Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarkkailkaa e-Reseptienne käyttöä!

Vierailija
14.07.2015 |

Taustasta sen verran, että olin kevään ajan hoidossa eräässä yliopistosairaalassa. Minulle tehtiin leikkaus, ja poliklinikkakäyntejä oli tietysti sekä ennen että jälkeen toimenpiteen. Vaivani parantui, joten hoitosuhde päätettiin huhtikuulla ja tämän on lääkäri myös selvästi kirjoittanut potilaskertomukseeni. Reilu kuukausi sitten ihmettelinkin, miksi kyseisen sairaanhoitopiirin alueelta on tarkasteltu kaikkia voimassaolevia sähköisiä reseptejäni ja tilasin Kelalta lokitiedot asian selvittääkseni. Tällöin paljastui että minua aiemmin hoitanut lääkäri (johon minulla ei siis enää ole mitään hoitosuhdetta) oli hakenut kaikki tiedot, valinnut tarkastelun syyksi "hoito" ja suostumukseksi "potilaan suullinen suostumus". Tällaista suostumusta ei ole koskaan kysytty, joten sellaista ei siis todellakaan ole. Kun lähetin asiasta sairaalalle selvityspyynnön, sain vastaukseksi kirjeen jossa kerrottiin "lääkärin varmasti ajatelleen potilaan parasta" ja pahoiteltiin "jos potilas on kokenut tästä syystä mielipahaa". Mielipahaa?! Olisin antanut luvan jos sellaista olisi kysytty, mutta mielestäni tämä onkin täysin periaatekysymys. Nyt kun on olemassa tällainen järjestelmä, jossa kaikki tiedot on saatavilla yhdestä paikasta, on vielä aikaisempaa tärkeämpää ettei sitä käytetä luvatta tai väärin perustein. 

Tulipa selväksi, että tällä tasolla uudistusten myötä kehuttu ja muka parantunut tietoturva todella on... Järjestelmiä voi näköjään siis käyttää luvatta ihan sairaalan johdon suostumuksella, jos vain sanoo ajattelevansa potilaan parasta. Tekisi mieli viedä asia eteenpäin, mutta en oikein tiedä mikä tähän olisi oikea taho kun sairaalalta ei edes kunnollista anteeksipyyntöä herunut.

Kommentit (273)

Vierailija
81/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se että e-reseptijärjestelmä pitää sisällään erittäin arkaluontoista tietoa. Jos järjestelmän tietoturva horjuu, niin joukko ihmisiä ei enää voi käyttää sitä pelätessään väärinkäytöksiä ja vuotoja. Tällainen henkilö on esimerkiksi pääministeri. Järjestelmän kiistämättömät hyödyt menetetään, jos tiedot vuotavat esim työnantajalle tai lehdistölle. Emme pysty erottamaan ap n harmitonta tapausta vakavasta loukkauksesta mitenkään. Koska johto ei rangaissut syy voi olla siinä että johto on jutun takana ja johtoa pitäisi rangaista. Kerää ainestoa ja tee lehtijuttu asiasta.

Vierailija
82/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jotain hämärää tässä nyt on. Ap ollut sairas, saanut hyvää hoitoa. Nyt tutkinut e-reseptejä ja lähettänyt oikein pyyntöjä viranomaisille että tutkisivat kuka katsonut hänen reseptejään, nähnyt ison vaivan asian selvittämiseksi. En vaan oikein ymmärrä, miksi tällainen haloo. Itse olen mielissäni jos lääkärit näkee mun kaikki reseptit, voivat katsoa jos on vaikka jotain mikä ei välttämättä sovi yhteen ja sieltä näkyy toivon mukaan myös penisiliiniallergiani. Itsekin olin syksyllä leikkauksessa ja jotenkin tuntuis oudolta, että oisin syytettä nostamassa lääkäriä vastaan kun hän on silmäilly tietojani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 22:27"]

Ensinnäkin lääkärit kyllä saa katsoa jälkikäteenkin hoitamansa potilaan tietoja jos ei sitä olla erikseen ja nimenomaan kielletty. Siinä on kyse oppimisesta, pystyy seuraamaan mitä sille potilaalle kävi ja mitä seurauksia omista hoitopäätöksistä oli. Itse työskentelen päivystyksessä ja usein lähetän potilaita eteenpäin jatkohoitoon. Erikoisista, vaikeista tai muuten mielenkiintoisista potilaista katson jälkikäteen mitä hänelle kävi ja vaikka että mikä oli oikea diagnoosi mihin päädyttiin jos en itse päässyt ea:ssa varmaan lopputulokseen. . Toisekseen, en suostu kirjoittamaan potilaille mitään reseptiä jos en saa katsoa e-resepteistä potilaan muita määrättyjä reseptejä. Minä olen vastuussa potilaan terveydestä sen suhteen mitä lääkkeitä määrään enkä ala summamutikassa määräilemään kun kerran on mahdollista ne e-reseptit tarkistaa. . Kenenkään tutun tietoja en tietenkään käy huvikseen tai uteliaisuudesta katsomassa. . T. Lääkäri

[/quote]

Tästä nyt ei ole ollenkaan kyse, kuvaamasi kaltaisen toiminnan ymmärrän ja hyväksyn täysin. Nyt on kyseessä luvaton katselu, vaikka sinä et niin tee, muut tekevät. Olisin antanut luvan jos sitä olisi kysytty, mutta tilanteessani on yksiselitteisesti toimittu väärin. e-Reseptejä ei lääkäri ilman lupaa (edelleen siis muita kuin hänen itsensä kirjoittamia) saa katsoa varsinkaan hoitosuhteen päättymisen jälkeen EDES OPPIMISMIELESSÄ. Luvan kanssa tietysti. 

Minulle ei myöskään ole yritetty sairaalasta soittaa missään vaiheessa, enkä jätä vastaamatta tuntemattomiin numeroihin.

Ap

Vierailija
84/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 22:35"]

No jotain hämärää tässä nyt on. Ap ollut sairas, saanut hyvää hoitoa. Nyt tutkinut e-reseptejä ja lähettänyt oikein pyyntöjä viranomaisille että tutkisivat kuka katsonut hänen reseptejään, nähnyt ison vaivan asian selvittämiseksi. En vaan oikein ymmärrä, miksi tällainen haloo. Itse olen mielissäni jos lääkärit näkee mun kaikki reseptit, voivat katsoa jos on vaikka jotain mikä ei välttämättä sovi yhteen ja sieltä näkyy toivon mukaan myös penisiliiniallergiani. Itsekin olin syksyllä leikkauksessa ja jotenkin tuntuis oudolta, että oisin syytettä nostamassa lääkäriä vastaan kun hän on silmäilly tietojani.

[/quote]

No minusta tuntuu jotenkin oudolta se, että jotkut ovat täysin välinpitämättömiä omien yksityisten (terveys)tietojensa suhteen. Olisiko ihan okei, jos kaikkien tiedot olisivat julksia, jos ei kerta ole mitään salattavaa? Jotkut asiat vain ovat yksityisiä, ja niiden käsittelyyn tulee olla tarkat säännökset. Olisiko sekin okei, jos Kelassa/sosiaalitoimessa/pankissa/missä vaan virastossa yms. käytäisiin tutkimassa tietojasi ilman lupaa? 

Ap

Vierailija
85/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos olisit luvan muutenkin antanut niin mitä helvettiä sä oikein nyt meuhkaat sitten?

Vierailija
86/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:48"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:34"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:32"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:24"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:15"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:11"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:01"]

31 ei ole Ap, mutta kylläkin samaa mieltä. Itse en näe järkeä lääkärille soittamisessa, sama vastaushan sieltä tulisi kuin kirjeessä.

Ap

[/quote]

mutta jos asia mietityttää niin kovin, niin soittaisit. Vaikuttaa siltä, kuin olisit todella lukkaantunut tästä tilanteesta...

[/quote]

No minä olenkin loukkaantunut, itse pidän tietosuojaa todella suuressa arvossa. Olen pankissa töissä, ja meillä asiakkaiden tietoja luvatta katselleelle työntekijälle olisi ainakin kova rangaistus tiedossa - ei välttämättä tarvitsisi edes tulla enää seuraavana aamuna töihin.

Ap

[/quote]

no, juuri tästä syystä sinun pitäisi soittaa. Lääkärin työ on oikeasti tosi hektistä ja potilaan hoito ei useinpääty siihen, milloin viimeisin konkreettinen käynti on ollut. Soita, niin ymmärrät MIKSI lääkäri katsoi tietojasi.

[/quote]

Mutta kun edes se, että hoitaa potilasta ei oikeuta katsella hänen KAIKKIA e-reseptejään. Näin lukee laissa. Hengenvaarassa oleminen tekee tähän poikkeuksen, ei potilaan normaali hoito. Tyhmää tai ei, mutta kun se on näin, niin se olisi ihan kiva, että sitä noudatettaisiin. Vain itsekirjoittamiaan reseptejä saa lääkäri katsoa. 

t. farmaseutti

[/quote]

pysyn kanssani. Edelleen suosittelen soittamaan. 

[/quote]

Ei se muuta mitään. Jos haluaa, että tietosuoja otetaan sairaalassa vakavasti niin heitä hetkauttaa vain ylemmältä taholta tuleva huomautus tms. 

[/quote]

no kuule just joo. Kuvittelet nyt kyllä omiasi.

Vierailija
87/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole väittänyt, että tietojen pitäisi olla julkisia. Mutta minusta on täysin oikein, että farmaseutti saa katsoa reseptejä tai lääkäri sairaskertomustani. Se ei tee tiedoistani jilkisia. Vähän sama kun sinäkin saat/joudut tarkkailemaan asiakkaiden tilitietoja, vaikka he eivät ole siihen lupaa antaneetkaan. Sinulla on kuitenkin vaitiolovelvollisuus eli vaikka sinä tiedätkin pankkiasiani, et saa kertoa niistä julkisesti.

Vierailija
88/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muisti pelaa oikein niin hoitavalla lääkärillä on lupa 3kk aikana palata potilaskertomukseen hoidon päätyttyä.

Itse olen kouluhoitaja ja kun esim lähetän lapsen jatkohoitoon esim. murtumaepäilyn johdosta niin käyn usein tarkistamassa, tekstin myöhemmin. Tarkistan siis onko epäily osoittautunut oikeaksi ja onko jotakin jatkohoidon suhteen sellaista mikä pitäisi huomioida koulussa. Tämä on itselle oppia ja toki lapset ovat edelleen kirjoillani, eli hoitosuhde on olemassa.

Ihan vaan huvikseen ei ole mielenkiintoa saati aikaa käydä tutkailemassa tekstejä. Eikä ammattietiikka antaisi periksi.

Vierailija
89/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 22:46"]

En ole väittänyt, että tietojen pitäisi olla julkisia. Mutta minusta on täysin oikein, että farmaseutti saa katsoa reseptejä tai lääkäri sairaskertomustani. Se ei tee tiedoistani jilkisia. Vähän sama kun sinäkin saat/joudut tarkkailemaan asiakkaiden tilitietoja, vaikka he eivät ole siihen lupaa antaneetkaan. Sinulla on kuitenkin vaitiolovelvollisuus eli vaikka sinä tiedätkin pankkiasiani, et saa kertoa niistä julkisesti.

[/quote]

Mutta en minäkään saa tarkastella tilitietoja myöhemmin, ilman lupaa ja sitten vielä väittää saaneeni luvan.

Ap

Vierailija
90/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt kyse seuraavasta: käyn psykiatrilla yksityisesti. Minut rauskattu, sen jälkeen paniikkikohtauksia, johon lääke + unilääke. Tämä on minun asiani, minun helvettini. Terkkarilääkärin lapsi on koulussa, jossa olen töissä. Pidän ja aion jatkossa pitää yksityisyyteni. Jos tietoni menevät vääriin käsiin, haen jatkossa reseptit virosta. En tee rikollista, en pahaa. Olen itse ollut harjoitteluissa sairaaloissa ja voi kuulkaa. Kyllä ne tiedot mt-ongelmista, alkoholismista ym on ihan vapaata riistaa. Kukaan täällä pätevä ei voi pakottaa tietojani julkisiksi. Ja sinä päivänä kun kanta tm. sähköiset palvelut ovat kaikkien nähtävissä parin nörtin toimesta, on kaikilla niin mukavaa. Jos cia: n tiedot voi vuotaa, niin tuskinpa kanta niin haastava on. Onneksi ei oo ollut abortteja tai sukupuolitauteja, hauskaa kun ovat kaikkien tiedossa...

Vierailija
91/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 22:27"]

Ensinnäkin lääkärit kyllä saa katsoa jälkikäteenkin hoitamansa potilaan tietoja jos ei sitä olla erikseen ja nimenomaan kielletty. Siinä on kyse oppimisesta, pystyy seuraamaan mitä sille potilaalle kävi ja mitä seurauksia omista hoitopäätöksistä oli. Itse työskentelen päivystyksessä ja usein lähetän potilaita eteenpäin jatkohoitoon. Erikoisista, vaikeista tai muuten mielenkiintoisista potilaista katson jälkikäteen mitä hänelle kävi ja vaikka että mikä oli oikea diagnoosi mihin päädyttiin jos en itse päässyt ea:ssa varmaan lopputulokseen. . Toisekseen, en suostu kirjoittamaan potilaille mitään reseptiä jos en saa katsoa e-resepteistä potilaan muita määrättyjä reseptejä. Minä olen vastuussa potilaan terveydestä sen suhteen mitä lääkkeitä määrään enkä ala summamutikassa määräilemään kun kerran on mahdollista ne e-reseptit tarkistaa. . Kenenkään tutun tietoja en tietenkään käy huvikseen tai uteliaisuudesta katsomassa. . T. Lääkäri

[/quote]

Joo, mutta eihän sulla ole oikeutta mennä e-reseptikeskukseen katsomaan potilaan kaikkia reseptejä ilman potilaan lupaa. Tämä onkin uusi juttu. Minulla ei ole harmainta hajuakaan, miten muut ohjelmanne toimivat ja mitä näyttävät - ne ovatkin eri tietokantoja, mutta aloittajan tapauksessa lääkäri nyt oli käynyt e-reseptikeskuksesssa katsomassa muitakin kuin itsekirjoittamiaan reseptejä ja niin ei kyllä saa twhdä. 

t. farmaseutti

Vierailija
92/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:03"]

Ei tietenkään olisi haittaa, mutta hän onkin katsonut kaikki reseptini - myös muiden lääkärien määräämät. Näin ei siis saisi tehdä kuin vain potilaan suostumuksella, ei ilman lupaa.

Ap

[/quote]

Kuulepas nyt ap. Kun lääkäri kirjoittaa sinulle reseptin, hänen täytyy tietää mitä muita lääkkeitä sinulla on käytössäsi. Tämä siksi, että joissakin lääkkeissä on yhteishaittavaikutuksia, ja niitä ei voi käyttää ehkä ollenkaan yhdessä, tai toista lääkettä pitää vähentää tai nostaa.

Vain hullu joka ei tajua omaa etuansa jättää kertomatta käytössä olevan lääkityksensä. Luultavasti lääkärille on tullut jälkikäteen mieleen, että mitäs kaikkea se söi, määräsinkö jonkin haitallisen yhdistelmän. Minulla on monta lääkitystä, ja niiden määräämiseen on tarvittu jopa lääkäritiimi miettimään mitä voi syödä yhdessä ja kuinka paljon. Ei tulisi mieleenkään loukkaantua asiasta!

Vierailija
93/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 22:58"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:03"]

Ei tietenkään olisi haittaa, mutta hän onkin katsonut kaikki reseptini - myös muiden lääkärien määräämät. Näin ei siis saisi tehdä kuin vain potilaan suostumuksella, ei ilman lupaa.

Ap

[/quote]

Kuulepas nyt ap. Kun lääkäri kirjoittaa sinulle reseptin, hänen täytyy tietää mitä muita lääkkeitä sinulla on käytössäsi. Tämä siksi, että joissakin lääkkeissä on yhteishaittavaikutuksia, ja niitä ei voi käyttää ehkä ollenkaan yhdessä, tai toista lääkettä pitää vähentää tai nostaa.

Vain hullu joka ei tajua omaa etuansa jättää kertomatta käytössä olevan lääkityksensä. Luultavasti lääkärille on tullut jälkikäteen mieleen, että mitäs kaikkea se söi, määräsinkö jonkin haitallisen yhdistelmän. Minulla on monta lääkitystä, ja niiden määräämiseen on tarvittu jopa lääkäritiimi miettimään mitä voi syödä yhdessä ja kuinka paljon. Ei tulisi mieleenkään loukkaantua asiasta!

[/quote]

Olen kertonut sairaalassa kaikista muista lääkkeistäni. Ja jos hänelle tulisi tällainen myöhemmin mieleen, olisi pitänyt soittaa ja kysyä lupa, eikä väittää saaneensa lupaa.

Ap

Vierailija
94/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 22:22"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:28"]

Ap:n ongelma ei oikein avaudu. Oletko hakenut usealta eri lääkäriltä vahvoja kipulääkkeitä vai miksi olet noin näreissäsi?

[/quote]

Kyse on yksityissuojasta. Kipulääkkeitä saa hakea monesta eri paikkaa, se ei tarkoita mitään väärinkäyttöä.

[/quote]

Useita eri kipulääkkeitä eri lääkäreiltä kielii kyllä ongelmakäytöstä ja mm. siksi e-resepti luotiinkin.

Vierailija
95/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi kun apteekista lähetetään potilaan pyynnöstä reseptin uusimispyyntö sähköisesti, siihen KIRJATAAN AINA KOHTA: saako lääkäri katsoa asiakkaan muita reseptejä? Jos siihen ei kirjata ruksia niin EI SAA LUPAA KATSOA. 

Se ruksi on siinä meidän ohjelmassa valmiina, eli jos farmaseutti on huolimaton ja unohtaa kysyä asiaa potilaalta, se voi jäädä siihen vahingossa. Eli jos jollekin on todella tärkeää pitää muut reseptit salattuina kannattaa olla haukkana itsekin apteekissa, kun uusimispyytöä jättää ja mainita, että en halua, että lääkäri näkee muut reseptini. 

Minustakin tässä on hankaluuksia ja arjen työtä monimutkaistavia kuvioita, mutta minä en halua, että kukaan potilas ilmoittaa jonain päivänä, että hänen tietojaan on katseltu luvatta minun toimestani ja nostaa siitä prosessin. Koska joku voi yodella niin tehdä, vaikka asia olisi ok 99% ihmisiä niin aina on heitä, joille se ei ole. 

Ja minusta aloittaja toimii siinä mielessä oikein, että vaatii alan ihmisiä oikeisiin käytäntöihin, jos he eivät ole sitä itse mieltäneet. Ja jos järjestelmässä on vikaa niin korjataan sitä sitten! Mitä sitten jos jollain asiakkaalla oikeasti on jonain päivänä korvausvaade, että hänen tietojaan on katseltu luvatta? 

t. farmaseutti

Vierailija
96/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:06"]

Esimerkiksi kun apteekista lähetetään potilaan pyynnöstä reseptin uusimispyyntö sähköisesti, siihen KIRJATAAN AINA KOHTA: saako lääkäri katsoa asiakkaan muita reseptejä? Jos siihen ei kirjata ruksia niin EI SAA LUPAA KATSOA. 

Se ruksi on siinä meidän ohjelmassa valmiina, eli jos farmaseutti on huolimaton ja unohtaa kysyä asiaa potilaalta, se voi jäädä siihen vahingossa. Eli jos jollekin on todella tärkeää pitää muut reseptit salattuina kannattaa olla haukkana itsekin apteekissa, kun uusimispyytöä jättää ja mainita, että en halua, että lääkäri näkee muut reseptini. 

Minustakin tässä on hankaluuksia ja arjen työtä monimutkaistavia kuvioita, mutta minä en halua, että kukaan potilas ilmoittaa jonain päivänä, että hänen tietojaan on katseltu luvatta minun toimestani ja nostaa siitä prosessin. Koska joku voi yodella niin tehdä, vaikka asia olisi ok 99% ihmisiä niin aina on heitä, joille se ei ole. 

Ja minusta aloittaja toimii siinä mielessä oikein, että vaatii alan ihmisiä oikeisiin käytäntöihin, jos he eivät ole sitä itse mieltäneet. Ja jos järjestelmässä on vikaa niin korjataan sitä sitten! Mitä sitten jos jollain asiakkaalla oikeasti on jonain päivänä korvausvaade, että hänen tietojaan on katseltu luvatta? 

t. farmaseutti

[/quote]

Juuri näin! Kiitos monista viesteistäsi, tuntuu että olet niitä harvoja tässä keskustelussa, jotka ymmärtävät mitä ajan takaa.

Ap

Vierailija
97/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että sairaala voisi tosiaan kysyä tämän luvan hoitoprosessin alussa ja ohjelmia voisi kehittää niin, että sen voisi ruksia heidän tietokantaansa, josta se näkyisi e-reseptikeskukseen mentäessä. Tietenkin siinä on se ongelma, että kuinka kauan lupa olisi sitten voimassa, mutta kuka sanoikaan, että nämä seikat yksinkertaisia olisivat :P

t. farmaseutti

Vierailija
98/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:10"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:06"]

t. farmaseutti

[/quote]

Juuri näin! Kiitos monista viesteistäsi, tuntuu että olet niitä harvoja tässä keskustelussa, jotka ymmärtävät mitä ajan takaa.

Ap

[/quote]

Joo, tajuan pointtisi täysin. Minusta on myös mukavaa ajatella, että jos pankin toiminnasta on jotakin säädetty niin pankki sitten toimii myös ihan sen mukaisestikin ;)   Eikä oio ja kohta luemme skandaalista lehdistä.

t. farmaseutti

Vierailija
99/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaan samanaikaisesti käyttämien lääkkeiden takia ei tarvitse käydä e-reseptillä. Asian voi kysyä potilaalta niin kuin ennen vanhaa. Saako työterveyslääkärini tutkia psyykelääkereseptini? Jos saa niin silloin loppu siellä asiointi

Vierailija
100/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUSin potilastietojärjestelmässä oletusasetuksena e-reseptejä katsoessa on "kaikki reseptit" ja "potilaan suullinen lupa". Eli kun avaa reseptikeskuksen ja painaa "hae", niin koko lista tulee automaattisesti. Erikseen täytyy sitten valita jos haluaakin poikkeuksellisesti katsoa vain omat reseptinsä.

Ja tapaus lienee vahinko, olisikohan lääkäri viimeisiä tilastointeja tehdessään varmistanut että olet hakenut apteekista aloitettavaksi aiotun lääkkeen tai tarkistanut ettei ole päällekkäisiä lääkityksiä.

T: lääkäri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan