Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarkkailkaa e-Reseptienne käyttöä!

Vierailija
14.07.2015 |

Taustasta sen verran, että olin kevään ajan hoidossa eräässä yliopistosairaalassa. Minulle tehtiin leikkaus, ja poliklinikkakäyntejä oli tietysti sekä ennen että jälkeen toimenpiteen. Vaivani parantui, joten hoitosuhde päätettiin huhtikuulla ja tämän on lääkäri myös selvästi kirjoittanut potilaskertomukseeni. Reilu kuukausi sitten ihmettelinkin, miksi kyseisen sairaanhoitopiirin alueelta on tarkasteltu kaikkia voimassaolevia sähköisiä reseptejäni ja tilasin Kelalta lokitiedot asian selvittääkseni. Tällöin paljastui että minua aiemmin hoitanut lääkäri (johon minulla ei siis enää ole mitään hoitosuhdetta) oli hakenut kaikki tiedot, valinnut tarkastelun syyksi "hoito" ja suostumukseksi "potilaan suullinen suostumus". Tällaista suostumusta ei ole koskaan kysytty, joten sellaista ei siis todellakaan ole. Kun lähetin asiasta sairaalalle selvityspyynnön, sain vastaukseksi kirjeen jossa kerrottiin "lääkärin varmasti ajatelleen potilaan parasta" ja pahoiteltiin "jos potilas on kokenut tästä syystä mielipahaa". Mielipahaa?! Olisin antanut luvan jos sellaista olisi kysytty, mutta mielestäni tämä onkin täysin periaatekysymys. Nyt kun on olemassa tällainen järjestelmä, jossa kaikki tiedot on saatavilla yhdestä paikasta, on vielä aikaisempaa tärkeämpää ettei sitä käytetä luvatta tai väärin perustein. 

Tulipa selväksi, että tällä tasolla uudistusten myötä kehuttu ja muka parantunut tietoturva todella on... Järjestelmiä voi näköjään siis käyttää luvatta ihan sairaalan johdon suostumuksella, jos vain sanoo ajattelevansa potilaan parasta. Tekisi mieli viedä asia eteenpäin, mutta en oikein tiedä mikä tähän olisi oikea taho kun sairaalalta ei edes kunnollista anteeksipyyntöä herunut.

Kommentit (273)

Vierailija
261/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 19:25"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:56"]

Jos se lääkäri yrittikin soittaa ap:lle joka ei vastannut kun luuli puhelinmyyjän soittavan!

Ohis

[/quote]Näin käy muuten useinkin kun yrittää soittaa potilaalle. Ei vastata tai katkaistaan puhelu. Yhdellä oli verikokeissa leukemiaan viittaava löydös ja soittoaika vasta kahden viikon päästä. Pari päivää yritin saada puhelimella kiinni, lopulta menin kotiovelle.

lääkäri

[/quote]

En yhtään epäile, etteikö tuollaista tapahtuisi. Itse olen kuitenkin lähestulkoon aina tavoitettavissa ja vastaan myös tuntemattomiin numeroihin. Sairaalasta ei ole yritetty ottaa mitään yhteyttä sitten huhtikuun.

Ap

Vierailija
262/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 19:36"]

Ap:n tapaus on toki sellainen, jossa on virheellisesti toimittu. Toisaalta minua on opastettu, että vaikka esim. se, että potilas laittaa lääkkeen uusittavaksi, tarkoittaa käytännössä tuota "suullista lupaa" kaikkien e-reseptien katsomiseen. Koska usein määrättyjä lääkkeitä pitää tarkistella ihan jo esim. siksi, että potilas ei vedä samaa lääkettä kahdella eri nimellä (vaikka kauppanimi ja geneerinen nimi). Potilaat kun kuitenkin käyvät hoidettavina eri paikoissa. 

Ai on tulossa joku e-reseptien katselukieltomahdollisuus? Mahtavaa, siinä sitten nimenomaan pilataan se tärkein pointti, joka koko systeemillä on, eli väärin-/liikakäytön vahtiminen. Onneksi meillä lääkäreillä on sitten oikeus kieltäytyä kirjoittamasta potilaalle uutta lääkettä/uusimasta reseptiä, jos on kielto katsoa muita reseptejä. :) Sitäpä tulen itse ainakin käyttämään jos on yhtään mitään sellaisia lääkkeitä toiveissa, joilla on minkäänlaista väärinkäyttöpotentiaalia. 

[/quote]

Totta tuo lääkkeen uusiminen, siinä vanhat reseptit on tietysti hyvä nähdä (enkä itse sellaista kieltäisikään). Minulla ei kuitenkaan ole ollut mitään reseptiä uusittavana tai muutakaan kontaktia sairaalaan, joka antaisi luvan reseptien tarkasteluun.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvettiäkö siellä sitten kysellään mitään lupia jos niillä ei kerta ole minkään valtakunnan merkitystä.

Vierailija
264/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:29"]

No siinä on valmiiksi "kaikki reseptit" ja "suullinen lupa". Näitä ei tarvitse valita erikseen, riittää kun painaa "hae" kuten aina tehdään. Toinen erikseen valikosta valittava vaihtoehto on "hätähaku" jolloin lupaa ei tarvita ja listalta löytyy myös "hae vain omat reseptit", mutta veikkaan että harva muistaa kiireessä erikseen hakea valikosta ja muuttaa näitä asetuksia. Ja ap, sama ohjelma on käytössä kai kaikissa yliopistosairaaloissa. T: lääkäri

[/quote]Itse työskenteken tk:ssa ja meillä oletuksena on hae omat reseptit, kaikki reseptit pitää valita alasvetovalikon kautta. 

Lääkelehdellä näkyvät kaikki oman kuntayhtymän alueella sekä keskussairaalassa kirjoitetut reseptit. 

Vierailija
265/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on esim PKV- lääkkeen (unilääke, rauhoittavat) tai huumausaineeksi luokiteltavan lääkkeen uusinta, on uusivalla lääkärillä lain säätämä oikeus tarkastella potilaan lääkkeitä reseptikeskuksesta ilman potilaan lupaa.

Vierailija
266/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 08:57"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:21"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:15"]

HUSin potilastietojärjestelmässä oletusasetuksena e-reseptejä katsoessa on "kaikki reseptit" ja "potilaan suullinen lupa". Eli kun avaa reseptikeskuksen ja painaa "hae", niin koko lista tulee automaattisesti. Erikseen täytyy sitten valita jos haluaakin poikkeuksellisesti katsoa vain omat reseptinsä. Ja tapaus lienee vahinko, olisikohan lääkäri viimeisiä tilastointeja tehdessään varmistanut että olet hakenut apteekista aloitettavaksi aiotun lääkkeen tai tarkistanut ettei ole päällekkäisiä lääkityksiä. T: lääkäri

[/quote]

Ei ole kyse HUSista :)

Ap

[/quote]

Sama toiminto voi olla käytössä myös sinua hoitaneessa paikassa.

[/quote]
Samanlainen potilastietojärjestelmä on tosiaan käytössä muutamassa muussakin yliopistosairaalassa. Ja tuolle tietojärjestelmäasiantuntijalle tiedoksi, tämä kyseinen järjestelmä avaa kyllä kaikki samassa sairaalassa tehdyt reseptit, riippumatta siitä kuka lääkäri reseptin on tehnyt.

Vierailija
267/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 22:42"]Mutta jos olisit luvan muutenkin antanut niin mitä helvettiä sä oikein nyt meuhkaat sitten?
[/quote]

En ole ap, mutta esitän nyt sulle kysymyksen kuvitteelisen esimerkin avulla:

Naapurin Maija käy teillä leikkimässä sun Iidan kanssa ja jälkeenpäin huomaat, että Maija on ottanut lompakostasi kympin. Kysyttäessä asiasta Maija valehtelee, ettei varastanut, vaan että sä annoit luvan ottaa ja kertoo, että raha meni ruokaan. No okei, sä mietit, että olisinhan mä sen rahan antanut, jos Maija olis sitä pyytänyt. Poistaako tää miete sun mielestä sen tosiasian, että a) Maija varasti ja b) Maija valehteli, ettei varastanut, vaan otti luvan kanssa. Homma meni sun mielestä siis ihan oikein, ei mitään huomauttamista?

Vierailija
268/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 08:56"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 08:53"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 06:32"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:02"]

Kyse ei liene eResepteistä vaan potilastietojärjestelmästä? Minä kielsin sen käytön ja sanoin, että jokainen lääkäri erikseen saa pyytää luvan, jos haluaa tietojani tarkastella. Ei kuulemma onnistu, tietoni ovat kaikkien lääkärien ja terveydenhuoltohenkilöstän ja tarvittaessa vielä sosiaaliviranomaisten tarkasteltavissa.

[/quote]

Potilastiedot EIVÄT todellakaan OLE kaikkien katseltavissa!

Voit kieltää kaikkien sairauskertomustietojesi katselun www.kanta.fi -palvelussa!

Palveluun kirjaudutaan pankkitunnuksilla ja siellä voit kieltää yksityiskohtaisesti tietojesi katseluoikeudet!

Sähköinen resepti on eri järjestelmä. Sähköisiä reseptitietoja voi kuka tahansa katsella, eikä sitä voi kieltää. Siksi pyydän aina lääkäriltä kirjallisen tai puhelinreseptin. Niitä ei kirjata sähköiseen reseptikantaan!

Jokaisella on oikeus kieltäytyä sähköisestä reseptistä ja pyytää sen sijaan kirjallinen resepti!

[/quote]

Kyllä minulla on mennyt puhelinreseptit ihan siihen e-kantaan.

Mitä salattavaa teillä on lääkkeissä? Ei käsitä.

[/quote]

Ei mitään. Mutta en silti halua, että esimerkiksi kaverini poika, joka on lääkäri (eli random-lääkäri minulle) tutkii minun lääketiedot uteliasuuttaan. Hänelle ne eivät kuulu, koska hän ei hoida minua. Voin kertoa kaverilleni lääkehistorian itse, jos koen sen tarpeelliseksi, ilman, että hänen poikansa ne tutkii.

[/quote]

Miksi ihmeessä kuvittelet, että kaverisi poikaa kiinnostaisi katsella sinun reseptejäsi?

Vierailija
269/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä AP ja muutamat muutkin täällä sitä porukkaa, joille joku tuntematon taho on värkännyt monimutkaisen kuuntelujärjestelmän heidän asuntoonsa plus kätkent hampaan paikan alle vakoilulaitteen? Tämä kaikki vaiva siitäkin huolimatta, että ovat täysin mielenkiinnottomia ihmisiä minkään kannalta?

Vierailija
270/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on nykypäivänä vähän liiankin valveutuneita, metakkaa nostetaan asiasta kuin asiasta. Ja toisaalta kuvittelevat että juuri heidän asiat kiinnostaa muita ihan hirrrveesti. Mua ei ainakaan pätkääkään kiinnosta mitä lääkkeitä kaverini tai naapurini käyttävät.

Vierailija
271/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:31"]

Miksi ihmeessä kuvittelet, että kaverisi poikaa kiinnostaisi katsella sinun reseptejäsi?

[/quote]

Et minulta kysynyt, mutta siksi että yliuteliaita tirkistelijöitä löytyy paljon ihmisten keskuudesta, oli ammatti sitten mikä tahansa. 

Vierailija
272/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:58"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:54"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:52"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:44"] [quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:42"] [quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:22"] Siinä voi olla potilaan henki vaarassa, jos lääkäri ei näe kaikkia lääkkeitä. Tottakai täytyy olla tieto käytössä olevista lääkkeistä. Ihan hölmöä tuollaisesta alkaa inistä. [/quote]

Tiedon muista lääkkeistä saa kysymällä potilaalta suoraan. Minä olen aikuinen ihminen ja kerron itse lääkärille mitä lääkkeitä käytän. Jos tätä tarvitsee oikein alkaa epäilemään, niin lääkäri-potilas-suhde ei ole kunnossa. [/quote]   jos pitää alkaa epäilemään lääkärin motiiveja katsoa reseptejä, niin ei silloinkaan ole lääkäri-potilas -suhde kunnossa. Todellakaan. [/quote]  No hohhoijaa. Ainakin minä en välttämättä halua tulevaisuudessa, että irrelevantit lääkkeet näkyvät kaikille, ihan periaatteesta. Toki siinä on ongelmia yhteisvaikutusten kannalta jos/kun asiakas ei ole lainkaan valveutunut itse.  t. farmaseutti [/quote] Ja potilasko on oikea henkilö arvioimaan, mikä lääkitys on irrelevantti? Kun tulee yhdysvaikutus ja vakava haitta niin voiko yhteiskunta irtisanoutua tämän hoidosta mikäli potilas on estänyt näkymisen? Eli omalla vastuulla?

[/quote]

Kyllä, ihminen on ensisijaisesti itse vastuussa elämästään. Minä otan vastuun siitä, että en anna muiden urkkia omia tietojani. Tiedän itse, miten lääkkeet vaikuttavat toisiinsa. Jos erehdyn ja kuolen, se on minun vikani, ei lääkärin. Lääkärille toki kerron kaikki lääkkeet mitä käytän, mutta kerron sen ITSE. Lääkäri ei todellakaan urki tietojani.
[/quote]

Näin voit sinä ajatella, mutta jos tosiaan kuolet tai saata vaikean haittavaikutuksen lääkkeiden yhteisvaikutuksen takia, on se lääkäri joka tapauksessa siitä vastuussa. Hän ajattelee tätä, ja lisäksi todennäköisesti ihan vaan sitä, että haluaa tarjota sinulle parasta mahdollista hoitoa. Ymmärrän pointin, mutta ymmärrä sinäkin, etteivät läheskään kaikki ihmiset ole kykeneväisiä arvioimaan lääkitystensä yhteisvaikutuksia, tai niiden vaikutuksia olemassa olevien sairauksiensa kanssa. Kenties itsekään et ymmärrä ihan kaikkea, mitä jokusen vuoden aihetta opiskellut lääkäri. Päätösten tekeminen sokkona on vaikeaa, kun se on usein vaikeaa kaikkien tietojen ollessa saatavillakin. Jos kieltää tietojen katselun, toivottavaa olisi että sitten mahdollisesti tästä aiheutuneesta hoitovirheestä ei ruvettaisi jälkikäteen valittamaan. Vaan näinhän se ei mene, suinkaan.

Vierailija
273/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 08:39"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 01:02"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 00:57"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:51"]

Entäs jos asut suht pienellä paikkakunnalla. Ennen yksityisen reseptit olivat siis yksityisiä. Nyt joudut kovan kuuneen vuoksi tiputukseen sairaalaan, jossa työskentelet. Kuten normaalijärjellä varustettu, ymmärrät, että psyykelääkkeesi, paniikkikohtauslääkkeesi ja viime kuussa syödyt klamydialääkkeet eivät vaikuta tilanteeseen. miettikää edes ihan hetki, haluaisitteko itse kaikki tietonne muiden nähtäviksi, miettikää ja vastatkaa rehellisesti. Minä en haluaisi, vaikka normaaleja vaivoja olisivatkin.

[/quote]

Nyt kun on näistä pankeista puhetta, niin kyllähän pikkupaikkakunnalla pankkivirkailijakin voi päästä katsomaan naapurin tilitietoja. Semmoista se on paikkakunnilla, joissa kaikki tuntevat kaikki. Ammattilainen ei tietysti kerro koskaan eteenpäin tietoja, joita on työnsä kautta saanut, ei sairaalassa eikä pankissa.

[/quote]

Äitini oli sosiaalivirastossa töissä ja uijui mitä tietoja sieltä päätteltä näkikään, kun itsekin joskus pääsin konetta näppäilemään :P

[/quote]

Tuttavani myös kertoi minulle, miten pääsi näkemään työkavereideni ja heidän puolisoidensa verotiedot. Oli ihan hauskaa kuunneltavaa, kun tajusin, että esim. työkaverini, joka kehuu rikkaalla miehellään, onkin puolisonsa kanssa ihan persaukisia :D

No joo, kyllähän näitä katsellaan.

[/quote]

Arveletko siellä vero tiedoissa näkyvän pankkitilin saldon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän