Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi perheellisillä pitäisi olla etuoikeus loma-aikoihin?

Vierailija
23.02.2022 |

Idea ketjuun lähti tuosta Ikea-ketjusta, jossa tuli esille ihmisten kokemuksia siitä, että perheelliset jostain syystä kokevat, että heillä on etuoikeus ilta- ja viikonloppuvapaisiin kaupan alalla, koska on kurjaa olla perheen luota pois.

Sama kokemus loma-aikoina, perheelliset vaativat aina ensimmäisenä kaikki koulujen lomat vapaaksi.

Joulu on pahin, lapsettomat pitäisi muka jättää yksin pyörittämään kauppoja jotta lapselliset pääsevät lomalle hamstraamaan lahjoja pikkupilteilleen.

Mikä homma? Eikö nää oman navan tuijottajat tajua, että lapset eivät ole koko maailma? Että lapsettomillakin on perheitä, joiden kanssa haluavat lomailla ja viettää esimerkiksi joulua? Mitäs sitten kun koko tiimillä onkin lapsia? Kenellä silloin on etuoikeus? Se jolla on pienin lapsi? Se joka on pusertanut ulos niitä eniten? Se joka on lähimpänä burnoutia ruuhkavuosien takia? Se jonka mies jätti kun ei jaksanut marmattavaa mammaansa?

Kommentit (1267)

Vierailija
1221/1267 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin, että kun lapselliset eivät ansaitse kuitenkaan lisääntymisen perusteella yhtään vuosilomapäivää lisää, niin tasapuolisuus lomien määriin toteutuu lapsettomien kanssa.

Miksi pyydän lomia lasten loma-ajoille?

7-10 vuotiaat ovat todella pieniä olemaan koko päivän yksin. Kaikilla ei ole turvaverkkoja, jotka ottaisivat lapset hoitoon ja viettäisivät heidän kanssa aikaa loma-aikoina kun vanhempi on töissä.

Pyydän niitä lomia lasten takia, lasten etu edellä. Jos olisin lapseton, viettäisin lomat siten kun saisi sovittua.

Jos pureudutaan syvemmälle tähän lapsettoman ärsyyntymiseen tästä asiasta, olisiko kyse enemmän nyt siitä, että ärsyttää kun joku toinen ihminen otetaan huomioon ja lapseton kokee jäävänsä ”alakynteen” tai ”jää huomiotta” ja se suututtaa? Voisi kutsua myös kyvyttömyydeksi huomioida muita tai kateudeksi siitä, että toisen henkilön tilannetta ja tarpeita ymmärretään. En usko että niitä hiihtolomia ihan väen väkisin halutaan lapsiperheissä viikolle 9 vaan siksi, että se olisi pois keneltäkään, vaan siksi että lapset eivät kärsisi tarpeettomasti.

Vierailija
1222/1267 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

eeee kirjoitti:

Mietin, että kun lapselliset eivät ansaitse kuitenkaan lisääntymisen perusteella yhtään vuosilomapäivää lisää, niin tasapuolisuus lomien määriin toteutuu lapsettomien kanssa.

7-10 vuotiaat ovat todella pieniä olemaan koko päivän yksin. Kaikilla ei ole turvaverkkoja, jotka ottaisivat lapset hoitoon ja viettäisivät heidän kanssa aikaa loma-aikoina kun vanhempi on töissä.

Pyydän niitä lomia lasten takia, lasten etu edellä. Jos olisin lapseton, viettäisin lomat siten kun saisi sovittua.

Jos pureudutaan syvemmälle tähän lapsettoman ärsyyntymiseen tästä asiasta, olisiko kyse enemmän nyt siitä, että ärsyttää kun joku toinen ihminen otetaan huomioon ja lapseton kokee jäävänsä ”alakynteen” tai ”jää huomiotta” ja se suututtaa? Voisi kutsua myös kyvyttömyydeksi huomioida muita tai kateudeksi siitä, että toisen henkilön tilannetta ja tarpeita ymmärretään. En usko että niitä hiihtolomia ihan väen väkisin halutaan lapsiperheissä viikolle 9 vaan siksi, että se olisi pois keneltäkään, vaan siksi että lapset eivät kärsisi tarpeettomasti.

Kysymys on loma-aikojen tasapuolisesta jakautumisesta. Yksikään kohtuullinen tolkun ihminen ei voi olettaa, että lapsettomat joutuisivat joka vuosi ottamaan oman kesälomansa toukokuussa tai syyskuussa, jos koulujen loma-ajat ovat "varattu" ainoastaan lapsellisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1223/1267 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

eeee kirjoitti:

7-10 vuotiaat ovat kesälomalla kesäkuun alusta elokuun puoliväliin. Pärjäävätkö he kuitenkin sitten mystisesti osan tuosta ajasta yksin koko päivän kun kerran tukiverkkoja ei ole, vai onko sinulla yhtä pitkä kesäloma kuin lapsilla? Mihin väliin toivot oman kesälomasi "lasten etu edellä"?

Vierailija
1224/1267 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

eeee kirjoitti:

Jos olisin lapseton, viettäisin lomat siten kun saisi sovittua.

en yhtään epäile että voisit silloin tällöin tehdä niin, mutta että kaikki lomat koko työurasi ajan? varsinkin, jos sinulla olisi jotain sellaista, mihin haluat osallistua tai vaikka joku läheinen joka tarvitsee apuasi?

Vierailija
1225/1267 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä, miksi lapsettoman pitää varata oma lomamatkansa koulun lomaviikolle kun ihan hyvin voisi lomailla edellisellä tai koululaisten loman jälkeisellä viikolla.

Ilmoitetaan vain, että olen varannut lomamatkan ja loma pitää saada juuri silloin, koska kyllähän hänelläkin pitää olla oikeus lomailla koululaisten lomaviikolla, vaikka kouluikäisiä lapsia ei ole.

Mistä sinä tiedät että tuo ihminen voisi "ihan hyvin" lomailla edellisellä tai jälkeisellä viikolla? Esimerkiksi minulla on ihan omat syyni varata menoni silloin kuin ne varaan. Miksi minun pitäisi ensin selvittää milloin on koululaisten lomaviikko ja tehdä omat suunnitelmani sitten sen mukaan vaikka minulla ei lapsia ole?

Koulujen lomaviikot ovat ainutlaatuista aikaa pedofiileille.

Perhejuhlia lukuunottamatta kaiken muun voi tehdä muunakin aikana kuin koululaisten lomaviikolla.

Minulla ei muuten ole lapsia. En vain ymmärrä puhtaasti ilkeitä ihmisiä.

Minulla ei todella ole hajuakaan milloin on koululaisten lomaviikot. Asia ei minua kiinnosta tippaakaan kun niitä lapsia ei ole, ja tuo pedofiliakommenttisi on todella outo enkä ymmärrä mitä tekemistä sillä on minun kommenttini kanssa.

Selvitin ihan huvikseni, milloin pääkaupunkiseudulla on hiihtoloma, ja kävi ilmi että sehän oli viime viikolla. Ja toden totta, viime viikolla pidin pari vapaapäivää. En olisi pystynyt pitämään niitä edellisellä tai seuraavalla viikolla koska vapaiden syy oli ulkomailta vieraaksi tuleva sukulaiseni. Eli minun olisi pitänyt ilmoittaa tuolle sukulaiselle että siirtää matkansa koska Suomessa on koululaisten lomaviikko jolloin minä lapsettomana olen velvoitettu olemaan töissä? Sukulainen olisi joutunut tekemään uudet järjestelyt ja niin myös minä?

Ihan ilman ilkeyttä, olet ääliö jos kuvittelet asioiden toimivan näin vain siksi, että sinä pidät lapsia jotenkin suurempana ja tärkeämpänä asiana kuin muita asioita. Minä en pidä. Pidän lastentekoa nykymaailmassa puhtaana itsekkyytenä. Siitä ei ansaitse mitään kredittejä. Ja jos minulle lapsettomalle yritetään lapsenteon haittoja jyvittää, niin odotan että minulle sitten jyvitetään osuuteni myös lapsenteon eduista. 

Minusta on varsin järkevää varmistaa, että ei vaan ole samalla viikolla lomalla kuin on koululaisten lomaviikot. Kukin taplaa tyylillään, mutta sitten valitetaan, että jokapaikassa on niitä huonosti kasvatettuja kakaraperheitä, jotka eivät kohteliaasti anna aikuisille tilaa.

Hmm... miten ihmeessä se olisi mun kannaltani järkevää tarkistaa etteivät vaan menoni olisi koululaisten lomien aikaan? Luuletko että minä tai sukulaiseni olisimme siirtäneet ne jos olisimme tienneet että on koululaisten loma? Ja jos vaikka jostain ihmeen syystä kokisimmekin velvollisuudeksemme siirtää menomme vieraiden ihmisten lasten takia, niin eikö siinäkin tapauksessa meidän olisi järkevämpää pysytellä vaan tietämättöminä koko hiihtolomasta jos kerran sen takia joutuisimme tekemään noin kohtuuttomia muutoksia omiin kalentereihimme? 

Huonosti kasvatetut kakaratkaan eivät ole minun ongelmani vaan niiden kasvattajien.

Jäi sitten koko pointti ymmärtämättä. Kyse ei ollut huonosti kasvatetuista kakaroista - ellei sitten laske näitä aikuisia huonosti kasvatetuiksi kakaroiksi, jotka vaativat lomansa lasten talvilomaviikoille ja sitten vaativat/valittavat ettei lapsia saisi näkyä tai kuulua missään.

Vierailija
1226/1267 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko tämä asia oikeasti ongelma isoilla työnantajilla vielä tänäkin päivänä? eikö monessa paikassa ole kiertävät lomalistat? varmaan tämä koskee lähinnä pienempiä työnantajia?

Vierailija
1227/1267 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpäs ootte mieltä tästä. Henkilö varaa aina kesä-heinäkuulle matkan johonkin turistirysään ja varaus tehdään aina joulukuussa ja kysymättä esimieheltä. Sitten on pakko myöntää loma siihen kun matka on. Kovin reilua. Juhannukselta lomansa aloittavilla on vain ja ainoastaan yksi syy siihen. Saa yhden ylimääräisen vapaan, kun se perjantai normialoilla on aina vapaa.

Vierailija
1228/1267 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo reilua kirjoitti:

Mitäpäs ootte mieltä tästä. Henkilö varaa aina kesä-heinäkuulle matkan johonkin turistirysään ja varaus tehdään aina joulukuussa ja kysymättä esimieheltä. Sitten on pakko myöntää loma siihen kun matka on. Kovin reilua. Juhannukselta lomansa aloittavilla on vain ja ainoastaan yksi syy siihen. Saa yhden ylimääräisen vapaan, kun se perjantai normialoilla on aina vapaa.

Minäkin tiedän yhden tällaisen henkilön. Nämä tyypit ovat työpaikan kuonaa, mutta tuon kuvionhan mahdollistaa esimies, joka on senkärangaton eli hän on se juurisyy.

Vierailija
1229/1267 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
1230/1267 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo reilua kirjoitti:

Henkilölle voidaan myöntää palkaton vapaa. Näin meillä toimitaan alalla, jossa ei voi lomia pitää muutoin kuin lomakautena. Jos löhdet jonnekin, otat palkatonta vapaata. Kyvytön esimies teillä?

Vierailija
1231/1267 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei pidäkään. Miksi tästä jauhetaan joka vuosi. Ihan samat lomasäännöt ne on kaikille. Ihan meillekin, joilla on lapsia.

Vierailija
1232/1267 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti omaa lapsuuttasi. Olisitko ottanut kotona olevat vanhemmat vai töissä olevat vanhemmat?

Vinkki, kotona olevat vanhemmat suuremmalla todennäköisyydellä kasvattavat empaattisempia lapsia joille toisten etu ei ole itseltä pois.

Totta kai, mutta se ei ole lapsettomien selkänahadta otettava. Voi ihan itse selvittää itselleen tilanteen, jossa pystyy pitää lapsia kotona jos on ne hankkinut. Ei se tarkoita, että on oikeus syrjiä lapsettomiabja vastia heiltä joustoa omista suunnitelmista vaan koska sinä olet lisääntynyt.

Tuossa Ikea-ketjussa olikin hyvä esimerkki. 19v nainen kaikki joulut töissä jotta työpaikan mammat voivat olla lastensa kanssa joulun. Mieti sitä sitten kun itse mietit miksi omat lapsesi eivät ole viettänert yhtään joulua kanssasi sen jälkeen kun muuttavat omilleen. Miksi? No katsos he ovat kaikki joulut töissä jotta mammat pääsee kotiin lastensa luo. Eli ethän sitten valita jos joulusita puuttuu se perheenjäsen?

Mulla oli sun kaltainen työkaveri, jonka kanssa piti jakaa kesälomat niin ettei oltu päällekäin koska osattiin toistemme hommat. Mä joustin eikä mulla ollut kamalasti väliä MUUTEN kuin että halusin olla kokonaisen kalenterikuukauden aina pois, oli se sitten kesä, heinä tai elokuu. Koska päiväkodissa sai puolikkaalla maksulla sen kuun ja päiväkoti laski poissaoloan kokonaisissa kuissa, ei viikoissa. Periaatteesta mun työparille ei koskaan käynyt koska hän on lapseton ja minulla lapsia. Olit miten päin tahansa ni hän valitti. Lopulta hän päätti, että on kesäheinäkuussa 2 viikkoa ja heinäelokuussa 2 viikkoa jotta minä en voi olla yhtään niistä kokonaisista kuukausista lomalla enkä siis saa päikystä alennusta.. ja mikä oli syy: ”mun ei tarvii joustaa sen takia että sä oot tehnyt pilttejä”. No, mulla oli sen verran säästöjä ettei ihan pakko ollut siinä työpaikassa heilua niin irtisanoin itseni sopivasti niin, että irtisanomisaika loppui toukokuussa ja nautiskelin kesästä. Elokuun alussa käytiin palkkaneuvottelut kun halusivat mun takasin. Sain paremman liksan ja neuvottelin itselleni 5 viikon kesäloman heinäkuusta elokuun toiselle viikolle 😂

Vierailija
1233/1267 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”mun ei tarvii joustaa sen takia että sä oot tehnyt pilttejä”

Tottahan se on, ihan oma syy. Jostain syystä työpaikan mammat suuttuvat jos sanoo totuuden.

Vierailija
1234/1267 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap se siellä omaa napaansa tuijottaa. Ei muuta kyllä osaisikaan.

Vierailija
1235/1267 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”mun ei tarvii joustaa sen takia että sä oot tehnyt pilttejä”

Tottahan se on, ihan oma syy. Jostain syystä työpaikan mammat suuttuvat jos sanoo totuuden.

On tuokin nyt suurikin totuus! Vela parka.

Vierailija
1236/1267 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pieniä lapsia, niin niiden luona on oltava ne illat ja viikonloput. Mikä siinä yllättää?

Vierailija
1237/1267 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole joulua ym pyhiä kummemmin halunnut pitää just silloin pyhinä. Pyhä on silloin kun pidetään ja ollaan silloin yhdessä. Ja edelleen oman lapseni (kaupassa töissä) kanssa ollaan sovittu että pidetään sitten yhteinen joulu, synttärit tms, kun kaikille osuu vapaata. Tosi vapauttavaa.

Ihmiset näkyvät olevan oikeita laumasieluja kun kaikkien pitää ahtautua samoihin paikkoihin yhtä aikaa hikiset perä vierekkäin. Tosi typerää, varsinkin kun ajatellaan että sillä juuri rahastetaan.

Tuo ajattelukin tod näk tulee taas uskonnon kautta. Kuinkahan paljon pahaa mieltä ja pahoja tekoja tuota kautta onkaan aiheutunut.

Mun suosikkivuoroja oli lapsettomana illat, pyhät ja etenkin joulut. En ole millään lailla uskonnollinen enkä edes pidä joulusta, ja sit siltä ajalta sai vielä sievoiset korvaukset. Nyt mulla on lapsia ja täytyyhän mun olla heille joulua luomassa. Mut ihan tasan lasten takia, vaikea nähdä, miksi haluaisin sitoa itseäni lapsiperheellisten rytmiin, jos lapsia ei olisi.

Vierailija
1238/1267 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan olen poikkeuksen poikkeus mutta en halua lomailla lapsiperheiden eli koulujen loma-aikoina. Lapsia on yksi joten joustaminen onnistuu. Pidin hoitovapaan ja opiskelin lapsen ollessa päiväkoti-ikäinen joten kesät olivat vapaat. Olen tehnyt osa-aikatyötä ja pitänyt kertyneet lomat joko alku- tai loppukesästä. Talvilomat on pidetty tammi- tai helmikuussa ennen viikkoa 8, tänä vuonna maaliskuussa. Reissuun täytyy pyytää koulusta vapaata mutta hyvin on tähän mennessä myönnetty, yläkoulussa ollaan jo. Matkat on halvempia ja vähemmän ruuhkaisia kun suosituilla lomaviikoilla. Kumma kyllä, tämäkään ei tunnu kaikille kelpaavan että vapaaehtoisesti ottaa pienemmän palkan ja sumplii oman talouden sen mukaan. Joulua en jaksa enkä halua viettää pitkän kaavan mukaan, töissä olen ollut vapaaehtoisesti. Silti koen että olen ehtinyt tehdä ja touhuta lapsen kanssa, kalliisiin harrastuksiin ei ole ollut rahaa mutta ei niitä ole pyydettykään. Toisaalta en haluaisikaan tehdä töitä pelkästään siksi että saisin treenit maksettua ja viettäisin viikonloput hallilla. Samasta syystä jätän myös asuntolainan ottamatta. 

Vierailija
1239/1267 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

määrittää koulujen lomat, sun muut lomat syksy, joulu, talviloma, pääsiäisloma. Lapsiperheet ensin, tulevaisuuden toivot numero 1

Vierailija
1240/1267 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska perheelliset ja heidän jälkeläisensä ovat yhteiskunnan tulevaisuuden toivo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän