Miksi perheellisillä pitäisi olla etuoikeus loma-aikoihin?
Idea ketjuun lähti tuosta Ikea-ketjusta, jossa tuli esille ihmisten kokemuksia siitä, että perheelliset jostain syystä kokevat, että heillä on etuoikeus ilta- ja viikonloppuvapaisiin kaupan alalla, koska on kurjaa olla perheen luota pois.
Sama kokemus loma-aikoina, perheelliset vaativat aina ensimmäisenä kaikki koulujen lomat vapaaksi.
Joulu on pahin, lapsettomat pitäisi muka jättää yksin pyörittämään kauppoja jotta lapselliset pääsevät lomalle hamstraamaan lahjoja pikkupilteilleen.
Mikä homma? Eikö nää oman navan tuijottajat tajua, että lapset eivät ole koko maailma? Että lapsettomillakin on perheitä, joiden kanssa haluavat lomailla ja viettää esimerkiksi joulua? Mitäs sitten kun koko tiimillä onkin lapsia? Kenellä silloin on etuoikeus? Se jolla on pienin lapsi? Se joka on pusertanut ulos niitä eniten? Se joka on lähimpänä burnoutia ruuhkavuosien takia? Se jonka mies jätti kun ei jaksanut marmattavaa mammaansa?
Kommentit (1267)
Aina voi olla huonomminkin. Kaverini oli aikoinaan isolla ketjulla töissä. Heillä kesälomat sai tietoonsa ihan viimeisellä mahdollisella hetkellä, koska suuri konserni halusi ne päättää sen sijaan että kussakin toimipisteessä olisi sovittu itse (vaikka kaikki siinä toimipisteessä olisivat niin halunneet). Ilmeisesti konsernissa pyrittiin olemaan tasapuolisia osin myös siksi ettei perheellisillä ja lapsettomilla tulisi riitoja.
No, lopputuloksena juuri kukaan ei saanut mitään toivomiaan lomia, ja lomille tuli myös enemmän hintaa koska viime hetken varaukset aina maksavat ekstraa. Kaverillani kävi lähes aina niin, ettei hän päässyt mihinkään haluamiinsa tapahtumiin, eikä hän juuri koskaan saanut mitään toivomiaan lomaviikkoja tai edes viikonloppuja. Välillä kävi jopa niin, että hän sai heinäkuulle lomaa vaikkei toivonut. Joku viisas lomien jakaja oli kyllä antanut hänelle aina edellisen tai seuraavan viikon, mutta eihän se auta jos tapahtuma tai juhlat on jollain tietyllä viikolla. Monesti sanoi, että mieluummin olisi koko kesän töissä niin saisi edes tienattua.
No ei pitäiskään. Itellä 3 lasta ja totta kai lomat kiertää, ei pitäis olla työkavereiden ongelma mun perheasiat.
Ja Hehheh jos perheellinen ei henkeen ja vereen mangu samalla tavalla loma-aikoja jrinökuulsi häntä pidetään jotenkin perhe-etujen vastaiseksi?
Ei itseäni haitannut töissä heinäkuun mankujat, vaikka hieman ärsytti se perustelu ja liioittelu joidenkin kohdalla.
Koska itsellänikin oli lapsia päiväkodissa, tiesin että suurimmalle osalle on helppoa järjestää varahoito. Sitä tarjottiin varsin kattavasti esim. Helsingissä julkisissa päiväkodeissa. En tietenkään ihmetellyt sellaisen perheen tilannetta, jolla ei mahdollisuutta varahoitoon, kuten ehkä yksityisten päiväkotien kohdalla tai joissain tapauksissa varahoitopaikka olisi kaukana.
Mutta jotkut väittivät vain, että heinäkuu käy koska oma päiväkoti kiinni. ilman että oli muita vaikuttavia seikkoja.
Taisi olla hieman sellaista: Haluan heinäkuun koska päiväkoti kiinni, tuo on se syy?
Itse en ole ikinä ollut juuri heinäkuun perään ja huvitti kun eräs työnantaja töksäytti: Sun loma on sitten heinäkuussa!
Omst lapset otti varspäiväkodin seikkailuja eikä sijaintikasn ollut paljon huonompi. Päinvastoin kesäpäiväkoti oli uusi, tilava ka vaihtelua verrattuna kämäiseen omaan päiväkotiin.
Ja kyllä, siitä huolimatta että olivat kesäpäiväkodissa, pitivät minimissään 6 viikkoa kesälomaa. Se siitä lapset päiväkodissa koko kesän.
No mutta voisiko perheellisen kohdalla olla joustavuutta ja terveen järjen harkintaa myös työnantajalta? Ei tarvitse luvata sitä heinäkuuta kaikille perheellisille, mutta ottaa huomioon ne, joilla on oikeasti vaikeuksia saada varahoito heinäkuuksi eli se , että töksäytetään kiertävät listat ottamatta huomioon erikoistilanteita, mitä esim. joillain lapsiperheillä voi olla, on turhan perhevsstainen.
Työnantajan on kohdeltava työntekijöitä tasapuolisesti.
Työsopimuslaki 2 luku 2 :
Tasapuolinen kohtelu ja syrjintäkielto
Työnantajan on kohdeltava työntekijöitä tasapuolisesti, jollei siitä poikkeaminen ole työntekijöiden tehtävät ja asema huomioon ottaen perusteltua.
Perhe ei ole "tehtävät ja asema" jonka mukaan voisi kohdella eri tavalla.
Mulla on lapsia, mutta minun mielestäni on itsestäänselvyys, että kaikki työntekijät ovat samalla viivalla. Melkein jokaisella työkaverillakin on lapsia, joten ei edes onnistuisi mitkään erityisjärjestelyt perhetilanteen vuoksi. Joskus kyllä joku marisee, että kun on ne lapset niin pitäisi joustaa siinä ja tässä, mutta niin on kuule meillä muillakin.
Nyky nuoret on niin heikkoa ainesta että oksat pois! Kaikki joulut ja kesät töitä tehneenä ja lapsiakin nyt, että pitääkö mun nyt tuplasti kärsiä kaikki? Hohhoijaa. Se edes mitään lomailua ole kun lapset hoidettavana. Byhyy on se rankkaa istua kassalla tai toimistolla tms. Sulle maksetaan palkkaa siitä. Jos ei työn teko kiinnosta ovi löytyy. Tuun mielelläni sun tilalle töihin. Tälläsiä pullamössö vinisijöitä te pidätte siellä töissä?
Ilmankos kaikki sakkaa joka puolella ja asiakaspalvelu lähes kaikkialla täysin luokatonta!
Mun aikana kassaneidit minä mukaan lukien teititeltiin asiakasta. .
Omg mikä aika ja minä minä..
PS. Ruokakaupassa on lähes aina aivan super ilmastointi. Kesällä ihan super ihanteellinen työpaikka.