krt vuodessa ns. luksusmatkoja. Kannattaa kyllä mielummin elää nuorten elämää, eli juhlia, syödä ulkona, harrastaa, matkustella yms. ja säästää sitten jos jää yli. Mutta tämä vain oma mielipiteeni. Elämä on niin lyhyt, etkä voi tietää elätkö vielä vuoden päästä!
[/quote]
Todella huolestuttava tilanne AP:lla, itse olen vasta 11 ja minulla on säästössä jo 8,2 miljoonaa, pääasiassa viikkorahoista ja lapsilisistä säästellyt.
Tilulilulei, olen 25-vuotias ja minulla on opintolainaa n. 7000 euroa ja säästöjä tai ylipäänsä rahaa tällä hetkellä n. 1000 euroa. Teen kyllä lomilla töitä ja opintojen oheenkin töitä, mutta asenteeni on se, että nyt nuorena voin matkustella ja harrastaa ja laittaa rahat menemään juuri siihen mihin haluan. Olen siitä onnekkaassa asemassa, että tulen saamaan 99% varmuudella (hyväpalkkaisia) töitä, nyt jo koulunpenkiltä ollaan oltu repimässä useampaan suuntaan töihin. Jos en olisi tässä asemassa, asenteeni olisi varmasti eri.
Toisaalta materia ei ole koskaan kiinnostanut minua muutenkaan kovin paljon, minulle riittävät hyvinkin askeettiset vaatimukset elämäni suhteen, mieluummin olen laittanut rahani matkustamiseen, taiteeseen ja elämyksiin. En usko, että täältä kuollessa saa mitään mukaansa, joten ainakaan vielä en ole jaksanut laittaa rahojani kiinni tavaraan.
Olet siis säästänyt noin 6500 per työvuosi jos oletetaan että täysiä työvuosia takana on 4. Eli n. 550 per kuukausi. Ei paljon, ei vähän, eli ihan ok.
Työelämässä vasta puoli vuotta olleena minulla ei oikeastaan ole muita säästöjä kuin 3000 asp-tilillä.