Rehellinen kysymys, syötkö päivittäin 500 g kasviksia?
Itse myönnän että ihan joka päivä tuo 500 g ei toteudu, esimerkiksi viikonloppuisin. Pientä petrattavaa siis olisi. N32
Kommentit (992)
Eilen aamiaisella smoothie, jossa oli mukana banaani, pieni omena, mansikoita, karpaloita, sekä tyrnirouhetta, ruusunmarjarouhetta ja mustikkarouhetta. Lisäksi vihermehu, eli lasilliseen vettä lisäsin lusikallisen viherjauhetta jossa ohran- ja vehnänorasta, klorellaa, spirulinaa ja nokkosta. (+ smoothiessa kauramaitoa, kaurahiutaleita, pähkinöitä)
Lounaaksi iso lautasellinen uunikasviksia: punajuurta, porkkanaa, bataattia, parsakaalia, sipulia, chiliä ja valkosipulia ja lusikallinen itse tehtyä hapankaalia. (+ raejuustoa, tabascoa, tilkka oliiviöljyä)
Illalla munakas, jossa paprikaa, tomaattia, nokkosta, kehäkukkaa ja chiliä. (+ juustoa ja pari ruisnäkkäriä)
Kertyi varmaan ainakin kilo erilaisia kasviksia nopeasti ja helposti valmistettuna. Nams.
Menee paljon enemmän, koska olen pääasiassa kasvissyöjä. Pelkästään jo siitä, että menee pari-kolme hedelmää päivässä, tulee monta sataa grammaa. Lounaalla ja päivällisellä sekä salaatti, että lämmin kasvislisäke, plus levän päällä tomaattia, saatan napostella porkkanaa tai kaalia, kuivattuja marjoja myslin tai granolan lisäksi, pakastemarjoja rahkaan. Varmaan lähemmäs kilo päivässä kasviksia 😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Eihän sitä jaksa syödä oikeaa ruokaa, jos täyttää vatsansa kasviksilla.
Em. on yksi motiivini syödä keitettyjä kasviksia. Mahalaukku täyttyy osittain muusta kuin energiapitoisesta ruuasta.
Täytät vatsasi tyhjällä. Järkeä??
pliipplööp kirjoitti:
En todellakaan, joskus ei tule syötyö kasviksia ollenkaan päivän aikana, jos perunaa/riisiä ei lasketa.
Mä taas en ymmärrä tätä. Mitä sitä sit syö, jollei syö ollenkaan kasviksia, hedelmiä ym?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät elä elämää jossa he tekevät itse kaikki ruuat mitä syövät. On olemassa ammatteja joissa syödään sitä mitä töissä tarjotaan. Ei kaikki makaa kotona ruokaa tekemässä.
Ei ole mikään ihme että porukka lihoo, kun koko ajan käsketään syödä enemmän. Jos on syönyt jo kalorinsa täyteen makkarakastiketta ja makaronilaatikkoa sekä leipää, on sulee idioottimaisuutta vetää illalla kotiin tullessa vielä 500g kasviksia.
Makaa kotona ruokaa tekemässä? 😃 Et tunnu tietävän ravitsemuksesta juuri mitään. Arvaappa paljonko kaloreita on 500g vaikka tomaatteja tai porkkanoita. Arvaappa, vaikka söisit ne kaiken muun päälle, että lihotko sen vuoksi? 😃
Väki ei oikeen tunnu hahmottavan täällä, että paljonko 500g mitään on 😃 Yks sanoo, ettei edes syö mitään yhteensä 500g joka päivä ja toinen luulee lihovansa, jos syö 500g kasviksia päivässä 🤣🤣 Kolmannelle tomaatti ei ole kasvis. Voi herramunjee en oo tienny, että tämäkin voi olla näin tähtitiedettä joillekin.
500g on TOSI VÄHÄN. Paitsi jos se on suklaata.
En syö joka päivä. Meitä asuu talossa 8henkeä eli 4kg päivässä pitäisi olla tarjolla, jotta kaikilla olisi 500g päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Em. on yksi motiivini syödä keitettyjä kasviksia. Mahalaukku täyttyy osittain muusta kuin energiapitoisesta ruuasta.
Täytät vatsasi tyhjällä. Järkeä??
Vain ja ainoastaan se järki, että se on kaikista terveellisin tapa syödä. Täyttää vatsa suurimmaksi osaksi terveellisillä ravintoaine- ja kuitupitoisilla kasviksilla tiheän mättöruoan sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Eilen aamiaisella smoothie, jossa oli mukana banaani, pieni omena, mansikoita, karpaloita, sekä tyrnirouhetta, ruusunmarjarouhetta ja mustikkarouhetta. Lisäksi vihermehu, eli lasilliseen vettä lisäsin lusikallisen viherjauhetta jossa ohran- ja vehnänorasta, klorellaa, spirulinaa ja nokkosta. (+ smoothiessa kauramaitoa, kaurahiutaleita, pähkinöitä)
Lounaaksi iso lautasellinen uunikasviksia: punajuurta, porkkanaa, bataattia, parsakaalia, sipulia, chiliä ja valkosipulia ja lusikallinen itse tehtyä hapankaalia. (+ raejuustoa, tabascoa, tilkka oliiviöljyä)
Illalla munakas, jossa paprikaa, tomaattia, nokkosta, kehäkukkaa ja chiliä. (+ juustoa ja pari ruisnäkkäriä)
Kertyi varmaan ainakin kilo erilaisia kasviksia nopeasti ja helposti valmistettuna. Nams.
Ai jaa muukin syö hapankaalia tabascolla. Oli osa mun eilistä iltaruokaa 😄
En kulje vaaka kourassa sillon kun on nälkä mutta kyllä suurin osa on kasviksia. En syö esim leipää, makaroonia ja muuta moskaa. En edes perunaa vaan aina muita kasvikunnan tuotteita eli esmes joka päivä kaalia, porkkanaa, sipulia, paprikaa ja kaikkea eksoottisempaakin aina kun eteen tulee. Kasvikset ON HYVIÄ! Syön myöskin lihaa. sitäkin menee satoja grammoja mutta ei joka päivä välttämättä.
Ja muuten on täysi vale ettei kasvissyöjä voisi olla lihava.
Vierailija kirjoitti:
Menee paljon enemmän, koska olen pääasiassa kasvissyöjä. Pelkästään jo siitä, että menee pari-kolme hedelmää päivässä, tulee monta sataa grammaa. Lounaalla ja päivällisellä sekä salaatti, että lämmin kasvislisäke, plus levän päällä tomaattia, saatan napostella porkkanaa tai kaalia, kuivattuja marjoja myslin tai granolan lisäksi, pakastemarjoja rahkaan. Varmaan lähemmäs kilo päivässä kasviksia 😬
Tätä hedelmien hehkuttamista mää en tajua. Siis täysin vierasta ruokaa... Fruktoosi on ihmiselle vaarallista eikä hedelmissä loppupeleissä ole edes niin paljon vitamiineja ja hivenaineita kuin hehkutetaan. Samat kuidut saa muualtakin. Marjat on terveellisiä mut muut hedelmät ei ole.
Olen kasvissyöjä: en syö lihaa tai lihavalmisteita lainkaan. Syön päivittäin marjoja,hedelmiä, vihanneksia raakana tai jotenkin valmistettuna. Maitovalmisteita hyvin harvoin. Uskoisin saavani 500g kasviksia/päivä kasaan ruokavaliossani.
Joka päivä syön perunaa jossain muodossa - tai lähes joka päivä. Kaaliruokapäivinä kaali korvaa perunan. Toki paljon kotimaisia marjoja, sieniä ja omenoita sun muita palsternakkoja sekä sipuleita, mutta perunan ja kaalin ansiosta 500 g ylittyy usein eikä ikinä jää vajaaksi. Eilen keitettyjä perunoita tänään paistettuja jne.
En, mutta juustoa syön. Veget veks ihan joka paikasta!!!
En tod. Miksi söisin pahaa ruokaa? Elän vain kerran ja elän sen maukkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Oikea ruoka” on käsite, joka on tehnyt paljon hallaa. Oikeaa ruokaahan voi olla esim makaroni, lihaliemikastike jauhosuurusteella, ja läskisoosi. Oikeaa ruokaa tuota noin…
Oikea ruoka tarkoittaa ruokailua, ei välipalaa ja snäksejä. Eli ateriaa jossa on aterian ainekset, ehkä kastike, liskuke, salaatti, ruokajuoma jne.
Siis mikä ihmeen ruokajuoma ja lisuke? Ei mun lautasella ole mitään juomia eikä lisukkeita vaan RUOKAA. Ja makaroni ei ole ruokaa vaan vehnästä tehtyä moskaa. Mikä kastike? Miksi pitää olla kastiketta? onko se ruoka tarvinnut tehdä niin kuivaksi ettei se mene alas ilman kastia? Hyvää ruokaa saa kyllä eikä se vaadi mitään lisukkeita eikä juomia muuta ku veden.
Syöpäs keltaporkkanoita kirjoitti:
En kulje vaaka kourassa sillon kun on nälkä mutta kyllä suurin osa on kasviksia. En syö esim leipää, makaroonia ja muuta moskaa. En edes perunaa vaan aina muita kasvikunnan tuotteita eli esmes joka päivä kaalia, porkkanaa, sipulia, paprikaa ja kaikkea eksoottisempaakin aina kun eteen tulee. Kasvikset ON HYVIÄ! Syön myöskin lihaa. sitäkin menee satoja grammoja mutta ei joka päivä välttämättä.
Ja muuten on täysi vale ettei kasvissyöjä voisi olla lihava.
Muuten hyvä, mutta suositukset kasvisten syönnin lisäämisestä eivät tarkoita sitä, ettei esimerkiksi hyviä hiilihydraatinlähteitä kuten perunoita, pastaa tai leipää saisi tai kannattaisi syödä. En kutsuisi niitä moskaksi, koska niisräkin saa tärkeitä ravintoaineita ja energiaa, joka mahdollistaa esimerkiksi kestävyysliikunnan.
Vierailija kirjoitti:
"Puolen kilon eli kuuden kourallisen kasvissuositukseen luetaan mukaan perunaa lukuunottamatta kaikki muut kasvikset eli vihannekset, sienet, marjat ja hedelmät. Perunaa ei sisällytetä puolen kilon kasvissuositukseen, koska sillä on oma lohkonsa ruokaympyrässä. Perunaa tulisi syödä muiden kasvisten lisäksi 2-5 kappaletta päivässä."
Minkä takia sitä perunaa pitää syödä 2-5 kappaletta päivässä? Mitä siinä on semmoista mikä on niin erinomaista? tärkkelys?? Olematon b-vitamiinin määrä (pitäs syödä kilokaupalla perunaa että b-vitamiiniannos täyttyy). Minä en syö ikinä perunaa muuta kuin joskus hampurilaisravintolassa ranskiksia tai jouluna pernalooraa... Koko perunavouhotuksen voi työntää perseeseen
Vierailija kirjoitti:
Normaali päivä:
100 g pinaattia
150 g mustikkaa
200 g lehtikaalia
150 g romainesalaattia
50 g vesikrassia
100 g mangoa
200 g selleriä
300 g omenaa
300 g kukkakaalia
50 g inkivääriä
50 g persiljaa= 1,6 kg kasviksia, minkä lisäksi pähkinöitä, siemeniä, kalaa, kanaa jne.
Mulla ei ois ikinä rahaa tollaseen .. ja miksi syöt omenaa? Pelkkää sokeria??
Helposti.
Tänään aamupalalla vähän salaattia ja kurkkua leivällä ja marjoja rahkan kanssa
päivällä salaatti, jonka olen usein punninnut ja pystyn sanomaan, että siinä oli noin 300 grammaa kasviksia (proteiinilisänä raejuustoa)
välipalana appelsiini
äsken höyrytettyä kukkakaalia lisukkeena, puolikas pienestä kukkakaalista
Illalla syönen vielä omenan.
Tässä siiis kasvikset, muutakin lisäksi, Eiköhän tuosta jotain 600-700 grammaa tule.
Usein tulee myös tehtyä ruokaa, jossa kasvikset on pääosassa, esim. kaalikeittoa, kaalilaatikkoa, kesäkurpitsalasagnea, mussakan tapaista mössöä, yms.