Tshernobyl -86, miten suojauduttiin Suomessa?
Katsoin äsken ykkösen Lomamatka 80- luvulle ja siinä porukka suojautui ydinlaskeumalta. Itse en muista tuosta ajasta juuri mitään tai saaneeni joditablettiakaan tai sitten tapauksesta ei vain hösätty lapsille. Kertokaa te paremmat muistikuvat omaavat, miten ydinlaskeumalta suojauduttiin Suomessa?
Kommentit (183)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:48"]
Ei mitenkään suojauduttu. Muistan kans että poroa ja sieniä ei pitänyt syödä. Mutta eihän tänne mitään hirveää ydinlaskeumaa edes tullut, toki vähän beckerellejä oli enemmän kuin ennen.
[/quote]
Pirkanmaalle ja osaan Hämettä tuli yhtä iso laskeuma kuin Ternobyliä ympäröivälle uloimmalle varoalueelle.
Laskeuma tuli Suomessa näille alueille, koska sitä kuljettanut pilvi päätti sataa juuri sinne. Vaikutuksia altistuneisiin ei ole koskaan tutkittu. Kaikki julkaistut tutkimustulokset koskevat vain koko maan keskiarvoa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:08"]En muista että olisi tehty mitään erikoista. Olen syntynyt 71.
[/quote]
Joo, ei mitään erityistä. Oon kans -71 syntynyt.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:20"]
Ei mitään ollu, muutama vuosi pidetiin taukoa sienien ja marjojen keruussa.
[/quote]
Yllättävän moni tuttu on kuallu just aivokasvaimeen, viiisikymppisenä...Tuolloin olivat kolmenkympin kieppeillä.
Tampereen pohjoispuoli, Näsijärven itäpuolella sai todella rankan laskeuman. Suomen keskiosa pääsi vähällä, mutta pohjoisinta Suomea rasitti Ryssän ydinkokeet 40 vuotta, mutta näistä ei ole pahemmin huudeltu.
Nykyään lähin venäläinen ydinvoimala on etelässä tunnin matkan päässä Helsingistä...
Ei saatu joditabletteja. Fysiikan tunnilla mitattiin geigerillä, joka nakutti ihan hulluna. Marjoja, sieniä ja poroa ei syöty moneen vuoteen. Olen -72.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:55"]
Itse oli koululainen ja muistan vain sen, että koulussa (Espoo) jaettiin joditabletit. Tämä ainoa muistikuva koko onnettomuudesta, joten mitään hurjaa hälyä siitä ei pidetty. Olin kuitenkin 12-vuotias onnettomuuden tapahtuessa, joten muistaisin varmasti jos se olisi aiheuttanut jotakin suurempaa meteliä.
[/quote]
Onko todellakin jaettu joditabletteja jossain, siis Espoossa ainakin. Ei niitä kyllä ainakaan täällä Pohjanmaalla jaettu, ja kyllä sitä laskeumaa tänne tuli, sateenkin mukana. Ja sadetta saatiin niskaan silloin kun Suomessa ei vielä tiedetty tai myönnetty että mitään vaaraa olisi. Olikohan jopa ihan tarkoituksellista salaamista. Ekat päivät siis lapset saivat olla ulkona pikku sateessakin, ja saivat saasteannoksensa siinä. Jos oli huono tuuri.
Muistaakseni epätietoisuus siitä mitä todella oli tapahtunut ja kuinka paha se räjähdys oli, kesti monta päivää. Ja niinhän se oli siellä katastrofin lähialueillakin, elettiin niin kuin ei mitään olisi tapahtunut. Siellä kai varsinkaan ei kansalle kerrottu totuutta.
Sen muistan, että ne saastelaskeumat olisivat tulleet Ruotsin kautta Suomeen, ja kuitenkin ruotsalaiset syyttivät suomalaisia siitä, ettemme olleet varoittaneet heitä! Tyypillistä käytöstä ruotsalaisilta, suomalaisten syy! Jotenkin näin se meni.
[/quote]
Suurin laskeuma Suomessa ei tullut Pohjanmaalle, vaan Pirkanmaalle ja osaan Hämettä (esim. Heinolan suosittu mökkikunta).
Tieto laskeumasta saatiin Suomeen Ruotsista, kun siellä alettiin ihmettelemään, miksi Suomesta ei ilmoitettu mitään, vaikka sieltäpäin tulee radioaktiivisia pilviä. Siinä vaiheessa tosin suurin osa laskeumasta oli siis jo satanut Pirkanmaalaisten niskaan...
Sateella ei saanut mennä ulos. Olin 8v. 5 vuotta sitten sairastuin kilpirauhassyöpään ja hoitona olenkin sitten joutunut syömään radioaktiivisia jodia, mitähän siitäkin seuraa parinkymmenen vuoden kuluttua...
Eipä oikein muuten ku vedettii faijan kaa vitut päälle...
Sehän oli arki-ilta kun tieto viimein tuli uutisista. Päivällä oli ollut pientä sadetta. Mutta onnettomuusko oli tapahtunut lauantaina jo?
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:33"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:55"]
Itse oli koululainen ja muistan vain sen, että koulussa (Espoo) jaettiin joditabletit. Tämä ainoa muistikuva koko onnettomuudesta, joten mitään hurjaa hälyä siitä ei pidetty. Olin kuitenkin 12-vuotias onnettomuuden tapahtuessa, joten muistaisin varmasti jos se olisi aiheuttanut jotakin suurempaa meteliä.
[/quote]
Onko todellakin jaettu joditabletteja jossain, siis Espoossa ainakin. Ei niitä kyllä ainakaan täällä Pohjanmaalla jaettu, ja kyllä sitä laskeumaa tänne tuli, sateenkin mukana. Ja sadetta saatiin niskaan silloin kun Suomessa ei vielä tiedetty tai myönnetty että mitään vaaraa olisi. Olikohan jopa ihan tarkoituksellista salaamista. Ekat päivät siis lapset saivat olla ulkona pikku sateessakin, ja saivat saasteannoksensa siinä. Jos oli huono tuuri.
Muistaakseni epätietoisuus siitä mitä todella oli tapahtunut ja kuinka paha se räjähdys oli, kesti monta päivää. Ja niinhän se oli siellä katastrofin lähialueillakin, elettiin niin kuin ei mitään olisi tapahtunut. Siellä kai varsinkaan ei kansalle kerrottu totuutta.
Sen muistan, että ne saastelaskeumat olisivat tulleet Ruotsin kautta Suomeen, ja kuitenkin ruotsalaiset syyttivät suomalaisia siitä, ettemme olleet varoittaneet heitä! Tyypillistä käytöstä ruotsalaisilta, suomalaisten syy! Jotenkin näin se meni.
[/quote]
Suurin laskeuma Suomessa ei tullut Pohjanmaalle, vaan Pirkanmaalle ja osaan Hämettä (esim. Heinolan suosittu mökkikunta).
Tieto laskeumasta saatiin Suomeen Ruotsista, kun siellä alettiin ihmettelemään, miksi Suomesta ei ilmoitettu mitään, vaikka sieltäpäin tulee radioaktiivisia pilviä. Siinä vaiheessa tosin suurin osa laskeumasta oli siis jo satanut Pirkanmaalaisten niskaan...
[/quote]Kiva juttu, syöpää odotellessa, kilppari vaivoja kärsivä jo nyt.terv.hönölässä kasvanut
Äiti ei päästänyt vesisateella ulos. Siinä se olikin.
Ei sitä hystersoitu silloin. Suurin keskystelunaihe oli kun Stallone ei uskaltanut matkustaa eurooppaan säteilyn pelossa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:58"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:55"]
[/quote]
Oikeastiko jaettiin joditabletit? Eihän niistä ollut mitään hyötyä koska laskeuma tuli lauantaina ja koko asiasta tiedotettiin vasta maanantai-iltana.
[/quote]
Ei ainakaan Vantaalla jaettu.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:28"]
Tampereen pohjoispuoli, Näsijärven itäpuolella sai todella rankan laskeuman. Suomen keskiosa pääsi vähällä, mutta pohjoisinta Suomea rasitti Ryssän ydinkokeet 40 vuotta, mutta näistä ei ole pahemmin huudeltu.
[/quote]
Olin yksi niistä lapsista, joiden niskaan radioaktiivinen sade Tampereen itäosissa tuli. Olimme ulkona parikin tuntia sateessa, minä ja sisarukseni. Illalla tuli huono, väsynyt olo ja joka paikkaa särki ja kolotti. Silmiä kutisi ja tuntui kuin niissä olisi ollut mikroskooppisen pientä, polttavaa hiekkaa. Puhuimme, että joku tehdas on varmaan pamahtanut jossain tai sade oli rikkihapposadetta (joka oli siihen aikaan paljon tapetilla ollut ympäristöriski). Menimme suihkuun koko sakki, koska iho tuntui kutisevalta. Muistan, miten hieroin silmiäni suihkussa ja koitin saada poltteen loppumaan.
Minusta tuli sittemmin fyysikko ja olen oireiden perusteella tiedän, että saamani säteilyannos oli huomattava. Oireiden syntyminen näet vaatii noin 400-1000 mikrosievertin annoksen lyhyessä ajassa saatuna.
Joitain vuosia sitte sekä minulta, että sisarukseltani on leikattu pään alueen kasvain (sukurasitusta näihin sairauksiin ei ole).
Odotan edelleen virallista tutkimusta pahiten Suomessa laskeumalle altistuneiden kärsineistä seurauksista.
Ei ole lisännyt syöpää Suomessa.
http://www.cancer.fi/syoparekisteri/tutkimus/tshernobyl-ei-ole-lisannyt-syopi/
Sen sijaan onnettomuuden lähialueilla esimerkiski kilpirauhassyövän esiintyvyys on kasvanut tilastollisesti merkittävästi. Riskiryhmässä ovat olleet erityisesti onnettomuuden aikaan alle 5 vuotiaan lapset.
Saastepilvi olisi ollut vielä paljon pahempi, mutta venäläiset sadattivat keinotekoisesti isoimmat päästöt omalle alueelleen. Ettei ne nyt ihan vaan "oho" olleet siellä.
'How we made the Chernobyl rain'
Major Aleksei Grushin repeatedly took to the skies above Chernobyl and Belarus and used artillery shells filled with silver iodide to make rain clouds that would "wash out" radioactive particles drifting towards densely populated cities.
More than 4,000 square miles of Belarus were sacrificed to save the Russian capital from the toxic radioactive material.
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/1549366/How-we-made-the-Chernobyl-rain.html
Meillä pestiin traktori, käskettiin jostain
...
Ei mitään naurettiin koko jutulle eikä syöty marjoja sinä syksynä.
No ei suojauduttu, koska venäläiset eivät kertoneet mitään "pikku"onnettomuudesta! Suomessa vain ihmeteltiin, että miksi nämä säteilyarvot ovat niin korkeat. Vasta myöhemmin tuli ilmoitus. Marjojen ja sienien keräämistä ja syömistä piti välttää, ja kai syödä joditabletteja?