Miksi perheellisillä pitäisi olla etuoikeus loma-aikoihin?
Idea ketjuun lähti tuosta Ikea-ketjusta, jossa tuli esille ihmisten kokemuksia siitä, että perheelliset jostain syystä kokevat, että heillä on etuoikeus ilta- ja viikonloppuvapaisiin kaupan alalla, koska on kurjaa olla perheen luota pois.
Sama kokemus loma-aikoina, perheelliset vaativat aina ensimmäisenä kaikki koulujen lomat vapaaksi.
Joulu on pahin, lapsettomat pitäisi muka jättää yksin pyörittämään kauppoja jotta lapselliset pääsevät lomalle hamstraamaan lahjoja pikkupilteilleen.
Mikä homma? Eikö nää oman navan tuijottajat tajua, että lapset eivät ole koko maailma? Että lapsettomillakin on perheitä, joiden kanssa haluavat lomailla ja viettää esimerkiksi joulua? Mitäs sitten kun koko tiimillä onkin lapsia? Kenellä silloin on etuoikeus? Se jolla on pienin lapsi? Se joka on pusertanut ulos niitä eniten? Se joka on lähimpänä burnoutia ruuhkavuosien takia? Se jonka mies jätti kun ei jaksanut marmattavaa mammaansa?
Kommentit (1267)
Perhe kyllä haittaa työtä. Pitäisi valita toinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen vika niissä heinäkuun varahoitopaikoissa on? Miksi lasta ei voi laittaa kuukaudeksi eri päiväkotiin kuin missä hän normaalisti on? Itsekin olin aikoinaan varahoitopaikassa silloin tällöin enkä saanut minkäänlaisia traumoja.
Ne ovat kaoottisia, hoitajat on vieraita, lapset ovat vieraita ja ne saattavat olla kaukana. Ei lapsi traumatisoidu tietenkään, mutta miksi aiheuttaa turhaan stressiä? Kummallista argumentointia täällä. Ensin niistä lapsista kehotetaan huolehtimaan ja sit samantien ollaan sit käärmeissään, kun vanhemmat tekevät näin. Varahoitopaikka ei ole hyvä ratkaisu vaikka usealle pakollinen.
Vain lapseton voi ihmetellä sitä ettei lapsia laiteta varahoitopaikkaan 😅 Nehän on vaan tiellä, sillä ole mitään väliä kuka niitä hoitaa.
Vain lapsellinen ei ymmärrä, että vanhemmuus ei aseta etusijalla lomatoiveissa. Työpaikka ja työkaverit eivät ole vastuussa lastenhoidosta
Mitä jos olisit vaan kiitollinen niille perheellisille siitä, että he jaksavat kasvattaa tulevia veronmaksajia, jotka hoitavat ja kustantavat myös sinun hoitoasi, kun olet vanhana vanhainkodissa? Ehkä niiden kollegoiden lapsista joku on se tulevaisuuden lapseton, joka hoitaa suo jopa privaatisti, jos ei ole omaa jälkikasvua sitä tekemässä. Nauti luomistasi, joita pystyt pitämään todennäköisesti paljon joustavammin ja edullisemmin koulujen loma-aikojen ulkopuolella ilman lapsiperheiden ärsyttävää läsnäoloa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos olisit vaan kiitollinen niille perheellisille siitä, että he jaksavat kasvattaa tulevia veronmaksajia, jotka hoitavat ja kustantavat myös sinun hoitoasi, kun olet vanhana vanhainkodissa? Ehkä niiden kollegoiden lapsista joku on se tulevaisuuden lapseton, joka hoitaa suo jopa privaatisti, jos ei ole omaa jälkikasvua sitä tekemässä. Nauti luomistasi, joita pystyt pitämään todennäköisesti paljon joustavammin ja edullisemmin koulujen loma-aikojen ulkopuolella ilman lapsiperheiden ärsyttävää läsnäoloa.
Minä olen kasvattanut kolme veronmaksajaa ja nyt vietän ansaittuja lomia kesä- / heinä- / elokuussa. Nyt on vuorossa heinäkuu ja siihen vaikuttaa vain tasapuolinen vuorottelu. Ei kenenkään ongelmat kotona.
Vanhuuteen on niin pitkä aika, että turha vielä miettiä niitä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että voit lastesi puolesta luvata heidän suuntautuvan hoitoalalle!
Ja se voi olla myös sinun lapsesi, joka on se lapseton, joten nauti nyt jouluista hänen kanssaan, koska sitten tulevaisuudessa sullehan on ok, että hän on töissä jouluna ja lomailee pätkissä touko- ja elokuussa.
Tätä keskustelua lukiessa ei tule mitään muuta mieleen kuin se, että miten toimitaan firmoissa joissa sattuisi olemaan vain lapsellisia naisia? Voin vain kuvitella sitä ulinan määrää, kun kaikki haluavat lomansa heinäkuulle, koska lapset.
Vierailija kirjoitti:
1. Millä todennäköisyydellä se kakarasi ensinnäkin hakeutuu hoiva-alalle ja juuri vanhustenhoitoon, ja päätyy juuri siihen hoitokotiin jossa minä olen? Mitä jos minä olen kuollut tai asun ulkomailla? Mitä jos käy niin, että lapsesi saa teininä aivovamman ja minä hoidan häntä laitoksessa vuosikaudet, koska itsenäinen elämä ei onnistu? Pyyhkikää jo perseenne tuolla vanhustenhoiva-argumentilla, se ei ole argumentti laisinkaan.
2. Lapsiperheiden läsnäolo ei ärsytä minua lainkaan loma-aikoina tai muulloinkaan. Päinvastoin, usein on ihan hauskaakin seurailla sitä saatanallista kaaosta ja kiukuttelevien vanhempien epätoivoa ja häpeää, ja miettiä että onneksi tein itselleni sopivan valinnan. Noin pääosin en kuitenkaan vietä aikaa lapsiperheiden seassa lomilla tai arkena. En minä missään puuhamaassa hengaile.
Vierailija kirjoitti:
Tätä keskustelua lukiessa ei tule mitään muuta mieleen kuin se, että miten toimitaan firmoissa joissa sattuisi olemaan vain lapsellisia naisia? Voin vain kuvitella sitä ulinan määrää, kun kaikki haluavat lomansa heinäkuulle, koska lapset.
sepä se, kun jokainen kokee heistä olevan se etuoikeutettu vaikka tiimissä olis muitakin joilla lapsia..ja kun on työpaikkoja missä kaikki eivät voi olla koko heinäkuuta lomalla..mutkun mä.
Vanhemmat vaativat kaikkia muita joustamaan että oma tahto toteutuu kun ei halua maksaa omien lapsien hoitamisesta. Vanhempia ei kiinnosta mikään muu kuin oman perheen etu jonka takia vaaditaan koko työyhteisön uhrautumista
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolmen hengen tiimi, jossa kaikilla lapsia. Aina on pystytty sopimaan lomat ilman tukkanuottasia. Tämä "palstatodellisuus" ei ole ainoa totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että voit lastesi puolesta luvata heidän suuntautuvan hoitoalalle!
Ja se voi olla myös sinun lapsesi, joka on se lapseton, joten nauti nyt jouluista hänen kanssaan, koska sitten tulevaisuudessa sullehan on ok, että hän on töissä jouluna ja lomailee pätkissä touko- ja elokuussa.
Hyvin usein aikuiset lapset viettävät lomansa jossain ihan muualla kuin isin ja äidin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jos jonkun lapsesta ei tule veronmaksajaa, saako lähettää henkisistä kärsimyksistä laskun kollegalle, jonka Nico-Jannican takia olisi pitänyt jostaa vuosikausia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolmen hengen tiimi, jossa kaikilla lapsia. Aina on pystytty sopimaan lomat ilman tukkanuottasia. Tämä "palstatodellisuus" ei ole ainoa totuus.
Mäkin uskon, että pelkistä lapsellisista koostuvissa työryhmissä sujuu lomasta sopiminen rauhallisemmin, kun kaikki ovat samassa asemassa. Mitä ihan rehellisesti luulet, jos teillä olisi yksi lapseton, niin olettaisitteko tai toivoisitteko te muut juuri hänen joustavan?
Tämä keskustelu on hämmentävä näin ulkosuomalaisen silmin. Olen asunut Briteissä, USA:ssa ja Ranskassa yhteensä jo melkein 30 vuotta enkä ole ikinä ollut kuvailemienne kaltaisissa tilanteissa, edes siellä Ranskassa jossa on suomeakin pidemmät kesälomat. Siellä on ihan yleisesti hyväksyttyä että heinä-elokuu on lomakausi, moni yritys pistää lapun luukulle ja moni muu lyhentää aukioloaikoja mahdollistaakseen samanaikaisen loman useammalle.
USA:ssa lomat on niin lyhyet että ne viikon pätkät on helppo sijoittaa limittäin ja Briteissä lapsettomat eivät suin surminkaan halua lomalle koulujen loma-aikaan, tosin sekin on kesällä vain 6 viikkoa. Lisäksi täällä Briteissä jossa on kuitenkin ihan kohtuulliset lomat, ei yleensä saa pitää kuin max 2 viikkoa putkeen mikä helpottaa suunnittelua.
Lisäksi ihan jokaisessa työpaikassani ihmisillä on ollut joku nimetty sijainen, omassa tapauksessani me sijaistamme pomon kanssa toisiamme, eli mun ei tarvitse välittää muun tiimin lomista, riittää että sovin pomon kanssa ettei mennä kuin max 2 päivää päällekkäin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on hämmentävä näin ulkosuomalaisen silmin. Olen asunut Briteissä, USA:ssa ja Ranskassa yhteensä jo melkein 30 vuotta enkä ole ikinä ollut kuvailemienne kaltaisissa tilanteissa, edes siellä Ranskassa jossa on suomeakin pidemmät kesälomat. Siellä on ihan yleisesti hyväksyttyä että heinä-elokuu on lomakausi, moni yritys pistää lapun luukulle ja moni muu lyhentää aukioloaikoja mahdollistaakseen samanaikaisen loman useammalle.
USA:ssa lomat on niin lyhyet että ne viikon pätkät on helppo sijoittaa limittäin ja Briteissä lapsettomat eivät suin surminkaan halua lomalle koulujen loma-aikaan, tosin sekin on kesällä vain 6 viikkoa. Lisäksi täällä Briteissä jossa on kuitenkin ihan kohtuulliset lomat, ei yleensä saa pitää kuin max 2 viikkoa putkeen mikä helpottaa suunnittelua.
Lisäksi ihan jokaisessa työpaikassani ihmisillä on ollut joku nimetty sijainen, omassa tapauksessani me sijaistamme pomon kanssa toisiamme, eli mun ei tarvitse välittää muun tiimin lomista, riittää että sovin pomon kanssa ettei mennä kuin max 2 päivää päällekkäin.
Ei tämä ketjun aloitus todellisuutta ole Suomessakaan. Että kaikki lasten vanhemmat haluavat AINA KAIKKI koulujen loma-ajat vapaaksi. Jos joku 19 v Ikean myyjä sanoo, että hän joutuu olemaan AINA ja KAIKKI pyhäpäivät töissä, kokemusta on korkeitaan vuodesta, kahdesta ja siitä se haloo nousee.
Olen ollut yli 40 vuotta työelämässä, ensin sinkku, sitten lasten äitinä, nyt aikuisten lasten äitinä. Ikää on 62 vuotta enkä yhtenäkään kesänä, saati muuna loma-aikana olla työpaikalla riidelty lomista vaikka kaikilla kollegoilla on silloin ollut yhtä aikaa kouluikäisiä lapsia. Niille, keillä nyt on kouluikäisiä lapsia mielelläni suon loman koulujen loma-aikoina - en itse edes halua lomailla silloin. Pidän lomani mieluummin keväällä lämpimämpään aikaan, pääsiäisen tienoilla - saa pidemmän vapaankin.
Jos tämä aloitus edes jossain työpaikassa pitäisi paikkansa, asia hoituu siellä ottamalla asian esiin fiksusti. Ei se korjaannu urputtamalla selän takana.
Perheelliset opettajaystävät aina jaksavat vikistä ja valittaa kun joutuvat vaihteeksi valvomaan kokeita kun lapsettomilla opettajilla on muuta menoa. Tekis mieli tukistaa aina kun sitä kuulee. "Minulla on perhe, minun pitää päästä nyt heti kotiin. Te perheettömät saatte luvan hoitaa meidän työt kun ei ole kotona ipanoita odottamassa". Ei hetkeenkään tule mieleen, että siellä ollaan oppilaitakin varten eikä vaan oman palkan.
Ihan vaikka vaan siksi, että perheettömiä ottais pattiin.
Hommaa sinäkin normaali elämä, niin saat lomailla sinäkin.
Ja jotain tekemistä muutakin kuin pohtia että miten kaikki olisi tasa-arvoista ja yhtä vittumaista kuin sinullakin.
Ihan törkeetä lapsettomien syrjintää ja jälleen jälleen jälleen jälleen yksi asia lisää miksi moni istuu mielummin samalla rahalla kotona.
Nuorille aikuisille ne hiihtolomamatkat ja muut kaveriporukan ryyppyreissut tai vaimonhaut sun muut ovat ihan yhtä tärkeitä kuin se, että pääsee päivisin katsomaan kun lapsi on pullkamäessä, jonka pääsee arkisin katsomaan muutoinkin.
Eikö juuri aikuiset lähde hiihtolomalla hiihtokeskuksiin ja ne ei kyllä mitään alle 18v matkoja ole.
Ex töissä sanoin pomolle, että eikö tuo mainittu vaimonhakureissu ole perhepoliittinen syy :)
Onkohan tämä lapsettomien syrjintä yleisempää tietyillä aloilla tai työnantajilla?
Rianna-Luca on uniikki lumihiutale, jota ei voi laittaa paholaismaiseen varapäiväkotiin. Äityli vertaa tilannetta syöpäsairauteen.