Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tshernobyl -86, miten suojauduttiin Suomessa?

Vierailija
07.07.2015 |

Katsoin äsken ykkösen Lomamatka 80- luvulle ja siinä porukka suojautui ydinlaskeumalta. Itse en muista tuosta ajasta juuri mitään tai saaneeni joditablettiakaan tai sitten tapauksesta ei vain hösätty lapsille. Kertokaa te paremmat muistikuvat omaavat, miten ydinlaskeumalta suojauduttiin Suomessa?

Kommentit (183)

Vierailija
181/183 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään, sitten jälkikäteen syötiin joditabletteja ja sateella ei saatu olla ulkona jonkin aikaa. Oltiin omavaraisia, niin satokausi meni perseelleen eikä elukat olleet laitumella keväällä-kesällä.

Vierailija
182/183 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kartassa https://img.culturacolectiva.com/content/2014/04/chernobyl_001.png

näkyisi, että pahiten saastui keskinen Suomi.

Tässä ketjussa joku esitti, että Ahvenanmaa sai eniten säteilylaskeumaa. Ei näy kartassa.

Miten silloin aikanaan puhuttiin, että Lappiin kertyi eniten laskeumaa ja jäkälämaat ovat saastuneet? Kartan mukaan Lapin tilanne oli hyvä v. 1996. Tai siis, kuvaako kartta minkä ajankohdan tilannetta? 1996 olisi ollut 10 vuotta räjähdyksestä. Joko jäkälä uusiutuu noin pian?

Itse olin pieni lapsi Hämeenlinnassa onnettomuuden aikaan. Näyttäisi, että Hämpton jää juuri ja juuri siihen rajalle, missä enemmän/vähän säteilylaskeumaa.

Muistan myös, ettei silloin menty marjametsään. Vanhempani eivät sienestäneet muutenkaan. Isäni eli 80-vuotiaaksi, äiti 94. Eivät kuolleet syöpään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/183 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kartassa https://img.culturacolectiva.com/content/2014/04/chernobyl_001.png

näkyisi, että pahiten saastui keskinen Suomi.

Tässä ketjussa joku esitti, että Ahvenanmaa sai eniten säteilylaskeumaa. Ei näy kartassa.

Miten silloin aikanaan puhuttiin, että Lappiin kertyi eniten laskeumaa ja jäkälämaat ovat saastuneet? Kartan mukaan Lapin tilanne oli hyvä v. 1996. Tai siis, kuvaako kartta minkä ajankohdan tilannetta? 1996 olisi ollut 10 vuotta räjähdyksestä. Joko jäkälä uusiutuu noin pian?

Itse olin pieni lapsi Hämeenlinnassa onnettomuuden aikaan. Näyttäisi, että Hämpton jää juuri ja juuri siihen rajalle, missä enemmän/vähän säteilylaskeumaa.

Muistan myös, ettei silloin menty marjametsään. Vanhempani eivät sienestäneet muutenkaan. Isäni eli 80-vuotiaaksi, äiti 94. Eivät kuolleet syöpään.

Olisiko Tshernobyl kumminkin lamauttanut aivotoimintani, kun nyt hoksaan, etteivät ajankohdat täsmää. Lapsuudessani puhuttiin myös paljon säteilystä, sillä Neuvostoliitossa tehtiin radioaktiivisia kokeita hyvin aktiivisesti 60-luvun alussa. (Siis ainakin silloin, ehkä muulloinkin).

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/01/28/vetypommien-ydinlaskeuma-huole…

Elettiin suomettumisen aikaa, eikä naapuria sopinut arvostella mitenkään, saati epäillä terveyshaittoja. Lappiin kertyikin ydinsaastetta 60-luvulla, peräisin NL:sta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän