Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku tehnyt töitä Alzheimer-vanhusten parissa? Miten hampaiden pesu tehdään?

Vierailija
27.08.2024 |

Tiedän että kotihoidossa olevat eivät yksinkertaisesti pese hampaitaan vuosiin. Sillä se on asia jota ei voi väkisin tehdä. 

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hammasharjalla, duh.

Vierailija
2/30 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin mielenkiintoinen kysymys. Suihkuun voidaan viedä väkisin ja sitä ei tarvitse tehdä kuin pari kertaa viikossa mutta hampaat pitäisi pestä kaksi kertaa päivässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että pyydetään pesemään. Tai niin että minä pesen jos toinen ei enää osaa. Joskus ei voi pestä ollenkaan jos ei ole otollinen hetki. 

Vierailija
4/30 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhus viedään peilin eteen ja hänelle annetaan hammasharja käteen. Vartin päästä tullaan ottamaan harja pois ja pannaan sänkyyn. 

Yksikään ei hampaitaan pese. 

Vierailija
5/30 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pestään jos pestään. Ei se aina onnistu muistisairaiden kanssa.

Vierailija
6/30 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että pyydetään pesemään. Tai niin että minä pesen jos toinen ei enää osaa. Joskus ei voi pestä ollenkaan jos ei ole otollinen hetki. 

Miten sinä peset jos vanhus ei halua avata suutaan? Miten puhdistat hammasvälit, mikä on jopa tärkeämpää kuin harjaus?

Vierailija
7/30 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon ihmisestä, toisille riittää tahna harjaan ja kehoitus pestä hampaat, toisilta voi pyytää saanko auttaa ja he joko suostuvat tahi ei.  Kun mennään huonommaksi autetaan pesussa, alusta loppuun joskus onnistuu joskus ei. Väkisin ei tietenkään voi pestä, yritetään sitten edes juottaa vettä. 

Vierailija
8/30 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän saakka on ollut siunaus että monella on tekohampaat. Mutta jatkossa niitä ei ole. Hampaita ei pestä, ne tulehtuvat, pahimmassa tapauksessa vanhus ei pysty ilmaisemaan että on hirveä hammaskipu. Tietyllä tavalla eutanasiaa on se että kuolema nopeutuu. 

Vierailija
9/30 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä peset jos vanhus ei halua avata suutaan? Miten puhdistat hammasvälit, mikä on jopa tärkeämpää kuin harjaus?

Jos ei halua avata suutaan niin eihän niitä sitten pestä. Yritetään myöhemmin uudestaan.

Vierailija
10/30 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen tiedän että isäni hoidossa ollut äitini ei pessyt hampaita n. kolmeen vuoteen ollenkaan. Isällä oli tekohampaat joten ajatus ei tullut hänelle välttämättä edes mieleen. 

Vierailija
11/30 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin mielenkiintoinen kysymys. Suihkuun voidaan viedä väkisin ja sitä ei tarvitse tehdä kuin pari kertaa viikossa mutta hampaat pitäisi pestä kaksi kertaa päivässä. 

Ei suihkuunkaan viedä väkisin, joidenkin  suostettu aloitetaan maanantai aamuna ja joskus jo keskiviikko iltapäivänä osutaan vessaan niin että suihkutetaan koko ihminen siinä pytyllä istuen. 

Vierailija
12/30 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei halua avata suutaan niin eihän niitä sitten pestä. Yritetään myöhemmin uudestaan.

Sallikaa mun epäillä että nykyisillä resursseilla yritetään uudestaan. Edes ruoan syöttäminen ei ole mahdollista.  

Vierailija
13/30 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sallikaa mun epäillä että nykyisillä resursseilla yritetään uudestaan. Edes ruoan syöttäminen ei ole mahdollista.  

No niin ainakin mun työpaikalla toimitaan noin. Ja jokainen joka tarvitsee syöttöapua, syötetään. Muiden puolesta en voi puhua. 

Vierailija
14/30 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule. Vanhuksilla on tekohampaat. Otat ne pois suusta illalla ja laitat vesilasiin yöksi.

Oletko kurkannut sen altzheimerisi suuhun? Pelkät ikenet on todennäköisesti.

Vierailija
15/30 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule. Vanhuksilla on tekohampaat. Otat ne pois suusta illalla ja laitat vesilasiin yöksi.

No ei ole kaikilla vanhuksilla tekohampaita eikä kaikki muistisairaat ole edes vanhuksia. Ja vaikka olisi tekohampaat niin ne hampaat pitää saada pois suusta. Ei ole aina helppoa sekään ja välillä ne hampaat on pakko jättää suuhun. 

Vierailija
16/30 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilta ei onnistu millään. On vanhuksia millä riippuu hoitajasta ja/tai sen hetkisestä mielentilasta antaako tekarit pois tai pestä hampaat.

Sen olen huomannut että osalle toimii jos pesee hampaat kun ovat jo tai vielä sängyssä makuu asennossa. Avaavat siinä suun mutta istualleen ei ikinä.

Vierailija
17/30 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilta ei onnistu millään. On vanhuksia millä riippuu hoitajasta ja/tai sen hetkisestä mielentilasta antaako tekarit pois tai pestä hampaat.

Sen olen huomannut että osalle toimii jos pesee hampaat kun ovat jo tai vielä sängyssä makuu asennossa. Avaavat siinä suun mutta istualleen ei ikinä.

Aika harvoin tuollaisia on mun kohdalle sattunut, ettei voi pestä ikinä ollenkaan. Muistan kaksi. Molemmat olivat jo ennen muistisairautta äärimmäisen erakkoluonteisia miehiä. 

Vierailija
18/30 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sieltäpäs tuli raikas tuulahdus 1980-luvulta! 😁 Kyllä nykyään vanhuksilla tapaa olla ainakin osittain oma hampaisto. Harvinaisiksi ovat käyneet täysin hampaattomat suut ja hyvä niin. 

Yleinen näkemys alalla on, että vanhuksilta pestään hampaat vain kerran päivässä. Sikäli mikäli pesutulos on huonompi kuin pitäisi olla niin käytetään apteekista saatavaa runsasfluorisempaa hammastahnaa, joka auttaa ehkäisemään reikiintymistä. Sähköhammasharja on myös suositeltava. Toki jos muistisairasta vaan pelottaa sähköharjan hurina niin sitten käytetään tavallista harjaa. 

Vierailija
19/30 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harvoin tuollaisia on mun kohdalle sattunut, ettei voi pestä ikinä ollenkaan. Muistan kaksi. Molemmat olivat jo ennen muistisairautta äärimmäisen erakkoluonteisia miehiä. 

Ehkäpä mä olen sitten jotenkin huono hoitaja tai huono suostuttelemaan kun olen tässä muutaman vuoden aikana tavannut jo useamman muutaman miehen ja yhden naisen.

Vierailija
20/30 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä mä olen sitten jotenkin huono hoitaja tai huono suostuttelemaan kun olen tässä muutaman vuoden aikana tavannut jo useamman muutaman miehen ja yhden naisen.

Siis sellaisia joilta ei ole ikinä voinut pestä/eivät ole itse pesseet hampaita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän