Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tshernobyl -86, miten suojauduttiin Suomessa?

Vierailija
07.07.2015 |

Katsoin äsken ykkösen Lomamatka 80- luvulle ja siinä porukka suojautui ydinlaskeumalta. Itse en muista tuosta ajasta juuri mitään tai saaneeni joditablettiakaan tai sitten tapauksesta ei vain hösätty lapsille. Kertokaa te paremmat muistikuvat omaavat, miten ydinlaskeumalta suojauduttiin Suomessa?

Kommentit (183)

Vierailija
81/183 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan pelänneeni ydinsotaa ihan todella ja pohtineeni kavereiden kanssa mitä tehdä, jos sellainen syttyisi. Osa pohti kauheasti, että pitäisi olla bunkkeri maan alla ja sillä ruokaa ja vettä, lääkkeitä. Itse taas päädyin siihen, että juoksisin keskelle pihaa ja odottaisin kuolemaa, en haluaisi jäädä kitumaan ja katsomaan hävitystä. Oli aika rankkaa joutua pohtimaan sellaisia 16-vuotiaana. Silloinkin pelättiin Neuvostoliittoa.

Vierailija
82/183 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:59"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:56"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:52"] Mutta miettikää miten pohjoisen ukrainan metsät on täynnä ydinlaskeumaa. Jos sinne syttyy metsäpalo niin sitä savupilveä en tänne halua... [/quote] Näyttävät kärsivän jonkin sortin sekavuustilasta, liekö tsernobylin syytä [/quote] ?

[/quote] Ukraina ja sen viime aikaiset levottomuudet, you know.
[/quote]

Ei ukrainalaisilla ole levottomuuksia. Venäjällä on kun koettavat omia ukrainan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/183 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asuin tuolla punaisimmalla alueella ja sairastuin kilpirauhasvaivoihin (muutama vuosi sitten), kuten moni muukin tuttavistani. Mielessä on käynyt tuon laskeuman osuus.

Vierailija
84/183 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaisa Raatikainen vakuutti, ettei mitään hätää

Vierailija
85/183 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän on pidetty suomettumisena että suomalaisille kerrottiin asiasta virallisesti niin myöhään. Tietohan tuli ensin Ruotsista, ei Suomen viranomaisilta.

Vierailija
86/183 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 21:09"]

Minä asuin tuolla punaisimmalla alueella ja sairastuin kilpirauhasvaivoihin (muutama vuosi sitten), kuten moni muukin tuttavistani. Mielessä on käynyt tuon laskeuman osuus.

[/quote]

Kilpirauhasvaivat ovat ainakin tilastojen mukaan selvästi lisääntyneet. Me olimme tuolloin sukulaisten kanssa mökkeilemässä koko tuon viikonlopun (punaisella alueella) ja siitä ryhmästä kaksi sairastui myöhemmin kilpirauhassyöpään.

Vierailija
87/183 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä erikoislääkärit puhuu että esim. Kilpirauhassairaudet kasvaneet hirveästi ja syy tshernobylin vaikkei siitä puhuta. Hyshys juttuja.

Vierailija
88/183 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 21:00"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:58"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:55"]

Itse oli koululainen ja muistan vain sen, että koulussa (Espoo) jaettiin joditabletit. Tämä ainoa muistikuva koko onnettomuudesta, joten mitään hurjaa hälyä siitä ei pidetty. Olin kuitenkin 12-vuotias onnettomuuden tapahtuessa, joten muistaisin varmasti jos se olisi aiheuttanut jotakin suurempaa meteliä.

[/quote]

Oikeastiko jaettiin joditabletit? Eihän niistä ollut mitään hyötyä koska laskeuma tuli lauantaina ja koko asiasta tiedotettiin vasta maanantai-iltana.

[/quote] Oliko muuten maanantai? Itse oisin muistellut viikonloppua.

[/quote]

Voimala poksahti lauantaina aikaisin aamuyöllä, paikallista aikaa. Sitten alkoi tulipalo, joka kesti kymmenen päivää. Suomeen ydinlaskeumaa tuli yli satakertaisesti normaaliin säteilyyn verrattuna.

http://www.greenfacts.org/en/chernobyl/index.htm

Vierailija
89/183 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 21:09"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:59"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:56"] [quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:52"] Mutta miettikää miten pohjoisen ukrainan metsät on täynnä ydinlaskeumaa. Jos sinne syttyy metsäpalo niin sitä savupilveä en tänne halua... [/quote] Näyttävät kärsivän jonkin sortin sekavuustilasta, liekö tsernobylin syytä [/quote] ? [/quote] Ukraina ja sen viime aikaiset levottomuudet, you know. [/quote] Ei ukrainalaisilla ole levottomuuksia. Venäjällä on kun koettavat omia ukrainan.

[/quote]

Öhöm, 

Ukraina on ollut totaalinen persereikä aina vuodesta -91 saakka. 

Aikanaan Ukrainan sosialistessa neuvostotasavallassa rakennettiin maailman suurimpia lentokoneita puna-armeijan käyttöön (Antonov), turbiineja laivoihin, tuhansittain tankkeja, satelliittien osia, rakettimoottoreita (Dnepr).... 90-luvulta saakka siellä on lähinnä vaihdeltu hallituksia ja tapeltu joko kabineteissa tai kadulla. 

Vierailija
90/183 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin paivakodissa toissa ja jotkut vanhemmat pyysivat etta heidan palleroilleen laitettaisiin sadetakin paalle ulkoillessa (toukokuu oli aarimmaisen kuuma sina vuonna). Ajattelivat etta se suojaa. Heh. 

Vierailija
91/183 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 21:11"]

Sitähän on pidetty suomettumisena että suomalaisille kerrottiin asiasta virallisesti niin myöhään. Tietohan tuli ensin Ruotsista, ei Suomen viranomaisilta.

[/quote]

Aika uskomatonta.

Voiskohan noille (Suomen viranomaisille) lähettää vielä laskun...?

Vierailija
92/183 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 21:15"]

Olin paivakodissa toissa ja jotkut vanhemmat pyysivat etta heidan palleroilleen laitettaisiin sadetakin paalle ulkoillessa (toukokuu oli aarimmaisen kuuma sina vuonna). Ajattelivat etta se suojaa. Heh. 

[/quote] Muistelisin, että sinä päivänä kun tieto tuli - satoi vettä.

Vierailija
93/183 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mauno Koivisto vaati lykkäämään suomalaisten evakuointilentoa NL:sta. Että sellaista...

Vierailija
94/183 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 21:16"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 21:11"]

[/quote]

Aika uskomatonta.

Voiskohan noille (Suomen viranomaisille) lähettää vielä laskun...?

[/quote] Ei voi. Tänä päivänä viesti välittyisi hieman nopeammin.

Vierailija
95/183 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 21:06"]Ei saatu mitään joditabletteja. Suurentuneesta radioaktiivisuudesta sanottiin vain että saattaa näkyä tilastoissa suurentuneina syöpälukuina parinkymmenen vuoden päästä. Olisi kiva nähdä tilastot että millä alueilla näin on käynyt.
[/quote]

Tuttavistani on kuollut viime vuosien aikana syöpään kuusi henkilöä. Tällä hetkellä sairastavia on neljä. Minusta tuo on melko paljon syöpäpotilaita yhdessä pienessä kaupungissa - vielä mukaan ne, joiden sairaudesta en tiedä.

Vierailija
96/183 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äiti antoi joditabletit, ja vanhemmat puhuivat kiivaasti ranskaa (käyttivät vieraita kieliä, kun oli lapsille sopimaton asia). Muistsn, että pelotti. Isä antoi selkäsaunan veljelle, kun söi mökillä myöhemmin mustikoita, vastoin kieltoa. Ja vastasyntyneestä serkusta olivat kaikki huolissaan.
Mutta vanhemmat olivat äidin työn takia hyvin perillä asioista.

Vierailija
97/183 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei tuossa ole mitään naurettavaa. 

Aikanaan opetettiin intissäkin, että ydinlaskeumalta suojaudutaan sadeasulla ja pyyhkimällä kuusenoksalla :/

Nykyään kuusenoksa on jäänyt pois ohjeista ://

Vierailija
98/183 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:55"]

Itse oli koululainen ja muistan vain sen, että koulussa (Espoo) jaettiin joditabletit. Tämä ainoa muistikuva koko onnettomuudesta, joten mitään hurjaa hälyä siitä ei pidetty. Olin kuitenkin 12-vuotias onnettomuuden tapahtuessa, joten muistaisin varmasti jos se olisi aiheuttanut jotakin suurempaa meteliä.

[/quote]

Onko todellakin jaettu joditabletteja jossain, siis Espoossa ainakin. Ei niitä kyllä ainakaan täällä Pohjanmaalla jaettu, ja kyllä sitä laskeumaa tänne tuli, sateenkin mukana. Ja sadetta saatiin niskaan silloin kun Suomessa ei vielä tiedetty tai myönnetty että mitään vaaraa olisi. Olikohan jopa ihan tarkoituksellista salaamista. Ekat päivät siis lapset saivat olla ulkona pikku sateessakin, ja saivat saasteannoksensa siinä. Jos oli huono tuuri.

Muistaakseni epätietoisuus siitä mitä todella oli tapahtunut ja kuinka paha se räjähdys oli, kesti monta päivää. Ja niinhän se oli siellä katastrofin lähialueillakin, elettiin niin kuin ei mitään olisi tapahtunut. Siellä kai varsinkaan ei kansalle kerrottu totuutta.

Sen muistan, että ne saastelaskeumat olisivat tulleet Ruotsin kautta Suomeen, ja kuitenkin ruotsalaiset syyttivät suomalaisia siitä, ettemme olleet varoittaneet heitä! Tyypillistä käytöstä ruotsalaisilta, suomalaisten syy! Jotenkin näin se meni.

Vierailija
99/183 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään mitenkään. Itsekin olin ulkona kesätyössä.

Vierailija
100/183 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 21:17"]

[/quote] Muistelisin, että sinä päivänä kun tieto tuli - satoi vettä.

[/quote]

On voinut sataa sina paivana kun tieto tuli, mutta niina paivaina kun puin lapsia sadetakkeihin ei satanut. Pakkohan se oli niiden vanhempien toiveita noudattaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan