Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten äitisi sai tietää, että kuukautisesi olivat alkaneet?

Vierailija
02.07.2015 |

Itse olin 13-v. Kuukautiset olivat tulleet jo neljä kertaa ennenkuin uskalsin kertoa kenellekään niistä. Äidille kerroin lopulta, koska tarvitsin siteitä. Itkin hillittömästi kun kerroin, jostain syystä.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin miltei 16 v, en alkanut äidille mitään kertomaan, huolehdin itse pyykeistänikin jo tuolloin. Aloin käyttää tamponjea miltei heti, siteet (90-luvun alussa oli vielä ikävän paksuja) tuntui niin epämukavilta.

Vierailija
22/88 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan olleeni pihalla kaverin kanssa. Olin silloin 13. Tunsin housuissani jotain ja lähdin sisälle. Äiti jäi muiden lasten kanssa pihalle. Sisällä tajusin, että ovat alkaneet. Muistin nähneeni äitin kaapissa siteitä ja tampooneita. Jälkimmäisiä en uskaltanut kokeilla vaan nappasin sellaisia ohuen ohuita, pienen pieniä siteitä jemmaan. Yks pöksyihin ja pihalle. Eipä tuo mitään suojannut kun olivat sellasia loppupäivien siteitä. Niinpä oli mentävä kertomaan äitille. Äiti totes vaan, että sitten on lähdettävä kauppaan. Ja muistan kuinka ensimmäinen ajatukseni oli , että nyt ne alkoi. Mun elämä on pilalla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itse kerroin heti kun huomasin, oltiin muistaakseni puhuttu jo aikasemmin aiheesta :) taisin olla noin kuukautta vaille 13v.

Vierailija
24/88 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekat oli niukat ja ruskeat, isosisko yllätti mut veskistä pyyhkimishommista ja huuteli äiskälle "heiiiii, X:llä on alkanut kuukautiset!" Äiti tuli siihen ilosena heiluttelemaan sidepakettia, olin hieman nolostunut, mutta en nyt niin pahasti. :)

Vierailija
25/88 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin isoäidilläni (~70v) yötä, en saanut oikein nukuttua kun nenästä vuosi verta ja valvoinkin yksin monta tuntia. Aamulla huomasin että verta oli myös pikkareissa. Taisinpa siinä itkeä ja vissiin soitettiin äidillekin vähän paniikissa. Mummo antoi siteitä paketillisen mukaan, niistä tositositosi paksuja ja isoja yök. Niitä sitten vähän aikaa käytin, kunnes äiti kävi ostamassa pinkin paketin ja olin tyytyväinen :D aina oli jotenkin tosi vaikea aihe puhua, äiti oli kuitenkin niin vanha ettei hänellä enää menkkoja ollut.. Ja joku hyvin outo sana oli meilläkin käytössä (tuosta menkuista tuli mieleen) :D

Vierailija
26/88 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 13 vuotias ja aamulla huomasin et oli pikkarit veressä ja olisin muuten kertonut mutta kun veri oli ensimmäisillä 3 kuukautisilla ruskeaa nii luulin et siinä oli jotain vikaa. Ja sit tajusin et kun se vaan oli niin niukkaa. Äitille kerroin tekstarilla sen ja käskin olla hiljaa ettei kerro iskälle ettei se tuu höpöttää mulle kaikkee tyhmää. Ja sitten äiti mulle kerran piti semmotteen valistuksen mitkä asiat muuttuu ja raskaudesta jne. Samaa mitä oltiin koulus jauhettu jo 3 vuotta.

Vierailija
27/88 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan kertonut eikä äiti kysellyt. Nyt olen 23-vuotias, menkat alkoivat rippikesänä. Kaipa tuo on osannut ihan itse päätellä, että jossain vaiheessa varmaankin on tyttärellä ne alkaneet. :D

Vierailija
28/88 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin paniikissa itkemään äidille että vuodan verta. Olin 11-vuotias ja mulle oli kyllä jo selvitetty kaikki kuukautisista, mutta siinä tilanteessa menin ihan paniikkiin ja luulin että mulla on joku sairaus.

Vierailija
29/88 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kesä ja olin 13 vuotias. Soitin äidilleni että "vuodot alko". Äiti ei siinä työn äärellä ymmärtänyt vaan sanoi "laita sankko alle". Hetken ihmettelin että mitä varten sankko alle. Tajusin että äiti luuli katon vuotavan ja sitten totesin että MINULLA alkoi vuodot. Äiti osti sitten ekat tamponit minulle. Illalla naurettiin pitkään väärinkäsitykselle. :D

Vierailija
30/88 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:09"]Mä olin odottanut menkkoja innoissani jo pitkään, kunnes sitte yhtenä aamuna pikkarit olikin veressä. Innoissani kerroin ja näytin pikkareita äidille, joka oli puhelimessa siskonsa kanssa, ja kuinka ylpeä olinkaan saadessani onnitteluja "naiseudestani" :) olin tällöin 13-vuotias.
[/quote]

Miksi tää on saanu alapeukkuja :( ? Kyllä, olin menkoista innoissani, en tiedä miksi. Mut miks pitäis olla vaan peloissaan tai neutraalina? Mitä väärää niiden odottamisessa on?

Vierailija
31/88 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin sanomaan äidille, että alavatsaan sattuu kauheasti ja tulee verta.

Vierailija
32/88 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kerroin heti, mutta itkin minäkin. Kait se oli niin suuri mullistus, vaikka odotettavissa olikin 14-vuotiaana.

Vierailija
33/88 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en kertonut äidilleni koskaan, eikä äiti koskaan kysynyt tai ottanut aihetta puheeksi. Meillä oli perhe jossa asioista ei puhuttu. Avauduin asiasta pidemmin aukoinaan siihen 70-luvulla syntyneiden "terapiaketjuun"...

Vierailija
34/88 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi 12-vuotiaana, enkä edes tajunnut että ne alkoivat. Luulin, että olen sairaana tai jotain vaan ja menin hädissäni äidin luokse, joka sitten sanoi, että tiedätkö mitä, ne on vaan kuukautiset. Sitten antoi sidepaketin käteen vaan.

Vierailija
35/88 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjotin lapun, jossa luki "mulla alkoi kuukautiset" ja ojensin äidille. En kehdannut sanoa ääneen. :D Olin 12.

Vierailija
36/88 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie muistaakseni piilottelin pari kuukautta, kunnes sitten 11-vuotiaana olin mummolassa yötä ja pyjamanhelma meni veriseksi. Valehtelin mummolle että se on kaakaota, kun oli jo kuivunut ruskeaksi, mutta mummu tajusi mistä oli kyse ja soitti sit tietenki äidille joka kerto iskälle ja sitä rataa :'D Hävetti kauheasti.

Vierailija
37/88 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pöllinyt tamponeita ja kaverin kanssa mentiin vessaan opettelemaan niiden käyttöä ja siitä ei tullut mitään, en saanut tamponia mahtumaan olin 12v niin siellä vessassa kesti ja äiti alkoi huutelemaan, että lesboiletteko te siellä, niin mun oli pakko sanoa, että menkat on alkanut ja oltiin opettelemassa tamponin käyttöä.

Vierailija
38/88 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin itkemään mutta kerroin äidille heti. Hahaha miksi itkin? :-D sitten äiti neuvoi missä on siteet. Minustakin tuntui ettei elämä enää koskaan ole entisellään :'-D ja nyt vaan nauran!

Vierailija
39/88 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin, miten saa veren pois vaatteesta. Olin 14-vuotias.

Vierailija
40/88 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä heti kerroin äidille kun ne alkoi. Äiti oli just muutama päivä aiemmin jo ostanut mulle siteitä. Mistä ihmeestä se arvas niin tarkkaan. Mä olin tosi innoissani menkkojen alkamisesta, olin odotellut jo jonkin aikaa, olin 14.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi