Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rehellinen kysymys, syötkö päivittäin 500 g kasviksia?

Vierailija
22.02.2022 |

Itse myönnän että ihan joka päivä tuo 500 g ei toteudu, esimerkiksi viikonloppuisin. Pientä petrattavaa siis olisi. N32

Kommentit (992)

Vierailija
261/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Eihän se ole kuin pari tomaattia ja porkkanaa..

Oletko koskaan nähnyt 500 gramman porkkana pakettia? Tomaateilla saat sen helpommin täyteen, mutta tomaatti on hedelmä, eikä kasvis.

Täällä näköjään on ihan uudenlaista kasvioppia. Vai ei muka tomaatti ole kasvis? Mikä se sitten on, lihasko?

Jos luet tarkemmin, niin tuossa sanotaan, että se on hedelmä.

Mutta hedelmä on kasvis..

Vierailija
262/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvis on yleiskäsite, ja sillä tarkoitetaan tässä yhteydessä eli päivittäisen 500 gramman käyttösuosituksen yhteydessä sekä hedelmiä, marjoja, vihanneksia että juureksia perunoita ja bataatteja lukuun ottamatta, joita ei lasketa mukaan siihen puoleen kiloon.

Minä pidän kasviksina vain mullan yläpuolella kasvavia. Mullan alla kasvavat ovat juureksia ja niitä en henkilökohtaisesti pidä kasviksina. Enkä myöskään hedelmiä kuten omenoita tai appelsiinejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukka ei nyt tunnu tajuavan ees kasvisten määritelmää. (vaikka kerrottu ketjussa useesti).

Vihannekset ei ole sama asia kuin kasvikset!

Vierailija
264/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvis on yleiskäsite, ja sillä tarkoitetaan tässä yhteydessä eli päivittäisen 500 gramman käyttösuosituksen yhteydessä sekä hedelmiä, marjoja, vihanneksia että juureksia perunoita ja bataatteja lukuun ottamatta, joita ei lasketa mukaan siihen puoleen kiloon.

Minä pidän kasviksina vain mullan yläpuolella kasvavia. Mullan alla kasvavat ovat juureksia ja niitä en henkilökohtaisesti pidä kasviksina. Enkä myöskään hedelmiä kuten omenoita tai appelsiinejä.

Sinä olet väärässä sitten. Tarkoitat vihanneksia.

https://kasvikset.fi/kasvitieto/kasvisten-maarittely/

kasviksia ovat:

lehtivihannekset ja muut vihannekset, sipulit, kaalit, sienet, marjat, hedelmät

Huom! Puolen kilon eli kuuden kourallisen kasvissuositukseen luetaan mukaan perunaa lukuunottamatta kaikki muut kasvikset eli vihannekset, sienet, marjat ja hedelmät. Perunaa ei sisällytetä puolen kilon kasvissuositukseen, koska sillä on oma lohkonsa ruokaympyrässä. Perunaa tulisi syödä muiden kasvisten lisäksi 2-5 kappaletta päivässä.

Vierailija
265/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvikset – Wikipedia

Vierailija
266/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön. Minulla todettiin verenpaine ja sydämen rytmihäiriö ja siinä yhteydessä todettiin verikokeissa kaliumin puute. Aloin miettiä mistä sitä luontaisesti saa, ettei tarvitse purkista ottaa. "Kaliumia saa vihanneksista ja hedelmistä. Urheilijan kannalta parhaat lähteet ovat avokado, valkoiset pavut, pinaatti, kuivatut aprikoosit, banaani, bataatti, marjat ja vesimeloni. Sekasyöjille yksi parhaita lähteistä on täysmaito."

Täysmaitoa en voi kovan rasvan ja laktoosi-intoleranssin takia ajatellakaan. Laihdutin sitten 27 kiloa ja seuraan edelleen kalorimääriä. Kännykässä on ohjelma, joka laskee myös ruuasta saatavat vitamiinit ja hivenaineet. Se oli alussa aika järkytys, miten vähän sain lopulta C-vitamiinia ja muuta tarpeellista, ennenkuin aloin syödä kasviksia. Sen sijaan sokeria ja kovaa rasvaa oli ihan liikaa.....

Tavallaan aliravitsemuksen yksi merkki on ylensyönti, eli jos ei saa huonosta ruokavaliosta tarpeeksi vitamiineja ja kivennäisiä, kroppaa kiljuu lisää ravintoa ja syntyy "mulla on nälkä"-kierre. Ja lihoo kun mättää sitä huonoa murkinaa. 

Syön lounaaksi joko salaattia (tomaattia, kurkkua jne) tai kasvisruokaa ja iltaruualla kypsennettyjä vihanneksia, se 2/3 lautasesta on varattu vihanneksille ja loput muulle ruualle (olen sekasyöjä). Hedelmiä syön aika vähän, marjoja paljon ja mandariinia ja banaania viikottain, avokado ei kuulu herkkuihin mutta menee  niitäkin kerran viikossa, tytär tykkää niistä ja hänelle ostan. Tomaattia ja kurkkua syödään suorastaan työkseen heinäkuusta lokakuun lopuille, koska mulla on 20 neliön kasvihuone ja kasvattelen silloin itse niitä. 

Paino on pysynyt hyvin kurissa. 

Vierailija
267/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kypsentämättömien kasvisten syöminen aiheuttaa vatsa- ja suolisto-ongelmia, kannattaa tutustua FODMAP-ruokavalioon. Ja jos vatsa ei kestä raakoja kasviksia, voi kokeilla kasvisten kypsentämistä esimerkiksi höyryttämällä tai vaikkapa kasvismehujen tekoa mehulingolla.. Jos ei ole juuri syönyt kasviksia ja sitten innostuu yhtäkkiä syömään niitä suuria määriä, vatsa voi mennä todella sekaisin, koska kasviksissa on valtavasti kuitua, joten kannattaa lisätä kasvisten määrää vähitellen. Tsemppiä kaikille kasvisten käytön lisäämiseen!

Ei se ongelma ole kypsentämättömät vihannekset vaan se, että tietyt vihannekset, viljat, sekä hedelmät sun muut sisältävät hiilihydraatteja, jotka alkavat käydä eli fermentoitua suolessa. Näitä ovat mm. laktoosi, fruktoosi, fruktaani, galaktaanit, ksylitolit, sorbitolit, ynnä muut.

Ärtyneestä suolesta kärsivät voivat saada oireita myös gluteenista, sienisokerista, maitotuotteista, ja kofeiinista sekä hiilihapollisista juomista.

Vierailija
268/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvikset – Wikipedia

Kasviksilla tarkoitetaan ravitsemustieteessä yleensä meheviä kasvinosia, kuten vihanneksia, marjoja, hedelmiä sekä vihanneshedelmiä.[1] Kasvikset voidaan jakaa lehtivihanneksiin, varsikasveihin, kasvishedelmiin, palkokasveihin, sipulikasveihin, kaaleihin, mukulakasveihin, maustevihanneksiin, hedelmiin, marjoihin ja sieniin.[2]

Kasvien ei-meheviä siemeniä, kuten viljaa, kuivaherneitä, kuivapapuja ja pähkinöitä ei lasketa ravitsemustieteessä kasviksiksi, vaikka ne kuuluvatkin kasvikunnan tuotteisiin (engl. plant based). Sen sijaan leikkopavut eli papukasvin mehevinä poimitut palot luetaan kasviksiin.

Kasvikunnan tuotteiden biologinen jaottelu poikkeaa edellä mainitusta, sillä esimerkiksi tomaatti ja herneet ovat biologisessa mielessä hedelmiä[3].

Vierailija
269/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kilon kasviksia/juureksia päivittäin ja olen sekasyöjä.

Vierailija
270/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön. Minulla todettiin verenpaine ja sydämen rytmihäiriö ja siinä yhteydessä todettiin verikokeissa kaliumin puute. Aloin miettiä mistä sitä luontaisesti saa, ettei tarvitse purkista ottaa. "Kaliumia saa vihanneksista ja hedelmistä. Urheilijan kannalta parhaat lähteet ovat avokado, valkoiset pavut, pinaatti, kuivatut aprikoosit, banaani, bataatti, marjat ja vesimeloni. Sekasyöjille yksi parhaita lähteistä on täysmaito."

Täysmaitoa en voi kovan rasvan ja laktoosi-intoleranssin takia ajatellakaan. Laihdutin sitten 27 kiloa ja seuraan edelleen kalorimääriä. Kännykässä on ohjelma, joka laskee myös ruuasta saatavat vitamiinit ja hivenaineet. Se oli alussa aika järkytys, miten vähän sain lopulta C-vitamiinia ja muuta tarpeellista, ennenkuin aloin syödä kasviksia. Sen sijaan sokeria ja kovaa rasvaa oli ihan liikaa.....

Tavallaan aliravitsemuksen yksi merkki on ylensyönti, eli jos ei saa huonosta ruokavaliosta tarpeeksi vitamiineja ja kivennäisiä, kroppaa kiljuu lisää ravintoa ja syntyy "mulla on nälkä"-kierre. Ja lihoo kun mättää sitä huonoa murkinaa. 

Syön lounaaksi joko salaattia (tomaattia, kurkkua jne) tai kasvisruokaa ja iltaruualla kypsennettyjä vihanneksia, se 2/3 lautasesta on varattu vihanneksille ja loput muulle ruualle (olen sekasyöjä). Hedelmiä syön aika vähän, marjoja paljon ja mandariinia ja banaania viikottain, avokado ei kuulu herkkuihin mutta menee  niitäkin kerran viikossa, tytär tykkää niistä ja hänelle ostan. Tomaattia ja kurkkua syödään suorastaan työkseen heinäkuusta lokakuun lopuille, koska mulla on 20 neliön kasvihuone ja kasvattelen silloin itse niitä. 

Paino on pysynyt hyvin kurissa. 

Voisit eka unohtaa tuon mantran "kova rasva on vaarallista"

Kokeile luomu täysmaitoa, sitä ei ole homogenoitu, joten passaa aika monelle, joille ei noi rasvattomat mukamaidot käy.

Vierailija
271/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä FODMAPista ja kasviksista. En ilmaissut itseäni riittävän selvästi. Tarkoitin vain, että jos monet kasvikset aiheuttavat pahoja ruoansulatuskanavan oireita mutta mitään täydellistä FODMAP-ruokavaliota vaativaa diagnoosia ei ole, tiedän monen löytäneen itselle sopivat kasvikset siten, että he ovat tutustuneet FODMAP-ruokavalio-ohjeista löytyviin listoihin siitä, mitkä kasvikset aiheuttavat hyvin monille oireita ja mitkä kasvikset taas sopivat useimmille. Ja jotkut FODMAP-ruokavaliossa vältettävät kasvikset, esimerkiksi kaalit ja sipulit, voivat aiheuttaa minulle ja monelle muulle hyvin kivuliaita ruoansulatuskanavan oireita kypsentämättöminä, mutta esimerkiksi minä voin hyvin syödä samoja kasviksia kypsennettyinä.

Jos jollakulla on diagnoosi, joka vaatii täydellistä FODMAP-ruokavalion noudattamista, tilanne on silloin kokonaan toinen, enkä tarkoittanutkaan sellaista tilannetta. Yritin vain antaa käytännön neuvon, josta on ollut minulle ja monelle muulle hyötyä.

Vierailija
272/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te syötte joilla ei tule tuo 500g täyteen? 

100g tomaattia ja kurkkua aamupalalla näkkileivän päällä (juuston lisäksi)

150 g banaani ja/tai 100g omenaa

100-200g muuta hedelmää (esim just niita rypäleitä) / vihannesta (porkkanatikkuja yms)

150g esim tomaattia, kurkkua, porkkanaraastetta, salaattia ruoan kanssa

150/200g kasviksia pääruoassa (esim kasvispadassa/kastikkeissa yms)

200g marjoja illalla (rahkan kanssa)

Tässä aika peruspäivä itsellä, joskus ehkä saattaa jäädä joku hedelmä välistä, toisinaan taas enemmän salaatteja yms.

Vierailija
273/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Eihän se ole kuin pari tomaattia ja porkkanaa..

Oletko koskaan nähnyt 500 gramman porkkana pakettia? Tomaateilla saat sen helpommin täyteen, mutta tomaatti on hedelmä, eikä kasvis.

Täällä näköjään on ihan uudenlaista kasvioppia. Vai ei muka tomaatti ole kasvis? Mikä se sitten on, lihasko?

Jos luet tarkemmin, niin tuossa sanotaan, että se on hedelmä.

Mutta hedelmä on kasvis..

Hedelmä on hedelmä ja kasvis on kasvis.

Vierailija
274/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuo tulee helposti täyteen jo hedelmillä! vaikkapa rasiallinen viinirypäleitä.

Kuka pystyy syömään rasiallisen viinirypäleitä? Ne on niin makeita. Ihan hirveästi sokeria.

kuka tahansa.

paitsi hiilarifoobikot 😂

En ole hiilarifobiikko, mutta kyllä rasiallinen viinirypäleitä on tosi paljon. 

En pystyisi syömään. 

Ei kukaan terveyttä ajatteleva haluakaan syödä tuota määrää sokeria.

Terveyttä ajattelevat ymmärtävät valkoisen sokerin ja hedelmäsokerin eron. Hedelmistä saa runsaasti vitamiineja sekä muita ravintoaineita. Fiksut eivät pelkää hiilareita, ihminen tarvitsee niitäkin.

Aivan, terveyttä ajattelevat tietävät, että hedelmäsokeri on haitallisempaa kuin valkoinen sokeri. Haitallisia toki molemmat.

Terveyttä ajattelevat myös ymmärtävät, että tuontihedelmissä vitamiineja tai muita ravinteita ei juurikaan ole. Kasvikset on parempi valinta.

Lopeta se ketoilu ja vhh jos kerta jo aivotkin ovat surkastuneet noin pahasti.

Vierailija
275/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät elä elämää jossa he tekevät itse kaikki ruuat mitä syövät. On olemassa ammatteja joissa syödään sitä mitä töissä tarjotaan. Ei kaikki makaa kotona ruokaa tekemässä. 

Ei ole mikään ihme että porukka lihoo, kun koko ajan käsketään syödä enemmän. Jos on syönyt jo kalorinsa täyteen makkarakastiketta ja makaronilaatikkoa sekä leipää, on sulee idioottimaisuutta vetää illalla kotiin tullessa vielä 500g kasviksia.

Etkö tiedä lautasmallia? Aterialla puolet lautasesta kannattaa täyttää kasviksilla, joista osa voi olla kypsennettyjä.

Lautasmalli ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki ruoka on pakko sotkea samalle lautaselle. Salaatin voi hyvin ottaa salaattilautaselle, eikä lämpimän ruoan sekaan.

Vierailija
276/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdotonta, koska en syö joka päivä 500g ylipäätään. 

On myöskin turha syödä liikaa vain siksi että söisi kasviksia. Eli jos ruokana on makkarakastiketta ja muusia, ja toisena ruokana makaronilaatikkoa, niin siihen lisäämällä lisätyt kasvit vain suurentavat turhaan ruokamäärää-

Joo joo. Ihan kiva vale. Oikeasti olet mäkkitavaraa mättävä sohvaperuna. ;) Jätä mäkkärit väliin ja pullat pois, johan alkaa paino tippumaan. ;)

Vierailija
277/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdotonta, koska en syö joka päivä 500g ylipäätään. 

On myöskin turha syödä liikaa vain siksi että söisi kasviksia. Eli jos ruokana on makkarakastiketta ja muusia, ja toisena ruokana makaronilaatikkoa, niin siihen lisäämällä lisätyt kasvit vain suurentavat turhaan ruokamäärää-

Mun makkarakastikkeeseen tulee sipulia, tomaattisosetta ja tomaattimurskaa ja makaroonilaatikkoon reilusti porkkanaraastetta ja sipulia, koska sellaisina ne maistuu paremmalta. 

Kasviksia kannattaa syödä niiden sisältämien suojaravintoaineiden takia, vaikka niistä tulisikin ylimääräisiä kaloreita. Käytänössä näin harvemmin käy, kun lisäät vaikka siihen makkarakastikkeeseen kasviksia, syöt sitä määrällisesti ehkä enemmän, mutta kaloreita jopa vähemmän. Kasvisten syöminen ehkäisee sairauksia. On ihan naurettavaa jättävänsä lautaselta pois kasvikset ja vähentää ateriasta 50-100 kcal. 

Kaikki eivät elä elämää jossa he tekevät itse kaikki ruuat mitä syövät. On olemassa ammatteja joissa syödään sitä mitä töissä tarjotaan. Ei kaikki makaa kotona ruokaa tekemässä. 

Ei ole mikään ihme että porukka lihoo, kun koko ajan käsketään syödä enemmän. Jos on syönyt jo kalorinsa täyteen makkarakastiketta ja makaronilaatikkoa sekä leipää, on sulee idioottimaisuutta vetää illalla kotiin tullessa vielä 500g kasviksia.

500g kasviksia ei ole paljon paskaakaan kaloreita

ruokaa syödään, jotta saadaan ravintoaineita!! ei kalorit ja paino ole koko elämä.

Kasviksissa juuri on niitä ravintoaineita, eikä vain pelkkää energiaa.

Vierailija
278/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö tiedä lautasmallia? Aterialla puolet lautasesta kannattaa täyttää kasviksilla, joista osa voi olla kypsennettyjä.

Lautasmalli ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki ruoka on pakko sotkea samalle lautaselle. Salaatin voi hyvin ottaa salaattilautaselle, eikä lämpimän ruoan sekaan.

Lautasmalli ei tarkoita yhtään mitään terveyden kannalta.

Vierailija
279/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön ja ylikin. Mulla on aima kotona brokkolia, tomaattia, sokerittomia marjamehuja ja banaaneja, niitä syön plus esimerkiksi omenaa, paprikaa, pähkinöitä, kaalta, sipulia, valkosipulia ja porkkanaa. Helppo tapa syödä vihanneksia, kun napsii päivän mittaan. Tykkään vihanneksista ja kasviksista.

Jee:) Hauska kerrankin nähdä tämmöinen kommentti. Sama täällä.

Tuollainen "napsiminen" pitkin päivää ei kyllä ole millään tavalla terveellistä eikä järkevää.

On se. Kaikki ei vaan liho niin helposti kuin sinä.

Vierailija
280/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Hyvä jos syön viikossa 2-4 omenaa, tai banaania. 😂

Jep, iso saavutus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän