Täytyykö minun irtisanoutua vakituisesta koulunkäynninohjaajan osa-aikaisesta työstä, jos tarjolla muutaman kuukauden kokoaikainen työ tarjolla? Aktiivimalli 2
Kommentit (111)
Ei tarvitse ellet ole työkkärin asiakas ja päivärahan saaja.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ole mistään lukenut, että haettavan kokoaikatyön täytyisi olla vakituinen tai että vakituinen osa-aikatyö vapauttaisi tästä velvollisuudesta. Voisiko joku laittaa linkin lähteeseen, jos näin on jossain sanottu?
Tänään juuri oli Ylessä juttua aiheesta ja sielläkään ei puhuttu vakituisuudesta mitään.
Eli sekin saattaa riittää että pyytää lisätunteja. Pyytää vaikka tunnin 3kk aikana lisää niin se on lisätunnin pyytämistä.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ole mistään lukenut, että haettavan kokoaikatyön täytyisi olla vakituinen tai että vakituinen osa-aikatyö vapauttaisi tästä velvollisuudesta. Voisiko joku laittaa linkin lähteeseen, jos näin on jossain sanottu?
Tänään juuri oli Ylessä juttua aiheesta ja sielläkään ei puhuttu vakituisuudesta mitään.
Sehän siinä onkin hassua jos vakituinen osa-aikatyö pitää vaihtaa määräaikaiseen kokoaikatyöhön. Sen määräaikaisen jälkeen on kokonaan työtön ties kuinka kauan ja nostaa tuet täysimääräisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän siinä onkin hassua jos vakituinen osa-aikatyö pitää vaihtaa määräaikaiseen kokoaikatyöhön. Sen määräaikaisen jälkeen on kokonaan työtön ties kuinka kauan ja nostaa tuet täysimääräisenä.
Jep, olisi ihan älytöntä. Minulla sellainen tilanne että vakkaripaikka osa-aikaisena ollut jo vuosia, joskus täysillä tunneillakin, useinmiten kuitenkaan ei, mutta terveysvaivojen takia tämä on toiminut erinomaisesti. Jos joutuisin vaihtamaan kokopäivätyöhön, joutuisin luultavasti pian sairauslomille, joten toivottavasti nämä kannustinloukut mietitään huolella loppuun kun on niin paljon erilaisia tilanteita ihmisillä.
Niin minäkin sen olen ymmärtänyt, että teoriassa vakituisen osa-aikatyön joutuisi vaihtamaan määräaikaiseen kokoaikatyöhön, jos mahdollisuus tulisi. Mutta menisikö se käytännössä näin pitkälle, sitä on vaikea sanoa.
Tästä tulee kunnon sotku!! Ainakin alkuun, kun kaikki te-toimiston tätejä myöten ovat vielä epätietoisia kaikista mallin yksityiskohdista ja sen seuraamuksista.
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulee tosi hauskaa toukokuussa kun pitää alkaa hakemaan vakituista KOKOaikatyötä, mulla on merkonomin tutkinto ja 99,9% kaupan alan töistä on OSA-aikatyötä. Ja osa-aikatöitä ei tuon mallin mukaan saanut hakea koska niitä ei lasketa.
Eli, kusessa ollaan vai mitä!
Kysy ihmeessä siltä Tuula Haataiselta.
Kyllähän hänen tulee tietää vastaus eiks se ole Suomen työministeri.
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin sen olen ymmärtänyt, että teoriassa vakituisen osa-aikatyön joutuisi vaihtamaan määräaikaiseen kokoaikatyöhön, jos mahdollisuus tulisi. Mutta menisikö se käytännössä näin pitkälle, sitä on vaikea sanoa.
Tuskin menee. Työ se osa-aikatyökin on siinä missä kokoaikatyö. Hyvä juttu toki on että yks hakemus 3kk välein pitää tehdä niin saan pitää nykyisen työni :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin menee. Työ se osa-aikatyökin on siinä missä kokoaikatyö. Hyvä juttu toki on että yks hakemus 3kk välein pitää tehdä niin saan pitää nykyisen työni :)
No jään kuitenkin mielenkiinnolla odottamaan että tuleeko sieltä työkkäristä yhteydenottoa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulee tosi hauskaa toukokuussa kun pitää alkaa hakemaan vakituista KOKOaikatyötä, mulla on merkonomin tutkinto ja 99,9% kaupan alan töistä on OSA-aikatyötä. Ja osa-aikatöitä ei tuon mallin mukaan saanut hakea koska niitä ei lasketa.
Sitten kaikki lopettaa osa-aikatyön tekemisen niin alkaa osa-aikatyökin kelpaa työkkärille kun alkaa firmoja kaatumaan.
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulee kunnon sotku!! Ainakin alkuun, kun kaikki te-toimiston tätejä myöten ovat vielä epätietoisia kaikista mallin yksityiskohdista ja sen seuraamuksista.
Höpsis, malli on ihan selkeä, työttömät vain eivät suostu uskomaan sitä, mitä eduskunta on päättänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kaikki lopettaa osa-aikatyön tekemisen niin alkaa osa-aikatyökin kelpaa työkkärille kun alkaa firmoja kaatumaan.
Ja sinä uskot vakaasti, että työkkäri säätää lait, ei eduskunta?
Sitä tässä haetaan että ne jotka pärjää ilman soviteltua päivärahaa lopettavat työnhaun. Esim ne kenen perheessä on puolisolla niin isot tulot että tulevat toimeen ilman päivärahoja
Kaikenlainen epätyypillinen työ yleistyy koko ajan. Osa-aika, 0 tuntisoppari, silpputyö. Työministeriö ei tätä halua uskoa.
Yhtä tärkeitä ja tarpeellisia ne osa-aikatyöntekijät ovat kuin kokoaikatyöntekijät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis, malli on ihan selkeä, työttömät vain eivät suostu uskomaan sitä, mitä eduskunta on päättänyt.
Malli ehkä on selkä mutta silti siitä tulee iso sotku. Ei se että on selkeä tarkoita sitä ettei voi tulla isoja ongelmia.
Itse mietin nyt sitä, että kun mulla on määräaikainen sopimus osa-aikatyöstä tehty juuri puoleksi vuodeksi, niin jos mun pitää hakea kokopäivätyötä ja saan paikan niin enhän sinne kuitenkaan voi mennä koska olen sidottu tuohon nykyiseen työhöni puoleksi vuodeksi. Tuskinpa haluavat odottaa kuukausikaupalla ennen kuin voin aloittaa uudessa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä on joko työtön tai ei
. Osa-aikatyössä oleva on työtön työnhakija jotta voi saada soviteltua mutta ei työtön mutta se ei tee hänestä työtöntä. Ei ne kyllä kaikkea ole siellä hallituksessa ajatellu kun ovat tuota mallia suunnitelleet. Kyllä hallituskin kuten kuka tahansa tekevät joskus virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Toukokuussa te tädit alkaa kutsua toimistolle aktivoitavaksi muutaman viikon välein. Tämä koskee myös osa-aikatyötä tekeviä jotka saa soviteltua päivärahaa. Te toimiston ovella iloinen te täti toivottaa tervetulleeksi sanomalla: hyvää päivää karvapyllyt ja nahkamarakassin heiluttajat.
Kyllä osa työantajista tarjoaa lisätunteja nopealla varoitusajalla ... Kaikki ei voi ottaa niitä vastaan koska esim päiväkotiin pitää hoitoajat ilmoittaa viikkoa ennen. Tulee systeemi jossa työnantaja voi ilmoittaa te toimistoon että tarjosi lisätunteja mutta hlo x ei ottanut. Siinä on turha selittää päivähoito ongelmaa
Osa-aikatyössä olevat tekevät yhden hakemuksen 3kk aikana ja se riittää. Ei ne tapaamiset mitään hyödytä. Itse sen päätän mihin haen enkä ota vastaan mitään neuvoja koska en tarvitse.
VAIN JOS saa soviteltua päivärahaa. Eihän sitä tarvitse hakea eikä saada. Voi elää osa-aikatyön palkalla.