Miten äitisi sai tietää, että kuukautisesi olivat alkaneet?
Itse olin 13-v. Kuukautiset olivat tulleet jo neljä kertaa ennenkuin uskalsin kertoa kenellekään niistä. Äidille kerroin lopulta, koska tarvitsin siteitä. Itkin hillittömästi kun kerroin, jostain syystä.
Kommentit (88)
Menin kertomaan äidilleni ja laitoin kädet silmille ja purskahdin itkuun. Äiti sanoi että ei tarvi itkeä, jos niitä ei tulis ikinä nii sitte voiskin itkeä :)
Olin 10v ja vessassa käydessäni huomasin pikkareissa vähän verta. Äiti oli töissä ja huusin vessasta isälle että tuu kattomaan. Iskä kaivelee vessan laatikosta siteitä ja tamponeja ja selittää niistä kaikkea. "Siteitä yleensä käytetään. Näitä tamponeja sitten vasta kun on ollut sukupuoliyhteydessä! Mä meen kauppaan hakemaan sulle sopivia siteitä!' Isä tulee kaupasta ja lyö käteen Tena Lady-paketin virtsankarkailua varten :::D
Äidin siteet olivat tosi isoja ja paksuja ja ne tenaladyt vähän pienempiä. Laitoin sellaisen. Kun äiti tuli töistä niin hän meni kauppaan hakemaan vuokkosia<3 :)
Edellisenä päivänä valittelin kuinka alaselkää jomottaa ja vihloo ja kävely sattuu siihen. Äiti totesi tohkeissaan että "Jaa meidän kuopuksesta alkaa tulemaan nainen! Kuukautiset tulossa!"
Ihmettelin vaan äidin toteamusta ja en ottanut todesta, kunnes seuraavana päivänä ne sitten alkoi.
Rennosti ja hyvin kaikki meni vaikka isä oli aika hassu :'D
Onneksi poikien ei tarvitse miettiä tuollaisia.
Kesti pari päivää ennenkuin uskalsin kertoa äidille. Sitä ennen pidin käsipyyhepapereita pikkuhousuissa, kun en löytänyt kotoa siteitä eikä mulla ollut rahaa niitä ostaakaan. Olihan se noloa koulussa kävellä paperipino pikkuhousuissa kun se kuitenkin kuulu ja varmaan näkyikin ja välitunnit vietin vessassa paperipinoja vaihtamassa :) Sitten rohkaistuin, kerroin äidille ja hän kävi ostamassa siteitä. Olin 14 ja innoissani mutta toisaalta pettynyt kun menkat alkoivat vihdoinkin.
Mä olin silloin isällä viikon kun oli kesäloma. Enpä kehdannut 13 vuotiaanan isälle kertoa että menkat alkoi ja tarvis saada siteitä niin tuhlansin sitten vessapaperirullan loppuun päivässä ja selkäsaunahan siitä seuras (ei siis tiennyt edelleen että menkat oli mulla alkaneet). Kerroin tapahtuneesta äidille ja siten äiti sai tietäää.
Ihan fiiliksissä kerroin kun tunsin olevani iso tyttö, mutta äidin kommentti "aha." sai mut tuntemaan häpeää. Ei koskaan kysynyt edes tarvitsenko rahaa siteisiin vaan jouduin käyttämään 5€:n viikkorahasta siteiden ostoon ja häpesin kun niiden aukaisusta kuului vessassa ääni. Itse aion ottaa kuukautiset ajoissa puheeksi oman tyttären kanssa ja pitää huolen että siteitä on valmiina odottamassa ekoja menkkoja eikä ne lopu talosta.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 00:21"]Mä olin silloin isällä viikon kun oli kesäloma. Enpä kehdannut 13 vuotiaanan isälle kertoa että menkat alkoi ja tarvis saada siteitä niin tuhlansin sitten vessapaperirullan loppuun päivässä ja selkäsaunahan siitä seuras (ei siis tiennyt edelleen että menkat oli mulla alkaneet). Kerroin tapahtuneesta äidille ja siten äiti sai tietäää.
[/quote]
Ootko nyttemmin isälles kertonut tästä? Vois olla hauska juttu nykyään :)
Olin koulussa ja laitoin paperia pikkareihin. Sitten kotona menin vessaan, vaihdoin pikkarit ja laitoin siteen. Sanoin sitten äidille. Lähdettiin äidin kanssa menkkamatkalle
Mä olin 12-vuotias, ja taisin kertoa äidille seuraavana päivänä. Muistan kuinka järkyttynyt olin, kun menkat alkoi koulun joulujuhlassa :D Äidille sitten jotenkin ohimennen totesin, että "mulla tais alkaa kuukautiset..." tms.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 00:23"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 00:21"]Mä olin silloin isällä viikon kun oli kesäloma. Enpä kehdannut 13 vuotiaanan isälle kertoa että menkat alkoi ja tarvis saada siteitä niin tuhlansin sitten vessapaperirullan loppuun päivässä ja selkäsaunahan siitä seuras (ei siis tiennyt edelleen että menkat oli mulla alkaneet). Kerroin tapahtuneesta äidille ja siten äiti sai tietäää.
[/quote]
[/quote] en oo koska mun isä on raivohullu narsisti.
Sain menkat noin 11- vuotiaana. En kehdannut kertoa äidille vaan heitin pöksyt joka ilta roskiin. Niimpä kävikin et meille tuli riita kun olin napostellut vierasvaroja ja äiti kävi penkomassa mun roskiksen mistä löysi veriset pikkarit. Nolotti ihan kamalasti ja karkasin metsään karkuun moneksi tunniksi kunnes isäpuoli minut sieltä löysi. :( Myöhemmin saunassa äiti kertoi menkoista enemmän ja neuvoi siteiden käytön..
Olin melkein 11. Menkat alkoivat yksi aamu kouluunlähtökiireen keskellä, kun äiti oli jo hoputtamassa ulos ovesta. Päivän sinnittelin ilman sidettä ja illalla kerroin äidille että verta tulee. Siteen laittamisen hän halusikin sitten näyttää omakätisesti o.O
Minulle oli kyllä kerrottu kuukautisista, mutta pelkästään vuodosta. Sellaiset olennaiset seikat kuin "kuinka usein" ja "kuinka kauan" olivat äidiltä kokonaan unohtuneet ja ne kuulin vasta pikku hiljaa. Ensimmäisinä kuukautispäivinä en siis ollut varma, voiko vuotoa nyt tulla ihan koska vain tai vaikka koko ajan. Vuotopäivät äiti olisikin sitten halunnut minun merkitsevän keittiön seinäkalenteriin...
luulin että minulla on syöpä ja kuolen, kun pönttö oli aamulla täynnä verta. herätin äidin katsomaan. äiti katsoi, sanoi kuukautiset? ja samalla tajusin että nehän ne onkin, enkä ole kuolemassa. ja sitten äiti toi siteitä.
Olin kaverillani yötä ja siellä patjaan meni verta... yritin puhdistaa sitä ja käytin kaverini siteitä. Kun menin kotiin äiti kysyi "olisko sulla jotain kerrottavaa" eli kaverin äiti oli soittanut...:)
En minä tiedä. Kai oli nähnyt oranssit laikut pyykkikorin alushousuissa, kai huomasi särkylääkettä kuluvan enemmän, kai huomasi siteiden kuluvan nopeammin. Mutta luulen, että se tietää jo nyt. Mitä merkitystä?
-N20
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 00:25"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 00:23"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 00:21"]Mä olin silloin isällä viikon kun oli kesäloma. Enpä kehdannut 13 vuotiaanan isälle kertoa että menkat alkoi ja tarvis saada siteitä niin tuhlansin sitten vessapaperirullan loppuun päivässä ja selkäsaunahan siitä seuras (ei siis tiennyt edelleen että menkat oli mulla alkaneet). Kerroin tapahtuneesta äidille ja siten äiti sai tietäää.
[/quote]
[/quote] en oo koska mun isä on raivohullu narsisti.
[/quote]
Anteeks, en tajunnu... Ajattelin jotenki, ettei isäs ehkä ymmärtänyt tai osannut ottaa puheeksi, tai "halunnut oman pienen tyttärensä kasvavan naiseksi" tms... Anteeksi tästä :/
Äitini ei silloin ollut enää elämässäni, mutta isäni sai tietää asiasta kun käskin häntä ostamaan siteitä kaupasta.
Tapahtuma ei ollut minulle kovin suuri juttu enkä kokenut erityistä tarvetta kertoa siitä kenellekään. Olenkin tosin melko nuori, joten vaikka kotonani ei puhuttu niistä asioista, olin löytänyt asiasta paljon tietoa internetistä eikä mikään tullut minulle yllätyksenä.
Olin kaverin perheen mökillä ja kuukautiset alkoivat. Yritin kai pärjätä vessapaperimytyillä ja parilla siteellä ja muistaakseni heitin käytetyn siteen huussin astiaan, kun en tajunnut ettei niin sovi tehdä. Kun palasin kotiin, huoneeni pöydällä oli sidepaketti. Kaverin äiti oli kaiketi soittanut minun äidilleni.
58/59 anteeksi vahinko alapeukku :)
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:13"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:08"]Miksiköhän joissain perheissä ei puhuta asioista?
[/quote]
Oma äitini on 51-vuotias, kertoi joskus, että kun hänellä (neljästä tytöstä nuorimpana) alkoi kuukautiset, äiti oli ollut tosi hämillään ja peloissaan, koska asiasta ei koskaan oltu valistettu ja kerrottu. Ilmekään värähtämättä annettiin vaan side (siihen aikaan oikeen paksu ja kahiseva) käteen, eikä asiasta enää puhuttu.
[/quote]
Mun äiti ei myöskään tiennyt kuukautisista kun ne alkoi 70-luvulla