Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten äitisi sai tietää, että kuukautisesi olivat alkaneet?

Vierailija
02.07.2015 |

Itse olin 13-v. Kuukautiset olivat tulleet jo neljä kertaa ennenkuin uskalsin kertoa kenellekään niistä. Äidille kerroin lopulta, koska tarvitsin siteitä. Itkin hillittömästi kun kerroin, jostain syystä.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin flunssaisena kotona ja menkat alkoivat. Soitin sitten äidilleni ilmottaen, että ne alkoivat. Isäkin tiesi jo varmaan samana iltana äidin kertomana. Ei se mua muuten olisi haitannut, mutta ei olisi tarvinnut mun silmien eessä käydä isän kanssa keskustelua asiasta, että alkoipa XXX:n kuukautiset noin varhain. Muuten äidille on ollut helppo puhua, mutta hän on aina ollut vähän tilannetajuton sen suhteen milloin ja missä seurassa lapsen henkilökohtaisia asioita voi puida.

Vierailija
62/88 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 12v, muistan vaan ku meni kans pyykkihommiksi ja ilmotin äitille että nyt ne alkoi ja soitti iskälle sitten (joka oli kaupassa) että ostapa tytölle siteitä. Iskä tuli kotiin ja onnitteli minua menkoista, muistan kuinka 12-vuotiasta minua hävetti :-D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin verta pikkuhousuista ja menin kertomaan äidille. Hänellä oli jo kokemusta isosiskostani, ja hän neuvoi rauhallisesti senaikaisten viritysten teon. Piti olla kuminauhavyö, johon sidottiin siteistä lähtevät ulokkeet edestä ja takaa.

Vierailija
64/88 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin alle 10-vuotias, neljännellä luokalla. Menkat alkoi koulussa, kesken oppitunnin. Tunsin kun jotain valui housuihin ja piti opelta pyytää lupa vessaan pääsyyn. Siellä sitten ihmettelin ja taisin itkeäkin kun en tiennyt mitä tehdä enkä heti tajunnut miksi vuodan verta. Tungin kuitenkin pöksyt täyteen paperia ja takas tunnille, ope tais vielä puolileikillään kysyä että mikäs kesti.. :/

Kotiin päästyäni menin penkomaan vessan kaappia, olinhan nähnyt siellä äidin siteitä. Sielläpä niitä olikin, laitoin housuihin ja hyvin meni seuraavaan päivään asti. Äiti huomas sitten siitä kun olin laittanut aivan veriset pikkarit pyykkikoriin (äiti taisi ne roskiin heittää, ei niistä ois puhtaita saanu :D). Komensi mut sitten meidän toooosi ahtaaseen vessaan, siinä sit seistiin nenät vastakkain ja äiti vaan sano että huomasin että sulla on alkanu kuukautiset, kaapissa on siteitä. Ja taisi vielä sanoa että ei saa vetää vessasta alas kun olin ekoille niin tainnut tehdä ja tukkeuttaa pöntön...
Ne siteethän loppu jo seuraavana päivänä enkä kehdannut pyytää lisää, käytin sitte monta pikkuhousunsuojaa yhtäaikaa.

Ei olla muuten tuon enempää äidin kanssa ikinä puhuttu menkoista. Siteitä olen pyytänyt ostamaan kerran tekstarilla ja pari kertaa juuri ja juuri viitsin paketin nakata ostoskärryyn joskus 16-17-vuotiaana.

Vierailija
65/88 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

65 jatkaa.
Ajattelen menkat kuitenkin aivan luonnollisena asiana, ja puhun kyllä esim kavereiden ja lääkäreiden yms kanssa tosi avoimesti asiasta mutta äidin kanssa ei pysty. Ehkä se ei sitten ole hänelle yhtä luonnollinen asia kun ei ole koskaan enempää opastanut/kertonut. Olisi siitä kyllä hyötyä ollut, muustakin kuin siteiden näyttämisestä.

Vierailija
66/88 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 13- vuotiaana yökylässä kaverillani jolloin kuulautiset alkoivat, hätäännyin ja lukittauduin vessaan josta soitin äidilleni itkien. Äiti lohdutti ja sano, että leipoo kakun. Terkut äitille.

Vierailija
67/88 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 01:34"]

Olin 13- vuotiaana yökylässä kaverillani jolloin kuulautiset alkoivat, hätäännyin ja lukittauduin vessaan josta soitin äidilleni itkien. Äiti lohdutti ja sano, että leipoo kakun. Terkut äitille.

[/quote]

Ei jestas kuukautiskakku. Tuon teen sitten joskus omalle tytölleni :D

Vierailija
68/88 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ujostutti kertoa, en vaan pystynyt. Sitten yhtenä päivänä kun äiti petasi mun sänkyä, hän kysyi onko mulla ollut vuotoa. Lakanoihin oli kai mennyt vähän verta. Äiti käytti tamponeja ja pikkuhousunsuojia. Niillä pikkuhousunsuojilla olin siihen asti sinnitellyt. Äiti taisi sitten ostaa parempia siteitä. Ei niistä kuukautisista juuri puhuttu. Olin vähän vaille 11-vuotias ja itkin vessassa, kun huomasin että kuukautiset oli alkaneet. Kyllä se tuntui kauhealta, en olisi halunnut niitä niin aikaisin.

