Tarkkailkaa e-Reseptienne käyttöä!
Taustasta sen verran, että olin kevään ajan hoidossa eräässä yliopistosairaalassa. Minulle tehtiin leikkaus, ja poliklinikkakäyntejä oli tietysti sekä ennen että jälkeen toimenpiteen. Vaivani parantui, joten hoitosuhde päätettiin huhtikuulla ja tämän on lääkäri myös selvästi kirjoittanut potilaskertomukseeni. Reilu kuukausi sitten ihmettelinkin, miksi kyseisen sairaanhoitopiirin alueelta on tarkasteltu kaikkia voimassaolevia sähköisiä reseptejäni ja tilasin Kelalta lokitiedot asian selvittääkseni. Tällöin paljastui että minua aiemmin hoitanut lääkäri (johon minulla ei siis enää ole mitään hoitosuhdetta) oli hakenut kaikki tiedot, valinnut tarkastelun syyksi "hoito" ja suostumukseksi "potilaan suullinen suostumus". Tällaista suostumusta ei ole koskaan kysytty, joten sellaista ei siis todellakaan ole. Kun lähetin asiasta sairaalalle selvityspyynnön, sain vastaukseksi kirjeen jossa kerrottiin "lääkärin varmasti ajatelleen potilaan parasta" ja pahoiteltiin "jos potilas on kokenut tästä syystä mielipahaa". Mielipahaa?! Olisin antanut luvan jos sellaista olisi kysytty, mutta mielestäni tämä onkin täysin periaatekysymys. Nyt kun on olemassa tällainen järjestelmä, jossa kaikki tiedot on saatavilla yhdestä paikasta, on vielä aikaisempaa tärkeämpää ettei sitä käytetä luvatta tai väärin perustein.
Tulipa selväksi, että tällä tasolla uudistusten myötä kehuttu ja muka parantunut tietoturva todella on... Järjestelmiä voi näköjään siis käyttää luvatta ihan sairaalan johdon suostumuksella, jos vain sanoo ajattelevansa potilaan parasta. Tekisi mieli viedä asia eteenpäin, mutta en oikein tiedä mikä tähän olisi oikea taho kun sairaalalta ei edes kunnollista anteeksipyyntöä herunut.
Kommentit (273)
Kyllä se on nyt parasta alkaa ostaa lääkkeetkin pimeiltä markkinoilta. Mahdottomaksi mennyt tuo "potilasturvallisuus".
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:01"]
31 ei ole Ap, mutta kylläkin samaa mieltä. Itse en näe järkeä lääkärille soittamisessa, sama vastaushan sieltä tulisi kuin kirjeessä.
Ap
[/quote]
mutta jos asia mietityttää niin kovin, niin soittaisit. Vaikuttaa siltä, kuin olisit todella lukkaantunut tästä tilanteesta...
[/quote]
No minä olenkin loukkaantunut, itse pidän tietosuojaa todella suuressa arvossa. Olen pankissa töissä, ja meillä asiakkaiden tietoja luvatta katselleelle työntekijälle olisi ainakin kova rangaistus tiedossa - ei välttämättä tarvitsisi edes tulla enää seuraavana aamuna töihin.
Ap
[/quote]
Mietinkin, että olet ehkä itse hoitaja tai lääkehuollon ihminen, kun tiedät tietosuojasta, mutta okei, pankissa se on varmasti tarkkaa myös. Apteekissa rasittavinta on se, etä KÄYTÄNNÖT jonkinverran vaihtelevat, vaikka laki on suhteellisen yksiselitteinen (tosin esim. asiakkaan oikeudeksi hakea lääkettä on luonnehdittu, että riittävä tunnistus on kelakortti, henkilöllisyystodistus tai muu luotettava tapa!) ja kun joku ei niitä noudata niin noudattamista haluavat farmaseutit ovat sitten hankalia.... Siis ihan joidenkin asiakkaiden mielestä. Toki suurin osa ilahtuu, ettei tietoja lörpötellä kelle vain ja noin vaan, vaan kysytään tarvittaessa henkilöllisyystodistus.
t. farmaseutti
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:18"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:28"] Ap:n ongelma ei oikein avaudu. Oletko hakenut usealta eri lääkäriltä vahvoja kipulääkkeitä vai miksi olet noin näreissäsi? [/quote] Jos tämä ei ole sinulle ongelma, niin sua ei sit varmaan haittaa, jos mä käyn kurkkimassa kaikki sun e-reseptisi, jos vain tiedän sotusi ja asun naapurissasi? Käynnistä jää lokitieto, jonka perusteella voit tehdä asiasta kyselyn, jos et tykkää siitä. t. farmaseutti [/quote] Farmaseuttina sinä kyllä näet kaikki lääkkeeni. Niin näkee myös jokainen lääkäri. Tämähän juuri on e reseptin tarkoitus.
[/quote]
Joo, mutta VAIN jos minulla on lupa. Luvan antamista on kun asiakas tulee itse noutamaan lääkettä tai asiamies, jolla on asiakkaan kela-kortti tai potilasohje. En todellakaan mene sinne milloinkaan muulloin.
t. farmaseutti
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:22"]
Siinä voi olla potilaan henki vaarassa, jos lääkäri ei näe kaikkia lääkkeitä. Tottakai täytyy olla tieto käytössä olevista lääkkeistä. Ihan hölmöä tuollaisesta alkaa inistä.
[/quote]
Muistaakseni JOS on hengenvaaratilanne, tietosuojakäytännöistä e-reseptien katselun suhteen voidaan tapauskohtaisesti poiketa. Tai sitten tämä ollaan kirjaamassa lakiin. Ja silloin siitä pitää tehdä selite, että mitä tapahtui, siltä varalta, että potilas myöhemmin tekee selvityspyynnön, että miksi hänen tietojaan on katsottu.
t. farmaseutti
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:24"]
31 ei ole Ap, mutta kylläkin samaa mieltä. Itse en näe järkeä lääkärille soittamisessa, sama vastaushan sieltä tulisi kuin kirjeessä.
Ap
[/quote]
mutta jos asia mietityttää niin kovin, niin soittaisit. Vaikuttaa siltä, kuin olisit todella lukkaantunut tästä tilanteesta...
[/quote]
No minä olenkin loukkaantunut, itse pidän tietosuojaa todella suuressa arvossa. Olen pankissa töissä, ja meillä asiakkaiden tietoja luvatta katselleelle työntekijälle olisi ainakin kova rangaistus tiedossa - ei välttämättä tarvitsisi edes tulla enää seuraavana aamuna töihin.
Ap
[/quote]
no, juuri tästä syystä sinun pitäisi soittaa. Lääkärin työ on oikeasti tosi hektistä ja potilaan hoito ei useinpääty siihen, milloin viimeisin konkreettinen käynti on ollut. Soita, niin ymmärrät MIKSI lääkäri katsoi tietojasi.
[/quote]
Mutta kun edes se, että hoitaa potilasta ei oikeuta katsella hänen KAIKKIA e-reseptejään. Näin lukee laissa. Hengenvaarassa oleminen tekee tähän poikkeuksen, ei potilaan normaali hoito. Tyhmää tai ei, mutta kun se on näin, niin se olisi ihan kiva, että sitä noudatettaisiin. Vain itsekirjoittamiaan reseptejä saa lääkäri katsoa.
t. farmaseutti
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:12"]
Useimmiten jotain salattavaa (lääkkeiden väärinkäyttöä tms.) tai psyk.ongelmia, jos tiukat rajoitukset tietojen luovutuksissa. Näin on käytännön kokemuksella.
[/quote]
Tuo on vähän kuin minä sanoisin että sinunlaisesi naapuri-kyttääjät tirkistelyhaluansa puolustamassa tässä.
Itse olen elämässäni syönyt "vilustukseen" antibiootteja kolme kertaa, reseptillisiä kipulääkkeitä kaksi kertaa, (perus buranaa myös kahdesti) ai niin ja klamydiaan lääkkeet (tais tosin olla antibiootteja nekin) joskus 15v sitten. Haluan kaiken salaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:32"]
Ap
[/quote]
[/quote]
Ap
[/quote]
no, juuri tästä syystä sinun pitäisi soittaa. Lääkärin työ on oikeasti tosi hektistä ja potilaan hoito ei useinpääty siihen, milloin viimeisin konkreettinen käynti on ollut. Soita, niin ymmärrät MIKSI lääkäri katsoi tietojasi.
[/quote]
Mutta kun edes se, että hoitaa potilasta ei oikeuta katsella hänen KAIKKIA e-reseptejään. Näin lukee laissa. Hengenvaarassa oleminen tekee tähän poikkeuksen, ei potilaan normaali hoito. Tyhmää tai ei, mutta kun se on näin, niin se olisi ihan kiva, että sitä noudatettaisiin. Vain itsekirjoittamiaan reseptejä saa lääkäri katsoa.
t. farmaseutti
[/quote]
pysyn kanssani. Edelleen suosittelen soittamaan.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:17"]Ai, en mä vaan näe kuka katselee mun e-reseptejä. Noh, siinähän katselee muutamaa särkylääkereseptiäni, ihan sama mulle. Olis kyl kiinnostavaa tietää miten ap tämän huomasi, voitko selostaa tarkemmin? [/quote] Jos on joskus elämässä tarvetta psyykenlääkkeille tai vaikka sukupuolitauteja hoitaville lääkkeille, on yksityisyys aika kova juttu.
[/quote]
En ymmärrä tätä meuhkaamista, koska jos menee lääkärin vastaanotolle niin kai se lääkäri silloinkin lukee sieltä koneelta mitä lääkkeitä kys. henkilö käyttää .. (?)
[/quote]
Mutta lääkäri, joka ei hoida sinua. Miksi hänen pitää tietää, mitä lääkkeitä tuolla minun tytön poikaystävän äidillä onkaan ollut. Aaaa, vai on sillä ollut pari antibioottikuuria klamydiaan ja flagyliakin se on käyttänyt ja kas, tuossajan sillä on voxraa. Hmmm, pitääpä sanoa pojalle, että ei ota tuosta tytöstä vaimoa, kun on niin epämääräisestä perheestä
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:10"]
Apteekissa on meillä ainakin n. 50 senttiä korkeat sermit. Viereisen henkilön lääketilaukset kuulee kyllä aivan selvästi kun sinne menee. Miksi siellä apteekissa ei ole äänieristettyjä koppeja mistä voi hakea lääkkeensä?
Mitä hyötyä on piilotella niitä reseptejä ja sitten kaikki kuulevat apteekissa mitä lääkkeitä käytät! Jumalauta!
[/quote]
Kannattaa käyttää paperilapulle kirjoitettua listaa (olisikin miellyttävää ja suotavaa) niin ei tarvitse lausua tiskillä lääkkeiden nimiä.
t. farmaseutti
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:15"]
On potilaanasiamiehen tehtävä selvittää sellaista. Teepä ihmeessä Kantelu, ensin Ylilääkärille, jos ei selitystä niin Valviralle tai Aluehallintovirastolle. Käsittely voi venyä jopa kahteen vuoteen, sitten lopulta lääkäri voittaa.
Sinut leikkattiin, sairauksesi on parantunut ongelmitta, hoitava lääkärisi on tehnyt tehtävänsä ja hyvin. Nyt kun olet terve, haluisit vaivaata niitä jotka autuivat ; silloin kun ne muut eivät autaneet mitään. Toisen sanoen , ole vi**n vähän kiitollinen!
[/quote]
Ei lääkäri voita, kun ei ole ollut potilaan suullista lupaa katsoa muiden lääkärien kirjoittamia e-reseptejä. Eihän sairaalakaan ollut kiistänyt tätä!
ja tähän lainaamaani kommenttiin tuli minulta vahinkoyläpeukku.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:15"]
On potilaanasiamiehen tehtävä selvittää sellaista. Teepä ihmeessä Kantelu, ensin Ylilääkärille, jos ei selitystä niin Valviralle tai Aluehallintovirastolle. Käsittely voi venyä jopa kahteen vuoteen, sitten lopulta lääkäri voittaa.
Sinut leikkattiin, sairauksesi on parantunut ongelmitta, hoitava lääkärisi on tehnyt tehtävänsä ja hyvin. Nyt kun olet terve, haluisit vaivaata niitä jotka autuivat ; silloin kun ne muut eivät autaneet mitään. Toisen sanoen , ole vi**n vähän kiitollinen!
[/quote]
Se, että on annettu hyvää hoitoa on yksi asia ja se, että on rikottu tietosuojaa on siihen ihan erillinen asia.
Tee valitus, jos siltä tuntuu. Itse en tekisi, koska tuossa on lääkärin motiivit aika hyvin esillä; tuskinpa siellä on huvikseen käynyt mitään urkkimassa.
Itse päinvastoin toivoisin, että olisi oikeasti toimiva yhtenäinen järjestelmä, josta löytyisi kaikki omat tiedot niin perusterveydenhuollosta kuin erikoissairaanhoidostakin, ja että niihin nimenomaan pääsisi järkevästi käsiksi. Itselläni on mm. pari pahaa allergiaa, perussairaus ja lääkitys, joiden soisin olevan tiedossa jos joudun vaikka äkillisesti päivystykseen enkä niitä voi kertoa. Mutta ei, nykyiset tietojärjestelmät eivät todellakaan toimi niin, mikä ei ollenkaan palvele potilasturvallisuutta.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:32"]
Ap
[/quote]
[/quote]
Ap
[/quote]
[/quote]
t. farmaseutti
[/quote]
pysyn kanssani. Edelleen suosittelen soittamaan.
[/quote]
Ei se muuta mitään. Jos haluaa, että tietosuoja otetaan sairaalassa vakavasti niin heitä hetkauttaa vain ylemmältä taholta tuleva huomautus tms.
Jos se lääkäri yrittikin soittaa ap:lle joka ei vastannut kun luuli puhelinmyyjän soittavan!
Ohis
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:28"]
Ohi ap: n asiasta, mutta käytännössä elämä e-reseptin kanssa ongelma on tämä: Jantteri pyytää uusimaan reseptinsä, ei ole ilmoitettu lääkkeen vahvuutta tai annosta. Lääkäri soittaa jantterille x monta, ei vastaa. Lääkäri ei voi mennä ilman lupaa katsomaan e-reseptikeskuksesta toisen lääkärin kirjoittamaa reseptiä. Sitten ei reseptiä ole uusittu ja jantteri valittaa tästä.
[/quote]
Tämä on kyllä niin totta.
Mä en edelleenkään tajua mikä ap:n ongelma on. Joku lääkäri katsonut mitä lääkkeitä käytät? Mitä niin salaista siellä voi olla että olet nyt yöunesi menettänyt? Psyykelääkkeitä, aids? Tuskin lääkäri niitä huvin vuoksi katsoo, varmasti muutakin tekemistä kun jonkun pankkitoimihenkilön lääkkeet. Mun puolesta myös apteekissa voivat farmaseutit ihan vapaasti katsoa kaikki mun reseptit, ei siellä mitään salattavaa ole. Aivan sama jos joku random lääkäri tai farmaseutti tietää että syön e-pillereitä ja migreenilääkettä. Ja periaatteen vuoksi on kyllä ihan turha vastaus, se ei kerro mitään.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 22:12"]Ja periaatteen vuoksi on kyllä ihan turha vastaus, se ei kerro mitään.
[/quote]
Niin kaikillahan ei ole periaatteita, saatikka että toimisivat niitten mukaisesti.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:28"]
Ap:n ongelma ei oikein avaudu. Oletko hakenut usealta eri lääkäriltä vahvoja kipulääkkeitä vai miksi olet noin näreissäsi?
[/quote]
Kyse on yksityissuojasta. Kipulääkkeitä saa hakea monesta eri paikkaa, se ei tarkoita mitään väärinkäyttöä.
Ensinnäkin lääkärit kyllä saa katsoa jälkikäteenkin hoitamansa potilaan tietoja jos ei sitä olla erikseen ja nimenomaan kielletty. Siinä on kyse oppimisesta, pystyy seuraamaan mitä sille potilaalle kävi ja mitä seurauksia omista hoitopäätöksistä oli. Itse työskentelen päivystyksessä ja usein lähetän potilaita eteenpäin jatkohoitoon. Erikoisista, vaikeista tai muuten mielenkiintoisista potilaista katson jälkikäteen mitä hänelle kävi ja vaikka että mikä oli oikea diagnoosi mihin päädyttiin jos en itse päässyt ea:ssa varmaan lopputulokseen.
.
Toisekseen, en suostu kirjoittamaan potilaille mitään reseptiä jos en saa katsoa e-resepteistä potilaan muita määrättyjä reseptejä. Minä olen vastuussa potilaan terveydestä sen suhteen mitä lääkkeitä määrään enkä ala summamutikassa määräilemään kun kerran on mahdollista ne e-reseptit tarkistaa.
.
Kenenkään tutun tietoja en tietenkään käy huvikseen tai uteliaisuudesta katsomassa.
.
T. Lääkäri