Tarkkailkaa e-Reseptienne käyttöä!
Taustasta sen verran, että olin kevään ajan hoidossa eräässä yliopistosairaalassa. Minulle tehtiin leikkaus, ja poliklinikkakäyntejä oli tietysti sekä ennen että jälkeen toimenpiteen. Vaivani parantui, joten hoitosuhde päätettiin huhtikuulla ja tämän on lääkäri myös selvästi kirjoittanut potilaskertomukseeni. Reilu kuukausi sitten ihmettelinkin, miksi kyseisen sairaanhoitopiirin alueelta on tarkasteltu kaikkia voimassaolevia sähköisiä reseptejäni ja tilasin Kelalta lokitiedot asian selvittääkseni. Tällöin paljastui että minua aiemmin hoitanut lääkäri (johon minulla ei siis enää ole mitään hoitosuhdetta) oli hakenut kaikki tiedot, valinnut tarkastelun syyksi "hoito" ja suostumukseksi "potilaan suullinen suostumus". Tällaista suostumusta ei ole koskaan kysytty, joten sellaista ei siis todellakaan ole. Kun lähetin asiasta sairaalalle selvityspyynnön, sain vastaukseksi kirjeen jossa kerrottiin "lääkärin varmasti ajatelleen potilaan parasta" ja pahoiteltiin "jos potilas on kokenut tästä syystä mielipahaa". Mielipahaa?! Olisin antanut luvan jos sellaista olisi kysytty, mutta mielestäni tämä onkin täysin periaatekysymys. Nyt kun on olemassa tällainen järjestelmä, jossa kaikki tiedot on saatavilla yhdestä paikasta, on vielä aikaisempaa tärkeämpää ettei sitä käytetä luvatta tai väärin perustein.
Tulipa selväksi, että tällä tasolla uudistusten myötä kehuttu ja muka parantunut tietoturva todella on... Järjestelmiä voi näköjään siis käyttää luvatta ihan sairaalan johdon suostumuksella, jos vain sanoo ajattelevansa potilaan parasta. Tekisi mieli viedä asia eteenpäin, mutta en oikein tiedä mikä tähän olisi oikea taho kun sairaalalta ei edes kunnollista anteeksipyyntöä herunut.
Kommentit (273)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:19"]
Kirjoita tietosuojavaltuutetulle.
[/quote]
Kiitos vinkistä! Ja 46, tiedän kyllä että tietojen saatavuus on tärkeää, mutta nyt kyseessä ei ollut esimerkiksi mikään hätätilanne, vaan puhtaasti luvaton ja laitonkin teko.
Ap
Siinä voi olla potilaan henki vaarassa, jos lääkäri ei näe kaikkia lääkkeitä. Tottakai täytyy olla tieto käytössä olevista lääkkeistä. Ihan hölmöä tuollaisesta alkaa inistä.
Kuullostaa kyllä oudolta, jos hoito on jo kys. lääkärin kanssa päättynyt. Mitä se lääkäri niiden reseptien tutkimisesta hyötyy? Ettet vain olisi keksinyt koko juttua omasta päästäsi.
Jos itselläni olisi alainen joka on ottanut lopputilin töistä niin en kyllä näe mitään hyötyä entisen alaisen tietojen tutkimisella.. pelkkää ajan hukkaa.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:17"]Ai, en mä vaan näe kuka katselee mun e-reseptejä. Noh, siinähän katselee muutamaa särkylääkereseptiäni, ihan sama mulle. Olis kyl kiinnostavaa tietää miten ap tämän huomasi, voitko selostaa tarkemmin?
[/quote]
Jos on joskus elämässä tarvetta psyykenlääkkeille tai vaikka sukupuolitauteja hoitaville lääkkeille, on yksityisyys aika kova juttu.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:01"]
31 ei ole Ap, mutta kylläkin samaa mieltä. Itse en näe järkeä lääkärille soittamisessa, sama vastaushan sieltä tulisi kuin kirjeessä.
Ap
[/quote]
mutta jos asia mietityttää niin kovin, niin soittaisit. Vaikuttaa siltä, kuin olisit todella lukkaantunut tästä tilanteesta...
[/quote]
No minä olenkin loukkaantunut, itse pidän tietosuojaa todella suuressa arvossa. Olen pankissa töissä, ja meillä asiakkaiden tietoja luvatta katselleelle työntekijälle olisi ainakin kova rangaistus tiedossa - ei välttämättä tarvitsisi edes tulla enää seuraavana aamuna töihin.
Ap
[/quote]
no, juuri tästä syystä sinun pitäisi soittaa. Lääkärin työ on oikeasti tosi hektistä ja potilaan hoito ei useinpääty siihen, milloin viimeisin konkreettinen käynti on ollut. Soita, niin ymmärrät MIKSI lääkäri katsoi tietojasi.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:33"]
Minkähän vaivan hoitosuhde päättyy noin nopealla aikataululla?
Yleensähän jälkitarkastukset on vielä kuukausien päässä. Sun vaiva alkoi "keväällä", ehti olla jo leikkauskin ja hoitosuhteen päättäminen huhtikuussa.
Nyt en ihan usko tätä tarinaa. Jätät oleellisen kertomatta.
[/quote]
Mun leikkauksen jälkitarkastus oli 2 vko kuluttua leikkauksesta. Missä on jälkitarkastus kuukausien päästä? Synnytyksessäkin se on 6 vko päässä.
Toivottavasti te ette joudu koskaan sairaalaan, siellä kun potilastietojärjestelmässä on näkyvillä kaikki käytössä olevat lääkkeet ja jopa vielä lääkehistoriakin. Samoin lääkitystiedot ovat terveyskeskuksissa jokaisen tietonne avaavan lääkärin nähtävillä. Lääkäriin vastaanotolla ei kysellä saako titeoja katsoa, vaan niitä on katsottava, muuten ei potilasta pysty hoitamaan! Ottakaahan asioista selvää, ennnenkuin kirjoittelette tyhmyyksiä!
Ohi ap: n asiasta, mutta käytännössä elämä e-reseptin kanssa ongelma on tämä:
Jantteri pyytää uusimaan reseptinsä, ei ole ilmoitettu lääkkeen vahvuutta tai annosta. Lääkäri soittaa jantterille x monta, ei vastaa. Lääkäri ei voi mennä ilman lupaa katsomaan e-reseptikeskuksesta toisen lääkärin kirjoittamaa reseptiä. Sitten ei reseptiä ole uusittu ja jantteri valittaa tästä.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:28"]
Toivottavasti te ette joudu koskaan sairaalaan, siellä kun potilastietojärjestelmässä on näkyvillä kaikki käytössä olevat lääkkeet ja jopa vielä lääkehistoriakin. Samoin lääkitystiedot ovat terveyskeskuksissa jokaisen tietonne avaavan lääkärin nähtävillä. Lääkäriin vastaanotolla ei kysellä saako titeoja katsoa, vaan niitä on katsottava, muuten ei potilasta pysty hoitamaan! Ottakaahan asioista selvää, ennnenkuin kirjoittelette tyhmyyksiä!
[/quote]
No tietysti on näkyvillä, eikä se mitään haittaa! Mutta e-Reseptejä ei saa katsella (muita kuin lääkärin itsensä kirjoittamia) ilman potilaan lupaa. Eikä saa valehdella muka saaneensa lupaa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:28"]Toivottavasti te ette joudu koskaan sairaalaan, siellä kun potilastietojärjestelmässä on näkyvillä kaikki käytössä olevat lääkkeet ja jopa vielä lääkehistoriakin. Samoin lääkitystiedot ovat terveyskeskuksissa jokaisen tietonne avaavan lääkärin nähtävillä. Lääkäriin vastaanotolla ei kysellä saako titeoja katsoa, vaan niitä on katsottava, muuten ei potilasta pysty hoitamaan! Ottakaahan asioista selvää, ennnenkuin kirjoittelette tyhmyyksiä!
[/quote]
Juurikin näin.
JULKISEN TERVEYDENHUOLLON POTILASTIETOJÄRJESTELMISSÄ NÄKYY KAIKKI MÄÄRÄTYT LÄÄKKEET, KANTA-ARKISTON LOPULLISEN KÄYTÖN TOTEUDUTTUA TULEE NÄKYVIIN KAIKKIEN LÄÄKÄREIDEN MÄÄRÄÄMÄT LÄÄKKEET. TÄMÄ ON POTILASTURVALLISUUTTA!
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:18"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:28"] Ap:n ongelma ei oikein avaudu. Oletko hakenut usealta eri lääkäriltä vahvoja kipulääkkeitä vai miksi olet noin näreissäsi? [/quote] Jos tämä ei ole sinulle ongelma, niin sua ei sit varmaan haittaa, jos mä käyn kurkkimassa kaikki sun e-reseptisi, jos vain tiedän sotusi ja asun naapurissasi? Käynnistä jää lokitieto, jonka perusteella voit tehdä asiasta kyselyn, jos et tykkää siitä. t. farmaseutti [/quote] Farmaseuttina sinä kyllä näet kaikki lääkkeeni. Niin näkee myös jokainen lääkäri. Tämähän juuri on e reseptin tarkoitus.
[/quote]
Ja se on ok silloin, kun tämä farmaseutti on myymässä niitä sinulle apteekissa tai se lääkäri on hoitosuhteessa suhun. Se ei ole ok, kun farmaseutti sattuu olemaan utelias naapurisi tai lääkäri kyylää tietojasi hoitosuhteen päätyttyä. AP ja ketjun farmaseutti puhuvat tästä jälkimmäisestä tilanteesta, ja se _ei_ ole eReseptin tarkoitus.
Siis onko ap ja farmaseutti sama henkilö, kielen käyttö ihan samanlaista? Ja ap:n alter ego tuo pankissa työskentelevä? Mua ei ainakaan pätkääkään kiinnosta jos joku lääkäri katsoo mun reseptejä, ihan vapaasti vaan...
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:52"]
Siis onko ap ja farmaseutti sama henkilö, kielen käyttö ihan samanlaista? Ja ap:n alter ego tuo pankissa työskentelevä? Mua ei ainakaan pätkääkään kiinnosta jos joku lääkäri katsoo mun reseptejä, ihan vapaasti vaan...
[/quote]
Ap ja farmaseutti eivät ole sama henkilö. Ap on tuo pankissa työskentelevä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:52"]
[/quote]
Minusta ei ole ok, että lääkäri, joka ei edes hoida minua, aikansa kuluksi tutkii reseptejäni. Silloin, kun olen hoitosuhteessa, homma on selvä. Mutta ei silloin, jos en ole hänen potilaansa. Mitä hän silloin minun tiedoillani tekee.
Sama pätee hoitajiin. Jos en ole sairaalahoidossa ja en ole esimerkiksi ollut koskaan ensiavussa. Niin ensiavussa olevan naapurissa asuva hoitaja ei saa tutkia tietojani.
Olen myös itse hoitaja ja en katso muiden tietoja, kuin niiden, joita hoidan sillä hetkellä.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:17"]Ai, en mä vaan näe kuka katselee mun e-reseptejä. Noh, siinähän katselee muutamaa särkylääkereseptiäni, ihan sama mulle. Olis kyl kiinnostavaa tietää miten ap tämän huomasi, voitko selostaa tarkemmin? [/quote] Jos on joskus elämässä tarvetta psyykenlääkkeille tai vaikka sukupuolitauteja hoitaville lääkkeille, on yksityisyys aika kova juttu.
[/quote]
En ymmärrä tätä meuhkaamista, koska jos menee lääkärin vastaanotolle niin kai se lääkäri silloinkin lukee sieltä koneelta mitä lääkkeitä kys. henkilö käyttää .. (?)
Apteekissa on meillä ainakin n. 50 senttiä korkeat sermit. Viereisen henkilön lääketilaukset kuulee kyllä aivan selvästi kun sinne menee. Miksi siellä apteekissa ei ole äänieristettyjä koppeja mistä voi hakea lääkkeensä?
Mitä hyötyä on piilotella niitä reseptejä ja sitten kaikki kuulevat apteekissa mitä lääkkeitä käytät! Jumalauta!
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:02"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:00"]Mitä haittaa nyt oli jos lääkäri on tarkistanut mitä lääkkeitä hän itse on sinulle määrännyt?
[/quote]
Kuten ap sanoi, periaatekysymys.
[/quote]
Useimmiten jotain salattavaa (lääkkeiden väärinkäyttöä tms.) tai psyk.ongelmia, jos tiukat rajoitukset tietojen luovutuksissa. Näin on käytännön kokemuksella.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:17"]Ai, en mä vaan näe kuka katselee mun e-reseptejä. Noh, siinähän katselee muutamaa särkylääkereseptiäni, ihan sama mulle. Olis kyl kiinnostavaa tietää miten ap tämän huomasi, voitko selostaa tarkemmin? [/quote] Jos on joskus elämässä tarvetta psyykenlääkkeille tai vaikka sukupuolitauteja hoitaville lääkkeille, on yksityisyys aika kova juttu.
[/quote]
En ymmärrä tätä meuhkaamista, koska jos menee lääkärin vastaanotolle niin kai se lääkäri silloinkin lukee sieltä koneelta mitä lääkkeitä kys. henkilö käyttää .. (?)
[/quote]
Koska teitä näyttää olevan aika monta, jotka eivät käsitä asiaa, toistan:
Tietojen katseleminen on ok silloin, kun tämä farmaseutti on myymässä niitä sinulle apteekissa tai se lääkäri on hoitosuhteessa suhun. Se ei ole ok, kun farmaseutti sattuu olemaan utelias naapurisi tai lääkäri kyylää tietojasi hoitosuhteen päätyttyä. AP ja ketjun farmaseutti puhuvat tästä jälkimmäisestä tilanteesta, ja se _ei_ ole eReseptin tarkoitus.
Ei Kelassakaan saa katsella ihmisen tietoja silloin, kun ei hoida tämän asioita, vaikka kaikkien etuudet ja tiedot järjestelmissä ovatkin. Sitä kutsutaan tietosuojaksi, ja mä en ainakaan ole valmis luopumaan siitä.
Kirjoita tietosuojavaltuutetulle.