Kun omalla tytöllä alkoi kuukautiset, hän tuli meidän vanhempien makuuhuoneeseen ja sanoi, että kuukautiset taisi alkaa. Hän käytti alkuun minun siteitä, mutta katsottiin sitten yhdessä netistä kivannäköisiä siteitä hänelle ja tilattiin hänelle omat. Minusta se oli jotenkin tärkeä juttu, että saa itse valita ne kuosit. 

Vierailija
69/88 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi menkat ala-asteella, ja koska äiti on kuollut niin asuttiin isän kanssa kahdestaan. En kehdannut isälle kertoa vaan pyydettiin kaverin kanssa sen äitiä ostamaan mulle siteitä. Se osti niitä jokusen kuukauden kunnes sai mut vakuuttumaan että kuukautiset on isänkin mielestä ihan luonnollinen asia, ja että mun kannattais sille kertoo niistä että se osaisi ostaa kaappiin siteitä valmiiksi. Isä oli kyllä tosi ymmärtäväinen, mutta aivan pihalla siitä millaisia siteitä tai tamponeja sen ikäisellä pitäisi olla. Niinpä se oli meidän opelta mennyt kysymään että minkähänlaisia niiden pitäisi olla ja että mitä sen nyt pitää ottaa huomioon (kyseli jopa että tarviiko mulle antaa jotain särkylääkkeitä ja karkkia kun mun äidin oli aina tehnyt kuukautisten aikaan mieli makeeta). Opettaja sitten toi kouluun mukanaan erilaisia siteitä ja tampooneja ja kertoi vuotomääristä eri päivinä jne. Se sitten käski mun kokeilla mitkä oli mulle hyviä ja näyttämään isälle ne paketit mitä sen pitäisi kaupasta ostaa. Kiltisti se aina osti kaappiin mitä pyysin ja joka kuukausi sain myös karkkipäivän ulkopuolisen suklaalevyn menkkojen aikaan, vasta yläasteella kehtasin itse ruveta ostamaan kun iskä antoi rahaa. Sillon vähän hävetti kun kaikki sai tietää, mutta nyt jälkeenpäin on ihana miten kaverin äiti ja opettajakin piti musta huolta.

Vierailija
70/88 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 01:43"]

Mua ujostutti kertoa, en vaan pystynyt. Sitten yhtenä päivänä kun äiti petasi mun sänkyä, hän kysyi onko mulla ollut vuotoa. Lakanoihin oli kai mennyt vähän verta. Äiti käytti tamponeja ja pikkuhousunsuojia. Niillä pikkuhousunsuojilla olin siihen asti sinnitellyt. Äiti taisi sitten ostaa parempia siteitä. Ei niistä kuukautisista juuri puhuttu. Olin vähän vaille 11-vuotias ja itkin vessassa, kun huomasin että kuukautiset oli alkaneet. Kyllä se tuntui kauhealta, en olisi halunnut niitä niin aikaisin.

Kun omalla tytöllä alkoi kuukautiset, hän tuli meidän vanhempien makuuhuoneeseen ja sanoi, että kuukautiset taisi alkaa. Hän käytti alkuun minun siteitä, mutta katsottiin sitten yhdessä netistä kivannäköisiä siteitä hänelle ja tilattiin hänelle omat. Minusta se oli jotenkin tärkeä juttu, että saa itse valita ne kuosit. 

[/quote]

Apua, ei ole käynyt mielessäkään, että joku tilailisi netistä oikein tietyn kuosisia siteitä :D T: 25-v

Vierailija
71/88 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:57"]Itse olin 13-v. Kuukautiset olivat tulleet jo neljä kertaa ennenkuin uskalsin kertoa kenellekään niistä. Äidille kerroin lopulta, koska tarvitsin siteitä. Itkin hillittömästi kun kerroin, jostain syystä.
[/quote]
Hei mä itkin kans!! Kerroin kyllä jo saman päivän iltana. Mutta itkin,itkin,itkin....:( :D miksiköhän? Onko muita itkijöitä?:)
[/quote]
no, minulla ainakin on välillä tapana itkeskellä menkkojen aikaan ihan pikkujutuista. Kerran itkin kun äitini oli ostanut vääränlaisia muroja. Olin 17v silloin :D

Vierailija
72/88 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 01:41"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 01:34"]

[/quote]

Ei jestas kuukautiskakku. Tuon teen sitten joskus omalle tytölleni :D
[/quote] kyllä, meidän suvussa ihan perinteeksi muodostunut " aikuistumisrutiini" , auttaa kyllä kipuihinkin ainakin henkisesti kun popsii kermakakkua:D T: kuukautiskakun kirjoittaja.

Vierailija
73/88 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräsin sänky ja pikkarit veressä ihan paniikissa mitä tapahtuu. Menin itku kurkussa herättämään äidin ja käskin tulla katsomaan. Aloin itkeä ja yhdessä äidin kanssa siivottiin ja hän antoi siteitä ja rauhoitteli. Äidit on ihania<3

Vierailija
74/88 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehityin myöhään ja kärsin siitä tosi paljon. Olin kertonut siitä äidilleni ja toivoin häneltä tukea, hän sanoi vain "kauniisti: "En pitäisi väliä, vaikka sinulla eivät kuukautiset koskaan alkaisi." Ymmärrettävistä syistä en kertonut hänelle mitään, kun kuukautiset lopulta alkoivat ollessani 16. Jossain vaiheessa hän löysi pyykkikorista pikkuhousuni, joissa oli verta.

Kiitos vain, lepää rauhassa...

Vierailija
75/88 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 01:48"]

Apua, ei ole käynyt mielessäkään, että joku tilailisi netistä oikein tietyn kuosisia siteitä :D T: 25-v

[/quote]

Kestositeitä. Ne kuosit on tärkeä juttu! Tyttö otti kissanpentuja, mutta myös vähän aikuisempia kuoseja. Mulla on ollut joskus Hello Kitty-siteitä, jotka olen teetättänyt ompelijalla <3

Vierailija
76/88 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alko koulun taksvärkkipäivänä. Onneks sillon olin luvannut tehdä kotona töitä taksvärkkirahan edestä,enkä esim vanhempieni työpaikalla. Itkien kerroin äidille joka sitten isälleni sanoi vaikka minua hävetti. Oli talvi ja minun ois pitänyt sen rahan eteen tehdä ulkona lumityöt, mutta isä heltyi ja sain itkusta toettuani jäädä sisälle äidin kanssa purkamaan joulun ja siivoilemaan. Isä kai luuli kivuliaaksi vaikka olin vain järkyttynyt.

Vierailija
77/88 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksuaalisuutta on länsimaisessa kulttuurissa demonisoitu 400 luvulta lähtien (kirkkoisä Augustinuksen perisyntiharha) eli traditio on 1600 vuotta juurrutettu vahingolllinen stigma, josta pitäisi lopullisesti päästä eroon. Siksi.

Kuukautiset ja seksuaalisuus on IHANA asia, eikä saisi kulttuurisesti traumatisoida enää ketään onhan jo "äpärälapsi"- ja "itsesaastutus"-stigmoistakin lopulta päästy eroon. Lasten seksuaalisuuden demonisointi on vielä suurin kanto kaskessa käännettävänä, koska mielihyvä ei traumatisoi ketään olitpa vasta sikiö tai jo vanhus tai jotain siltä väliltä.

Vierailija
78/88 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlistetaan kakulla poikien ekaa siemensyöksyä!!! Hänestä tulee mies! Ja lahjaksi saat puhtaat lakanat

Vierailija
79/88 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa tarinoista on aivan kauheita mutta suurin osa on kyllä hellyyttäviä.

Minä aamulla huomasin että ne alko ja kerroin nolona ja paniikissa äidille keittiössä roikottaen verisiä pikkuhousuja. Se otti rauhallisesti ja anto siteitä ja sano että ostaa lisää. Kerto isälle myöhemmin kanssa ja iskä onnitteli kun musta oli tullu jo nuori nainen

Naiseus on ihana asia vaikka menkat ei miellyttävät olekaan. Omille tyttärille opetan, ettei siinä ole mitään häpeämistä

Vierailija
80/88 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 02:20"]

Seksuaalisuutta on länsimaisessa kulttuurissa demonisoitu 400 luvulta lähtien (kirkkoisä Augustinuksen perisyntiharha) eli traditio on 1600 vuotta juurrutettu vahingolllinen stigma, josta pitäisi lopullisesti päästä eroon. Siksi.

Kuukautiset ja seksuaalisuus on IHANA asia, eikä saisi kulttuurisesti traumatisoida enää ketään onhan jo "äpärälapsi"- ja "itsesaastutus"-stigmoistakin lopulta päästy eroon. Lasten seksuaalisuuden demonisointi on vielä suurin kanto kaskessa käännettävänä, koska mielihyvä ei traumatisoi ketään olitpa vasta sikiö tai jo vanhus tai jotain siltä väliltä.

[/quote]

Mä en yhdistä kuukautisia seksuaalisuuteen. Mulla ne menee samaan kategoriaan muidenkin eritteiden (uloste, oksennus, virtsa) kanssa. Suhtaudun niihin luonnollisesti, ja ne ovat välttämättömät kehoni toiminnalle. Mutta ei kuukautisten alkaminen mikään elämäni kohokohta ollut. Side housuihin ja se siitä.

-N20

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän