Tshernobyl -86, miten suojauduttiin Suomessa?
Katsoin äsken ykkösen Lomamatka 80- luvulle ja siinä porukka suojautui ydinlaskeumalta. Itse en muista tuosta ajasta juuri mitään tai saaneeni joditablettiakaan tai sitten tapauksesta ei vain hösätty lapsille. Kertokaa te paremmat muistikuvat omaavat, miten ydinlaskeumalta suojauduttiin Suomessa?
Kommentit (183)
No ei juuri mitenkän. Olin 25-vuotias teekkari ja muistan että tulimme Dipolista vappujuhlista kaatosateessa kun laskeuma satoi päälle. Eikä sen jälkeen juuri mitenkään erikoisemmin. Laskeskelin etä "Tshernobilsk" on jossain Siperiassa eikä saastepilvi olisi erityisen radioaktiivineen enää Suomeen saapuessa.
Korkein Suomessa mitattu annosnopeus oli 5 mikrosieverttiä tunnissa, joka vastaa lentokoneen matkustamossa lentokorkeudessa vallitsevaa säteilytasoa. Ei tietääkseni kenellekään mitään akuuttia haittaa tullut. Pieni osa sen jälkeen ilmenneistä syöpätapauksista johtuu tästä, mutta ei ole mahdollista osoittaa mitkä tapaukset.
Karjan ulos päästämistä kehotettiin siirtämään jonkin verran myöhäisemmäksi
Sienten ja marjojen poimintaa runsaasti säteilyä saaneilta alueilta kehotettiin välttämään.
Muistaakseni kyllä me poimittiin suunnilleen normaalisti. Katsottiin jostain että meidän seudulla laskeuma oli pientä.
Minulla on semmoinen mielikuva, että telkkariuutisissa olisi kerrottu kohonnesta säteilyarvoista jo sunnuntai-iltana. Oltiin lasten kanssa päivällä Korkeasaaressa, oli lämmintä ja istuskeltiin etelärannalla kallioilla eikä aavistettu mitä sieltä hönki päin naamaa.... Illalla sitten telkkariuutisista katsottiin. Ehkä me oltiin Korkeasaaressa maanantaina, voi olla.
Semmoisen sitten muistan, että pari päivää myöhemmin tyttäreni, silloin kolmevuotias, joi lumensulavettä vesirännistä. Olisin ehtinyt estää jos olisin pitänyt kiirettä. Jos hän joskus sairastuu syöpään se on minun syyni.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:53"]
Vai ei muka Suomeen tullut ydinlaskeumaa? Juuri tänne tuli tuulen mukana kivasti laskeumaa, eikä siitä tietenkään kansalle mitään kerrottu.
http://culturacolectiva.com/wp-content/uploads/2014/04/chernobyl_001.png
[/quote]
Näkyyköhän tuo keskisuomen/eteläsuomen tilanne sairaustilastoissa kuten syövässä mitenkään? Itäsuomi tuon mukaan säästänyt jos vertaa vaikka siihen.
Äiti syötti joditabletteja ja lääkehiilitabletteja, kun äidin venäläinen kaveri jostain syystä suositteli sitä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:55"]
Sen muistan, että ne saastelaskeumat olisivat tulleet Ruotsin kautta Suomeen, ja kuitenkin ruotsalaiset syyttivät suomalaisia siitä, ettemme olleet varoittaneet heitä! Tyypillistä käytöstä ruotsalaisilta, suomalaisten syy! Jotenkin näin se meni.
[/quote]
No syystä syyttivät koska Suomi panttasi tietoa. Suomen sisäministerinä oli Kaisa Raatikainen niminen demari räpätäti joka oli kieltänyt STUK:in virkailijoita tiedottamasta saasteesta vaikka jo suomalaisten turvallisuuden kannalta olisi pitänyt. Vasta kun Ruotsin viranomaisilta lähti varoitus Suomeen niin uskallettiin tiedottaa, mutta se oli liian myöhäistä. Syyksi tiedon panttamisen Raatikainen oli kertonut että oli "Neuvostoliiton Ystävä" eikä halunnut aiheuttaa ulkopoliittista kriisiä .
Raatikaista ei edes erotettu ministerin virasta mutta toisaalta hän ei asettunut enää ehdolle seuraavissa eduskuntavaaleissa. Naislta sallittiin siihen aikaan rankempi mokaaminen kuin miehiltä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 21:44"]
Korkein Suomessa mitattu annosnopeus oli 5 mikrosieverttiä tunnissa, joka vastaa lentokoneen matkustamossa lentokorkeudessa vallitsevaa säteilytasoa. Ei tietääkseni kenellekään mitään akuuttia haittaa tullut. Pieni osa sen jälkeen ilmenneistä syöpätapauksista johtuu tästä, mutta ei ole mahdollista osoittaa mitkä tapaukset.
Karjan ulos päästämistä kehotettiin siirtämään jonkin verran myöhäisemmäksi
Sienten ja marjojen poimintaa runsaasti säteilyä saaneilta alueilta kehotettiin välttämään.
Muistaakseni kyllä me poimittiin suunnilleen normaalisti. Katsottiin jostain että meidän seudulla laskeuma oli pientä.
Minulla on semmoinen mielikuva, että telkkariuutisissa olisi kerrottu kohonnesta säteilyarvoista jo sunnuntai-iltana. Oltiin lasten kanssa päivällä Korkeasaaressa, oli lämmintä ja istuskeltiin etelärannalla kallioilla eikä aavistettu mitä sieltä hönki päin naamaa.... Illalla sitten telkkariuutisista katsottiin. Ehkä me oltiin Korkeasaaressa maanantaina, voi olla.
Semmoisen sitten muistan, että pari päivää myöhemmin tyttäreni, silloin kolmevuotias, joi lumensulavettä vesirännistä. Olisin ehtinyt estää jos olisin pitänyt kiirettä. Jos hän joskus sairastuu syöpään se on minun syyni.
[/quote]
Ehkä sun pitäisi antaa tuo itsellesi anteeksi :(
Itse olisin vaatimassa monen muun päätä vadille.
MInulla on hämärä muistikuva, että isä olisi syöttänyt meille joditabletteja. Uskoi muutenkin jodin voimaan ihan kaikessa, haavanhoidossakin. Ja nyt kun mainittiin, niin tosiaan karjan päästämistä laitumelle kehotettiin myöhäistämään. Vappu oli Porvoossa (sic!) hurjan kuuma ja kaikki olivat varmasti ulkona silloin.
"
Tšernobyl-laskeuma
Tšernobylissä (Tshernobyl), nykyisen Ukrainan alueella, tapahtui ydinvoimalaonnettomuus huhtikuun lopussa vuonna 1986. Radioaktiivisia aineita levisi usean päivän ajan monen maan alueelle. Tšernobyl-laskeuma lisää vielä nykyäänkin suomalaisten säteilyannosta, mutta määrä on vain sadasosa vuosittaisesta keskimääräisestä 3,7 millisievertin annoksestamme."
http://www.stuk.fi/sateily-ymparistossa/tshernobyl/fi_FI/laskeuma/
Juu eipä mitenkää.. siellä leikittiin iloisesti pihalla kun ryssät taas teki perinteiset eli salas homman. Muistan kyllä sen kun asia lopulta selvisi ja asiasta varoiteltiin. Tuliko kenellekään tuolloin raskaana oleville mitään ongelmia lapsille?
Se oli arkipäivä pian räjähdyksen jälkeen, mutta muistaakseni ei vielä ollut tiedotettu selvästi mitään, eikä tiedetty pelätä tai varoa - luonani oli äiti alle kouluikäisen tyttärensä kanssa. Tämä tytär oli juuri ollut ja oli ehkä vieläkin mahataudissa, pahoinvointia, oksentelua. Kuitenkin tulivat, oli sovittu tämä käynti, joten saattoi se pahoinvointi olla jo ohikin. Mutta jälkeenpäin yhdistin Tshernobylin laskeuman ja tuon tytön sairastumisen. Voi se olla tietysti sattumaakin.
Ei sadevaatteet sateilya pidattele. Haloo?? Ihan turhia tommoset ohjeet. Psykologisista syista ohjeistavat, etta luulee olevansa turvassa sadetakki paalla!!!
Jodi tabletit tuli mielestani kuvaan vassa Sosnyvo Borin (vai mika lie) onnettomuuden jakeen 90-luvun alussa. Onhan tuo ydinvoimala lahempanakin ja varmaan laskee kaikki 'kakat' suomenlahteen. Silloin muistan kun jodi tabletit loppui apteekeista.
Itse olin 1v.silloin ja sairastan kilpparin liikatoimintaa, penskasta asti oon syöny mummon keräämiä marjoja ja juonu mehuna, sieniä en koskaan, koska meillä ei syöty niitä, enkä usko, että sen kummemmin on suojauduttu, täytyypä kysyä mutsilta.Päijät-hämeessä olen ikäni asunu ja näköjään täällä pahimmat laskeumat. Yhdellä tutullakin vasta leikattiin kilpirauhasen kasvain, joten varmasti nämä lisääntyneet säteilyn takia.
En muista että olisi tehty mitään erikoista. Olen syntynyt 71.
Joditablettien hyöty perustuu siihen, että jodi kertyy kilpirauhaseen, jolloin laskeuman mukana tullut radioaktiivinen jodi ei mahdu sinne vaan poistuu ruumiista nopeasti. Siinä vaiheessa kun laskeuma on päällä, on myöhäistä. Radioaktiivinen jodi hajoaa nopeasti, puoliintumisaika on 8 päivää, joten sienistä ja marjoista sitä ei enää saatu. Cesium-137 .pitoisuuksissa Tsernobyl taitaa näkyä vieläkin.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 21:11"]
Sitähän on pidetty suomettumisena että suomalaisille kerrottiin asiasta virallisesti niin myöhään. Tietohan tuli ensin Ruotsista, ei Suomen viranomaisilta.
[/quote]
Aika uskomatonta.
Voiskohan noille (Suomen viranomaisille) lähettää vielä laskun...?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:03"]
Ei sadevaatteet sateilya pidattele. Haloo?? Ihan turhia tommoset ohjeet. Psykologisista syista ohjeistavat, etta luulee olevansa turvassa sadetakki paalla!!!
[/quote]
Sinä et ainakaan tiedä yhtään mistä on kyse. Ota ja lue ennen kuin haloottelet ilman ääkkösiä. Myös sairaaloissa on tilat, joissa PESTÄÄN potilaat, jotka ovat altistuneet säteilevälle laskeumalle. He tulevat sisään erityisestä ovestakin.
Ulkona liikuttaessa käytetään suojapukua tai sen puuttuessa sadevaatteita sekä hengityssuojainta, jotka huuhdellaan ennen sisätiloihin tuloa saastehiukkasten poistamiseksi. Väestönsuoja antaa erinomaisen suojan laskeumalta.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 21:11"]
Sitähän on pidetty suomettumisena että suomalaisille kerrottiin asiasta virallisesti niin myöhään. Tietohan tuli ensin Ruotsista, ei Suomen viranomaisilta.
[/quote]
Aika uskomatonta.
Voiskohan noille (Suomen viranomaisille) lähettää vielä laskun...?
[/quote]Tuohon aikaan se vaan oli noin, pää korvia myöden Moskovan perseessä.
Samoihin aikoihin ryssällä karkasi risteilyohjus Suomeen ja putosi Inarijärveen. Norjassa ja Ruotsissa uutisoitiin Neuvostoliiton holtittomasta Risteilyohjusten ammuskelusta, jollaiseksi tapaus lopulta osoittautuikin.
Suomessa uutisoitiin NL:n harjoituksissa tapahtuneesta inhimillisestä erehdyksestä, jonka seurauksena "harjoitusmaali" harhautui Suomen puolelle.
Ei mitään ollu, muutama vuosi pidetiin taukoa sienien ja marjojen keruussa.
Tuttuni oli vaihtarina Usassa ja siellä oli tiedotettu tiedotusvälineissä, että Suomessa on 2000 kuollut.