Hääruokia kasvissyöjille, onko nämä hyviä?
Kreikkalainen salaatti
Feta-pinaatti-munakas
ja sitten samat jälkiruuat kuin muillakin eli kakkua ja leivoksia.
Mitä sanotte?
Kommentit (352)
Ihme pakkomielle kaikilla tuosta juhlavuudesta. Eikö se ole tärkeintä että ruoka näyttää, tuoksuu ja maistuu hyvältä? Itsestä ainakin olisi kurjaa jos ruoka olisi jonkun ranskalaisen michelintähtikokin ideoima annos, jossa käytettään jotain Himalajan vuorilta kerätyssä aamukasteessa uitettua rahkasammalta, mutta maistuisi ihan kamalalta. Ei niille sekasyöjillekään ole sen kummoisempaa ruokaa näköjään tulossa kuin uunilohta.
Salaatistakin voi saada hyvää ja täyttävää riippuen aineksista, esim. avokado, pähkinät, pavut, riisi, tofu, tempe, erilaiset salaattilajikkeet, merilevä.... vaihtoehdot ei lopu kesken ihan vähässä juoksussa. Allergiat pitää toki ottaa huomioon,mutta tässäkin tapauksessa voi tehdä vaikka niin, että jokainen saa koota itse salaattina. Asia erikseen kyse ole sellaisesta allergiasta, jossa henkilö on henkihieverissä pelkästään samassa tilassa olosta.
Täällä on jo monesti sanottu että netistä löytyy hyviä ohjeita googlettamalla. Kannattaa myös miettiä sitä söisikö itse sitä mitä on tarjoamassa.
Aina löytyy niitä, jotka nyrpistää nenäänsä kaikelle, sille ei voi mitään. (Itselläni on ystävä joka syö ehkä 10 eri ruoka-ainetta ja silti se meillä kyläillessä syö kun on ajoissa kysytty mitä hän itse haluaa). Minusta on turha vaiva lähteä vääntämään jotain vegaaniseksi jos henkilö, joka on erikoisruokavaliolla on ilmoittanut, että syö joitakin eläinkunnan tuotteita. Tekee kotikokin elämästä helpompaa, varsinkin jos ei ole tottunut tekemään kasviksiin pohjautuvaa ruokaa.
Vielä pari ehdotusta lakto-ovokasvisruokavaliota noudattaville vieraille tarjottaviksi pääruoiksi: täytetyt paprikat tai sienitäytteiset kaalikääryleet perunamuusin tai keitettyjen perunoiden kanssa. Juusto- tai kermaviilikastike.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:54"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:34"] [quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:29"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:08"] [quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:03"] Mun mielestä on typerää syödä jänteistä ja luista valmistettua ainetta, jos muuten sanoo olevansa kasvissyöjä. [/quote] Edelleenkin se kaupan liivate tehdään sian nahasta. (Juu tiedän - ei kasvissyöjät syö sian nahkaakaan) [/quote] Siis mitä sä höpiset? Kaupan liivate? Tarkoitatko liivatelehtiä vai? Liivatetta on käytetty noin miljoonassa kaupan tuotteessa, meinaatko, että niissäkin on vain sian nahasta tehtyä liivatetta? Ja jos näin tosiaan on, laitapa ihmeessä linkkiä faktaan. Ihmeellistä vänkäämistä. Liivatetta tehdään edelleenkin muustakin kuin sian nahasta. Eikä kunnon kasvissyöjä tosiaan syö sitä nahkaakaan, siinä olit oikeassa. [/quote]Laitappa sinä linkkiä mistä muusta sitä tehdään [/quote] Opettele kirjoittamaan ja sivistä itseäsi. Et kai oikeasti ole noin tietämätön? [/quote]No mikset voi itse laitta linkkiä, jos muiltakin sitä tivaat? Koetappa
[/quote]
Mä tiedän kyllä, että liivatetta tehdään monista eri aineista. Miksi mun pitäisi etsiä linkkejä jollekin typerykselle? Mutta tuon yhden puheet jostain "kaupan liivatteesta" ovat ihan järjettömiä. MenePPÄ sinä vaikka googlettamaan liivate tai sitten englanniksi gelatine. Mutta ai niin, et varmaan osaa englantia.
Itse yleensä ratkaisen juhlat joihin tulee kasvis niin, että teen kaikille kasvisruoan. En ymmärrä mikä siinä on ongelma, en mä itsekään sekasyöjänä sitä lihaa mätä joka aterialla tai muutenkaan joka päivä. Ei ole tullut valituksia kertaakaan.
Tämä ei ole sen kummempi juttu, kun että jos porukassa jollain on laktoosi-intoleranssi, niin sitten kaikki maitojutut olisi hylaa.
Ihan luontevaa, eikä yhtään vaikeaa. Tosin jos jotkut sekasyöjät ei tosiaan koskaan tee kasvisruokaa tai pidä kasvisruokapäiviä, niin sitten saattaa olla vaikeaa ajatella reseptejä. Tosin en usko, että sellaisia suomessa kovin montaa on (tai jos on, niin onnittelut: saatte syövän).
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:07"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:50"] Mitä jos kaksi kasvissyöjää menee naimisiin? Pitäisikö heidän järjestää arvojensa vastainen häätarjoilu ettei joku lihafanaatikko pahoita mieltään? Koulupappi piti joskus luentoa aiheesta ruoka ja uskonto,kertoi että kun vaimonsa kanssa pitivät kasvisruokahäät,moni vieras oli ilmoittanut "erikoisruokavalioksi" lihansyöjä :D Sellaisia ihmisiä ei taida kuitenkaan olla jotka eivät voisi syödä kasvisruokaa."Pakko saada lihaa!"vinkuminen on turhaa huomionhakua,ei se että haluaa syödä ekologisesti ja eettisesti. [/quote] Mielestäni tilanne on vastaava kuin tulisiko sekasyöjien huomioida kasvissyöjät. Fiksut ja kohteliaat ottavat myös toisenlaista ruokavaliota noudattavat kohtuullisessa määrin huomioon. Fanaatikot toki tekevät sitten hääjuhlastakin propagandansa levityskeinon. [/quote] Ei se nyt kyllä ole vastaava tilanne, lihattoman ruuan syöminen ei ole sekasyöjän ruokavalion vastaista mutta lihallisen ruuan syöminen on kasvissyöjän ruokavalion vastaista.
[/quote]
Just näin. Mutta eihän nämä lihafanaatikot tajua, että kyseessä on kaksi aivan eri asiaa. Onneksi omaan tuttavapiiriin ei kuulu noin umpimielisiä ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:50"]
Mitä jos kaksi kasvissyöjää menee naimisiin? Pitäisikö heidän järjestää arvojensa vastainen häätarjoilu ettei joku lihafanaatikko pahoita mieltään? Koulupappi piti joskus luentoa aiheesta ruoka ja uskonto,kertoi että kun vaimonsa kanssa pitivät kasvisruokahäät,moni vieras oli ilmoittanut "erikoisruokavalioksi" lihansyöjä :D
Sellaisia ihmisiä ei taida kuitenkaan olla jotka eivät voisi syödä kasvisruokaa."Pakko saada lihaa!"vinkuminen on turhaa huomionhakua,ei se että haluaa syödä ekologisesti ja eettisesti.
[/quote]
Mielestäni tilanne on vastaava kuin tulisiko sekasyöjien huomioida kasvissyöjät. Fiksut ja kohteliaat ottavat myös toisenlaista ruokavaliota noudattavat kohtuullisessa määrin huomioon. Fanaatikot toki tekevät sitten hääjuhlastakin propagandansa levityskeinon.
[/quote]
Aivan,jos kasvissyöjien juhliin tulee vieraita joiden ruokavalia koostuu pelkästä lihasta,täytyyhän se ottaa huomioon.Useat ihmiset kuitenkin ovat sekaravinnon syöjiä,eli voivat syödä sekä lihaa että kasviksia.Oma ryhmänsä on tietysti mielensäpahoittajat,joiden on ihan periaatteesta saatava lihaa kasvissyöjien häissä.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:07"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:50"] Mitä jos kaksi kasvissyöjää menee naimisiin? Pitäisikö heidän järjestää arvojensa vastainen häätarjoilu ettei joku lihafanaatikko pahoita mieltään? Koulupappi piti joskus luentoa aiheesta ruoka ja uskonto,kertoi että kun vaimonsa kanssa pitivät kasvisruokahäät,moni vieras oli ilmoittanut "erikoisruokavalioksi" lihansyöjä :D Sellaisia ihmisiä ei taida kuitenkaan olla jotka eivät voisi syödä kasvisruokaa."Pakko saada lihaa!"vinkuminen on turhaa huomionhakua,ei se että haluaa syödä ekologisesti ja eettisesti. [/quote] Mielestäni tilanne on vastaava kuin tulisiko sekasyöjien huomioida kasvissyöjät. Fiksut ja kohteliaat ottavat myös toisenlaista ruokavaliota noudattavat kohtuullisessa määrin huomioon. Fanaatikot toki tekevät sitten hääjuhlastakin propagandansa levityskeinon. [/quote] Ei se nyt kyllä ole vastaava tilanne, lihattoman ruuan syöminen ei ole sekasyöjän ruokavalion vastaista mutta lihallisen ruuan syöminen on kasvissyöjän ruokavalion vastaista.
[/quote]
Ravintoliuoksen antaminen suoraan suoneen on luultavasti useimpien ruokavalioiden mukaista. Silti häissä ei tällaisia tarjoiluja juurikaan nähdä.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:15"]Vielä pari ehdotusta lakto-ovokasvisruokavaliota noudattaville vieraille tarjottaviksi pääruoiksi: täytetyt paprikat tai sienitäytteiset kaalikääryleet perunamuusin tai keitettyjen perunoiden kanssa. Juusto- tai kermaviilikastike.
[/quote]Mmm, kuulostaa hyvältä. Millähän noi paprikat täyttäisi? Sipulii....
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:01"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:52"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:48"]
Tarjoa vegaaneille toisen vegaanin anaalia imeskeltäväksi. Saa kuituja ja maukasta einestä.
Vegaanit tuhoaa sademetsiä soijansyönnillään, mutta ovat pelastavinaan maailmaa.
[/quote]
Voi tätä sekasyöjien tietämättömyyttä. Suurin osa maailman soijasta menee karjan ruokkimiseen, joten te sekasyöjät tuhoatte maailmaa lihansyönnillänne. Ja syötte huomattavasti enemmän soijaa vuodessa lihanne mukana kuin kasvissyöjät.
[/quote]
Itse syön vain itsepyydettyä riistaa ja kalaa, sekä luomulihaa.
Mutta sinun soijasi, pähkinäsi ja saatanasi eivät taida olla kovin kotimaisia saatika ekologisia vaihtoehtoja?
Vai kasvatatko soijamaitosi raaka-aineen rastapaskatukassasi?
[/quote]
Onpa sulla ikävä tapa keskustella muiden kanssa, se kertoo typeryydestäsi ja asennevammastasi. Sinäkö käytät vain kotimaisia lähituotteita? Etkö syö itse ulkomaisia hedelmiä tai pähkinöitä koskaan?
[/quote]
Pähkinöille olen allerinen, ja banaani ei vaan suostu kasvamaan puutarhassani.
Sinun oikeutesi on kuitenkin tuhota sademetsiä soijallasi ? Vastaa selkeään kysymykseen.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:34"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:21"] Minä olen kasvissyöjä, mutta kala kyllä käy minulle, varmasti useimmille muillekin. [/quote] Ihan pari virhettä tossa sun lauseessasi; 1) Sinä ET ole kasvissyöjä 2) Ei, kala ei käy kasvissyöjille. [/quote] 1.) Minäkin olen kasvissyöjä ja syön satunnaisesti kalaa 2.) Olen kasvissyöjä.
[/quote]
Tällä logiikalla kaikki maailman ihmiset ovat kasvissyöjiä, jotka vain satunnaisesti syövät lihaa. Minäkin söin aamiaiseksi hedelmiä, olen siis vegetaristi, kun banaanissa ei ole lihaa, eikös?
Kasvissyöjä EI. SYÖ. KALAA. Piste. Itsestäänselvyyksistä on turha vängätä.
[/quote]
Onkos kanamunaa syövä kasvissyöjä?
Ei!
Turha vänkää faktoi!
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:16"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:54"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:34"] [quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:29"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:08"] [quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:03"] Mun mielestä on typerää syödä jänteistä ja luista valmistettua ainetta, jos muuten sanoo olevansa kasvissyöjä. [/quote] Edelleenkin se kaupan liivate tehdään sian nahasta. (Juu tiedän - ei kasvissyöjät syö sian nahkaakaan) [/quote] Siis mitä sä höpiset? Kaupan liivate? Tarkoitatko liivatelehtiä vai? Liivatetta on käytetty noin miljoonassa kaupan tuotteessa, meinaatko, että niissäkin on vain sian nahasta tehtyä liivatetta? Ja jos näin tosiaan on, laitapa ihmeessä linkkiä faktaan. Ihmeellistä vänkäämistä. Liivatetta tehdään edelleenkin muustakin kuin sian nahasta. Eikä kunnon kasvissyöjä tosiaan syö sitä nahkaakaan, siinä olit oikeassa. [/quote]Laitappa sinä linkkiä mistä muusta sitä tehdään [/quote] Opettele kirjoittamaan ja sivistä itseäsi. Et kai oikeasti ole noin tietämätön? [/quote]No mikset voi itse laitta linkkiä, jos muiltakin sitä tivaat? Koetappa
[/quote]
Mä tiedän kyllä, että liivatetta tehdään monista eri aineista. Miksi mun pitäisi etsiä linkkejä jollekin typerykselle? Mutta tuon yhden puheet jostain "kaupan liivatteesta" ovat ihan järjettömiä. MenePPÄ sinä vaikka googlettamaan liivate tai sitten englanniksi gelatine. Mutta ai niin, et varmaan osaa englantia.
[/quote]Miksetpä voi kertoa kun kerran tiedät? Jos haluaisin googletella, olisin googlessa enkä täällä keskustelussa.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:45"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:28"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:03"] [quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:29"] [quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:25"] Siis kasvissyöjät saavat vain munakasta ja salaattia? Vai? Tosi nihkeää. Mitä ne sekasyöjien lisukkeet on, joista mainitsit? Mun mielestä hyvin arkiset tarjottavat, lisäksi tosi suppeat. Ja miksi molempiin ruokiin tungettu fetaa? Eikä nuo tosiaan sovi vegaanille. Juustokakkuihin tulee juustoa ja liivatetta, joten sekään ei sovi useimmille kasvissyöjille. [/quote]Minä käytän liivatteen sijasta agar agaria. Mutta kaikki eivät ole ollenkaan niin tarkkoja. Tein jonkun kakkujutun kasvisyöjille taannoin, he eivät ikinä olleet kuulleetkaan agar agarista, käyttivät aina liivatetta. [/quote] Joo, tiedän kyllä, että liivatteen voi korvata, mutta useimmat sekasyöjät eivät näistä agar agareista ja muista tiedä. Ja jos ap:n tietotaso on tosiaan tätä luokkaa, niin... En myöskään pidä liivatetta syöviä "kasvissyöjiä" oikeina kasvissyöjinä, vaikka toki heitäkin on siinä missä kalaa syöviä "kasvissyöjiäkin". [/quote] Mulle opetettiin,että sitä syödään mitä tarjotaan tai sitten ei syödä ollenkaan. Näitä "ruokavammaisia" on niin monen sorttia,että menee aikamoiseksi pelleilyiksi kun jo pelkkiä kakkuja pitää syödä sataa erilaista sorttia vaan sen takia ku joku ei "voi"syödä liivatetta! [/quote] Näin mullekin opetettu,se tarkoittaa sitä että jos äiti/puoliso/kuka teillä nyt kokkaakaan tekee ruokaa,sille ei nyrpistellä.Se ei tarkoita sitä,että pitäisi syödä jotain jolle on allerginen tai jotain mikä sotii vastaan omia periaatteita. [/quote] Vastatkaapa VEGAANIT mitä luulette tällä vegaaniudellanne saavuttavan?
[/quote]
En ole vegaani,ihmettelen vain millainen urpo ei ymmärrä eroa nirsoilulla ja sillä että yrittää tehdä maailmasta paremman paikan elämänvalinnoillaan.
[/quote]
Niin niin,kysymys olikin MITEN VEGAANIT KUVITTELEVAT TOUHULLAAN TEKEVÄN MAAILMASTA PAREMMAN PAIKAN?
Ihminen on kautta aikain ollu LIHAA syövä.!
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:04"]
Miksi jotkut eivät syö hunajaa?
[/quote]
Koska eivät halua varastaa mehiläisiltä.(Joku oikeasti sanoi näin lehtijutussa jonka aiheena oli hippielämäntapa.) Vegaani ei syö mitään mikä on peräisin eläinkunnasta,hunaja on eläinten tekemä tuote siinä missä esimerkiksi maito ja munatkin,ja siksi jotkut eivät syö hunajaa.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:04"]
Miksi jotkut eivät syö hunajaa?
