Täytyykö minun irtisanoutua vakituisesta koulunkäynninohjaajan osa-aikaisesta työstä, jos tarjolla muutaman kuukauden kokoaikainen työ tarjolla? Aktiivimalli 2
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulee tosi hauskaa toukokuussa kun pitää alkaa hakemaan vakituista KOKOaikatyötä, mulla on merkonomin tutkinto ja 99,9% kaupan alan töistä on OSA-aikatyötä. Ja osa-aikatöitä ei tuon mallin mukaan saanut hakea koska niitä ei lasketa.
Eli, kusessa ollaan vai mitä!
Niin ja se karsii haettavia paikkoja todella paljon kun pitää olla nimenomaan vakituinen kokoaikatyö. Työkkäri voi sitten lopettaa niiden määräaikaisten ja osa-aikaisten paikkojen ehdottamisen kun ne eivät kerta käy
Ja työnantajille enemmän vastuuta, alettais tarjoomaan oikeesti täysiä viikkotunteja.
Juu. Se syyttävä sormi pitäisi ennemmin osoittaa työnantajien suuntaan. Moni paikka avoinna näön vuoksi kun oikeasti palkkaavat jonkun muun kuin työttömän työnhakijan ja työnantajille kanssa joku velvollisuus palkata tietyn ajan sisään tietty määrä työttömiä työnhakijoita jonkun sanktion uhalla tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulee tosi hauskaa toukokuussa kun pitää alkaa hakemaan vakituista KOKOaikatyötä, mulla on merkonomin tutkinto ja 99,9% kaupan alan töistä on OSA-aikatyötä. Ja osa-aikatöitä ei tuon mallin mukaan saanut hakea koska niitä ei lasketa.
Niin ja se karsii haettavia paikkoja todella paljon kun pitää olla nimenomaan vakituinen kokoaikatyö. Työkkäri voi sitten lopettaa niiden määräaikaisten ja osa-aikaisten paikkojen ehdottamisen kun ne eivät kerta käy
Ei tarvitse olla vakituinen, mistä se nyt on vedetty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tässä sanotaan, että vakituinen kokoaikatyö?
Työnhakuvelvollisuutta voi täyttää:
1) hakemalla sellaista vähintään kaksi viikkoa kestävää työsuhteessa tehtävää työtä, johon työnhakija voi perustellusti olettaa voivansa työllistyä;
2) hakemalla yksilöityä työpaikkaa työ- ja elinkeinotoimiston tekemän työtarjouksen perusteella;
3) hakemalla lisätyötä omalta työnantajalta;
4) etsimällä työttömyysturvalain 1 luvun 6 §:ssä tarkoitettuna yrittäjänä tehtäviä sellaisia työmahdollisuuksia, joihin työnhakija voi perustellusti olettaa voivansa työllistyä;
5) julkaisemalla 2 §:n 2 momentissa tarkoitetun esittelyn;
6) muilla 1–5 kohdassa tarkoitettuja toimia vastaavilla toimilla, joiden tavoitteena on työllistyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja työnantajille enemmän vastuuta, alettais tarjoomaan oikeesti täysiä viikkotunteja.
Meillä työnantaja sanoi, että lisää tunteja saa, jos hiljaisena aikana siivoaa. Ei kannata maksaa palkkaa odottelusta, joten tunteja on päivässä 4-6, mutta jos lisätunteja haluaa, niin voi tulla aamulla klo 6 siivoamaan ja jatkaa siitä sitten klo 8-12 muita töitä, niin saa 4 tunnin sijaan 6 tuntia.
Hakemalla työtarjouksen perusteella 🤪
Siinä ei sanota mitään kokaikaätyöstä. Kaikki jotka tekee osa-aikatyötä tai ainakin suurin osa saa myös soviteltua. Kuitenkin siinä ei sanota ettei saa olla osa-aikatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sote alalla vakituisessa osa-aikaisessa työsuhteessa isossa firmassa ollut nyt 5 vuotta henkilökohtaisena avustajana.
Työkkäristä ei ole kertaakaan oltu yhteydessä tämän 5 vuoden aikana. Kunnalta kerran viime vuonna joku nainen soitti mutta hänellä ei olut tiedossa että olen töissä niin puhelu loppui siihen ja toivotteli hyvät jatkot mulle .
Toukokuussa kaikki muuttuu. Nyt pitää olla aktiivinen jos haluaa saada soviteltua.
Eli työssä käyminen ei ole vielä riittävää aktiivisuutta?
Toukokuussa te tädit alkaa kutsua toimistolle aktivoitavaksi muutaman viikon välein. Tämä koskee myös osa-aikatyötä tekeviä jotka saa soviteltua päivärahaa. Te toimiston ovella iloinen te täti toivottaa tervetulleeksi sanomalla: hyvää päivää karvapyllyt ja nahkamarakassin heiluttajat.
Kyllä osa työantajista tarjoaa lisätunteja nopealla varoitusajalla ... Kaikki ei voi ottaa niitä vastaan koska esim päiväkotiin pitää hoitoajat ilmoittaa viikkoa ennen. Tulee systeemi jossa työnantaja voi ilmoittaa te toimistoon että tarjosi lisätunteja mutta hlo x ei ottanut. Siinä on turha selittää päivähoito ongelmaa
Koodareille on töitä. Taustalla ei väliä kunhan koodaus sujuu
Vierailija kirjoitti:
Eihän tää ole kai missään mallissa koskenut niitä, joilla on vakituinen osa-aikainen työ, vaan niitä, joiden osa-aikainen työ on määräaikaista taikka sijaistamista. Vakinainen kouluavustajan työ on todellinen harvinaisuus suomessa, suurin osa on kuitenkin tekemässä määräaikaisuuksia, esim. elokuusta keskäkuuhun, kesät ns. työttömänä työnhakijana. Jos on ollut työkkärille kertoa että sama määräaikaisuus jatkuu taas elokuussa, niin siihen ei ole juurikaan puututtu millään tavoin. Vakituista kouluavustajaa tuskin tullaan kuntien puolesta palkkaamaan kovinkaan moneen kouluun, määräaikanen työväki säästää loma- ja henkilöstökuluissa heille.
Tähän kohtaan yritti eräs työttömyyskassa joku vuosi sitten aktiivisesti iskeä: heidän tulkintansa oli, että jos henklö kerran työn vastaanottaessaan jo tietää, että kesäksi ei ole töitä ja jäädään työttömäksi, ei ole oikeasti työtön eikä ole oikeutta ansiosidonnaiseen??!!
Olin te-keskuksessa töissä silloin, kun tätä alkoi kassa masinoimaan.
Ihan törkeetä. Vaikka ehkä lakia suurennuslasilla lukemalla asian voisi näinkin tulkita.
Se jotenkin kuihtui pois se ”idea”, onneksi.
Kaikki golfkenttien hoitajat ja puutarhatyöntekijät ja myös koulunkäyntiavustajat olisi ihan k…ssa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sote alalla vakituisessa osa-aikaisessa työsuhteessa isossa firmassa ollut nyt 5 vuotta henkilökohtaisena avustajana.
Työkkäristä ei ole kertaakaan oltu yhteydessä tämän 5 vuoden aikana. Kunnalta kerran viime vuonna joku nainen soitti mutta hänellä ei olut tiedossa että olen töissä niin puhelu loppui siihen ja toivotteli hyvät jatkot mulle .
Toukokuussa kaikki muuttuu. Nyt pitää olla aktiivinen jos haluaa saada soviteltua.
Kyllä se työssä käyminen on riittävää aktiivisuutta tietenkin. Muutenhan se olisi sama lopettaa se osa-aikatyö jos ei olisi riittävää aktiivisuutta. Osa-aikatyötä tekevät ovat työllistyneet. Ei se että on työtön työnhakija jotta voi saada soviteltua sitä asiaa muuta.
Osa-aikaisten on haettava kokoaikaista työtä jos saavat soviteltua päivärahaa
Lisäksi tulee pakko ottaa vastaan niitä lisätunteja nykyiseltä työnantajalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se työssä käyminen on riittävää aktiivisuutta tietenkin. Muutenhan se olisi sama lopettaa se osa-aikatyö jos ei olisi riittävää aktiivisuutta. Osa-aikatyötä tekevät ovat työllistyneet. Ei se että on työtön työnhakija jotta voi saada soviteltua sitä asiaa muuta.
Itse ajattelin lopettaa osa-aikatyötä tän uuden mallin takia. En jaksa työn lisäksi väsätä hakemuksia ja sovitella työaikoja, että pääsee työkkäriin 2 viikon välein kuulusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään tarvitse ellei ole te- toimistossa työnhakijana
Luuletko että ohjaajan osa-aikapalkalla pärjää? Pakko hakea soviteltua.
En ole ikinä hakenut soviteltua osa-aikatyössä.
Tyhmää vai eikö prosentit riitä? 80%?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikatyö ei ole työkkärin silmissä aktiivisuutta. Vain työhakemusten tekeminen tai kokoaikatyö.
Vierailija kirjoitti:
Niin vakituista kokoaikaista työtä vaikka siinä yhden kirjoittamassa tekstissä ei lukenur mitään kokoaika eikä osa-aikatyöstä. Ei siinä ole järkeä että vakituisessa osa-aikaisessa työssä oleva lopettaa työt määräaikaisen kokoaikatyön takia.
Siksi se karsii haettavia paikkoja paljon kun sen lisäksi ei ole järkeä hakea kuin sellaisia paikkoja mihin on mahdollista päästä eli täyttää työpaikan vaatimat kriteerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin vakituista kokoaikaista työtä vaikka siinä yhden kirjoittamassa tekstissä ei lukenur mitään kokoaika eikä osa-aikatyöstä. Ei siinä ole järkeä että vakituisessa osa-aikaisessa työssä oleva lopettaa työt määräaikaisen kokoaikatyön takia.
Siksi se karsii haettavia paikkoja paljon kun sen lisäksi ei ole järkeä hakea kuin sellaisia paikkoja mihin on mahdollista päästä eli täyttää työpaikan vaatimat kriteerit.
Miten tyhmä on työtön? No niin tyhmä, ettei tajua, että osa-aikatyössä olevan pitää hakea peräti yhtä työpaikkaa 3 kk aikana - siis peräti 4 työpaikkaa vuodessa! Ihan hirveänkamalan itkutuhruisten silmien arvoista, eikös? Eikä ole edes pakko hakea töitä, sitä voi vaikka julkaista esittelyn Työmarkkinatorilla tai pyytää lisätunteja omalta työnantajalta.
On aivan liikaa vaadittu, että osa-aikatyönsä takia soviteltua etuutta saava kaiken lisäksi rustaisi 4 työhakemusta vuodessa! Ihmisoikeusrikkomus!
En minäkään ole mistään lukenut, että haettavan kokoaikatyön täytyisi olla vakituinen tai että vakituinen osa-aikatyö vapauttaisi tästä velvollisuudesta. Voisiko joku laittaa linkin lähteeseen, jos näin on jossain sanottu?
Tänään juuri oli Ylessä juttua aiheesta ja sielläkään ei puhuttu vakituisuudesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tyhmä on työtön? No niin tyhmä, ettei tajua, että osa-aikatyössä olevan pitää hakea peräti yhtä työpaikkaa 3 kk aikana - siis peräti 4 työpaikkaa vuodessa! Ihan hirveänkamalan itkutuhruisten silmien arvoista, eikös? Eikä ole edes pakko hakea töitä, sitä voi vaikka julkaista esittelyn Työmarkkinatorilla tai pyytää lisätunteja omalta työnantajalta.
On aivan liikaa vaadittu, että osa-aikatyönsä takia soviteltua etuutta saava kaiken lisäksi rustaisi 4 työhakemusta vuodessa! Ihmisoikeusrikkomus!
No sitten se on helppoa jos vain 1 hakemus 3kk aikana pitää tehdä.
Ei ole enää, se on virallisesti uusi työvoimapalvelumalli.