Rehellinen kysymys, syötkö päivittäin 500 g kasviksia?
Itse myönnän että ihan joka päivä tuo 500 g ei toteudu, esimerkiksi viikonloppuisin. Pientä petrattavaa siis olisi. N32
Kommentit (992)
Yritän. Mahdollisuuksien mukaan kauuden kasviksia ja mahdollisimman monipuolisesti. Lapsetkin yritän opettaa syömään kasviksia ennakkoluulottomasti (itse olin nirso lapsi ja opettelin siitä pois).
Esim tänään teen pari pellillistä uunikasviksia: porkkanaa, paprikaa, sipulia, valkosipulia, vihreitä papuja, herkkusieniä ja kukkakaalia. Lisäksi on eilen uunifetan kanssa uunissa käyneitä pikkutomaatteja (käyvät kastikkeesta).
Kasvislaari on aina täynnä ja sieltä sitten laitetaan ruokaa mitä mieli tekee. Näin syksyllä kaalit ovat parasta, monipuolisesti niitäkin. savoijinkaalista esim. kääryleet ja brysselinkaalit ihan vaan maukkaiksi uunissa. Hapankaalit ja porkkanaraaste, lindströminpihvit punajuuresta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuo tulee helposti täyteen jo hedelmillä! vaikkapa rasiallinen viinirypäleitä.
Hedelmä ei ole kasvis vaan hedelmä. Hedelmäsokeri on todella epäterveellistä päivittäin suurina määrinä syötynä, voi aiheuttaa maksakirroosiin.
Joo on tutkittu fruktoosilla makeutettuja juomia ja niitä neuvotaan välttämään, tämä ei koske kuitenkaan hedelmiä.
Fruktoosia käytetään monissa makeutetuissa valmisteissa, esimerkiksi limsoissa ja mehuissa. Makeutetuista juomista ihmiset saavatkin helposti liikaa fruktoosia, kertoo Itä-Suomen yliopiston ravitsemusterapian professori Ursula Schwab.
– Esimerkiksi Yhdysvalloissa makeuttamiseen käytetään korkeafruktoosista maissisiirappia, joka on muokattu sellaiseksi, että siinä on erityisen paljon fruktoosia. Se on kätevää, koska fruktoosi on makeampaa kuin glukoosi. Kun juo puolikin litraa juomaa, jossa tätä on, fruktoosia tulee jo varsin reilusti verrattuna muihin ruokiin ja juomiin, Schwab kertoo.
Fruktoosia on myös hedelmissä ja marjoissa, mutta niitä ei pidä alkaa välttelemään. Schwab toteaa, ettei hedelmistä ja marjoista voi mitenkään saada samanlaisia määriä fruktoosia kuin makeutetuista juomista.
Väestötutkimuksissa suuremman hedelmien ja marjojen käytön on myös havaittu liittyvän esimerkiksi vähäisempään sydän- ja verisuonitautien vaaraan. Vaikka marjoissa ja hedelmissä onkin fruktoosia, niissä on myös runsaasti kuituja, jotka hidastavat sokerien imeytymistä.
– Sen sijaan makeutettujen juomien ei pidä kuulua kenenkään ruokavalioon muuten kuin aivan satunnaisesti. Kukaan ei tarvitse niitä, Schwab painottaa.
Syön. Lounasravintolassa karkeasti arvioiden noin 250 g salaattipöydän antimia (lähes täysi lautasellinen). Päivällisellä tomaattia, kurkkua ja lehtikaalia (yhteensä ehkä 100 grammaa). Aamu- ja iltapalalla puuron kanssa 1,5 hedelmää sekä kourallinen mustikoita. Välipalalla 1-2 hedelmää.
M31
Mikä lasketaan kasvikseksi?
Porkkana-peruna?
Riisi? Couscous? kvinoa? soijasuikale?
Hedelmät nyt varmasti, ja herneet ja maissit
Entä säilykkeet? Tomaattimurska? oliivit?
Itse lasken tuohon puoleen kiloon vain kaiken raa'an ja käsittelettömät kasvikset, vihannekset, hedelmät ja marjat. Puoli kiloa on helppo saada kasaan, johan yksi banaani painaa n.200g, siihen päälle salaattia ruoan kanssa noin 100g päivässä, marjoja maustamattoman jogurtin ja myslin kanssa noin 150g, jyrsi välipalaksi porkkana (100-150g) tai tee illalla naposteltavaksi dippikasviksia... Syön helposti joskus jopa kilon tuoretta päivässä 🤔
Vierailija kirjoitti:
Mikä lasketaan kasvikseksi?
Porkkana-peruna?
Riisi? Couscous? kvinoa? soijasuikale?
Hedelmät nyt varmasti, ja herneet ja maissit
Entä säilykkeet? Tomaattimurska? oliivit?
Lue tämä ketju alusta alkaen, siellä on käyty läpi se, mitä lasketaan kasviksiksi ja mitä ei, näin ravitsemuksellisessa mielessä. On myös käyty läpi, mitä tieteellisesti katsotaan kuuluvan kasvikuntaan ja mitä ei.
Kasvikset maksavat aika paljon. Syön lähes joka päivä puuroa ja leipää tai paketin nuudeleita. Tämä osittain siksi, koska yritän säästää rahaa ja toisaalta pelkään painon nousua siinä tapauksessa, että teen muutoksia ruokavalioon. Ihan sama miten pieniä.
Eli en syö kasviksia, mutta vedän monivitamiinin päivittäin...
Jos olisi varaa olla ajattelematta paria euroa niin pyrkisin syömään päivittäin.
Parhaani yritän mutta monesti jää vähän alle tuon suositellun grammamäärän. Sen sijaan se suositeltu kuusi kourallista tulee täyteen lähes aina ja helposti.
Monet kasvikset (esim. salaatti) nimittäin painavat yllättävän vähän, joten pelkkää salaattia saisikin puputtaa useamman ämpärillisen ennen kuin elintarvikevaaka näyttää puoli kiloa :D
Tässä esimerkkinä eilen syömäni kasvikset:
- aamupuuron kanssa yksi banaani ja desilitran verran mustikoita
- lounassalaatti, jossa salaattia, tomaattia, kurkkua ja kaalia
- päivällisen yhteydessä noin pari desilitraa uunijuureksia
- iltapalalla pari hedelmää
= 490 g
En syö, oon pieniruokainen niin jos ton määrän vihreetä söisin en sitten muuta jaksaisikaan syödä.
Vierailija kirjoitti:
Kasvikset maksavat aika paljon. Syön lähes joka päivä puuroa ja leipää tai paketin nuudeleita. Tämä osittain siksi, koska yritän säästää rahaa ja toisaalta pelkään painon nousua siinä tapauksessa, että teen muutoksia ruokavalioon. Ihan sama miten pieniä.
Eli en syö kasviksia, mutta vedän monivitamiinin päivittäin...
Jos olisi varaa olla ajattelematta paria euroa niin pyrkisin syömään päivittäin.
Maksaako porkkana, sipuli tai kaali sinusta paljon? Minä teen niistä säännöllisesti ruokaa, jos rahaa ei ole paljoa viikon ruokiin. Toki ostan myös muitakin kasviksia lisäksi, jos rahaa riittää. Esim pikkutomaattia, suippopaprikaa + pakasteesta herneitä. Proteiiniksi papuja, linssejä tai tofua, koska olen kasvissyöjä.
On se outoa, kun jotkut luulee että kasvikset tarkoittavat vaan salaattia, avokadoa ja muita kilohinnaltaan kalliita kasviksia.
4 teelusikallista kuivattua salaattia vastaa puolta kiloa tuoretta salaattia
Laihdutan ja yritän pysyä nälästä huolimatta aisoissa painon kanssa, joten syön. Saatan syödä pelkästään 500g pieniä tomaatteja kerralla. Olen korvannut napostelut näillä kevyemmillä. Joku päivä saatan syödä koko selleripaketin eli 250g raakaa selleriä. Mulla on siihen joku himo tullut tänä vuonna. Ennen en ole syönyt. Korvaan entiset keksit, karkit yms. siis kasviksilla.
En todellakaan. Yritän pistää ruokaan vihanneksia, mutta salaateista en välitä. Kaikista hedelmistä turpoaa maha. Marjoista mustikat on ok ja niitä pistän aamupuuroon.
Kohtuus kaikessa. Ei stressiä ja pakkosyömistä tuossakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoli kiloa päivässä, enpä tiedä tuleeko mistään syömisistäni yhteensäkään päivässä puolta kiloa! Kasviksia en syö juuri lainkaan muutenkaan.
No jos syö vaikka kaksi purkkia jogurttia, toisen aamulla ja toisen illalla, niin siknä on jo 400g. Ihan varmasti sulla tulee reilusti yli 500g täyteen päivässä jos käyt ikinä pskalla :D
Niitä sokerilitkujugurtteja varmaan tuleekin syötyä noin paljon. Oikeaa jugurttia riittää pienempikin määrä.
Juu että sinä syöt päivässä alle 500 g mitään :D
vaikka
-50 g sitä oikeaa jugurttia (eli muutaman lusikallisen) 30 kcal
-100g kaurapuuroa, sitäkin siis riittää hieman useampi lusikallinen kun on niin täyttävää, 70 kcal
-50g kasviksia eli vaikka 1/3 omenasta 20 kcal
-50g makaronia 50 kcal
-100g sikanautajauhenlihaa 250 kcal
-20g ruisleipä päällisin 130 kcal
-0,3dl kahvihärppy oikealla kermalla 10 kcal"Syön alle 500g/päivä oikeaa ruokaa, en sokerilitkuja, oikeesti, uskokaa."
Päivän energiansaanti vastaisi pienikokoisen koiranpennun kulutusta
Mahtava mielikuvitus :) Mistä ihmeestä tuon listan keksit? Jugurtinkin kalorit jostain syystä puolitit.
Sori, oikeestohan sä syöt 400g paketin jauhenlihaa päivässä joka päivä ja päälle kunnon kulaus rapsiöljyä niin kalorit tulee helposti ainakin melkein täyteen :D
Mikä on tämä jauhi, jonka lihaa syöt?
Vierailija kirjoitti:
En syö. Omat rajoitteensa tuo jo se, että olen mm. omenalle, sitrushedelmille, kiiwille, tomaatille, sellerille, sipulille, herneille ja paprikalle allerginen.
Kiiwi 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤦🏼
Vierailija kirjoitti:
Laihdutan ja yritän pysyä nälästä huolimatta aisoissa painon kanssa, joten syön. Saatan syödä pelkästään 500g pieniä tomaatteja kerralla. Olen korvannut napostelut näillä kevyemmillä. Joku päivä saatan syödä koko selleripaketin eli 250g raakaa selleriä. Mulla on siihen joku himo tullut tänä vuonna. Ennen en ole syönyt. Korvaan entiset keksit, karkit yms. siis kasviksilla.
Ja luulet laihtuvasi tuollaisella nälässä olemisella ja napostelulla.
Napostelu on huonointa laihduttamista ja painonhallintaa. Riippumatta napostelun sisällöstä.
Tilastojen mukaan ylipaino on kansantaloudellinen ongelma.
En varmasti syö noin paljon ruokaa edes päivässä.
Syyön max. 1500 kaloria vuorokaudessa ja mielestäni buffet on loistava keksintö - voin syödä tosi vähän.
ilmeisesti ihmiset ovat ymmärtäneet tämän väärin Punnitse ja maksa paikat ovat parhaita.
Olen ollut 34 vuotta vegaani ( olen 50 v . mies ) ja mielestäni ihmiset syö liikaa ja liian usein.