[/quote]
Koska eivät halua varastaa mehiläisiltä.(Joku oikeasti sanoi näin lehtijutussa jonka aiheena oli hippielämäntapa.) Vegaani ei syö mitään mikä on peräisin eläinkunnasta,hunaja on eläinten tekemä tuote siinä missä esimerkiksi maito ja munatkin,ja siksi jotkut eivät syö hunajaa.
[/quote]
Ja vegaani kusee omaa hunajaansa ylemmyydentunnossaan.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:45"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:30"] [quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:28"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:03"] [quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:29"] [quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:25"] Siis kasvissyöjät saavat vain munakasta ja salaattia? Vai? Tosi nihkeää. Mitä ne sekasyöjien lisukkeet on, joista mainitsit? Mun mielestä hyvin arkiset tarjottavat, lisäksi tosi suppeat. Ja miksi molempiin ruokiin tungettu fetaa? Eikä nuo tosiaan sovi vegaanille. Juustokakkuihin tulee juustoa ja liivatetta, joten sekään ei sovi useimmille kasvissyöjille. [/quote]Minä käytän liivatteen sijasta agar agaria. Mutta kaikki eivät ole ollenkaan niin tarkkoja. Tein jonkun kakkujutun kasvisyöjille taannoin, he eivät ikinä olleet kuulleetkaan agar agarista, käyttivät aina liivatetta. [/quote] Joo, tiedän kyllä, että liivatteen voi korvata, mutta useimmat sekasyöjät eivät näistä agar agareista ja muista tiedä. Ja jos ap:n tietotaso on tosiaan tätä luokkaa, niin... En myöskään pidä liivatetta syöviä "kasvissyöjiä" oikeina kasvissyöjinä, vaikka toki heitäkin on siinä missä kalaa syöviä "kasvissyöjiäkin". [/quote] Mulle opetettiin,että sitä syödään mitä tarjotaan tai sitten ei syödä ollenkaan. Näitä "ruokavammaisia" on niin monen sorttia,että menee aikamoiseksi pelleilyiksi kun jo pelkkiä kakkuja pitää syödä sataa erilaista sorttia vaan sen takia ku joku ei "voi"syödä liivatetta! [/quote] Näin mullekin opetettu,se tarkoittaa sitä että jos äiti/puoliso/kuka teillä nyt kokkaakaan tekee ruokaa,sille ei nyrpistellä.Se ei tarkoita sitä,että pitäisi syödä jotain jolle on allerginen tai jotain mikä sotii vastaan omia periaatteita. [/quote] Vastatkaapa VEGAANIT mitä luulette tällä vegaaniudellanne saavuttavan? [/quote] En ole vegaani,ihmettelen vain millainen urpo ei ymmärrä eroa nirsoilulla ja sillä että yrittää tehdä maailmasta paremman paikan elämänvalinnoillaan. [/quote] Niin niin,kysymys olikin MITEN VEGAANIT KUVITTELEVAT TOUHULLAAN TEKEVÄN MAAILMASTA PAREMMAN PAIKAN? Ihminen on kautta aikain ollu LIHAA syövä.!
[/quote]
Lakkaa huutamasta ja kysy asiallisesti,jos odotat järkeviä vastauksia.Niin kauan kun on caps lock päällä ja tuollainen asenne,sinulle on turha selittää mitään.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:03"]
Tässä esimerkiksi Emil cateringin vegaaninen menu (löysin tuolta vegaaniliiton linkin kautta)
Mallaslimppua, seesaminäkkileipää ja focacciaa
Oliivitapenadea, luomuhummusta ja yrttilevitettä
Vihersalaattia ja luomusitruunakastiketta
Vietnamilaisia kevätkääryleitä ja soija-limedippiä
Luomupaputahnalla täytettyjä tortillawrapeja ja hedelmäsalsaa
Saaristolaistofu: paistettua ruispaneerattua tofua perinteisessä etikkaliemessä
Perinteistä perunasalaattia
Juures-soijapihvejä, kolmen pippurin kastiketta ja perunagratiinia
Marenkipavlovat suklaamoussella ja tuoreilla marjoilla
olisko tässä ap:lle jotain ideoita?
[/quote]
Marenki ei sitten käy vegaanille.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:24"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:45"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:28"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:03"] [quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:29"] [quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:25"] Siis kasvissyöjät saavat vain munakasta ja salaattia? Vai? Tosi nihkeää. Mitä ne sekasyöjien lisukkeet on, joista mainitsit? Mun mielestä hyvin arkiset tarjottavat, lisäksi tosi suppeat. Ja miksi molempiin ruokiin tungettu fetaa? Eikä nuo tosiaan sovi vegaanille. Juustokakkuihin tulee juustoa ja liivatetta, joten sekään ei sovi useimmille kasvissyöjille. [/quote]Minä käytän liivatteen sijasta agar agaria. Mutta kaikki eivät ole ollenkaan niin tarkkoja. Tein jonkun kakkujutun kasvisyöjille taannoin, he eivät ikinä olleet kuulleetkaan agar agarista, käyttivät aina liivatetta. [/quote] Joo, tiedän kyllä, että liivatteen voi korvata, mutta useimmat sekasyöjät eivät näistä agar agareista ja muista tiedä. Ja jos ap:n tietotaso on tosiaan tätä luokkaa, niin... En myöskään pidä liivatetta syöviä "kasvissyöjiä" oikeina kasvissyöjinä, vaikka toki heitäkin on siinä missä kalaa syöviä "kasvissyöjiäkin". [/quote] Mulle opetettiin,että sitä syödään mitä tarjotaan tai sitten ei syödä ollenkaan. Näitä "ruokavammaisia" on niin monen sorttia,että menee aikamoiseksi pelleilyiksi kun jo pelkkiä kakkuja pitää syödä sataa erilaista sorttia vaan sen takia ku joku ei "voi"syödä liivatetta! [/quote] Näin mullekin opetettu,se tarkoittaa sitä että jos äiti/puoliso/kuka teillä nyt kokkaakaan tekee ruokaa,sille ei nyrpistellä.Se ei tarkoita sitä,että pitäisi syödä jotain jolle on allerginen tai jotain mikä sotii vastaan omia periaatteita. [/quote] Vastatkaapa VEGAANIT mitä luulette tällä vegaaniudellanne saavuttavan?
[/quote]
En ole vegaani,ihmettelen vain millainen urpo ei ymmärrä eroa nirsoilulla ja sillä että yrittää tehdä maailmasta paremman paikan elämänvalinnoillaan.
[/quote]
Niin niin,kysymys olikin MITEN VEGAANIT KUVITTELEVAT TOUHULLAAN TEKEVÄN MAAILMASTA PAREMMAN PAIKAN?
Ihminen on kautta aikain ollu LIHAA syövä.!
[/quote]No jos et sitä ymmärrä, niin mene vinkumaan sen rypsiporsaas kanssa
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:20"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:14"]
[/quote]
Ravintoliuoksen antaminen suoraan suoneen on luultavasti useimpien ruokavalioiden mukaista. Silti häissä ei tällaisia tarjoiluja juurikaan nähdä.
[/quote]
Halusitko tällä sanoa että ravintoliuos suoraan suoneen ja lihaa sisältämätön ruoka ovat yhtä epämiellyttäviä? Luulen että useimmat pitäisivät kasvisruuasta enemmän...
Soijavastustajaidiooteille tiedoksi että suurin osa kasvatetusta soijasta menee eläinten rehuksi. Ei suinkaan kasvissyöjän suuhun. Miten idiootteja ihmiset voivat ollakaan???????
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:07"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:50"]
Mitä jos kaksi kasvissyöjää menee naimisiin? Pitäisikö heidän järjestää arvojensa vastainen häätarjoilu ettei joku lihafanaatikko pahoita mieltään? Koulupappi piti joskus luentoa aiheesta ruoka ja uskonto,kertoi että kun vaimonsa kanssa pitivät kasvisruokahäät,moni vieras oli ilmoittanut "erikoisruokavalioksi" lihansyöjä :D
Sellaisia ihmisiä ei taida kuitenkaan olla jotka eivät voisi syödä kasvisruokaa."Pakko saada lihaa!"vinkuminen on turhaa huomionhakua,ei se että haluaa syödä ekologisesti ja eettisesti.
[/quote]
Mielestäni tilanne on vastaava kuin tulisiko sekasyöjien huomioida kasvissyöjät. Fiksut ja kohteliaat ottavat myös toisenlaista ruokavaliota noudattavat kohtuullisessa määrin huomioon. Fanaatikot toki tekevät sitten hääjuhlastakin propagandansa levityskeinon.
[/quote]
Ei se nyt kyllä ole vastaava tilanne, lihattoman ruuan syöminen ei ole sekasyöjän ruokavalion vastaista mutta lihallisen ruuan syöminen on kasvissyöjän ruokavalion vastaista.