Tshernobyl -86, miten suojauduttiin Suomessa?
Katsoin äsken ykkösen Lomamatka 80- luvulle ja siinä porukka suojautui ydinlaskeumalta. Itse en muista tuosta ajasta juuri mitään tai saaneeni joditablettiakaan tai sitten tapauksesta ei vain hösätty lapsille. Kertokaa te paremmat muistikuvat omaavat, miten ydinlaskeumalta suojauduttiin Suomessa?
Kommentit (183)
Vai ei muka Suomeen tullut ydinlaskeumaa? Juuri tänne tuli tuulen mukana kivasti laskeumaa, eikä siitä tietenkään kansalle mitään kerrottu.
http://culturacolectiva.com/wp-content/uploads/2014/04/chernobyl_001.png
Itse oli koululainen ja muistan vain sen, että koulussa (Espoo) jaettiin joditabletit. Tämä ainoa muistikuva koko onnettomuudesta, joten mitään hurjaa hälyä siitä ei pidetty. Olin kuitenkin 12-vuotias onnettomuuden tapahtuessa, joten muistaisin varmasti jos se olisi aiheuttanut jotakin suurempaa meteliä.
Ulkona tuli oltua vesisateessa, josta tulikin sitten ihottumaa...
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:52"]
Mutta miettikää miten pohjoisen ukrainan metsät on täynnä ydinlaskeumaa. Jos sinne syttyy metsäpalo niin sitä savupilveä en tänne halua...
[/quote] Näyttävät kärsivän jonkin sortin sekavuustilasta, liekö tsernobylin syytä
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:55"]
[/quote] Osa sairastui hyvin vakavasti
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:52"]
Mutta miettikää miten pohjoisen ukrainan metsät on täynnä ydinlaskeumaa. Jos sinne syttyy metsäpalo niin sitä savupilveä en tänne halua...
[/quote] Näyttävät kärsivän jonkin sortin sekavuustilasta, liekö tsernobylin syytä
[/quote]
?
Pahin laskeuma putos Ahvenanmaalle ja siellä onkin kova syöpäkuolleisuus. Mutta eihän tänne mitään tullut ja jos tulikin, niin neuvostolaskeuma ei ollut vaarallista.
Itse oli koululainen ja muistan vain sen, että koulussa (Espoo) jaettiin joditabletit. Tämä ainoa muistikuva koko onnettomuudesta, joten mitään hurjaa hälyä siitä ei pidetty. Olin kuitenkin 12-vuotias onnettomuuden tapahtuessa, joten muistaisin varmasti jos se olisi aiheuttanut jotakin suurempaa meteliä.
[/quote] Eihän sellaisessa tilanteessa enää mitään juuri voikaan tehdä kuin vaikka pysähtyä ja rukoilla, et sinä enää karkuun pääse.
[/quote]
Oikeastiko jaettiin joditabletit? Eihän niistä ollut mitään hyötyä koska laskeuma tuli lauantaina ja koko asiasta tiedotettiin vasta maanantai-iltana.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:56"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:52"] Mutta miettikää miten pohjoisen ukrainan metsät on täynnä ydinlaskeumaa. Jos sinne syttyy metsäpalo niin sitä savupilveä en tänne halua... [/quote] Näyttävät kärsivän jonkin sortin sekavuustilasta, liekö tsernobylin syytä [/quote] ?
[/quote] Ukraina ja sen viime aikaiset levottomuudet, you know.
Joditabletit meilläkin annettiin ja ne myytiin apteekista nopeasti loppuun. Marjoja ei tuona kesänä meillä poimittu ja rapakossa ei saanut leikkiä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:58"]
[/quote]
Oikeastiko jaettiin joditabletit? Eihän niistä ollut mitään hyötyä koska laskeuma tuli lauantaina ja koko asiasta tiedotettiin vasta maanantai-iltana.
[/quote] Oliko muuten maanantai? Itse oisin muistellut viikonloppua.
MInäkin muistan sienien syöntikiellon. Lukiossa innokkaina mittailimme geiger-mittarilla laskeuma-arvoja ikkunalaudalta, sadevedestä luokan sisältä jne.
En minä espoolaisena saanut mitään joditablettia. Olikohan valikoitu jako?
Muistan kyllä uutiset ja sen, ettei marjoja saanut syödä ja että äiti sai aivan kauhean raivarin, kun kuuli, että oltiin syöty niitä metsästä.
Ei saatu mitään joditabletteja. Suurentuneesta radioaktiivisuudesta sanottiin vain että saattaa näkyä tilastoissa suurentuneina syöpälukuina parinkymmenen vuoden päästä. Olisi kiva nähdä tilastot että millä alueilla näin on käynyt.
Odotin sillon esikoista ja kun ulkoiltiin, mies piti jättisuurta sateenvarjoo mun pään päällä:) Ihan kun se jotain olis suojannut. Oltiin me varmaan hassu näky:)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:55"]
[/quote] Osa sairastui hyvin vakavasti
[/quote]
Sitä odotellessa, seudulla on paljon syöpää.
Olin 10- vuotias. Äiti tuli iltapäivällä hakemaan koulusta, kun oli kuullut onnettomuudesta. Oli siis arkipäivä ainakin kun tieto tuli. Sieniä ei ainakaan saanut syödä vuosiin. En muista, että olisin joditablettia saanut.
No siinähän kävi niin, että suomalaiset suorastaan syöksyivät sätelykammoon, osa lukittautui kotiinsa, osa päätti päivänsä hyppäämällä sillalta ja niin pois päin. Vielä näin vuosikymmeniä myöhemmin jotkut sairastanuneet potevat post-traumaattista oireyhtymää ja tarkistavat säteilyarvomittarin lukeman jopa keskellä yötä ja viimeistään heti herättyään. Osa menetti turman syystä yöunensa kokonaan. ;)